• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • kochana gdynia

    obiecanki cacanki a głupiemu radość.za łucyka wszystko będzie za nacisnięciem guzika taka aut0matyka nawet obwodnica i każdy kto o tym marzy taki guzik dostanie.

    • 6 9

  • Obwodnica

    Brawo,oby jak najszybciej.

    • 8 8

  • Adam

    czemu znowu las musi ucierpieć przecież tyle kolejnych hektarów trzeba wyciąć bo takie są potrzeby ludzkie. Las każdy wie że tak szybko nie wyrośnie , za naszych czasów nowego tak pięknego już nie zobaczymy. czy nie można drożej , ale wykonać pod drzewami tunel i wszyscy będziemy zadowoleni . Oczywiście biorąc pod uwagę możliwość jazdy rowerem i pieszego wędrowania . Nie tak jak tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

    • 13 3

  • Kiedy obwodnica Oksywia/Babich Dołów ? Kosakowa, Chylonii

    • 16 1

  • kto to zrobi? rządzący którzy remont 150 metrów ulicy Dąbka robią rok czasu??? (9)

    • 261 30

    • No przecież jest napisane, że same pracę mają trwać 1,5 roku (4)

      Znając realia gdyńskich wykonawców mtm to będzie to trwać powyżej 5 lat. Napewno jakieś zwierzątko się znajdzie które jest pod ochroną, i termin 10 lat może być realny.

      • 30 10

      • (2)

        to raczej nie za mego życia

        • 18 3

        • Moje dziecko doczeka? Żona jest w ciąży. (1)

          • 21 0

          • Ze mna.

            • 3 4

      • Nie zapomnijmy o konsultacjach. W tym gdyńscy urzędnicy są najlepsi. Będą trwać latami...

        • 5 0

    • (3)

      Rok. Nie 'rok czasu' tylko 'rok' !!! Gramatyka z 2 klasy podstawówki!!!

      • 13 23

      • Jaka to roznica?

        • 1 4

      • Kto minusuje? Przecież OkO ma 100% racji. Koleś kaleczy język polski a osoba, która zwraca mu na to uwagę dostaje publiczny lincz? Coś tu nie gra...

        • 5 2

      • Rok świetlny - jednostka długości (odległości)

        • 14 3

  • wątpliwa nadzieja (1)

    JWP - W. Sz. - zaprezentował Pan kolejny bubel - nowa droga prezentowana nie ma - pozbawiona jest skrzyżowań bezkolizyjnych - a więc jest to kolejny Pana bubel !!!!!!!!!! - weż pan torbę i kij i udaj się Pan do normalnego kraju gdzie to nie jest problemem.

    • 23 5

    • Alez

      nikt nigdy i nigdzie nie twierdzil ze to ma byc droga ekspresowa bo po co? Niespelna 3km? Przynajmniej nie beda pedzic na zlamanie karku jak to sie teraz dzieje na odcinku lesnym Chwarznienskiej (przypominam ze dozwolona predkosc tam to max 70km/h)

      • 4 0

  • gratulacje (1)

    Mieszkańcy północnych dzielnic gratulują władzom miasta , ze będą miały lepszy dojazd do swoich domów , nie będą musieli stać w korkach i marnować swojego cennego czasu. Tylko pozazdrościć troski o to aby żyło się lepiej , wiadomo komu. Pozdrawiam.

    • 12 3

    • Przede wszystkim,

      jak sie odrobine przyjrzec mapie Gdyni to widac golym okiem ze trasa Kielecka-Chwarznienska to jedyny bezposredni wyjazd z centrum miasta na obwodnice i trudno sie dziwic ze wladze miasta chca go usprawnic.

      • 4 0

  • Obwodnicz Witomino

    Wreszcie rozsądna decyzja, oby realizacja była szybka !

    • 7 9

  • W takim tempie prac inwestycyjnych to Gdynia może rywalizować z Puckiem.

    • 5 5

  • ująć

    najpierw chyba trzeba ją ująć w dokumentach planistycznych i strategicznych?

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane