• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia musi zabezpieczyć kolejkę na Kamienną Górę przed opadami

Patryk Szczerba
23 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Punkt widokowy na Kamiennej Górze już bez płotu
Odwodnienie placu przy górnej stacji ma zapewnić bezawaryjne funkcjonowanie kolejki na Kamienną Górę. Odwodnienie placu przy górnej stacji ma zapewnić bezawaryjne funkcjonowanie kolejki na Kamienną Górę.

Intensywne opady deszczu mogą powodować wstrzymanie kursów kolejki na Kamienną Górę zobacz na mapie Gdyni. Żeby temu zapobiec, potrzebne jest wykonanie odwodnienia placu zobacz na mapie Gdyniprzy górnej stacji. To będzie kosztowało miasto ok. 300 tys. zł.



Czy korzystałeś/aś już z kolejki na Kamienną Górę?

Wagonik, który od lipca 2015 roku wjeżdża na szczyt 52-metrowej Kamiennej Góry, zdążył się już wpisać w krajobraz Gdyni. Jego popularność widać zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy kursuje praktycznie bez przerwy, a oczekujący na bezpłatny przejazd muszą stać w kolejce nawet kilkadziesiąt minut.

Trzeba zabezpieczyć przed opadami

Eksploatacja i serwisowanie szynowej kolejki pochłania rocznie ok. 160 tys. zł. A w najbliższym czasie miasto będzie musiało wysupłać z budżetu kolejne środki, bowiem górna stacja kolejki bywa podmywana po obfitych opadach deszczu.

Ten problem uwidoczniła zeszłoroczna ulewa z 14 na 15 lipca, po której wagonik przez kilka dni nie kursował. Oprócz zalania górnego placu doszło wtedy do podmycia skarpy i zamulenia kanału technicznego dolnej stacji.

Wykonanie napraw zlecił Transportowy Dozór Techniczny. Przy okazji zostały wykonane pomiary geodezyjne toru jezdnego i badania techniczne. Gdy była pewność, że urządzenie spełnia założone wymogi i nadaje się do eksploatacji, kolejka po pięciu dniach ponownie ruszyła.

Jak tłumaczą urzędnicy głównym powodem podmywania stacji jest brak odpowiedniej infrastruktury na utwardzonym placu zobacz na mapie Gdyni o powierzchni ok. 1,5 tys. m kw. przed stacją. Spływająca woda jest zagrożeniem nie tylko dla działania urządzenia, drzew i obiektów zlokalizowanych na szczycie, ale co najważniejsze dla osób przebywających w tym rejonie.

Miasto szacuje, że dokumentacja i prace budowlane pochłoną 300 tys. zł. Miasto szacuje, że dokumentacja i prace budowlane pochłoną 300 tys. zł.
- Istniejące odwodnienie, przy obecnym ukształtowaniu terenu, nie zabezpiecza prawidłowego odbioru wód opadowych, zwłaszcza przy dużych opadach deszczu. Wykonanie odwodnienia jest także konieczne w związku z planowaną modernizacją górnego tarasu Kamiennej Góry - tłumaczy Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Gdyni.
Inwestycja możliwa jeszcze w tym roku

Gdynia na dokumentację i realizację odwodnienia planuje wydać 300 tys. zł. Inwestycja ma zostać wykonana jeszcze w tym roku, chociaż do pierwszego przetargu na projekt nikt się nie zgłosił.

Dlaczego odpowiedniej infrastruktury nie dało się wykonać, kiedy budowano stację i tory?

- Projekt budowy Gdyńskiego Centrum Filmowego wraz z kolejką na Kamienną Górę, rewitalizacją pl. Grunwaldzkiego i podziemnym parkingiem był współfinansowany z programu Jessika. To była złożona inwestycja obwarowana szeregiem warunków i wskaźników. W którymś miejscu musiał być jej kraniec, zwłaszcza że całe przedsięwzięcie było kosztowne - odpowiada Markos Pagudis, prezes Agencji Rozwoju Gdyni, administrującej kolejką.
Przypomnijmy, że budowa Gdyńskiego Centrum Filmowego pochłonęła ponad 37 mln zł, z czego sama kolejka 6 mln zł. Z pożyczki z unijnego programu Jessica zyskano ponad 22 mln zł.

Wjazd kolejką na Kamienną Górę z perspektywy pasażera

Miejsca

Opinie (129) ponad 10 zablokowanych

  • To nie wina projektanta. On tylko jest ofiara szczurzej propagandy bo uwierzył że w Gdyni zawsze świeci słońce ;)

    • 14 3

  • Niech urzednicy zajma sie drogami w gdyni.takich dziur dawno nie bylo.w drogich komfortowych limuzynach moze nie czuc tego ale autobusy trzesa sie jak przy trzesieniu ziemi

    • 15 3

  • Szczurek - odejdź!

    • 21 3

  • Skoro można pobierać opłaty za parkowanie to tym bardziej powinna być opłata za wjazd, chociażby 1 zł.

    • 18 2

  • tutaj są pieniądze!!! (1)

    A na remont schodów do bulwaru na Oksywiu, który pochłonąłby 400 000 zl nie będzie pieniędzy przez najbliższych kilka lat, bo nie stać na to Gdyni. Coś jest nie tak! I szczerze wolalbym się przespacerować po tym bulwarze na Oksywiu niż wjeżdżać kolejką na Kamienna Górę, gdzie można dojść pieszo i spokojnie każdy by się zmieścił w ciągu tych opisywanych kilkudziesięciu minut.

    Zdravim

    • 27 3

    • niestety 8 milionów poszło na arkę, 6 na openera i nie ma pieniążków

      • 8 3

  • Ciekawe ile by kosztowalo zrobienie tunelu na ul. Polnocnej lub ul. Puckiej. (1)

    Inwestycja, ktora bylaby bardzo oplacalna, co byloby odczuwalne szczegolnie w sezonie letnim.

    • 28 2

    • szczur tam nie mieszka więc zapomnij!

      • 7 3

  • I polaczyc torami z PKM (1)

    Ją tez podmywa. Bedzie pasowało.

    • 71 6

    • Mozesz sie smiac, ale takie rozwiazania istnieja np w Barcelonie.

      • 5 5

  • (1)

    Zrobic za symboliczna zlotówke-po co miasto ma doplacac?wtedy dopiero sie okaze co to za atrakcja......

    • 21 2

    • Popieram!

      Przejazd za 1 zł ale dla starszych osób i inwalidów bez opłat

      • 7 2

  • A gdzie reklamacja ?

    A nie można złożyć reklamacji (ukarać) projektanta lub inżyniera który to budował że nie pomyślał (bo za głupi) żeby od razu coś takiego zrobić?
    Pewnie czas gwarancji już upłynął i koleś gryzonia musi zarobić

    • 27 3

  • Kolejna kasa

    na fanaberie władze, a drogi dziurawe i tunelu przy Północnej w Chyloni wciąż brak

    • 36 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane