• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowe mieszkania głównie na zachodzie

Michał Sielski
19 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wbrew pozorom, sporo inwestycji mieszkaniowych będzie jeszcze realizowanych w centrum Gdyni. Wbrew pozorom, sporo inwestycji mieszkaniowych będzie jeszcze realizowanych w centrum Gdyni.

Miasto będzie rozwijało się przede wszystkim w kierunku zachodnim, ale zabudowa mieszkaniowa możliwa jest również w innych dzielnicach, a nawet w samym centrum. Nie wszyscy, którzy planowali na tym zarobić, zdołają jednak sprzedać swoją ziemię deweloperom.



Czy mieszkania budowane na krańcach miasta to dobry pomysł?

Gdynia nie ma większych szans na poszerzenie granic administracyjnych. Praktycznie nie ma terenów, które miasto mogłoby wchłonąć, bo z jednej strony jest Sopot, z drugiej Rumia, a od wschodu morze. Możliwy jest więc praktycznie tylko wewnętrzny rozwój na zachodzie miasta - czyli w okolicach Chwarzna czy Wiczlina. I właśnie tam powstanie najwięcej osiedli mieszkaniowych.

Trwają już opracowania planów zagospodarowania przestrzennego, które pozwolą na budowę w tym rejonie dużych osiedli mieszkaniowych. Ale mniejsza, kameralna i zdecydowanie droższa zabudowa, pojawi się również w innych punktach miasta. Niedawno rozstrzygnięto konkurs architektoniczny Nowe Orłowo, który jest pierwszym krokiem na postawienie tam osiedla.

W centrum miasta, na terenach po prywatyzowanym Dalmorze zobacz na mapie Gdyni, również mają pojawić się mieszkania. Podobnie na tzw. międzytorzu zobacz na mapie Gdyni. Te lokalizacje będą w przyszłości osią planowanej strefy prestiżu.

- Są też wolne tereny na Pogórzu i Obłużu. Poza tymi miejscami pozostają jedynie miejsca na tzw. plomby, czyli uzupełnianie istniejącej już zabudowy - mówi Ryszard Toczek, naczelnik gdyńskiego Biura Rozwoju Miasta.

Urzędnicy liczą też na dobrą współpracę z sąsiednimi gminami. W graniczącym z Gdynią Kosakowie domy budują w większości wyprowadzający się z miasta gdynianie. Podobnie jest w innych ościennych miejscowościach.

- Wspólna polityka przestrzenna jest korzystna dla wszystkich stron. Niektórzy wolą mieszkać w centrum i mieć blisko np. do kina, inni wolą ciszę poza miastem. Dlatego w ramach aglomeracji warto znaleźć miejsce dla każdego - mówi Ryszard Toczek.

Nie wszyscy są jednak zadowoleni z kierunków rozwoju miasta. I są wśród nich nawet ci, którzy... liczyli na taki rozwój. Kością niezgody są bowiem powstające właśnie plany zagospodarowania przestrzennego. Na części działek w zachodnich dzielnicach, głównie tych, które są w posiadaniu deweloperów, planowana jest budowa bloków. Inne zostaną jednak przeznaczone na tereny rekreacyjne - parki, ścieżki rowerowe itd.

- Dowiedziałem się właśnie od urbanistów, że na mojej działce powstaną głównie tereny zielone - mówi właściciel kilku tys. m kw. ziemi na zachodnich krańcach Gdyni. - Najbardziej denerwuje mnie jednak to, że na sąsiednich działkach deweloperów dopuszczona będzie zabudowa mieszkaniowa. Jak widać, duży może więcej - kręci głową nasz czytelnik.

Z takim stwierdzeniem stanowczo nie zgadza się rzecznik gdyńskiego magistratu.

- Plany nie są przygotowywane pod deweloperów, którzy, kupując grunty przed uchwaleniem dopuszczonych form zabudowy, ryzykują podobnie, jak inni. Mają jednak szerszy wachlarz możliwości: zamawiają zdjęcia satelitarne, analizy gruntu itd. Plany są bowiem opracowywane przez urbanistów, którzy kierują się interesem społecznym, a nie firmy czy jednostki. Dlatego osiedla powstają np. na równej części działki, a tam, gdzie jest naturalny staw czy las, najczęściej projektowane są tereny zielone - mówi Joanna Grajter.

- Poza tym nawet za tereny pod drogi czy ścieżki rowerowe gmina lub deweloper musi zapłacić stawki rynkowe, więc jeśli ktoś kupował tam przed laty ziemię jako inwestycję, na pewno na tym nie straci - podkreśla.

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • Czas na Anschluss Rumi, Kosakowa do Gdyni!!! (1)

    Kosakowo korzysta cały czas z dobrodziejstw Gdyni jak np ZKM itp...więc niech płacą podatki do Gdyni!!
    Rumia jest nie naturalnym tworem i powinna już dawno być przyłączona do Gdyni!!

    • 11 2

    • Z tego, co wiem, to gmina kosakowo pokrywa częściowo utrzymania linii autbusowych.

      • 0 0

  • (3)

    jestem polany z was ludzie - dlaczego na tym portalu tylko piszecie że źle a nie umawiacie się tu na interwencje i pikiety pod UM - myślę że więcej udało by się załatwić w UM w grupie ludzi , niż w pojedynkę na portalu , jak wam na czymś zależy to trzeba o to walczyć w odpowiednich organach a użalać się jeden do drugiego jak to źle się żyje w państwie polskim , i mówienie wyłącznie ONI powinni wiedzieć , powinni zrobić - nic nie daje , ONI to wiedzą , ale potrzebują nacisków z zewnątrz - więc skończyć te gorzkie żale i jak się nie podoba to marsz pod urząd

    • 1 1

    • Real (2)

      Ja tez jestem polany. Realnie rzecz biorac tylko wykopanie na bruk obecnych wlodarzy miasta podczas nadchodzacych wyborow samorzadowych moze zakonczyc autorytarne rzady w Gdyni.

      • 0 1

      • a takiego idiotę jak ty już dawno powini nie tylko POlać, ale wylać (1)

        bo głupich nie sieją.

        • 0 0

        • pocaluj Rats'a w d...

          • 0 0

  • Skoro nie może wszerz i wzdłuż, to może trochę w morze(wodę) a najwięcej do góry? (5)

    Faktycznie powiększanie Gdyni to ew. można w stronę morza i taka koncepcja jest. Z tego co wiem to miasto ma takie plany dobudowę Skweru Kościuszki(patrz -ostatnie Namiary) w stronę wschodnią, a także rozbudowę na północ Nabrzeża Francuskiego, ale tu to wszystko spr. przemysłowe. Do tego do Gdyni ciąży większa część społeczności Bojana, mają już dość szarpaniny i układaniem się z skompromitowanym proboszczem.

    Fakt, urok Gdyni to piękna indywidualna willowa zabudowa wkomponowana w krajobraz, ale to młode, prężnie rozwijające się miasto zmuszone jest w końcu do bardzo wysokiej zabudowy wcześniej czy później. Na terenach poprzemysłowych projekt wysokościowców a nawet drapaczy chmur lekko stylizowany i pasujący do modernistyczno-marynistycznej nowoczesnej architektury jako dzielnic prestiżu jest wskazany.
    Współczesna architektura też może być piękna (Kraków: Centrum Sztuki Japońskiej Mangha, inny budynek to „Tańczący”, zwany inaczej Ginger i Fred, który miał stanąć w Polsce, ale stoi w Pradze, bo polskim urzędasom zabrakło fantazji).

    Mówiło się od początku, że Gdynia od początku była budowana w tempie amerykańskim i stylu nowojorskim. Drapaczy chmur nie stawiano, bo jak podejrzewam nie było pieniędzy a grunt nie był aż tak drogi. Dziś gruntów nie ma, bo są w „bankach developerskich” a te odzyskane poprzemysłowe będą piekielnie drogie mam nadzieje, że miasto na funkcje szkolne i inne publiczne przejmie podalmorowskie budynki chłodni, które idealnie by pasowały na studia filmowe tyko skąd na to wziąć kasę? Idąc dalej tropem NYC, należy je obecnie dobudować. Gdynia miała być 'polskim Nowym Jorkiem' i NIECH takim się stanie. Niska zabudowa może być w Gdańsku, Sopocie czy Kosakowie.
    Szkoda, ze Gdyni nie stać na Calatrave, który jest w tej chwili, jednym z najlepszy na świecie architektów. Wystarczy popatrzeć co się dzisiaj buduje enr.construction.com/Default.asp Ja z kolei bardzo lubię takie szklane city. Przy Dworcu na terenach Międzytorza - Centrum przesiadkowe większe niż w-wskie Złote Tarasy w końcu na renowacje naszego socrealistycznego dworzec kolejowego oddała nam kasę Warszawa Centralna.

    • 4 2

    • Przy Dworcu na terenach Międzytorza - Centrum przesiadkowe większe niż w-wskie Złote Tarasy... (1)

      i się chłopaczyna obudził...

      • 0 5

      • Ty za to z zawiścią pełną piany na ustach

        No może nie w stylu prostym takim dosłownym jak Złote Tarasy, ale coś bardziej luksusowy a nawet wertykalny, a la Frank Lloyd Wright – Imperial hotel, budynki Kaufmanna, Taliesin, i t.d. Przykłady można mnożyć i mnożyć. Więc jednak jest to przedmiot do omówienia, i z tego powodu rzuciłem tak sobie właśnie ten kierunek. Natomiast idąc w tym dynamizmie estetyki a i owszem.

        • 3 0

    • (2)

      Pan Radny już działa. Wazelina rozlana.

      Może trochę prawdy,panie Radny. Może warto poinformować, że Gdynia Zachód to inwestycje deweloperów, którzy dawno temu wykupili tu gruntu i teraz służalczy UM realizuje ich zyski. Panie Radny nie mówić ,ze się jest dla mieszkańców bo to nie prawda

      • 1 4

      • ewo miła na pewno gdybym był radnym od razu podpiałbym się (1)

        z imienia i nazwiska, tak abyś najmilsza Pani na mnie zagłosowała. Widzisz ja mam ten komfort, że po części z każdym z miast Trójmiasta mnie (bądź moją rodzinę)coś łączy, i nie mogę tak bezkrytycznie hołubić Gdynię np. kosztem Gdańska.
        Widzisz choć możne tego nie rozumiesz, jestem tu zwykłym bezstronnym trójmieszczaninem. który dobre inicjatywy pochwali, złe zgani a czasami jeszcze dorzuci od siebie co nie co.
        Taka moja skromna rola, zresztą nie od dziś. Ty może jako kobieta ciągle tego nie rozumiesz. Kochać, znaczy wzmagać, i podejmować najlepsze z możliwych decyzje i mówić dlaczego tak powinno być a nie inaczej, bez fanatyzmu i zacietrzewienia.
        Pozdrawiam

        • 3 0

        • no ale Ewa lubi tylko radnych

          bo wie, że to grzeszni ludzie, a ona chce ciągle zrywać jabłuszka rajskie:))

          • 2 0

  • Skoro ludzie z owczym pędem kupują mieszkania w szczerym polu, to dlaczego deweloper nie miałby im tego umożliwić? A co to dewelopera obchodzi, że ktoś nie będzie miał jak dojechać? Smutne ale prawdziwe.

    A miasto zwyczajnie nie nadążą z budową dróg, bo (gdyby ktoś nie wiedział) to kosztuje (a do płacenia podatków to ludzie dziwnie niechętni). I niby dlaczego miasto miałoby stawać na głowie, żeby umilić życie ludziom, którzy wybrali mieszkanie w szczerym polu, kiedy w centrum jest na co wydawać pieniądze.

    To co się dzieje, jest zupełnie logiczne ido przewidzenia. Póki ludzie będą chętnie kupować mieszkania za miastem a potem będą się dziwić, że trudno dojechać to będzie dokładnie tak samo jak jest teraz.

    A tak na marginesie: Gdynia zapewnia mieszkańcom Chwarzna taką komunikację autobusową, o jakiej mieszkańcy peryferyjnych dzielnic Gdańska mogą tylko pomarzyć. Im więcej ludzi zostawi samochód i pojedzie autobusem, tym mniejsze korki. Pretensje kierowcy powinni mieć do siebie na wzajem.

    • 3 0

  • Kokosy Urzędników UM w Gdyni (3)

    Znany jest schemacik :
    Urzędasik (najlepiej z Architektury) kupuje parcelkę rolną, z reguły nie uprawianą tak gdzieś na obrzeżach, potem przekwalifikowanie i na sprzedaż. Złoty interes 2 lata zysk 100%. Nie wiem jak teraz ale jakiś czas temu - Eldorado-Wiczlino

    No ale ...... Pani rzecznik mówi swoje.

    • 2 3

    • a mogłeś Ty kupić (1)

      no i co lisek chytrusek się odezwał. Sam nie kupi i nikomu nie pozwoli:))
      Oj polakostwo, polakostwo wychodzi. Zazdrość i zawiść.

      • 1 1

      • Tylko urzednik zna plany i wie w ktorym miejscu kupic zeby sie oplacilo

        Ja tych planow nie znam i kupuje na czuja

        • 1 1

    • schemacik!!!!

      Jest jeszcze inny schemacik! Idziesz do znanego architekta, który ma układy w UM, płacisz mu za "projekt domu" chwilę później masz przekształconą działkę na budowlaną i wszyscy są szczęśliwi...

      • 0 0

  • Pani Joanno Grajter!!!!! (2)

    Pani tłumaczenia absolutnie mnie nie przekonują!!!Jakie odszkodowania o czym Pani mówi??????jeżeli działka jest rolna i pozostanie rolną, a teren w planie zagospodarowania został przeznaczony na rekreację, to o jakich odszkodowaniach Pani mówi??????????Jest to możliwe tylko wtedy, gdy dochodzi do zmiany przeznaczenia działki!!!!!!!!!!A tego nie zrobiliście!!Proszę nie robić IDIOTÓW z mieszkańców Gdyni!!!!!!!!

    • 3 1

    • a co oni i ona robia od 20 lat??? (1)

      • 0 1

      • :)))

        dokładnie!!!!!!!!

        • 0 1

  • Gdzie jest CBA????????

    Dlaczego jest tak, że zwykły Kowalski, który całe życie ciężko pracował nie może wybudować domu na działce w Gdyni? A dziwnym trafem developerzy uzyskują szybko przekształcenie w UMG i jakoś zawsze plan zagospodarowania przestrzennego jest po ich myśli?????

    • 4 2

  • kolejne 30 tysięcy samochodów na ul. Wielkopolskiej:)))) (5)

    wg UM w ciągu 10 lat na terenie Gdyni Zachód (Chwarzno, Wiczlino, Dąbrowa i Wielki Kack) mają powstać kolejne osiedla, w których może się osiedlić nawet 30 tys. osób.

    • 2 0

    • "30 tysięcy samochodów" to lekko licząc

      Gdynia w tym okresie ma się zwiększyć minimum o 60 tys. Ci ludzie muszą gdzieś mieszkać, gdzieś pracować,....

      • 0 0

    • trzeba się nauczyc korzystać z komunikacji publicznej (3)

      i własnych nóg (rower), a miasto powinno zadbać o to by ta komunikacja była na jak najwyższym poziomie, no i budować drogi i parkingi dla rowerów. Zadaniem miasta jest zadbać o to by rowerzysta, czy mieszkaniec korzystający z komunikacji publiczej czuł się bezpiecznie i komfortowo, tak by korzystanie z tych środków transportu było opłacalne, a z samochodu nie. Rower/autobus w mieście zawsze ma mieć pierwszeństwo przed samochodami.
      a tak poza tym 30 tyś osób to nie jest 30 tyś samochodów.

      • 1 0

      • no może wybudować "tunelowe ściezki rowerowe"? (2)

        Bo do dnia dzisiejszego są w Gdańsku nieodśnieżone:))) A Gdyni nie stać na takie niepotrzebne wywalanie publicznej kasy i gospodarowanie jak w Gdańsku. A następnie przez pół roku nieużywane.
        Wymyśl coś lepszego wtedy zgoda.

        • 1 1

        • a co tu wymyslac, nie ma lepszego rozwiązania dla miasta od transportu zbiorowego i rowerów (1)

          Jakby była infrastruktura i więcej ludzi poruszało się rowerami niz samochodami to nie widzę problemu w odśnieżani dróg rowerowych skoro odsinieża się samochodowe. A jak nie umiesz jeździć na rowerze to wybierasz autobus, kolejkę itp

          • 1 1

          • "A jak nie umiesz jeździć na rowerze"

            ja chyba umiem jeździć, ale to i tak spowodowało, że na gdańskiej (pod spodem oblodzonej) ścieżce połamałem dwa żebra i uległem ogólnemu poważnemu potłuczeniu:((
            A jeżdżę nie tylko po Polsce. Na ostatnich koksach zafrapowały mnie dokonania rowerowych podróżników i nawet z paroma rozmawiałem. I co się dowiedziałem "wystarczy mieć rower, determinacje i pasie". Więc jestem za rozwijaniem ścieżek w TPK pomiędzy dzielnicami dla rożnych stopni trudności, natomiast te komunikacyjne niech sfinansuje; województwo, unia, ....
            Gdyni nie jest stać, aby wybudować coś co jest następnie nie używane.

            • 1 1

  • - Są też wolne tereny na Pogórzu i Obłużu. Poza tymi miejscami pozostają jedynie miejsca na tzw. plomby,.. "

    Pan Toczek chyba raczy żartować. Kto się tam osiedli skoro miasto funduje mieszkańcom lotnisko cywilne właśnie w pobliżu tych osiedli.

    • 3 4

  • dobrze

    dobrze dobrze obłuże zostanie nie naruszone chociaz i tak wciskaja pudełka gdzie sie da juz mi zabrali widok na stocznie mimo iż wszyscy pobliscy mieszkańcy sie nie zgadzali ale spoko zrobia jeszcze z nas masy których głos nie będzie sie bardziej liczyc niż szczekanie psa

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane