• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy "wąskie gardło" na Trasie Kwiatkowskiego

Michał Sielski
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi. Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi.

Po dwa pasy w każdym kierunku, obustronny chodnik, nowe oświetlenie i droga rowerowa - w najbliższych dniach ruszy przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego od płk. DąbkaMapka do UnrugaMapka.



Czy na drugim pasie poszerzonego odcinka powinien być buspas?

Końcówka Trasy Kwiatkowskiego prowadzącej do Obłuża i Pogórza, ale też coraz prężniej rozwijającej się gminy Kosakowo, to jedno z wąskich gardeł w Gdyni.

Już nawet nie tylko w godzinach szczytu korek w górę zaczyna się już na dwupasmowej jezdni, przed skrzyżowaniem z ul. Unruga. Aby korki się zmniejszyły, zostanie m.in. przebudowana ul. Dąbka.

Niebawem warianty rozbudowy ul. Dąbka



Władze miasta poinformowały, że jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie również przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego. Jej jedyny już fragment o przekroju jednego pasa w każdym kierunku, zostanie dwukrotnie poszerzony. Po obu stronach będą chodniki dla pieszych, a po jednej droga rowerowa o szerokości 2,5 metra. Całości dopełni przebudowane skrzyżowanie z ul. Podgórską oraz oświetlenie LED.

Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony. Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony.

Będzie buspas czy nie będzie?



Aktualnie urzędnicy czekają jeszcze na ostatnie dokumenty, które pozwolą na rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy. To jednak tylko formalność, więc uruchomienie procedury przetargowej nie jest zagrożone.

Drugi pas wcale nie oznacza jednak, że kierowcy stojący dotąd w korku, będą mogli z niego skorzystać. Stowarzyszenie Miasto Wspólne przypomina, że rozbudowa ul. Kwiatkowskiego do dwóch pasów miała być związana z wyznaczeniem na jednym z nich buspasa. Było to nawet w programie wyborczym Samorządności Wojciecha Szczurka. Ale entuzjaści buspasa nie dopatrzyli się go na grafikach umieszczonych w Ratuszu (gazetka wydawana przez Urząd Miasta). I od razu wszczęli alarm, dopytując władze Gdyni o szczegóły. Miasto Wspólne wydało natomiast oświadczenie, w którym czytamy między innymi:

"Z wielkim niepokojem przyjęliśmy informację prezydenta W. Szczurka oraz jego zastępcy M. Łucyka o przygotowaniu przetargu na rozbudowę ul.Kwiatkowskiego, gdzie zgodnie z opisem i wizualizacjami, brakuje buspasów. To prezydent Szczurek w 2017 roku zamówił i z pieniędzy podatników opłacił "Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę buspasa oraz kompleksową przebudowę ul. Kwiatkowskiego w Gdyni", przewidujące tylko dwie opcje rozbudowy ulicy - z buspasami w obie strony lub w jedną (w górę). Brak buspasa oznacza też, że jeszcze więcej pojazdów będzie wjeżdżało do Gdyni, a komunikacja zbiorowa będzie cały czas traciła pasażerów. Stąd też w zderzeniu z tą decyzją, a także wcześniejszą dotyczącą wyrzucenia buspasa z projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej, wszelkie deklaracje o promowaniu zrównoważonego transportu, padające ze strony prezydenta Szczurka możemy uznać za nie do końca szczere" - pisze Miasto Wspólne.
Takie stawianie sprawy zaskakuje odpowiedzialnego za inwestycje w Gdyni wiceprezydenta Marka Łucyka.

- Przecież to tylko wstępne grafiki, a wszystkie szczegóły nadejdą wraz z przygotowaniem organizacji ruchu. Nigdzie nie informujemy, że buspasa nie będzie, więc wszystkie emocje związane z tym zagadnieniem są niepotrzebnie rozpalane. Dopinamy ostatnie szczegóły specyfikacji przetargowej, która niebawem zostanie upubliczniona. Dlatego oceny są zdecydowanie przedwczesne. Na dyskusję i ocenę konkretnych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas - podkreśla Marek Łucyk.
Takie postawienie sprawy oznacza, że pasażerowie pojazdów komunikacji publicznej raczej zostaną uprzywilejowani. Nie wiadomo jednak jeszcze na jakich zasadach. W grę wchodzić może bowiem rozwiązanie z klasycznymi buspasami w obu kierunkach, ale w stronę centrum już teraz rzadko są korki, więc buspas raczej nie jest koniecznością. W górę sytuacja przedstawia się natomiast zupełnie inaczej, ale można też jeszcze rozpatrzeć jedno rozwiązanie, które sprawdza się na ul. Chwarznieńskiej, czyli okresowe wyznaczanie kontrbuspasa w czasie, gdy korek jest tylko w jednym kierunku.

Autobusy już jeżdżą kontrapasem w Gdyni

Miejsca

Opinie (282) 10 zablokowanych

  • Poszerzy

    O bus pas i dalej będziemy wszyscy wku**ieni stać w korku...

    • 15 3

  • Szczurek - zniknij! (2)

    Po co ścieżka rowerowa?

    Poszerzcie ulicę a nie tylko układy z dewloperami...

    • 8 8

    • zapytaj sie siebie poco ci mózg ? (1)

      • 3 1

      • niue wiem po cholerę jakieś g.. nie nazywać go drogą dla rowerów szerokie na 2 m czyli mijanka na styk upstrzone co kawałek wyjazdem z bloku dojazdem do śmietnika przystankiem itd kompletny bezsens jak zawsze i żadna to droga dla rowerów tylko tradycyjnie chodnik tylko że z asfaltu

        • 1 2

  • Kolejny marny sukces

    40 lat czekania zeby zrobic 200 m drogi jednojezdniowej prowadzącej do dużej dzielnicy. Wczesniej wydano miliony na bzdury np. Pomniczki, miniparczki na 3 drzewa i ławkę i wiele wiele innych durnot. A najśmieszniejsze jest to ze gosc który tak rzadzi tym miastem ma 70% poparcia na wyborach. Żenada.

    • 26 1

  • Skoro nie ma korków w dół, to buspas jak najbardziej powinien tam być. (1)

    W górę też. Autobusy nie mogą stać w tym samym korku co samochody. Muszą być szybsze. Jeżeli zrobią dwa pasy do ruchu ogólnego, to za kilka lat oba pasy staną w permanentnym korku. Poza tym przepustowość buspasa jest większa - może przewieźć nawet 4 razy więcej pasażerów w tym samym czasie. Absurd, że Samorządność chce złamać swoją obietnicę wyborczą.

    • 5 24

    • autobus baranie nigdy nie będzie szybszy od samochodu

      • 4 6

  • Projekty, plany, konsultacje, wizualizacje, analizy... i farba.

    • 8 1

  • Moim zdaniem kolejna obietnica bez pokrycia i nic wiecej (1)

    Tak samo jak z basenem olimpijskim, stadionem lekkoatletycznym czy lodowiskiem. Dlaczego nikt nie rozlicza władz miasta z tych ściem?

    • 31 2

    • Polityka...

      Bo w tym kraju nikt nikogo z niczego nie rozlicza. Kiedy zostajesz politykiem, stajesz się "nadczłowiekiem" kraczącym miedzy wronami jak i one. A przestajesz być po prostu człowiekiem... Niestety.

      • 5 1

  • Wreszcie! Poszerzyc Kwiatkowskiego! (1)

    Nareszcie bedzie tam remont. Tymi dziurami nie da sie juz jezdzic na dodatek bedzie poszerzenie drogi o dwa pasy! Brawo, wreszcie cos sensownego sie zaczyna robic a nie tylko stawiac ławeczki czy krzaczki. Oby tylko nasza radość nie była przed wczesna. Oby to doszło do skutku

    • 11 3

    • To Gdynia wiec uwierze dopiero jak zobacze, ze jest gotowe

      • 7 0

  • Nie mogli tego zrobić od razu jak skrzyzowanie ryli?

    • 23 2

  • Koniecznie trzeba zrobić buspas w obi strony.

    Korki i tak będą, a później będzie jęk kierowców, że pas zabierają.

    • 9 20

  • Ulice,drogi

    Wszystkie ulice + estakada prowadzące na Oksywie są za wąskie. W komunie nikt nie przewidział jak rozwinie się motoryzacja i tak zbudowano.

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane