• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia może sama zbudować OPAT. Ale nie chce

Michał Sielski
8 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Wizualizacja przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.


Przy uzyskaniu maksymalnego unijnego dofinansowania Gdynia mogłaby sama udźwignąć finansowy ciężar budowy przedłużenia Obwodnicy Trójmiasta. Ale nie chce, bo droga kończyłaby się na granicy miasta, a praktycznie wszystkie inne inwestycje musiałby zostać wstrzymane na 2-3 lata. - Teraz cała nadzieja w Sejmiku Województwa Pomorskiego - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.



Czy Gdynia powinna zacząć samodzielnie budować OPAT?

Walka o pozyskanie finansowania na budowę przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy trwa już ponad 10 lat. Koszt budowy 14-kilometrowej drogi szacuje się na 1,586-1,66 mld zł. Ma zaczynać się ona na końcu trójmiejskiej obwodnicy w Chyloni, ominąć (zakorkowane nie tylko w sezonie letnim) Rumię oraz Redę i połączyć się z drogą w stronę Helu.

Na razie wydano 1 mln zł na studium ekonomiczno-środowiskowe, podczas którego przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. To miał być ukłon w kierunku strony rządowej, która miała sfinansować dalszą budowę. Ale kolejne próby kończyły się fiaskiem. Nie pomagały naciski pomorskich posłów, próby negocjacji prowadzone w Warszawie przez gdyńskich polityków, ani akcje promocyjne.

A może zbudować OPAT z miejskiego budżetu?

Tymczasem Gdynia mogłaby sama udźwignąć finansowy ciężar budowy OPAT. Biorąc pod uwagę, że ostateczne ceny przetargowe są w tej branży zawsze niższe od kosztorysu, można spokojnie założyć, że koszt samej budowy nie przekroczyłby 1,2 mld zł.

- Przy założeniu uzyskania maksymalnego dofinansowania i tak zostaje jeszcze 300 mln zł. Zakładając rozłożenie tej kwoty na kilka lat inwestycji, oznaczałoby to obcięcie praktycznie wszystkich nakładów inwestycyjnych w innych rejonach miasta. Nie byłoby np. zmian w drogach dzielnicowych, na które teraz chcemy położyć duży nacisk - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiadający m.in. za inwestycje infrastrukturalne.

Obecnie na infrastrukturę drogową Gdynia wydaje ok. 100-120 mln zł rocznie. W tej kwocie zawierają się też jednak doraźne remonty, wymiana nawierzchni czy budowa dróg rowerowych. 300 mln zł to więc trzyletni budżet, ale tylko pozornie. Gdynia zgodnie z prawem może zbudować tylko ten fragment, który leży na jej terenie. A to zmniejszyłoby koszt kilkakrotnie.

- Tyle że nie rozwiązałoby to problemu ominięcia najbardziej zakorkowanych Rumi i Redy. Miałoby to lokalny sens, gdyby przedłużona i połączona z OPAT-em została ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, ale to kolejne setki milionów, więc znowu wracamy do punktu wyjścia. Nie sądzę, by gdynianie zaakceptowali tak wielki wydatek, poniesiony kosztem wielu innych inwestycji, które także są dla nas wszystkich istotne - przekonuje Marek Stępa.

Droga Gdyńska też miała być wspólna

Już raz jednak Gdynia wykonała inwestycję, która miała być częścią szerszego, trójmiejskiego projektu. To Droga Gdyńska zobacz na mapie Gdyni, która kończy się na wysokości ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni. Sopocka część drogi nigdy nie powstała, choć Gdynia na swoją część wydała ok. 140 mln zł. Na szczęście droga szybko stała się alternatywą dla zatłoczonej al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni i - nawet lokalnie - spełnia swoją rolę.

Urzędnicy liczą, że budowę OPAT przeforsuje sejmik województwa. Droga jest ujęta w strategii rozwoju województwa pomorskiego. O podziale części środków unijnych na budowę dróg oraz priorytetach ich realizacji będą bowiem decydować władze województwa. Negocjacje jeszcze trwają, ale można się spodziewać, że tym razem uda się pozyskać zewnętrzne finansowanie na budowę całej trasy. Jej koszt podnoszą bowiem jeszcze niezbędne wykupy gruntów, z którym z pewnością nie poradziłyby sobie mniejsze gminy. W Gdyni trzeba wykupić ok. 50 ha, tyle samo w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha.

Opinie (263) 3 zablokowane

  • Haha

    Gdynia i konsultacje dobre sobie.....

    • 7 4

  • A na ul. Kieleckiej cicho sza ! Mrozów jakoś nie ma ,deszcz nie pada ,więc co tym razem przeszkadza drogowcom ?

    • 11 2

  • OPAT

    Śmiech na sali ! Miasto nie może wybudować (zmodernizować) kilku kluczowych ulic i skrzyżowań a co dopiero OPAT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 12 1

  • Trzeba latem blokować tę drogę

    W środku sezonu trzeba się z wołać i co kawałek zablokować tę drogę gdzieś na wysokości Redy Rumi czy Chyloni przecież to jest jakiś absurd! W sezonie letnim nie idzie tu normalnie pracować jeden wielki korek i jest z roku na rok gorzej! Pikanterii dodaje fakt że już nawet lokalne objazdy dzięki ogólnej dostępności nawigacji i CB są zatłoczone i zakorkowane !

    • 11 7

  • ZAPOMNIJCIE !!! (4)

    W Gdansku i w Pomorskim znow rzadzi PO,
    wiec pogodzcie sie wreszcie z faktem, ze OPAT ta droga nie powstanie.
    PO ma wylane na gdynska Samorzadnosc, wiec.......sami sobie odpowiedzcie i przestancie walkowac skazany na przegrana temat.

    • 26 9

    • (2)

      skończcie już propagandziści z tym PO PiS i NP i pohulać na sylwku z Marylką za kilkadziesiąt baniek
      jak się przewietrzycie to ockniecie się może z teorii spiskowych

      • 9 8

      • To nie są teorie spiskowe, misiu (1)

        Tylko fakty...

        • 7 8

        • misia to sobie wśród znajomych poszukaj

          • 9 2

    • gryzoń nie potrafi się z nikim

      dogadać to takie są skutki.

      • 13 6

  • A ja się pytam (2)

    komu poza turystom z warszawy jadącym na półwysep jest to potrzebne ????
    Tramwaje wodne także Gdynia dotowała , a zyski z turystyki ciągneły Hel i Jastarnia. Ktoś się wreszcie stuknął w czerep.
    Może ktoś pomyśli o mieszkańcach Gdyni. Zamiast megalomańskich , nikomu nie potrzebnych , aczkolwiek kosztownych fanaberii można wybudować parę przedszkoli.

    • 14 13

    • chyba parę lotnisk i infoboxów

      • 4 3

    • sporo taniej

      i z pożytkiem.

      • 4 0

  • Gdynia nie powinna finansować czegoś co należy do zadań innych podmiotów (2)

    Rząd PO nie ma na potrzebną "na wczoraj" drogę czyli na OPAT, a wyrzuca w błoto pieniądze na idiotyczy pomysł z tzw. obwodnicą metropolitalną czyli ogromnym półkolem przez kaszuby. Wystarczy spojrzeć na mapę i widać z jakim absurdem mamy tu do czynienia. Kto i dlaczego na siłę i wbrew logice forsuje obwodnicę metropolitalą?

    • 13 10

    • tym POparańcom chodzi o to

      aby w maksymalny sposób marnować publiczne pieniądze!!!!!!!! tylko i wyłącznie o to chodzi - bo PO to sowiecki POmiot

      • 2 6

    • jak spojżysz to zobacz, na kontynuację TK

      OM nie jest absurdem, bo będzie wpadać w Trasę Kaszubską i ci co chcą ominąć Trójmiasto nie zauważą tego twego półkola. Zgodnie z Twoją ideologią obwodnica Warszawy powinna biec przez Warszawę, bo trzeba być idiotą, aby objeżdżać Warszawę półkolem.

      Po drugie, przy takim natężeniu ruchu jaki jest obecnie na obwodnicy to OM jest jak najbardziej potrzebna, aby rozgraniczyć ruch wewnątrz trójmiasta od ruchu typowo tranzytowego. Oczywiście można by i 3 pas dostawić, ale pewnie i to zrobią tam gdzie się da, ale to pomoże na chwilę, bo ruch na OT będzie cały czas przyrastał, bo ludzie się wyprowadzają za obwodnicę.

      Co do samego OPAT-u to do czasu zbudowania TK nikt za niego się nie weźmie, bo jest problem z oszacowaniem rzeczywistego ruchu, który dotyczy OPAT. Bo jeżeli rzeczywiście korki powoduje głównie ruch w kierunku Helu to budowa 14km odcinka nic nie da, bo potem to wszystko wpadałoby w wąskie gardło czyli drogę 216. Prawda jest taka, że Gdyni, nie potrzeba OPAT-u, jako dojazdu na HEL, a obwodnicy północnej, aby wyprowadzić ruch z małego Trójmiasta do Gdyni i Gdańska. Tyle, że na tą drogę, nie uzyska już dofinansowania z Państwa, bez wkładu własnego.

      • 6 5

  • Po co to budować?? Przecież teraaz jakoś się jeżdzi więc po co tyle zachodu??

    .

    • 5 11

  • Chyba (22)

    OPAT komuś opadł.
    100 milionów na lotnisko nie było szkoda, a "na niezbędną drogę nie dam i co mi zrobicie?"
    jak mawiał klasyk; "Słuszną linię ma nasza partia".

    • 178 92

    • nie czytasz treści artykułu Gdynia mogłaby zbudować OPAT tylko na terenie swojej gminy tylko bez udziału innych gmin jaki ma to sens

      • 2 4

    • Słyszałem (6)

      że ostatnio, że wybudowano w Skandynawii drogę finansując ją przychodami ze wzrostu wartości okolicznych gruntów. Tutaj też można by pomyśleć i na przykład zrealizować drogę na przykłąd w niższym standardzie. Ale widocznie nikt ważny tam nie mieszka, ani znajomi królika nie mają tam działek, żeby "skręcić lody".

      • 22 21

      • No ale w PL nie ma podatku katastralnego (5)

        więc nawet jak wartość nieruchomości wzrośnie to właściciele
        dalej płacą tyle samo

        • 17 13

        • ale są opłaty adiacenckie (1)

          jeśli Twoja ziemia staje się więcej warta dlatego że infrastruktura obok się poprawiła płacić do 30% wartości nieruchomości, ale ... przy jej sprzedaży. A okolice OPATu to ... łąki, rowy itp w większosci. Kto więc zapłaci ??

          • 5 2

          • zasadniczo cena ziemi obok drogi z której nie ma zajazdu nie wzrośnie a maleje...
            a gmina nie zapłaci 50% od utraty wartości właścicielom ;)

            • 5 0

        • (1)

          No i b. dobrze, że nie ma.

          • 20 5

          • jest opłata adiacencka i planistyczna

            .

            • 9 0

        • podpisałeś się,jakbyś miał brak tego podatku Tuskowi za złe...

          • 9 1

    • (7)

      Wystarczy ktos napisze o lotnisku, a od razu wiadomo z kim ma sie doczynienia.
      Ić stont.

      • 10 18

      • Oczywiście, że wystarczy (4)

        Napisze taki jeden z drugim pochwalny pean o szczurzym lotnisku i od razu wiadomo, że na miejskim wikcie żywiony...

        • 23 9

        • (3)

          Ten tam wyzej o szkoly.
          Irobia pacabie.

          Co do ciebie.
          Pracuje i mieszkam sam od 18 roku zycia, kto jak kto ale ty masz tyle do powiedzenia co snieg ktory lezy teraz na ulicy.
          Nie ma lotniska kasa wydana, wielki blad, f...... Szcurek znowu bezproblemowo wygral.
          To pokazuje ilu was jest.
          Ta cala gdynia realna?
          Taaa na FB na pewno,5 z 6 znajomych ktorzych polubilo te strone NIE MIESZKA W GDYNI ha! To ci psikus!
          Najwiecej do gadania maja ci ktorych to nie dotyczy.

          • 6 9

          • Nie mam pojęcia co to jest gdynia realna (1)

            Nie za bardzo mam czas na siedzenie na fejsiku. Sorry... A wybierający wiecznie szczurzą klikę Gdynianie mają to, na co zasłużyli. Lotnisko w zamian za muldy w głównych arteriach przelotowych miasta (zapraszam na Al. Zwycięstwa i Wielkopolską na początek). Skoro tak wolą?

            • 10 4

            • Tak, wolimy tak.
              Lepsze to niz Gdansk Warszawa Wroclaw.
              Gdyby nie euro2012 to dalej byscie nic nie mieli w tym swoim gdansku.
              Wole mieszkac z jakims tam szczurkiem wiedzac ze przyanjmniej cos probuje niz byc wiecznie dymany w d... W gdansku czy sopocie
              Spojrz wpierw na swoje miasto potem narzekaj na inne.
              Stwierdzenie ze w Gdyni zyje sie najlepiej musi byc propaganda stworzana prze tuska sikorskiego kaczynskiego szczurka i putina.
              Brawo

              • 3 13

          • Ale literowek zrobilem huhu, no nic, musicie mi wybaczyc, dlonie i palce pracownika wygladaja inaczej od tych "pracownikow" biurowych i ludzi na socjalu. Wciskaja mi sie nie te literki na telefonie ;)

            A juz widze marudzenie tych osob
            "cholera, gdynia nie wybuduje tej trasy, nie bedzie na co narzekac ze powstaja jakies problemy, co ja bede tobil/a w biurze w tym czasie"
            A teraz standardzik
            Polska, mieszkam w Polsce, mieszkam tu, tu, tu......

            • 1 5

      • A Ty "ić" do szkoły (1)

        • 19 9

        • A ty idz do psychologa geniuszu glupoty

          • 4 9

    • (5)

      Fotograf, przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem albo po prostu przeczytaj artykuł.

      • 17 8

      • A co mam czytać? (4)

        Dla mnie istotone żeby urzędnicy, którzy żyją znajdowali rozwiązania
        a nie uprawiali urzędniczy "NieDaSizm".

        • 19 16

        • (3)

          1. droga w ramach Gdyni nic nie da, sens drogi będzie dopiero, kiedy ominie miasto
          2. nie chcę jako mieszkaniec, aby kosztem ulic dzielnicowych i ścieżek rowerowych powstała kolejna droga przelotowa, z której wielu mieszkańców nie będzie korzystać na co dzień, a do tego budżet miasta będzie zablokowany na 3 lata w kwestii rozbudowy infrastruktury
          3. dlaczego Gdynia ma 'wyręczać' gddika w kwestii budowy drogi nielokalnej?

          • 30 23

          • (2)

            ad.1 trzeba się porozumieć i zrobić projekt kilku samorządów,
            ad.2 poznaj budżet to zobaczysz, że da się znaleźć "zaskórniaki", no chyba że piszesz z Piłsudzkiego i boisz się ograniczenia urzędniczej laby.
            ad.3 poza GDDKiA jest jeszcze zarząd dróg wojewódzkich i według obecnego stanu to tam można też szukać partnera. Jak powstanie trasa kaszubska to S6 pobiegnie od Chwaszczyna, a ta część Obwodnicy stanie się prawdopodobnie drogą miejską.

            • 26 13

            • (1)

              Mimo ze sprawiasz wrazenie Norberta z Klanu na TVP, to: innych gmin na to nie stac, co bylo juz podnoszone wielokrotnie.

              • 8 7

              • a stać je na permanentne korki??

                • 12 0

  • Tragedia!

    Panie Sielski! Oj!, Oj! Lament wielki. Gdyni dzieje się wielka krzywda. Niech całe województwo składa się na inwestycje w Gdyni. Pieniądze Gdynia wydała na zbędne lotnisko, pomnik ekipy rządzącej miastem. Tyle w temacie.

    • 10 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane