• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy "wąskie gardło" na Trasie Kwiatkowskiego

Michał Sielski
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi. Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi.

Po dwa pasy w każdym kierunku, obustronny chodnik, nowe oświetlenie i droga rowerowa - w najbliższych dniach ruszy przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego od płk. DąbkaMapka do UnrugaMapka.



Czy na drugim pasie poszerzonego odcinka powinien być buspas?

Końcówka Trasy Kwiatkowskiego prowadzącej do Obłuża i Pogórza, ale też coraz prężniej rozwijającej się gminy Kosakowo, to jedno z wąskich gardeł w Gdyni.

Już nawet nie tylko w godzinach szczytu korek w górę zaczyna się już na dwupasmowej jezdni, przed skrzyżowaniem z ul. Unruga. Aby korki się zmniejszyły, zostanie m.in. przebudowana ul. Dąbka.

Niebawem warianty rozbudowy ul. Dąbka



Władze miasta poinformowały, że jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie również przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego. Jej jedyny już fragment o przekroju jednego pasa w każdym kierunku, zostanie dwukrotnie poszerzony. Po obu stronach będą chodniki dla pieszych, a po jednej droga rowerowa o szerokości 2,5 metra. Całości dopełni przebudowane skrzyżowanie z ul. Podgórską oraz oświetlenie LED.

Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony. Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony.

Będzie buspas czy nie będzie?



Aktualnie urzędnicy czekają jeszcze na ostatnie dokumenty, które pozwolą na rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy. To jednak tylko formalność, więc uruchomienie procedury przetargowej nie jest zagrożone.

Drugi pas wcale nie oznacza jednak, że kierowcy stojący dotąd w korku, będą mogli z niego skorzystać. Stowarzyszenie Miasto Wspólne przypomina, że rozbudowa ul. Kwiatkowskiego do dwóch pasów miała być związana z wyznaczeniem na jednym z nich buspasa. Było to nawet w programie wyborczym Samorządności Wojciecha Szczurka. Ale entuzjaści buspasa nie dopatrzyli się go na grafikach umieszczonych w Ratuszu (gazetka wydawana przez Urząd Miasta). I od razu wszczęli alarm, dopytując władze Gdyni o szczegóły. Miasto Wspólne wydało natomiast oświadczenie, w którym czytamy między innymi:

"Z wielkim niepokojem przyjęliśmy informację prezydenta W. Szczurka oraz jego zastępcy M. Łucyka o przygotowaniu przetargu na rozbudowę ul.Kwiatkowskiego, gdzie zgodnie z opisem i wizualizacjami, brakuje buspasów. To prezydent Szczurek w 2017 roku zamówił i z pieniędzy podatników opłacił "Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę buspasa oraz kompleksową przebudowę ul. Kwiatkowskiego w Gdyni", przewidujące tylko dwie opcje rozbudowy ulicy - z buspasami w obie strony lub w jedną (w górę). Brak buspasa oznacza też, że jeszcze więcej pojazdów będzie wjeżdżało do Gdyni, a komunikacja zbiorowa będzie cały czas traciła pasażerów. Stąd też w zderzeniu z tą decyzją, a także wcześniejszą dotyczącą wyrzucenia buspasa z projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej, wszelkie deklaracje o promowaniu zrównoważonego transportu, padające ze strony prezydenta Szczurka możemy uznać za nie do końca szczere" - pisze Miasto Wspólne.
Takie stawianie sprawy zaskakuje odpowiedzialnego za inwestycje w Gdyni wiceprezydenta Marka Łucyka.

- Przecież to tylko wstępne grafiki, a wszystkie szczegóły nadejdą wraz z przygotowaniem organizacji ruchu. Nigdzie nie informujemy, że buspasa nie będzie, więc wszystkie emocje związane z tym zagadnieniem są niepotrzebnie rozpalane. Dopinamy ostatnie szczegóły specyfikacji przetargowej, która niebawem zostanie upubliczniona. Dlatego oceny są zdecydowanie przedwczesne. Na dyskusję i ocenę konkretnych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas - podkreśla Marek Łucyk.
Takie postawienie sprawy oznacza, że pasażerowie pojazdów komunikacji publicznej raczej zostaną uprzywilejowani. Nie wiadomo jednak jeszcze na jakich zasadach. W grę wchodzić może bowiem rozwiązanie z klasycznymi buspasami w obu kierunkach, ale w stronę centrum już teraz rzadko są korki, więc buspas raczej nie jest koniecznością. W górę sytuacja przedstawia się natomiast zupełnie inaczej, ale można też jeszcze rozpatrzeć jedno rozwiązanie, które sprawdza się na ul. Chwarznieńskiej, czyli okresowe wyznaczanie kontrbuspasa w czasie, gdy korek jest tylko w jednym kierunku.

Autobusy już jeżdżą kontrapasem w Gdyni

Miejsca

Opinie (282) 10 zablokowanych

  • Mam nadzieję ...

    że ta inwestycja zostanie jak najszybciej zrealizowana. Jeżdżąc na tym odcinku tak człowieka wytrzęsie, że aż się robi niedobrze - tak bardzo zwichrowana jest nawierzchnia jezdni. Poza tym jest niebezpiecznie dla przechodniów, gdyż są 2 przejścia dla pieszych (nie licząc tego, na którym jest sygnalizacja), które de facto nie są oświetlone. Już kilka razy widziałam, jak w godzinach wieczornych o mało co nie doszło w tych miejscach do wypadku z udziałem pieszego. Mam też nadzieję, że na tym odcinku nie będzie buspasa, gdyż nie jest on tam potrzebny. Takie rozwiązanie w żaden sposób nie przyniosłoby poprawy w przepustowości i nie udrożniłoby dojazdu do (i zjazdu z) estakady. Poruszający się autem nie odczuliby w tym względzie żadnej poprawy. Nie przekonują mnie argumenty wysuwane przez stowarzyszenie Miasto Wspólne odnośnie buspasa, gdyż wiele osób korzystających z tej trasy nie przemieszcza się w kierunku centrum Gdyni, lecz zmierza w kierunku obwodnicy, a także w kierunku Rumi. Jeżeli chodzi o komunikację miejską to uważam, że największy sens ma zainwestowanie w SKM i utworzenie przystanków dla Obłuża, Pogórza Górnego i Oksywia, gdyż komunikacyjnie zaabsorbowało by to sporą część mieszkańców nie tylko górnego tarasu Gdyni, lecz również Kosakowa. Ponadto należałoby zbudować przy przystankach (lub chociaż przy Obłużu lub Pogórzu) sporego parkingu na samochody osobowe oraz tak zorganizować trasę większości autobusów, by miały przystanek na którejś z ww. stacji SKM. Dopiero to przyniosłoby realną poprawę.

    • 8 0

  • Słowo klucz

    "przetarg"

    • 2 0

  • Słupy oświetleniowe są przygotowane na dwa pasy ruchu od 40-tu lat ...

    Zamiast buspasa, kontrapas jak na Witominie

    • 5 0

  • Stare plany gierkowskie

    Plus po dwa pasy na dawnej Gruny w kierunku Oksywia i Dąbka do Zielonej.A kolejka chodziła na Oksywie do 1993 go , do tego transport wojskowy na Babie Doły przez lasek na Obłużu Leśnym.

    • 6 0

  • Jaki sens?

    Jaki sens ma utworzenie buspasów? Przecież to nie rozładuje korków, które się tam tworzą i to nie tylko w godzinach szczytu. A co powiedzą Ci, co projektowali nowe skrzyżowanie Dąbka z Kwiatkowskiego? Korek w strone centrum tworzy się aż do netto lub nawet dalej do biedronki. A w stronę przeciwną od samego skrzyżowania bo wiadukt przy BP jest wąski

    • 7 1

  • najbardziej wąskie gardło jest w głowie Łucyka

    • 10 0

  • Chodnik

    A nie dawno układany był chodnik z prawej strony i teraz trzeba będzie wszystko rozebrać to klasyczne wydawanie naszych pieniędzy na inwestycja na kilka lat ,jak znam życie to i tak wygra MTM ulubiona firma naszego ratusza .Odejdź chłopie wstydu oszczędź daj miejsca dla innych z pomysłem

    • 3 2

  • Kontrpas i bus pas pod górę (2)

    • 1 3

    • (1)

      kup sobie samochód biedaku

      • 2 0

      • To chyba miała być ironia

        • 0 0

  • zabudowali ciasno a teraz nie bardzo jest gdzie zrobić

    ale bus pas musi być. Ciekawe ile lat im zajmie poszerzenie Kwiatkowskiego, bo na remont skrzyzowania czekaliśmy latami

    • 3 1

  • A kiedy panie Prezydencie remont ulicy Zielonej od Bosmańskiej do Płk Dąbka bo nie wiem czy pan wie ale ten asfalt pamięta przejazd z lotniska Babie Doły kolumny papieskiej w 1986 roku.Nic tylko jest łatane klejone pozapadane .Remont kolektorów deszczu był robiony około 12 lat temu i to co rozkuli byle jak zakleili.Zainteresujcie się tym !!!! Bo nawet rada dzielnicy Oksywia ma ten problem gdzieś

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane