• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • kochani nie ma co się gorączkować...w tym roku przetarg na przetarg...później przetarg na wizualizacje...

    następnie przetarg na projekty...i ostatni przetarg na budowę. Okaże się, że wykonawca chce za dużo

    • 41 2

  • tylko zróbcie drogę w rynnie

    i dużo pieszych kładek

    • 18 3

  • KontBuspas ?

    A co z pieniędzmi 2000000 zł przeznaczonych na kontr Buspas ? Podobno ma być już w listopadzie. Czy nie lepiej przeznaczyć je na obwodnicę Witomina ? a może za 2 000 000 przebudować węzeł Chwarzno ? Nie abym się czepiał ale to nie sa pieniądze UM tylko mieszkańców którzy płacą podatki, i jako mieszkaniec Gdyni nie wyrażam zgody na marnowanie moich pieniędzy na absurdalne pomysły malowania Buspasu na ul. Chwarznieńskiej.

    • 31 4

  • o gdyńskich inewstycjach

    szczególnie komunikacyjnych to śp. Bareja mógłby niezłą komedię nakręcić!

    • 36 4

  • Co? Szatkowanie parku krajovrazowego kolejne??

    • 17 10

  • Brawo za pomysł proszę jeszcze pociągnąć obwodnic dalej,zrobić węzeł na ul.Rolniczej/Kieleckiej i dociągnąć obwodnicę do ul. Małokackiej ;))

    • 12 11

  • nareszcie widać jakiś zarys podpięcia centrum Gdyni do sieci dróg krajowych, tak trzymać!

    • 10 16

  • sorry, nie wierzę

    w to, że w ogóle powstanie, nawet jeśli jakimś cudem to może za 15 lat

    • 32 1

  • 60-70 mln? pln? taaa...

    Urzednik wszystko lyknie
    I nawet budzet zbuduje. Ktory i tak sie anuluje. Czy ktos w UM bierze odpowiedzialnosci za przekazywana informacje i opinie jaka ona ksztaltuje?

    • 38 2

  • Czyzby prezio spoznil sie na spotkanie w magistracie?!

    Ze odkurza sie te bajki "z mchu i paproci"?
    Gdyby miasto kwitlo dzieki staraniom UM, to nawet i ladowisko smiglowca, a co... Ale gdy strategia jest turystyczne "centrum" z wybrana "klientela", to niech mieszkaniec Wiczlina gnije w korkach.

    • 28 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane