• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: planiści siadają do zmian na Starowiejskiej

rb
15 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zmiany na Starowiejskiej to część inwestycji w ramach Klimatycznego Centrum. Zmiany na Starowiejskiej to część inwestycji w ramach Klimatycznego Centrum.

Strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią, nowa zieleń i oświetlenie, uporządkowanie parkowania, spowolnienie aut do 20 km na godzinę - w taki sposób za kilka lat ma się zmienić ul. StarowiejskaMapka i fragmentów ul. Abrahama i 10 Lutego w centrum Gdyni. Projekt będzie gotowy wiosną przyszłego roku.



Jak oceniasz propozycje zmian na Starowiejskiej?

Przypomnijmy:

  1. Decyzja o zmianach na ul. Starowiejskiej zapadła jesienią 2018 roku.
  2. Na początku 2020 roku został zaprezentowany projekt pod nazwą Klimatyczne Centrum, który ma oddać przestrzeń Śródmieścia pieszym i rowerzystom.
  3. Jedną z zaplanowanych inwestycji wartych 18 mln zł jest modernizacja ul. Starowiejskiej.
  4. Pierwszy przetarg na wybór projektanta - z powodu wysokich cen - unieważniono.


W drugim, zakończonym niedawno postępowaniu, pojawiły się trzy oferty. Tylko jedna z nich zaproponowana przez konsorcjum: Lider Rem Projekt z partnerem Urban Media w wysokości 554 tys. zł mieściła się w szacowanym przez urzędników na 580 tys. zł kosztorysie.

Wykonawca przygotuje koncepcję w dwóch wariantach, a także dokumentację projektowo-kosztorysową oraz będzie sprawował nadzór autorski dla tej inwestycji. Ma na to dziewięć miesięcy.

- Modernizacja ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego, stanowiących część historycznego układu urbanistycznego, spowoduje stworzenie przyjaznej i klimatycznej przestrzeni dla mieszkańców, z zachowaniem charakteru tego wyjątkowego pomnika historii - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Planowane zmiany w ramach Starowiejskiej:

  • uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
  • montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
  • trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
  • strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
  • nasadzenia zieleni
  • plan nowego oświetlenia


Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej, na wysokości pomnika Gdynian WysiedlonychMapka, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany obejmą też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.

Studenckie pomysły na plac Kaszubski



Władze miasta zapowiadają, że ze względu na historyczny charakter przestrzeni elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, tj. krawężniki, kostka kamienna.

rb

Opinie (246) 8 zablokowanych

  • Nie wierze juz w zadne obietnice. Zwyczajnie wyroslem z tego. (1)

    Życie mnie nauczyło, że każdy kłamie, Łucyk też. Mówi to co mu każą.
    Nieskonczony Czas realizacji tych zmian doskonale pokazuje jak bardzo wladzy NIE zalezy na ich wprowadzeniu. Dziwne to postępowanie, ale równie dziwnie zachowuja się grupy społeczne. Jedni myślą tylko o biznesie, drudzy tylko o świętym spokoju, a kolejnym w ogóle na niczym nie zależy. A przecież wystarczyłoby pogodzić wszystkie racje dla dobra ogółu.

    • 3 1

    • niestety nie da się pogodzić wszystkich racji. Można jedynie po omacku szukać sposobów

      zmiany kierunku przesuwania granicy kompromisu: jak dotychczas była ona przesuwana (świadomie lub nie) w kierunku zaspokajania w coraz większym stopniu oczekiwań użytkowników samochodów. Obecnie nieśmiało próbuje się pokazać inny kierunek i słychać wycie. Całe szczęście, że coraz więcej ludzi widzi sens poprawiania warunków korzystania z przestrzeni miasta przez pieszych i rowerzystów, a także klientów transportu zbiorowego. Pośrednio zyskają na tym wszyscy, również przyspawani mentalnie do samochodów.

      • 0 0

  • Dobrze ze nie rzadzi POKO (1)

    Bo Gdynia stalaby sie betonowa z aferami jak Gdańsk

    • 2 4

    • Jest betonowa, w,, Parku centralnym,, więcej betonu niż zieleni

      i miliard złotych długu

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Kierunek przekształceń może i słuszny ale za mało daleko idący (1)

    Gdynia przebudowując ulicę Świętojańską kilkanaście lat temu zmarnowała szanse przekształcenia jej w przyjazną mieszkańcom przestrzeń publiczną wolną od jeżdżących i parkujących samochodów (deptak z dopuszczeniem, tak jak na Długiej i Stągiewnej w Gdańsku, ruchu rowerowego). Być może mogłyby po tym potencjalnym deptaku jeździć trolejbusy. Teraz koncepcja zachowania krawężników i "zabytkowego" bruku na Starowiejskiej przekreśla sens tego projektu, idącego, jak napisałem, w dobrym kierunku, ale zbyt mało zdecydowanie. Zarząd Gdyni nie potrafi skorzystać z doświadczeń innych miast kwestionujących dotychczasową rolę samochodów i postawić zdecydowanie na wizję miasta naprawdę dla ludzi, a nie dla pojazdów zaparkowanych 23 godziny na dobę (bez sensu). Obecny kształt specyfikacji projektowej, tak jak opisany w artykule, jest próbą zmarnowania kolejnej szansy, tak jak miało to już miejsce na Świętojańskiej. Szkoda.

    • 5 6

    • akurat deptak na Świętojańskiej to z założenia - poroniony pomysł był.

      co innego na skwerze Kościuszki, czy na takich bocznych uliczkach jak ta starowiejska

      • 0 1

  • Kiedy pojedziemy równą ulicą Starowiejską? Póki co to w samym centrum miasta jazda przypomina teren poligonu wojskowego. Rondo przy Sądzie,10-Lutego i Starowiejska to koszmar i wstyd dla miasta.

    • 3 1

  • no, jak gdyńscy planiści siadają to ja się już boję

    • 5 0

  • Czemu polskie miasta tak bardzo marnują swój potencjał (1)

    Gdynia jest jednym z przykładów miast które pokazują jak bardzo można marnotrawić potencjał jego rozwoju. Duże rozwinięte miasto, zamiast odważnie podchodzić do inwestycji i promować duże projekty, stawia na łatanie dziur bądź symboliczne kosmetyczne działanie. Nie rozumiem czemu tak się dzieje. Ulica Starowiejska jest naturalnym łącznikiem scalającym dworzec praktycznie z morzem i centrum miasta. Praktycznie z każdego miejsca tej ulicy widać symbol Gdyni - sea towers. Wystarczy przejść się pod wieczór, kiedy jest mniej samochodów zaparkowanych i mniejszy tłum, żeby zobaczyć jak elegancko wyglądają kamienice na tej ulicy i sam jej układ. Miejsce to powinno przyciągać ludzi w dzień i w nocy. Ulica ta powinna stać się naturalnym pasażem, strefą otwartą, przyjazną dla turystów i Gdynian, łącząca dworzec z ulicą Świętojańską. Nie uwierzę jeżeli ktoś mi powie, że sklepy mają klientów tylko ze względu na to, że można tam postawić samochód. Nie uwierzę, też w to, że niezadbane krawężniki stanowią element historycznie chroniony - one niczym się nie wyróżniają. Wyróżnia się natomiast zabytkowa kostka która jest co chwilkę malowana farbą, bądź uzupełniana pionowymi słupkami.

    • 1 2

    • Niektóre polskie miasta zaczynają wykorzystywać swój potencjał

      W Gdyni mamy długotrwały problem braku zdecydowanych działań i niedostatków wyobraźni. Mimo rozwiniętych form konsultowania z mieszkańcami zmiany idą może i w dobrym kierunku, ale zdecydowanie za wolno. Problemem jest brak linii tramwajowych i niedocenianie roli SKM - brak połączenia osiedli Gdynia Północ i Gdynia Zachód przy pomocy sprawnej komunikacji szynowej. Budowa kolejnej obwodnicy metropolitalnej zamiast śmiałego postawienia na poprawę gęstości i jakości połączeń szynowych z gminami małego trójmiasta (Rumi, Redy i Wejherowa) przyczyni się do jeszcze większych problemów komunikacyjnych całej aglomeracji, zwłaszcza Gdyni.

      • 0 1

  • zmiany na Starowiejskiej (1)

    już nie mogę czytać i słuchać o zmianach w Gdyni - czy to Starowiejska, czy Polanka Redłowska, czy płk. Dąbka, czy wiele innych rzeczy. Plany są wieloletnie, perspektywiczne i ... od wielu lat nic się nie dzieje, a nasze miasto brzydnie. Z roku na rok. Szkoda.

    • 2 1

    • Zapamiętaj te nazwiska: Szczurek, Łucyk i Piesiewicz.

      To oni są odpowiedzialni za zniszczenie tego pięknego niegdyś miasta.

      • 2 0

  • Tylko to

    Faktycznie tylko to im wyjdzie dobrze usiąść nic poza tym już nad jedna ulicą było zachwytów co nie miara /ul. Abrahama / miał być deptak i oaza spokoju a tam dalej ulicą pełną parą.

    • 3 0

  • W Gdyni co raz lepiej

    • 0 0

  • Dojazd do szpitala

    Jak ma tam lawirować karetka skoro dojazd do szpitala jest tylko od strony Starowiejskiej ? Jak mają funkcjonować mieszkańcy, dostawcy sklepy ? Jak czytam te i**otyczne kolejne już plany Szczurka to załamuje ręce jak łatwo zarżnąć takie miasto ......

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane