• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia mierzy ruch do północnych dzielnic

Michał Sielski
6 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów. Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów.

Zlecone już pomiary natężenia ruchu, obliczenia przepustowości i sprawdzanie tras pojazdów ciężarowych mają pomóc władzom Gdyni w podjęciu decyzji na temat ewentualnych zmian w dojeździe do północnych dzielnic. W połowie grudnia mogą być znane konkrety. - Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście - podkreślają walczący o niego gdynianie.



Jak rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców północnych dzielnic Gdyni?

Przypomnijmy: o korkach na północy miasta zrobiło się głośno, gdy przy okazji remontu Estakady Kwiatkowskiego sparaliżowane zostało niemal pół Gdyni. W korkach stali praktycznie wszyscy od centrum po Chylonię i oczywiście chcący dojechać do północnych dzielnic. Ale tam korki były już wcześniej, choć oczywiście nie tak bardzo dokuczliwe. Na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w stronę Obłuża stoi się jednak w godzinach szczytu od wielu miesięcy.

Dlatego część gdynian zaczęła głośno domagać się uruchomienia dodatkowej linii SKM na północ Gdyni. Głosy ekspertów w tym zakresie także były pozytywne. Znawcy kolejowych realiów wskazywali na istniejącą infrastrukturę, która znacząco ogranicza konieczność ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Czytaj więcej: Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest

Innym pomysłem jest wyznaczenie buspasa w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego. Podobne udogodnienie dla pasażerów komunikacji publicznej działa już z powodzeniem na części Trasy Kwiatkowskiego. Tam jednak nikt nie zwęził trasy dla kierowców samochodów, bo buspas powstał częściowo z dróg zjazdowych, a częściowo z obszarów wcześniej wyłączonych z ruchu.

Na ul. Janka Wiśniewskiego takiej możliwości nie ma, bo na razie nie ma mowy o zbudowaniu buspasa pomiędzy jezdniami, który w porannym szczycie mógłby prowadzić do centrum, a w popołudniowym na północ. Miejsce na to jest, teren zielony odgraniczający jezdnie jest szeroki, ale nie ma najważniejszego: woli i przekonania, że taka inwestycja powinna być ważną pozycją w budżecie miasta.

Buspas był na Open'era. Nie udało się wyegzekwować

Na razie małe szanse ma też wyznaczenie buspasa na jednym z pasów dwupasmowej obecnie ul. Janka Wiśniewskiego. Tym bardziej, że taka zmiana była już testowana latem, podczas festiwalu Open'er. To właśnie tą drogą zmierza na festiwal zdecydowana większość fanów muzyki. Efekty?

- Wprowadzony na czas festiwalu wydzielony pas dla autobusów nie pozwolił na sprawniejsze przemieszczanie większych grup uczestników, ponieważ utrzymanie jednego pasa wolnego od ruchu pojazdów indywidualnych udało się jedynie przez część planowanego okresu czasu. Z uwagi na zastosowanie rozwiązania tymczasowego nie zostało przewidziane wprowadzenie elementów stałych organizacji ruchu, uniemożliwiających swobodne wjeżdżanie na buspas pojazdów nieuprawnionych - zauważa wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Prawda była jednak znacznie bardziej brutalna. Kierowcy kompletnie nic nie robili sobie ze znaków ustawionych co kilkanaście metrów i gdy tylko kończyły się pachołki, zagradzające wjazd przy przystanku na początku ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, od razu mieliśmy pokazy drogowego cwaniactwa i wjeżdżanie tuż przed autobus na buspasie. W efekcie autobusy i tak stały w korku. Dlaczego? Przez cały czas festiwalu nie było tam bowiem ani policjantów kierujących ruchem, ani nawet straży miejskiej, która przecież jest jednostką miejską i po jednym telefonie z magistratu mogłaby tam pełnić dyżur po kilka godzin dziennie, dyscyplinując kierowców ostentacyjnie łamiących przepisy.

Każdego dnia ul. Janka Wiśniewskiego jedzie ponad 500 autobusów
Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się w 115 samochodach.

Społecznicy, którzy rozpoczęli dyskusję nad zmianami w funkcjonowaniu komunikacji publicznej z północnymi dzielnicami, podkreślają, że buspas to konieczność. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości, że kolejne remonty starszej części estakady czekają nas w przyszłości.



Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. 

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
- Buspas na Janka Wiśniewskiego jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście. W każdy dzień powszedni odjeżdża w kierunku Obłuża i ulicy Hutniczej 516 autobusów, w tym szereg linii magistralnych, takich jak R, 150, 152, 170, 194, czy różnych wariantów trasy linii 182. Wydłużenie czasu przejazdu autobusów na trasie Hala-Obłuże Centrum z rozkładowych 10 do 50-60 minut, tak jak mieliśmy z tym do czynienia w trakcie remontu Estakady, powoduje całkowitą dezorganizację komunikacji miejskiej w skali całej sieci komunikacyjnej - podkreśla Łukasz Piesiewicz, zaangażowany w dialog z miejskimi urzędnikami. - Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się - przy średniej 1,5 osoby na samochód - w 115 samochodach - dodaje.
Urzędnicy czekają jednak na wyniki zleconych już analiz. Wykonywane są m.in. pomiary natężeń ruchu, obliczenia przepustowości, sprawdzane są też trasy pojazdów ciężarowych, zmierzających do portu. Nietrudno się domyślić, że urzędnikom wyjdzie, iż najlepszym sposobem będzie zbudowanie Drogi Czerwonej, za którą lobbują od miesięcy. Przedłużenie obwodnicy Trójmiasta i dogodny dojazd do portu byłby bowiem też częścią Obwodnicy Południowej Aglomeracji Trójmiejskiej, o której słyszymy już od lat kilkunastu. Na jej finansowanie na razie nie ma jednak co liczyć, bo miasta na to nie stać, a z budżetu centralnego właśnie wylatują o wiele bardziej zaawansowane Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna.

Gdynia: to wymaga dogłębnych analiz

Czy uda się więc wprowadzić mniej kosztowne rozwiązania, które finansowo będzie mogła udźwignąć sama Gdynia?

- Do korzyści, jakie przynosi zwiększenie udziału w podróżach komunikacją zbiorową, przy jednoczesnym zmniejszeniu podróży indywidualnych, nie trzeba przekonywać, jednak każde nowe rozwiązanie, którego wprowadzenie odbywa się kosztem pozostałych grup użytkowników, wymaga dogłębnych analiz oraz określenia skutków, jakie przyniesie - podkreśla wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomina ponadto sytuację z Warszawy, gdzie wprowadzenie siedmiokilometrowego buspasa na Trasie Łazienkowskiej spowodowało zakorkowanie dróg dojazdowych do niej i w rezultacie początkowo wydłużyło czas przejazdu autobusów.

Na ostateczne wnioski i ewentualne pomysły władz miasta musimy jednak poczekać do zakończenia analiz, które potrwać mają do połowy grudnia.

Opinie (412) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia i jej dogłębne analizy. (2)

    • 23 3

    • podaj mi funkcję będącą rozwiązaniem rozkładu naprężeń w klocku hamulcowym (1)

      jeśli hamowanie nastąpiło na mokrym bruku

      nie potrafisz obliczyć, tfu zgadnąć?
      taki mózg jak ty nie potrafi????

      to co, policzymy, czy zgadujemy?
      zgaduj a ja ci powiem kiedy dobrze.

      • 1 1

      • chyba zatkało pisoruskiego trola bo wyparował

        pewnie się zeszczał pod siebie po tym pytaniu,
        a tak głośno szczekał,
        no cóż

        • 0 0

  • Problemem nie są północne dzielnice tylko wioski na północ od Gdyni. (18)

    Sami mieszkańcy Gdyni nie są w stanie wytworzyć takich korków, bo to jakby powiedzieć że korki w dół na Słowackiego w Gdańsku każdego ranka tworzą mieszkańcy Matarni, a na Spacerowej to ludzie z Osowej.

    • 94 18

    • PRowcy z Urzędu Miasta Gdyni opracowali strategię i wskazali kozła ofiarnego (1)

      są nimi Kaszubi z Kosakowa. Ktoś musi być winny, bo przecież nie Szczurek, który jak wiadomo jest istotą nadprzyrodzoną i błędów nie popełnia.

      • 4 2

      • Urząd Miasta nie odpowiada za strategię

        chyba nie rozumiesz czym się zajmuje UM,
        z tego wniosek, że musiałeś tylko 6 klas podstawówki skończyć

        • 0 0

    • Wszystkie nowopowstające mieszkania "na Pogórzu" przynależą do gminy Kosakowo. (3)

      • 11 2

      • nieprawda

        wystarczy spojrzeć na oksywie!!!

        • 0 1

      • Na Pogórzu-wiosce, bo Pogórze tzw. Górne i Dolne to dzielnice Gdyni.

        • 5 0

      • które graniczy z gdynia i jest sypialnią gdyni.

        • 1 4

    • (3)

      To chyba nie jest problem. Z każdej strony większego miasta jest dokładnie taka sama sytuacja. Problem w tym, że w Gdyni za mało się dzieje, aby coś zmienić.

      • 13 3

      • co proponujesz? wielopiętrową estakadę? teleporty dla ciężarówek z portu, który daje pracę tysiącom ludzi? (2)

        no co?
        aha, i od razu napisz skąd pieniądze weźmiesz

        • 1 4

        • wstarczyłoby (1)

          wybudować 2 jezdnię Unruga do Bosmańskiej i 2 jezdnię Kwiatkowskiego do góry. Pieniądze są np 10 mln rocznie na nikomu niepotrzebne muzeum emigracji.

          • 2 4

          • Nie ma pieniędzy...

            10 na Muzeum Emigracji
            24 na Park Naukowo Techniczny
            Milionpięćsetstodziewięćset na samochwalstwo

            a etaty na nie-lotnisku?

            To są najważniejsze wydatki, a nie jakieś drogi, chodniki - w d..ach się mieszkańcom poprzewracało. W 1977 roku było dobrze, a teraz nagle korki?
            Na Wiczlino się wyprowadźcie.

            • 0 3

    • Zbudujmy wielki mur

      • 1 1

    • no ale (3)

      jak mają dojechać do pracy mieszkańcy gmin sąsiadujących z północną Gdynią?

      • 12 5

      • autobusem (1)

        • 8 7

        • słaba komunkikacja

          Z Mostów, Mechelinek i okolic stracisz pól dnia żeby autobusem gdzieś dalej dojechać po za obłużem. Tyle samo żeby tam wrócić plus przynajmniej 2 przesiadki. Szkoda czasu i pieniędzy. Nawet stojąc w korkach jest szybciej i wygodniej autem.

          • 2 4

      • mieszkałem Gdańsku i lepiej się jeździ w Gdyni

        zdecydowanie lepiej,
        na dodatek komunilkacja jest zsynchronizowana z SKM
        i to nie od dziś a od 15 lat
        a w Gdańsku kijwiec jak ktoś mi pitoli, że w Gdyni są jakieś mitologiczne korki
        to niech sobie do Gdańska pojedzie
        to się kurka zdziwi jak ugrzęźnie

        • 4 3

    • i jakie to ma dziś znaczenie ?

      SKM i tak trzeba już budować

      • 0 1

    • Opat

      • 4 0

    • a gmina Kosakowo nie ma swojego dojazdu i niszczą gdyńskie drogi

      • 13 9

  • no po co mierzyć skoro widzę że są korki (19)

    trzeba dociagnac estakade do końca i zrobic rondo. a nie sie wyglupiać.

    • 133 12

    • (3)

      trzeba maksymalnie zniechęcić ludzi do korzystania z samochodów, ale pajaców w metalowych puszkach nie przekonasz.

      • 9 24

      • przeciez tam jezdza ludzie w duzej mierze spoza gdyni! (1)

        sam se jezdzij do kosakowa i innych zle skomunikowanych rejonów GPU autobusem, ktory i tak utknie w korku... co za pieprzenie.

        • 2 2

        • a na przystanku ludzie z okolicy

          a w sklepie tez ludzie nie ze sklepu tylko skądś przyszli,
          a na pustyni przy rzece też same obce zwierzęta piją wodę,
          ta woda nalezy do ryb i tataraku, który tam rośnie

          • 0 0

      • Za to pajacem w rajtuzach i okularach słonecznych w środku mżawki jest się cały rok.

        • 15 5

    • a za rondem jeszcze większy korek więc co dalej mistrzu? (4)

      Będziesz żądał bezkolizyjnej estakady od własnego bloku do miejsca pracy? Bo korki nie znikają tylko zawsze przesuwają się na kolejne wąskie gardło lub skrzyżowanie.

      • 11 7

      • Należy przebudować ul. Kwiatkowskiego na dwupasmową dalej rondo i koniec ! (3)

        bo reszta to zmartwienie gminy Kosakowo i wójta Włudzika

        • 7 2

        • no no, ale plan, a teraz udowodnij, że korki znikną (2)

          • 1 2

          • (1)

            Jeżeli dwupasmowa ul. Kwiatkowskiego będzie się łączyła z dwupasmową ul. Płk Dąbka poprzez rondo to ruch na pewno będzie płynny bo nie będzie świateł.

            • 4 2

            • nadal nie widzę dowodu

              tak będzie bo tobie się tak wydaje?
              i chcesz pieniądze moje?

              gadasz jak złodziej, daj mi kasę, zobaczysz, będzie dobrze,
              zaraz wracam,
              przemyśl jeszcze raz jaki jest sens wypisywania przez cebie bajek wyssanych z palca

              • 1 0

    • Tylko pomyśl !!!

      Pomiary ruchu na drodze, ekspertyzy, prognozy natężenia ruchu w perspektywie czasu, rozwiązania alternatywne itd itd. Ile ludzi może na tym zarobić. A każdy gimnazjalista wie, że jak buduje się nowe osiedla na potęgę to trzeba także budować drogi. Ale co robiło by stado urzędników bez papierów.

      • 3 2

    • (2)

      Bo oni wymierzą, że w korku stoi 489 aut. Po ciężkich analizach wyszło im, że od 500 aut robi się korek. Wtedy okaże się, że taki stan rzeczy nie podlega finansowaniu z unii, wymlują znowu białej lini i gitara.

      • 17 3

      • a to wszystko z twojego brudnego palucha wyssane (1)

        w latające krowy pewnie też wierzysz
        specjalisto od mgły i brzozy

        • 1 5

        • A Ty amebo zza Rumi ci chciałeś?

          • 0 2

    • Po to żeby znajomy urzednika dostał kasę za sprawdzenie oczywistejbi wiadomej już zeczy

      • 3 2

    • ppza tym to tiry generują tam korki. przenieść port do Żukowa! (2)

      • 60 7

      • zrobić zakaz ruchu TIRów w godzinach 6.30-8.30 i 14-17 i po temacie...

        • 4 3

      • szczur to ty trollujesz?

        • 3 2

    • szczur nigdy tam nie był w godzinach szczytu??? (1)

      • 6 3

      • myślę ,że szczytuje gdzie indziej

        • 2 4

  • Bilety

    ...a skończy się na tym, że barany z UM dadzą ważność biletów ZKM na SKM na wyznaczonej trasie i problem z głowy.

    • 1 1

  • Rozliczymy was (1)

    Grunt się władzy pod nogami pali Ale już za póżno nic już was nie uratuje Tej władzy przy najbliższych wyborach dziękujemy Nic dla mieszkańców nie zrobiliście i już nie zrobicie

    • 6 2

    • Alika wypchamy trocinami z twojej głowy

      ale najpierw z kaczyńskiego zrobimy kiełbasę i nakarminy nią Alika,
      a poza rozliczeniem PiSu jeszcze kościół jest w kolejce

      • 1 0

  • Mierzyć ruch? (1)

    Niech sobie Szczurasy poziom oleju pod czaszką sprawdzą! Chroniczna patologia społeczna! Może kolejkę na Kamienną Górę od strony Domu Marynarza lepiej wybudować? Barany zasiedziałe...

    • 5 2

    • wiesz do czego służą pęknięte trole?

      robi się z nich kiełbasy dla psów

      • 1 1

  • Buspas na Janka Wisniewskiego (4)

    no zesz k...a ja prdl.jak problemy z korkami to najlepiej pie...nac buspas i jeszcze zwiekszyc korki.wyobrazacie sobie taki buspas na wisniewskiego???!!!ludzie i tak sie nie przesiada do autobusow bo nie...bo maja swoje auta i wygodnie chca dojezdzac do pracy, czy do sklepu.w zyciu juz nie zaglosuje na szczurka.koniec

    • 10 3

    • to czas sprzedac bryke, bo taka bedzie przyszlosc (3)

      korki sa przez wlasnie takich pawelkow, ktorzy bez wzgledu na koszty i zdrowy rozsadek chca wiezc wszedzie swoje litery, spod drzwi bloku pod kase biedry. DLatego dla dobra ogolu nalezy cie ograniczyc. Jestem pewien, ze nie bedzie cie stac placic 3-5k rocznie za samo posiadanie samochodu w miescie

      • 2 6

      • (1)

        oczywiście filozofią oszalałych lewackich czubów jest dyktowanie ludziom jak mają żyć co jeść w co wierzyć czym jeździć jak myśleć jak wychowywać własne dzieci co tolerować itd.Dobro ogółu fajne mrzonki.NKWD też dla dobra ludu mordowało ludzi te słynne trójki decydujące o życiu lub śmierci taką właśnie miały misję chronienia zdrowej tkanki społecznej przed spekulantami cwaniakami bumelantami itd.W tym wściekłym szale zapominają że np zakorkowanie głupim bus pasem ulicy Wiśniewskiego zakorkuje równoległą Morską Śląską Warszawską zablokuje mniejsze ulice na Grabówku równoległe do Morskiej ale o tym czubki społeczniackie nie myślą.Powiedz mi matole dlaczego karać kogoś za posiadanie samochodu?Wyciągać kasę w vatach akcyzach przy kupnie auta i jego użytkowaniu czy serwisowaniu jest fajnie prawda?Brać bezczelnie podatek od mitycznego wzbogacenia jest fajnie prawda ale potem należy jeszcze kogoś ukarać że tym samochodem jeździ kupionym za swoje opodatkowane X-razy pieniądze

        • 4 2

        • o, pisowskie trolę się zapluły

          rwą się wam d*py oj rwą

          • 1 2

      • Mam nadzieję że swoją schorowaną matkę i dzieci będziesz woził rowerem

        Poleciłbym definicję syndromu Dunning-Kruger, ale nie zrozumiesz.

        • 1 2

  • Nie pochylajcie się za bardzo nad tematem (1)

    bo upadniecie, Tu trzeba działać. Malowanie kolejnych linii na jezdni zamiast robienia dróg niczego nie rozwiąże, a wręcz zakorkuje jeszcze bardziej. Tylko rozbudowa istniejącej już w Trójmiescie SKM może cokolwiek pomóc.
    Masę ludzi mieszkających na obrzeżach miasta pracuje w centrum, przeciwległych krańcach, lub Sopocie i Gdańsku. Oni nie mają innej drogi niż jazda samochodem. Komunikacja miejska to porażka. Nikt nie chce spędzać kilku godzin na samych dojazdach. I nie dotyczy to tylko dzielnic północnych , Również zachodnich!!. Tylko SKM !!!!!,

    • 9 2

    • kolejny specjalista bez szkoły

      • 1 1

  • a co UM Gdynia robil przez ostatnie lata??? (3)

    urzedasy przez ostatnie lata tylko braly kase albo lezaly kolami do gory. Cudownie to wiedziec. Moze wyborcy zrozumieja swoj blad i nie wybiora Szczurka oraz Samorzadnosci na kolejne zmarnowane lata.

    • 7 2

    • a jaki ma związek UM z drogami???

      bo mi twój leopard myślowy umknął

      • 1 0

    • kolejny nawiedzony czy ten samo oszołom co zwykle? (1)

      • 1 6

      • prawda w oczy kole przydupasku...

        • 0 2

  • Szczurek (3)

    i jego Samorządnośc zgotowali gdynianom ten los. Stagnacja i marazm od ok 10 lat, brak inwestycji w infrastrukturę drogową, budownictwo mieszkaniowe, przemysł itp. Mamy za to niedziałające lotnisko za 100 mln i niepotrzebną kolejkę na Kamienną Górę. I samozadowolenie władz, które co roku zamawiają za grubą kasę rankingi jakoby mieszkali tu najszczęśliwsi ludzie.

    • 15 5

    • idź, zjedz coś bo marudzisz jak dziecko, któremu się kupę chce ale ne jest pewne (2)

      • 1 3

      • (1)

        komentarz na poziomie statystycznego wyborcy Szczurka/PISu *

        * niepotrzebne skreślić

        • 2 2

        • napisał pisowski trol nieudolnie ukrywając tożsamość

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane