• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia likwiduje autobus na lotnisko w Rębiechowie

Patryk Szczerba
24 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A były w całości finansowane przez Gdynię. Autobusy linii 4A były w całości finansowane przez Gdynię.

Linia autobusowa 4A jeżdżąca z centrum Gdyni przez Karwiny i Dąbrowę na lotnisko w Gdańsku 10 grudnia przestanie funkcjonować. - Wtedy zostają uruchomione przystanki PKM Karwiny i Stadion - tłumaczą przedstawiciele ZKM Gdynia. Wśród pasażerów zawrzało.



Czy popierasz decyzję o likwidacji linii 4A?

Linię z Gdyni do lotniska uruchomiono pod numerem 510 na początku 2005 roku. Najpierw miała ona dwa kursy dziennie, trzy lata później było już 12 kursów, od 2009 roku - 14, a od 2012 - aż 16 kursów. W listopadzie 2013 roku, na skutek dużego zapełnienia, do obsługi kursów pracowniczych do firmy Intel wprowadzone zostały autobusy przegubowe.

Coraz więcej kursów

W czerwcu 2014 r. zmieniono oznaczenie linii z 510 na 4A - w celu odróżnienia od oferty gdańskiej i czytelniejszego wskazania na specjalną taryfę opłat. Od początku była utrzymywana w całości przez Gdynię. Obecnie autobus zaczyna swoją podróż przy dworcu w Gdyni. Kursuje przez centrum, Redłowo, ul. Wielkopolską i Chwaszczyńską, docierając do obwodnicy. Kończy kursowanie przy Porcie Lotniczym w Gdańsku.

Od lipca w dni powszednie pasażerowie mieli do dyspozycji 9 kursów, w soboty i święta 6. Planowo podróż trwa niecałe 40 minut, a sam rozkład jest dostosowany do częstotliwości lotów. Obowiązuje taryfa dla linii pospiesznych. Nie obowiązują bilety okresowe oprócz metropolitalnych.

Autobusem część osób dojeżdża i wraca także z pracy w okolicach lotniska. Są też tacy z Karwin, Wielkiego Kacka i Dąbrowy, którzy wybierali połączenie jako kolejny wariant dojazdu np. z i do stacji z SKM Redłowo.

Likwidacja, bo są nowe przystanki

Na wieść o tym, że od 10 grudnia linia 4A przestanie funkcjonować, wśród pasażerów zawrzało. Część z nich przekonuje, że autobusy mimo korków docierały zawsze na miejsce w przeciwieństwie do pociągów PKM, które często są odwoływane. Inni zwracają uwagę, że rozkład odjazdów z Karwin i Stadionu nie pokryje potrzeb pasażerów, dodając, że odjazdy 4A do tej pory świetnie uzupełniały się z PKM.

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczą, że to decyzja ostateczna. Główny powód likwidacji to uruchomienie przystanków kolejowych Karwiny i Stadion. Do tej pory linia 4A ostała się, bo władze Gdyni uznały, że kiepskie dojście do stacji Wielki Kack - skąd do 10 grudnia odjeżdżają pociągi PKM - mogło być na tyle dużym utrudnieniem dla chcących dostać się na lotnisko, że autobus był konieczną alternatywą.

- Linia 4A zapewniała połączenie Gdyni z Portem Lotniczym w sytuacji braku linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i miała być zlikwidowana z chwilą uruchomienia przewozów na nowej linii kolejowej. Ze względu na peryferyjne położenie stacji Gdynia Wielki Kack i trudne dojście do niej - szczególnie w warunkach pobliskiej budowy nowego przystanku kolejowego oraz brak przystanku kolejowego na linii 201 w rejonie Redłowa, zdecydowano się na pozostawienie tej linii do czasu uruchomienia dwóch nowych przystanków kolejowych w Gdyni - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Marszałek zaskoczony decyzją o likwidacji autobusu

Między wierszami pracownicy gdyńskiego organizatora transportu sugerują, że pozostawienie autobusów na trasie mogłoby być traktowane przez marszałka województwa pomorskiego jako konkurencja dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dementuję te informacje. Jedyne rozmowy z samorządami, w tym Gdynią, dotyczą włączenia się w finansowanie PKM, by jeździła częściej, ale nic poza tym. Żadnych nacisków na likwidację 4A nie było. Wręcz przeciwnie - zależy nam na tym, by było jak najwięcej opcji dojazdowych do lotniska, promujemy transport publiczny. Poza wszystkim - nie mamy mocy sprawczej, by wpływać na miejskie linie - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Czytaj również: Dlaczego Gdynia i Gdańsk nie dofinansują połączeń PKM?

Dodatkowym problemem miały być rosnące korki na trasie, które powodowały opóźnienia pojazdu oraz ograniczenia w prędkości autobusów do 65 km/h, przez co na obwodnicy inni kierowcy musieli zwalniać. Poza tym, od momentu uruchomienia PKM, liczba pasażerów spadała.

Drogie utrzymanie, niskie wpływy z biletów

- Z obsługi 4A wycofane zostały autobusy przegubowe i praktycznie nie było już przewozów w relacji centrum Gdyni - Port Lotniczy, dominowali pasażerowie do i z Karwin. Liczba pasażerów systematycznie od tego czasu spada - podkreśla Gromadzki.
Najistotniejszą rolę mogły odegrać pieniądze. Jak informuje ZKM Gdynia w 2016 r. na obsługę linii 4A zaplanowano 1,191 mln zł, ale zła sytuacja ruchowa (zatory, wypadki) na jej trasie powodowała konieczność wielokrotnego włączania dodatkowych, regulacyjnych autobusów rezerwowych, co zwiększyło roczne koszty jej funkcjonowania do 1,4 mln zł.

- Permanentne angażowanie pojazdów rezerwowych na linię 4A zmniejszało też sprawność systemu rezerw dla reszty sieci komunikacyjnej. Tymczasem przychody z biletów w 2016 r. wyniosły zaledwie 9 proc. kwoty planowanych wydatków, czyli około 107 tys. zł w skali roku. Jest to jedna z linii o najniższych wskaźnikach pokrycia kosztów przychodami w całej sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni i wskutek spadku liczby pasażerów, wskaźnik ten dalej spada - precyzuje Gromadzki.
Gdańsk nie likwiduje

Linii łączących lotnisko z dzielnicami i centrum nie zamierza likwidować Gdańsk. Do Portu Lotniczego docierają 110, 210 i nocne połączenie N3. Linia 122, która odjeżdża aż z Sopotu jest współfinansowana przez to miasto.

- Traktujemy PKM jako uzupełnienie naszej oferty. Pasażerowie traktują te środki wymiennie. Jesteśmy miastem przyjaznym turystom, więc jak największa liczba połączeń jest zasadna. Według mojej wiedzy nigdy nie było rozmów o likwidacji części połączeń - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
Czytaj też: Linia kolejowa - Trójmiasto - lotnisko

Miejsca

Opinie (363) 10 zablokowanych

  • likwidowac

    brawo gdynia w warszawie nowe autobusy przeguby elektryczne nowe linie a tu tylko likwidowac stare stwory trajtki na szelkach ale jeszcze rok i z wami won zlikwidowac zkm i trojlebusy

    • 6 3

  • (9)

    "Dominowali pasażerowie do i z Karwin."

    To może by tak linie pospieszne dla mieszkańców odleglejszych dzielnic takich jak Karwiny? Najwyraźniej jest zapotrzebowanie. Jakieś wnioski, czy to nie ta firma?

    "Liczba pasażerów systematycznie od tego czasu spada"

    I wcale się nie dziwię skoro w godzinach szczytu była trzygodzinna dziura! Jeżdżąc na lotnisko na popołudniowe loty 14-15-16 niemal nigdy nie korzystałem z 4A. Po prostu wtedy nie jeździ.

    Nie wiem, transport publiczny to chyba po prostu stan umysłu.

    • 204 9

    • Tak naprawdę jest zapotrzebowanie na takie linie wszędzie. To oczywiste. Niw wymyśliłeś nic nowego. A twoje odniesienie do 4A jest raczej śmieszne.

      • 1 0

    • A4 jest potrzebny

      Zawsze jak jade A4 z Karwin na lotnisko jest pelen. Swietny jest zwlaszcza ten o 4 rano na poranne loty. Poza tym musi byc opcja awaryjna dla PKMki, ktorej juz raz zdarzyla sie spora awaria. A4 i tak jezdzi bardzo rzadko. Zwykle miasta maja kilka opcji dojazdu na lotniska.

      • 9 0

    • Do i z Karwin (3)

      "od zawsze" jeździ pospieszna R-ka. I można nią jeździć na zwykły bilet miesięczny, a nie tylko metropolitalny. Nie wiem jak w godzinach szczytu, ale ile razy widziałem 4A na obwodnicy to jakiś pustawy był.

      • 4 5

      • Zapchana po brzegi, wiecznie spóźnina R.. (2)

        Stojąca w korkach, bo żadnych buspasów się nie tworzy. Kilka lat temu to była fajna opcja, obecnie masakra.

        • 13 1

        • To chyba jednak nie ta sama trasa

          Czy R dojeżdża do lotniska?

          • 2 1

        • Ale 4A raczej nie rozwiązywał tego problemu...

          • 2 4

    • No widzisz, czyli dobrze, ze zlikwidowali (2)

      Jest PKM ktore nie stoi w korkach na obwodnicy

      • 9 13

      • Jest PKM???

        To sproboj PKM zajechac na loty o 6-6.30 rano lub wrocic PKM po 22:00.
        Powodzenia!

        PKM wowczas NIE JEZDZI!!!

        • 10 1

      • Może nie stoi, gorzej że prawie nie jeździ.

        • 19 0

  • Lotnisko Gdynia Kosakowo już wkrótce zacznie przyjmować pasażerów - Gdynia Górą (2)

    • 12 18

    • Nowe lotnisko

      lotnisko tw bolek zaorać ! Nowa świetna lokalizacja Gdynia !

      • 0 0

    • Chyba uchodźców

      • 6 0

  • Dlaczego tak się dzieje? (3)

    Jesteśmy w 3 Mieście sporą metropolią a komunikacja między miastami ogranicza się niestety do SKMki.Dlaczego nie ma praktycznie żadnej alternatywy?Z Gdynia praktycznie nie ma szans dostać się np
    do Gdańska niczym innym jak tylko kolejką.Dlaczego nie ma połączeń autobusowych?Czy to takie trudne i skomplikowane dla ZKM i MZK,władz miejskich i innych, którzy mają wpływ na rozwój transportu miejskiego?

    • 10 1

    • Autobus 101

      Był kiedyś taki. Kursował spod dworca w Gdyni do Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Znakomita alternatywa dla SKM. Komu to przeszkadzało? Aaa, zapomniałem przecież teraz się nie opłaca, teraz "nie da się" etc. Był jeden przewoźnik w trójmieście i wszystko działało, teraz spółek, spółeczek od groma i każdy ciągnie w swoją stronę. Nawet wspólny bilet na wszystko rodził się latami w wielkich bólach.

      • 5 0

    • Też mnie to bardzo dziwi (1)

      Mieć po zachodniej stronie trójmiasta obwodnicę i nie wykorzystywać jej do połączeń wszystkich dzielnic górnego tarasu, od Chyloni po Pruszcz Gdański. Po co te ciągłe zjazdy / wjazdy do SKM (Grunwaldzkiej, czy Zwycięstwa) i z powrotu na górę ? Straszne jełopy nami rządzą w tych spółkach komunalnych i nie tylko.

      • 3 1

      • Jak może nie być bezpośredniego połączenia Karwin i Osowej przez obwodnicę???

        • 1 0

  • Moja propozycja

    Autobus zostawić,zlikwidować lotnisko.na lotnisku można zorganizować wyścigi konne,w myśl zasady - poszły konie po betonie.

    • 7 1

  • Pomysł idealny (4)

    Jak poprawić frekwencję dla PKM i pozyskać pasażerów ? Należy zlikwidować alternatywną linię autobusową. Nie będzie autobusu to pojadą ewentualnie pociągiem albo ..tylko pociągiem. I o to moi drodzy właśnie chodzi...

    • 8 0

    • konkurencją nie jest pociąg dla autobusa
      tylko indywidualny samochód dla kołchozu
      nawet taxi/przewóz osob/uber nie cuchnie
      komunizmem, zwlaszcza przy takim zarządzaniu autobusami

      • 0 0

    • Nie pojada pociagiem, bo jest drozszy i jezdzi bardzo rzadko oraz ma malo przystankow. Dodatkowo kursy sa czesto odwolywane.

      • 2 1

    • O ile akurat pociag nie bedzie odwolany....

      A propos PKM I nowych przystankow - czy w nowym rozkladzie juz je uwzgledniono ?

      • 1 0

    • Nie będę jeździł PKM.

      • 3 0

  • Decyzja bezpodstawna i pozbawiona sensu. (3)

    Proszę ZKM o ponowne rozpatrzenie i cofnięcie swojej błędnej decyzji.
    Jak wielu pasażerów, wybierałem dojazd autobusem 4A z Gdyni Centrum na lotnisko.
    Autobus miał przewagę nad pociągami PKM, że zawsze z Gdyni odjeżdżał. Nie było sytuacji, że kurs był odwołany - a takie sytuacje miały niestety miejsce w przypadku pociągów.
    Moim znajomym umożliwiał także dojazd na nieduże zakupy do sklepu Ikea lub Obi.

    Argument, że pasażerowie jeździli tylko do Karwin jest nieprawdziwy. Większość jeździła do Gdańska - albo na lotnisko, albo wysiadała na przystanku Agrarna i udawała się na zakupy do wspomnianej wcześniej Ikei lub innych sklepów Centrum Handlowego Matarnia.

    W przypadku likwidacji linii 4A, nie będę korzystał z oferty PKM.
    Wolę poprosić znajomych o podwiezienie na lotnisko...

    • 20 2

    • Przepraszam, ale kogo obchodza pasazerowie? (1)

      • 8 0

      • w zkm najlepiej by się "pracowało" bez pasażerów,
        namolnych, upierdliwych, roszczeniowych, zbędnych

        • 2 0

    • Słuszny komentarz. Sam kilkukrotnie utknąłem na dworcu w Gdyni

      I Nikt nie poczuwa się do winy. Bo tankowanie się przeciągnęło. A co mnie k.. to obchodzi. Spieszę się i chcę dojechać.

      • 1 0

  • Rentowność lini (1)

    Jeśli ktoś kupuje bilet u kierowcy to można przyjąć, że to w celu podróży właśnie tym autobusem. A jak policzyć dla linii wpływy z biletów metropolitalnych? Ano przyjmuje się, że taki a taki % z danego biletu idzie na daną linię, na przykład rozdzielając po kosztach. Jak więc uwzględnić tych, których kupili miesięczny tylko dla linii A4? Nijak, przyjmuję się, że 2% z tego bilety idzie na linię A4 a 98% na pozostałe. Albo dzieli się to dowolnie inaczej. Podsumowując, zmieniamy formułkę w arkuszu kalkulacyjnym i udowadniamy co tylko chcemy.

    Prawda jest taka: mimo szumnych zapowiedzi oferta komunikacji miejskiej pogarsza się w sposób bierny (brak reakcji na korki) i czynny (likwidacja dobrej linii). A Gdynia z awangardy trójmiejskiej robi się zaściankiem na własne życzenie.

    • 13 0

    • awangardą była gdynia w latach 20tych i 30tych, w czasie wojny celnej z WMG.

      to se nevrati

      • 0 0

  • Będzie do Kosakowa (4)

    W końcu sprawa wygrana ;-)

    • 111 14

    • wygrana to by był agdyby szczur otrzymał dofinasowanie od ue. (1)

      szczur jednak postanowił budować za kredyt rujnując miasto:(

      • 22 7

      • masz prawomocny werdykt ale i tak będziesz gadać głupoty?

        • 3 2

    • Szybciej ucho własne zobaczysz, niż samoloty pasażerskie w Kosakowie (1)

      • 19 4

      • A kto mówi o samolotach

        Tak jak puste lotnisko tak pusty autobus może jeździć

        • 4 2

  • Przystanek PKM na Wzgórzu św. Maksymiliana. (1)

    Wszytko ok, ale przydałby się jeszcze przystanek PKM w okolicy Wzgórza św. Maksymiliana.

    • 6 0

    • Gdynia jest ciągle oszukiwana

      Pomorska Kolej Metropolitalna została zainicjowana przez gdyńskiego radnego dr Wołka, Gdańsk się opierał, zgodził się dopiero gdy część gdyńska nie będzie realizowana do Oksywia i BD.
      Nie chcę dalej wymieniać, bo by tu nie starczyło miejsca dalsza cześć to tak jak celowo wprowadzono dezinformacje czyli post-prawda dot. Lotniska Gdynia-Kosakowo
      Było jakieś porozumienie zawarte pomiędzy władzami Gdyni i kierownictwem zlokalizowanego na Wzgórzu Św. Maksymiliana Centrum Handlowego Riviera, a Urzędem Marszałkowskim, któremu zostały pieniądze z realizowanej PKM-ki i one miały być użyte do rozbudowy peronów na Wzgórzu. To wszystko miało być wybudowane do połowy 2015 r. (czyli w tym samym terminie, w którym miał zostać uruchomiona PKM) .
      Nie wspominając o PKM-ce do Północnych i Zachodnich dzielnic Gdyni

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane