• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • za 70 mln można kupić 70 autobusów...

    Jeden autobus = ok 0,5km korka osobówek. A za 70mln można by dojeżdżać do centrum nowiutkim pachnącym autobusem który odjeżdżałby co 10min pokonując trasę w 15 minut

    • 12 10

  • Czas pzredwidziany do następnych wyborów

    To kpina z Gdynian, kolejne przetargi były uniewaznione, bo dają kasę na park zamiast ważną drogę.przez las było za drogo a teraz nie będzie? dwa lata na samą dokumentację więc akurat na wybory będzie kolekjne hasło tej zasiedziałej ekipy.

    • 10 0

  • Oni szacują że ma kosztowac 60-70mln... (4)

    ... zrobią przetarg, oferta najtańsza będzie na 80mln i znowu wyjdzie Łucyk i powie sory... chieliśmy zrobić ale jest za drogo i jak to w Gdynia "nie da się". Taki będzie finał...

    • 256 15

    • przy obecnym wzroście kosztów to jesteś optymistą. Raczej koło 100 milionów, albo więcej. (1)

      Wzrosły pensje, wzrósł masakrycznie ZUS, rośnie inflacja, rosną ceny materiałów budowlanych, prądu i paliwa więc nie widzę tego, żeby dało się utrzymać w założonej kwocie. Ostatnio w każdym przetargu widzę wyższe ceny niż założone przez Inwestora. Po prostu wyliczenia do przetargu były robione 2-3 lata temu, ale od tego czasu koszty tak wzrosły, że masakra.

      • 6 3

      • Podaj, o ile wzrosły ceny paliwa?

        • 0 1

    • ile rszy już odjedzie ak robili. dno. (1)

      • 12 5

      • Że co?

        • 17 0

  • Droga potrzebna (5)

    ale szkoda Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Co raz bardziej ingerujemy w jego strukturę.

    • 168 71

    • (2)

      Jak Szyszko wycinal Puszczę i inne lasy to Pisiory milczały!

      • 20 11

      • Marku ! Zacznij myśleć ! (1)

        Z kornikiem walczy się tylko poprzez wycinanie chorych drzew. Tak się robi na całym świecie , również w Twojej ojczyznie Niemczech

        • 9 14

        • Jakoś na Białorusi ta sama puszcza ma się dobrze, a u nas "tną kornika" - co to, kornika tam nie ma, się boi Łukaszenki, a Jarkacza już nie? Doedukuj się, Andrzejku!

          • 6 3

    • Niepotrzebna

      Chyba, że zbudują 10ciolewoskręt z drogi różowej na kielecką inaczej nadal większość będzie wybierać malokacką jadąc od strony Sopotu i Gdańska.

      Ciekawe jak będzie wyglądać ruch aut od strony Witomina.

      • 2 7

    • Tam i tak

      jest bardzo zaśmiecony i zdegradowany przez człowieka

      • 21 16

  • zalatuje to jakas sciema

    Wczesniejsze koszty na poziomie 150 mln a teraz 70 mln? To jakas sciema. Chyba tylko po to aby wkrotce zapowiedziec ze zle sa oszacowane koszty i brak kasy i tym samym o budowie nalezy zapomniec do 2040 roku.

    • 10 1

  • Bardzo smutne. Wydadzą wiele milionów. Zniszczą las. A korki tylko się przesuna. Po kilku miesiącach droga będzie tak samo zakorkowana. A las zostanie zniszczony na zawsze

    • 6 8

  • Tak powstanie jak węzęł Karwiny, lodowisko, basen olimpijski, stadion lekkoatletyczny itd (8)

    • 361 17

    • Panu prezydetowi juz dziekujemy.....

      Wszystkie wspomniane przez Ciebie inwestycje ruszą gdy szanowny p prezydent i jego banda zniknie .....

      • 8 1

    • i lotnisko :)

      • 8 0

    • Oby!

      Nie wycinać lasu!!!

      • 9 5

    • (2)

      węzeł Karwiny już rusza... szykuj się do chaosu w trakcie przebudowy

      • 12 15

      • ale chyba mowa jest o węźle Karwiny na Obwodnicy a nie splocie Sopockiej Wielkopolskiej i Strzelców

        • 26 0

      • ale to jest inwestycja centralna a nie miejska

        • 13 5

    • .. i bajkodrom

      na witominie

      • 29 1

    • Itd.. Czyli lotnisko?

      • 18 0

  • matematyka um (3)

    przebudowa krótkiego odcinka jednopasmowej chwarznieńskiej, zrobienie jakiegoś lewoskrętu, nowy chodnik i ścieżka rowerowa- um: 69 mln; wykonawca: 79 mln; um: za drogo , nie robimy...
    budowa dużo dłuższego odcinka nowej dwupasmowej drogi, z wiaduktami, przepustami, wycinką, równaniem terenu, przygotowaniem podłoża, ścieżką rowerową i węzłami komunikacyjnymi- um: będzie spoko, 70 mln styknie i jeszcze zostanie...

    • 93 5

    • Ale nie trzeba ingerować (2)

      w istniejącą infrastrukturę podziemną, co bywa bardzo kosztowne. Koszt budowy drogi to nie tylko kilometry, ale też to co trzeba zrobić pod drogą. Wyrównanie i utwardzanie terenu może być tańsze niż wymiana rur, kabli itp., itd.

      Ale i tak szkoda lasu.

      • 16 3

      • rury i kable i tak wymienili na witomińskim odcinku chwarznieńskiej (1)

        w zeszłym miesiącu...

        • 14 0

        • Nie rury tylko kratki i płyty od studzienek równali

          • 1 7

  • Pan Szczurek szybciej będzie w domu.

    Panie Prezydencie Miasta, a jak tam rozwiązanie dojazdów do Oksywia, Obłuża i Pogórza. Rozumiem, że już tego problemu nie ma bo pomalowaliście jezdnię. Ech szkoda słów.

    • 11 10

  • Jakim cudem koszty ponad 50% mniejsze po kilku latach? (4)

    No się pytam, jakim cudem ze 150 mln nagle im wychodzi 60-70?

    • 71 7

    • 80 mln juz wydalismy na przemyslenia.

      • 9 0

    • Pomylka pisarska

      Chodzi pewnie o 70 milionow EUR ;)

      • 15 1

    • Tniemy koszty

      • 13 1

    • Gdyńska magia.

      • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane