• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • Nie powstanie, a zostanie zbudowana.

    Powstanie W

    • 11 0

  • obwodnica

    obiecanki a głupiemu raddość

    • 11 0

  • zbudować bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowanie przy " Witawie " Chwarznieńską do" Za Falochronem"

    cztery pasy , przejścia na niej pod ziemie i nie trzeba żadnej obwodnicy !!!

    • 0 13

  • Prawda jest taka (2)

    Ze taka lub inna obwodnica bedzie musiala powstac. Chwarznienska na Witominie byla budowana jak Chwarzno i Wiczlino byly malymi wioskami a obwodnicy jeszcze nie bylo. Teraz natezenie ruchu jest tam tak duze ze zmiany sa konieczne. Obwodnica lub poszerzenie obecnej drogi z wyburzeniem domkow jednorodzinnych i czesci blokow. Niech sie wlodarze zajma tym jak to sfinansowac a nie ciagle mydlic oczy i co kilka lat zmieniac plany.

    • 22 3

    • Zatrzymałeś sie w latach 70-tych (1)

      Żadna n-pasmowa droga nie rozwiąże problemu korków.

      • 11 6

      • Wedlug Twojej teorii przejazd A1 przez Lodz jest taka sama jak kiedys jadac przez miasto? Oczywiscie ze wiele zalezy od tego jak zostanie zorganizowany ruch na Kieleckiej i Rozowej, ale jasne jest to ze Chwarznienska nie moze udzwignac obecnej ilosci samochodow i bedac waskim gardlem tworzy korki na Witominskiej, Kieleckiej i Malokackiej.

        • 7 3

  • Szczurek

    Szczurek bedzie mial szybciej do domu ;) oczywiscie MTM wygra przetarg.

    • 15 3

  • "Powstanie" - słowo klucz

    Wszyscy, którzy zaglądają na trojmiasto.pl i czytają te piękne artykuły o Gdyni, wiedzą, że... są to tylko artykuły. Nie będzie żadnej drogi czerwonej, żadnej drugiej drogi do Gdyni Północ, żadnej obwodnicy Witomina. Nie ma najmniejszego powodu, żeby myśleć, że będzie inaczej. Każdy, kto mieszka w Gdyni dłużej niż 15-20 lat, wie o czym piszę.

    • 12 6

  • oczywiscie wyciac las zeby budowac droge - ludzie to d**ile!!!

    • 11 5

  • Kładka widmo

    Na zdjęciu dobry przykład nagminnego w tym miejscu nielegalnego "przebiegania" przez seniorów przez ulicę na przystanek autobusowy. Wykonano kładkę za zyliard złotych, z której nikt nie korzysta, a dziadkowie i babcie po zabiegach rehabilitacyjnych w Falochronie przechodzą przez ulicę w tym miejscu co zawsze bo nie chce im się nadkładać jakiś 100 metrów dodatkowego spaceru. Kolejna udana gdyńska inwestycja.

    • 14 1

  • Ogłaszam przetarg prywatny

    Sam zbuduję tą drogę. I jeszcze zbuduję nową Chwarznieńską.
    Proszę wykonawców o składanie ofert. Niby tego się mówi, ale mój budżet na oba zadania to 50.000 złotych. Liczę, że wykonawcy złożą oferty znacznie poniżej budżetu, dzięki czemu wybuduję jeszcze atrakcje towarzyszące drogom... I w powyższym zdaniu nie ma więcej absurdu niż w tym, co robi UM.

    • 8 6

  • chcą wyciąć las!

    unio kochana ratujże!!!!

    • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane