• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: rozkłady jazdy jak czytniki e-booków

Patryk Szczerba
11 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowoczesne rozkłady mają być zachętą do podróżowania komunikacją miejską. Nowoczesne rozkłady mają być zachętą do podróżowania komunikacją miejską.

Na czterech najczęściej uczęszczanych przystankach w Chwarznie i Wiczlinie zamontowano elektroniczne czytniki rozkładów jazdy. Urządzenia działają podobnie jak czytniki e-booków. Kosztowały 155 tys. zł., a 85 proc. kwoty pochodzi z funduszy unijnych.



Czy korzystasz z rozkładów jazdy na przystankach?

Z nowych, elektronicznych rozkładów mogą korzystać pasażerowie na przystankach przy ul. BrylaMapka, GierdziejewskiegoMapka, FilipkowskiegoMapkaZaruskiegoMapka.

Czytniki są zasilane za pomocą paneli fotowoltaicznych, zamontowanych na dachach wiat przystankowych. Przypominają popularne czytniki e-booków.

Rozkład ZKM Gdynia



- Ekrany e-ink zawierają istotne dla pasażerów informacje w czasie rzeczywistym o rozkładach jazdy i tradycyjny rozkład jazdy. W ramach dostępnych funkcjonalności ekranów e-ink jest także możliwość wyświetlenia informacji o węzłach przesiadkowych znajdujących się na trasach poszczególnych linii - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.

Ławki, zieleń i siedzenia w kształcie ryb



Oszczędności w kosztach ponoszonych przez miasto na dystrybucję materiałów i druk plakatów ma przynieść osobna zakładka z informacjami o miejskich i dzielnicowych wydarzeniach.

Docelowo dołączą do nich zakupione elementy małej architektury miejskiej, rośliny, krzewy oraz nowe ławki na przystankach i siedzenia w kształcie ryb.

Koszt elektronicznych rozkładów jazdy z czteroletnią gwarancją to 155 tys. zł. a 85 proc. pochodzi z funduszy Unii Europejskiej, bo nowe elementy to kolejna odsłona projektu unijnego Smacker. Jego celem jest zmniejszenie różnic między obszarami peryferyjnymi a centrami miast. W przypadku Gdyni wybór padł na Chwarzno i Wiczlino.

Jak zmienić komunikację na Chwarznie?



Pierwszym etapem realizowanym pod koniec 2019 roku było przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców dzielnic, w której pytano o ich zachowania komunikacyjne. Wzięło w niej udział 1,5 tys. osób. Wyniki nie zaskoczyły: rośnie liczba aut, a komunikacja nie jest pierwszym wyborem przy podróżach.

Ciekawostką jest fakt, że 75 proc. uznało, że najlepsza byłaby możliwość korzystania z transportu na żądanie na zasadzie wcześniejszej rezerwacji, ale tylko dla posiadaczy biletu okresowego.

Niewykluczone, że takie rozwiązanie zostanie wprowadzone w najbliższych latach.

- Chwarzno i Wiczlino to dzielnice, gdzie komunikacja miejska staje się jedną z kluczowych usług publicznych. W ostatnich latach, przy współpracy mieszkańców czy też rady dzielnicy, zostało wprowadzonych wiele zmian, w tym zwiększenie częstotliwości kursów czy też nowe przystanki. Projekt Smacker pozwala nam jednak pójść o krok dalej - to dostosowanie przestrzeni do oczekiwań, pogłębione badania, a także niebawem wprowadzane programy zachęt do korzystania z komunikacji miejskiej - mówi Jakub Ubych, przewodniczący klubu radnych Samorządności.

Miejsca

Opinie (180) 5 zablokowanych

  • :D

    "Nowoczesne rozkłady mają być zachętą do podróżowania komunikacją miejską." Kilka razy czytałem to zdanie i wciąż jestem pod wrażeniem.

    • 33 20

  • Za drogie bilety (2)

    Komunikacja jest za droga. Jedyny sposób na jej spopularyzowanie to obniżenie ceny przejazdów. Inne działania nie odniosą żadnego skutku

    • 41 8

    • (1)

      Taki sam efekt przyniesie podniesienie ceny za parkowanie. A dla sporej cześci samochodziarzy oddzielenie tyłka od samochodu nawet przy dopłatach do przejazdów autobusem będzie zbyt trudne.

      • 11 7

      • Znowu oblałeś egzamin na prawko? Który to już raz?

        • 12 1

  • (1)

    Samochodziarze z Chwarzna i Wiczlina nadproporcjonalnie obciążają układ drogowy aglomeracji. Tam powinien być bus pas przez całą dzielnicę i światła przepuszczające autobusy i niewiele samochodów.

    • 39 14

    • Buspas? Jestem za. Do końca 2025 se śmigam, kochani. A wy stójcie w korkach.

      • 3 5

  • Rozrzutność urzędników a na przystankach brakuje papierowych rozkładów. (1)

    Trolejbusy i autobusy jeżdżą coraz rzadziej a urzędnicy kupują sobie elektroniczne zabawki, którymi teraz będą się chwalić jaka to nowoczesność. Najpierw niech uzupełnią brakujące tradycyjne papierowe rozkłady lub wymienia te wypłowiałe od słońca bo na nich nic już prawie nie widać.

    • 128 9

    • W Gdyni wiele rzeczy robionych jest od d**y strony.

      • 6 1

  • Serio?

    Bezsensowny gadżet, znacznie lepszym pomysłem byłby zakup biletomatów. Biorąc pod uwagę jak wiele osób nadal kupuje bilety u kierowcy, widać że jest na to zapotrzebowanie.

    • 31 17

  • Aha, zrobią badania (1)

    Pewnie dziwnym trafem wyjdzie, że ludzie nie chcą komunikacji i dlatego trzeba wyciąć kursy. Znana metoda praktykowana w Gdyni.

    • 77 9

    • Analiza danych z tych urządzeń nie będzie rzetelna, bo rozkład (na bieżąco) można sprawdzić w komórce.

      • 3 1

  • Oczywiście fajna sprawa ale to nie jest największa bolączka komunikacji miejskiej

    Najgorsze są przesiadki, fatalna lokalizacja przystanków, brak przystanków blisko takich obiektów jak np OBC, a także spóźnienia i to, że komunikacja stoi w korkach. Takie fajne rozkłady to można robić na końcu, jak już dobrze jeździ a ludzie przesiadają się z samochodów.

    • 40 6

  • Ile jest w Gdyni przystanków?

    Wystarczy te liczbę podzielić przez cztery i pomnożyć przez 155 tysięcy złotych. Uzyskamy wtedy koszt wydatków potrzebnych na te cacka. To wszystko w sytuacji, gdy większość ludzi ma smartfon, a w nim wszystkie potrzebne rozkłady.

    • 47 1

  • Dopóki nie będzie tam transportu szynowego

    To nic się nie zmieni. Autobusy stojące w korkach nie są żadną alternatywą. Człowiek nigdy nie wie czy zdąży się przesiąść na kolejny autobus .

    • 35 10

  • po kiego grzyba to badziewie? Czyj to pomysł? Super erudyty kucyka czy gruchy? Każdy jak potrzebuje to sprawdza rozkład w necie, w telefonie. Bezsens

    • 44 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane