• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowe mieszkania głównie na zachodzie

Michał Sielski
19 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wbrew pozorom, sporo inwestycji mieszkaniowych będzie jeszcze realizowanych w centrum Gdyni. Wbrew pozorom, sporo inwestycji mieszkaniowych będzie jeszcze realizowanych w centrum Gdyni.

Miasto będzie rozwijało się przede wszystkim w kierunku zachodnim, ale zabudowa mieszkaniowa możliwa jest również w innych dzielnicach, a nawet w samym centrum. Nie wszyscy, którzy planowali na tym zarobić, zdołają jednak sprzedać swoją ziemię deweloperom.



Czy mieszkania budowane na krańcach miasta to dobry pomysł?

Gdynia nie ma większych szans na poszerzenie granic administracyjnych. Praktycznie nie ma terenów, które miasto mogłoby wchłonąć, bo z jednej strony jest Sopot, z drugiej Rumia, a od wschodu morze. Możliwy jest więc praktycznie tylko wewnętrzny rozwój na zachodzie miasta - czyli w okolicach Chwarzna czy Wiczlina. I właśnie tam powstanie najwięcej osiedli mieszkaniowych.

Trwają już opracowania planów zagospodarowania przestrzennego, które pozwolą na budowę w tym rejonie dużych osiedli mieszkaniowych. Ale mniejsza, kameralna i zdecydowanie droższa zabudowa, pojawi się również w innych punktach miasta. Niedawno rozstrzygnięto konkurs architektoniczny Nowe Orłowo, który jest pierwszym krokiem na postawienie tam osiedla.

W centrum miasta, na terenach po prywatyzowanym Dalmorze zobacz na mapie Gdyni, również mają pojawić się mieszkania. Podobnie na tzw. międzytorzu zobacz na mapie Gdyni. Te lokalizacje będą w przyszłości osią planowanej strefy prestiżu.

- Są też wolne tereny na Pogórzu i Obłużu. Poza tymi miejscami pozostają jedynie miejsca na tzw. plomby, czyli uzupełnianie istniejącej już zabudowy - mówi Ryszard Toczek, naczelnik gdyńskiego Biura Rozwoju Miasta.

Urzędnicy liczą też na dobrą współpracę z sąsiednimi gminami. W graniczącym z Gdynią Kosakowie domy budują w większości wyprowadzający się z miasta gdynianie. Podobnie jest w innych ościennych miejscowościach.

- Wspólna polityka przestrzenna jest korzystna dla wszystkich stron. Niektórzy wolą mieszkać w centrum i mieć blisko np. do kina, inni wolą ciszę poza miastem. Dlatego w ramach aglomeracji warto znaleźć miejsce dla każdego - mówi Ryszard Toczek.

Nie wszyscy są jednak zadowoleni z kierunków rozwoju miasta. I są wśród nich nawet ci, którzy... liczyli na taki rozwój. Kością niezgody są bowiem powstające właśnie plany zagospodarowania przestrzennego. Na części działek w zachodnich dzielnicach, głównie tych, które są w posiadaniu deweloperów, planowana jest budowa bloków. Inne zostaną jednak przeznaczone na tereny rekreacyjne - parki, ścieżki rowerowe itd.

- Dowiedziałem się właśnie od urbanistów, że na mojej działce powstaną głównie tereny zielone - mówi właściciel kilku tys. m kw. ziemi na zachodnich krańcach Gdyni. - Najbardziej denerwuje mnie jednak to, że na sąsiednich działkach deweloperów dopuszczona będzie zabudowa mieszkaniowa. Jak widać, duży może więcej - kręci głową nasz czytelnik.

Z takim stwierdzeniem stanowczo nie zgadza się rzecznik gdyńskiego magistratu.

- Plany nie są przygotowywane pod deweloperów, którzy, kupując grunty przed uchwaleniem dopuszczonych form zabudowy, ryzykują podobnie, jak inni. Mają jednak szerszy wachlarz możliwości: zamawiają zdjęcia satelitarne, analizy gruntu itd. Plany są bowiem opracowywane przez urbanistów, którzy kierują się interesem społecznym, a nie firmy czy jednostki. Dlatego osiedla powstają np. na równej części działki, a tam, gdzie jest naturalny staw czy las, najczęściej projektowane są tereny zielone - mówi Joanna Grajter.

- Poza tym nawet za tereny pod drogi czy ścieżki rowerowe gmina lub deweloper musi zapłacić stawki rynkowe, więc jeśli ktoś kupował tam przed laty ziemię jako inwestycję, na pewno na tym nie straci - podkreśla.

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • dzisiaj to jest musztarda po obiedzie (2)

    działka która 10 lat temu kosztowała 70 tys dziś kosztuje ponad 400 tysiecy i w tym miejscu można zakończyć dyskusje
    kto odpowiednio wcześniej pomyślał o wypadzie z miasta i kupił taką działke ten po prostu wygrał los na loterii

    • 5 0

    • Wczesniej nazywasz to spekulacja ,a teraz wychwalasz (1)

      Puknij ty sie w glowe chlopku i trzymaj sie jednej wersji

      • 1 0

      • No bez kitu idiota

        G@llux zmieniasz zdanie co 5 minut.Smiesznie sie to czyta

        • 1 0

  • coś wolno idzie ta rozbudowa Gdyni,

    jak tak dalej pójdzie to nigdy nie przegonimy Gdańska ma miało to nastąpić w 2025 roku. Nadziej jedyna, że Adamowicza dalej wybiorą na prezydenta.

    • 5 1

  • bloki na pbrzezach miast to bezsens (1)

    na obrzezach powinny powstawac osiedla domkow jednorodzinnych lub szeregowych, tak jak wszedzie na zachodzie, a bloki buduje sie dla biedoty lub emigrantow.

    • 3 2

    • Tylko, że nasze zarobki robią z większości z nas BIEDAKÓW, których stać właśnie na blokowisko :(

      • 2 0

  • ja na miejscu planowanych blokowisk posadził bym las , było by blisko z centrum na grzyby

    • 4 1

  • Niech władze zrewitalizują ulice Jana z Kolna, Wójta Radtkego, Wendy, Portową i Żeromskiego. Niby centrum Gdyni a wygląda jak ....

    • 7 0

  • g@llux słusznie zauważył, że ludzie kupują działki tam, gdzie są one tanie. Jak myślicie, gdyby przez szczere pole prowadziła śliczna dwupasmowa droga, z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, to jakie by były ceny działek w okolicy? Nie zamierzam tutaj prowadzić wywodów, że budowanie najpierw drogi a potem mieszkań jest złe, ale budowanie mieszkań w szczerym polu jest z pewnością tańsze.

    • 0 3

  • Zagadka (3)

    Skoro przepustowość jednopasmowej Spacerowej jest i tak większa, niż skrzyżowań na wysokości Parku Oliwskiego, to co da jej poszerzenie?

    • 2 0

    • DOKŁADNIE!!! (1)

      na wysokości Parku Oliwskiego przydałby się chociaż jeden pas w którąś ze stron. Bo o nowych 2 pasach to nawet nie śmiem marzyć...

      • 1 0

      • A ja dodam, że są takie wynalazki jak pas o zmiennym kierunku ruchu. Tak więc mając 3 pasy to rano w górę 1 a 2 w dół i po południu 2 w górę a 1 w dół.
        Skrzyżowania nie są wystarczająco drożne, natomiast 2 pasy w obciążonym kierunku dyscyplinują kierowców przed zostawianiem ZBĘDNIE dużych odstępów od poprzedzającego samochodu, co często prowadzi do zakorkowania dolnego odcinka w Oliwie a w środku lasu w "cudowny" sposób korek się kończy.
        TRZYMAJMY NIE DUŻE ODSTĘPY, a krócej postoimy w korkach.

        • 0 0

    • A wyburzyć część z tych popadających w ruinę domów!!!!!

      • 0 0

  • polityka Gdyni

    - sprzedać jak najwięcej za dobrą kasę, a pieniążki przeznaczyc na autopromocję zamiast na budowę i remonty dróg, kanalizację itp. Przejedżcie się po Wielkim Kacku po Starodworcowej, wpadnijcie na Małą, to będziecie mieć wielkie trudności, żeby sie stamtąd wydostać - albo urwiecie resory, albo ugrzęźniecie w błocie. Co zrobiła ta ekipa przez 20 lat - wyremontowała Świętojańską i wyprodukowała kupę hasełek w rodzaju "uśmiechnij się, jesteś w Gdyni". Może tak mniej lansu, a więcej pracy dla mieszkańców? Do roboty, panie Prezydencie, czas popracować na to, by Gdynia była rzeczywiście pięknym miastem - wreszcie czas na skanalizowanie Kacka i wybudowanie dróg na Starodworcowej, Małej, Maszopów, zapewnienie dzieciom bezpecznego dijścia do szkoły (brak tam chodników, ulica jest źle oświetlona, dziurawa). Wstyd, że taka dzielnica, na której powstało tyle osiedli tak wygląda

    • 10 3

  • Bezsensowne gadanie typowe dla UM Gdynia

    Poniewaz brak jest drog w zachodnich dzielnicach wiec gadanie o rozbudowie dzielnic jest totalnym idiotyzmem. W normalnych krajach najpierw buduje sie drogi a pozniej dzielnice mieszkaniowe. Juz w chwili obecnej nie mozna dojechac do tych dzielnic oraz obwodnicy, wiec mozna sobie wyobrazic co bedzie wkrotce !
    Miasto musi wywiazywac sie ze swoich podstawowych obowiazkow do ktorych nalezy budowa priorytetowych drog, a nie realizowac propagandowe inwestycje nie sluzace rozwiazaniu problemow komunikacyjnych miasta, ale to tylko pobozne zyczenia. UM i tak wie swoje. Niedlugo zacznie budowac "palac" dla swoich biurokratow, ktory bedzie podstawowa inwestycja.

    • 3 0

  • (1)

    na międzytorzu strefa prestiżu dobre sobie ...

    • 0 0

    • spokojnie, to jest bardzo dobre miejsce na nową reprezentacyjną dzielnicę z wieżowcami itp

      oby tylko tego nie spartolic, bo drugiuego takiego miejsca juz nie ma

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane