• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • REWELACJA!!! (1)

    Buspasy mozna wydzielac jak sie ma do dyspozycji piec w jednym kierunku, inaczej wiecej szkody niz pozytku.
    Ilosc glupoty w tym kraju przekroczyla jednak juz dawno punkt krytyczny....

    • 3 4

    • Jak wyjedziesz,wróci do normy.

      Pięć pasów to masz na nogawce.

      • 2 2

  • jeszcze lata nie ma A KOGOŚ SŁONECZKO POGRZAŁO!!! (3)

    takie rozwiązanie zdziesiątkuje korki, będzie się trudniej poruszać. zero tolerancji dla takich pomysłów. przykład Gdańska - przez bus pasy korki zaczynają się głeboko na wyspie spichrzów przed bus pasami na wysokości novotelu

    • 20 7

    • Brawo zrozumiałeś. Samochody niech sobie stoją w korkach, to komunikacja zbiorowa ma jeździć.

      • 1 2

    • zdziesiatkuje czyli zmniejszy :) (1)

      • 3 0

      • Tak to jest,jak pospólstwo chce zabłysnąć erudycją...

        • 2 1

  • (1)

    czyli namaznie farbą napisu bus na odcinku 1850 m zdaniem um gdynia kosztuje 2 mln...
    niźle...
    i teraz jeszcze wybieranie kogo wpuścić...
    idzcie wzorem miast które już mają buspasy !!!
    tam wpuszczono jednoślady i taksówki

    • 5 0

    • Oraz wymiana nawierzchni i przebudowa skrajni.

      • 1 0

  • Błąd: Buspas na Dmowskiego nadal istnieje (1)

    Na tym Buspasie dopuszczony jest ruch rowerowy. Ja nie polecam jednak jazdy tym buspasem. Po pierwsze jest on bublem już w sam sobie , gdyż wytyczono go na dość wąskiej ulicy. Po drugie nie można z niego w sposób bezpieczny wjechać na drogę rowerową , jadąc w kierunku Gdańska Głównego. W kierunku Sopotu jest jeszcze to jakoś możliwe , ale też nie jest bezpieczne. Jadąc z dworca do Grunwaldzkiej lepiej skorzystać z innej opcji.
    Kiedyś też istniał Buspas na Armii Krajowej. Teraz jest on nieczynny a mógłby by służyć rowerzystom jadącym z Chełmu do Centrum

    • 2 3

    • Jedynie samobójca mógłby wyjechać rowerem na trasę AK,biorąc pod uwagę rozwijane tam przez samochody prędkości oraz

      • 0 1

  • BUS, Taxi, służby miejeskie ... (2)

    1. Przede wszystkim dlaczego Taxi ma takie przywileje - nie jest to komunikacja zbiorowa. Jest to robota tak jak inne!

    2. Czy policja, pogotowie, straż pożarna mieszczą się w definicji służby miejskiej?

    • 2 3

    • Jak będziesz się w taryfie ciśnieniować,czy zdążysz na pociąg czy samolot,to będziesz inaczej śpiewać. ;)

      Taryfa uzupełnia inne środki transportu,a bryka je zastępuje...

      • 0 1

    • zbiorowa to może i nie

      ale na pewno publiczna

      • 2 0

  • (4)

    Tak trudno było napisać, że na Morskiej chodzi o kawałek od ul. Zakręt do Oksywia do mniej więcej przystanku przy L.O. nr 4 czyli aż za Estakadę? "Sprawdziło się" podczas remontu Estakady i stąd ten wniosek. Dlaczego wzorem innych polskich miast nie przewidują udostępnienia buspasów dla jednośladów?

    • 9 3

    • (3)

      pięknie się sprawdziło wypadek i dwa trupy bo idiota jadący trolejbusem nie mógł wcześniej z tego pasa zjechać na prawy pas jezdni.Może te urzędowe gnoje światła by zmieniły tak by nie tworzyć korków na krzyżówce z Chylońską to wtedy żadne bus pasy nie będą potrzebne.

      • 1 2

      • Za to ciężarówką bez hamuli kierował geniusz (2)

        ...zbr

        • 0 0

        • (1)

          a "geniusz" z trolejbusu nie umiał zmienić pasa i mu uciec rzeczywiście nie widział go jak jechał od strony przeciwnej nitki Morskiej

          • 0 0

          • Ty oczywiście jesteś nieomylny,a ciekawe,jak byś się sfajdał,jak by na ciebie gnał rozpedzony "tir" bez hamuli...

            • 0 0

  • (3)

    W celu usprawnienia mobilności komunikacji miejskiej proponuję aby kierowcy autobusów mogli przejeżdżać na czerwonym świetle!

    • 7 4

    • Wydaje ci się,że jesteś zabawny,a tymczasem w wielu dużych miastach (np. Łódź) jest osobny sygnalizator i faza dla MPK... (2)

      • 1 1

      • (1)

        akurat Łódź nie jest najlepszym wzorem do naśladowania

        • 0 0

        • Masz rację,ale np. z Londynem czy Berlinem nie mamy się co porównywać. Zostaje krajowe poletko.

          • 0 1

  • jestem kierowcą KM

    szczerze ten buspas na tym odcinku ul.Morskiej jest nie potrzebny, tam nie ma korków a buspas je tam stworzy. Korki się tworzą w popołudniowych godzinach szczytu na ul.Morskiej kier. Cisowa od Dworca Gł. PKP do skrzyżowania z ul.Grabowo. Fajnie by było jakby kierowcy osobówek nas wypuszczali z zatoczki przystankowej, przecież za moment i tak mu zniknę w kolejnej zatoczce.

    • 12 0

  • grube pasy i patrol

    w Niemczech jako straszak działa to, że między buspasem a pozostałymi pasami jest bardzo gruba linia i często 'posiany' równie gruby odstraszający napis BUS.

    • 3 0

  • swietna wiadomosc, mam nadzieje, ze to poczatek dopiero

    ilosc samochodow na glowe w trojmiescie dawno przebila wiele europejskich metropolii, a nie mamy sieci autostrad wokolo. Logicznym krokiem jest wiec rozpoczecie procesu ograniczania liczby samochodow w miastach. Skoro ludzie dorbze zyli, kiedy 10 lat temu bylo o polowe mniej samochodow, to logicznym wnioskiem jest, ze znacznej czesci ludzi wcale nie sa potrzebne. Wyjdzie to tylko na zdrowie wszystkim, wszyscy musza wdychac spaliny

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane