• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia testuje autobus wodorowy

Piotr Weltrowski
4 września 2023, godz. 16:00 
Opinie (206)

W poniedziałek na ulice Gdyni wyjechał nowoczesny autobus wodorowy firmy Caetano. To pierwsze testy tego modelu w Polsce. Warto tu jednak zaznaczyć, że autobusy napędzane wodorem już niedługo pojawią się w stałej eksploatacji nie w Gdyni, a w Gdańsku.



Zwracasz uwagę na napęd autobusu, którym jedziesz?

Wodór jest jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym.

Nie ma się więc co dziwić, że na świecie coraz większą uwagę przyciągają autobusy wodorowe - zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń, gwarantując przy tym wyjątkowo cichą pracę silnika.

Choć to wciąż melodia przyszłości, to niektóre europejskie miasta - jak choćby Kolonia - już wymieniają swoją flotę na pojazdy wodorowe, inne - jak Frankfurt nad Menem - zapowiadają całkowite przejście na tę technologię w ciągu kilku najbliższych lat.

500 km na jednym tankowaniu



Na razie koszty eksploatacji takich pojazdów są wciąż dość duże, podobnie jak ceny samych autobusów (aktualnie to wciąż ponad 500 tys. euro za jeden pojazd), ale szacuje się, że cena wodoru będzie spadać, co w przyszłości zapewni tego typu transportowi dużą konkurencyjność.

Model, który pojawił się w poniedziałek na testach w Gdyni, może zatankować jednorazowo 37,5 kg wodoru. Wystarcza to na przejechanie nawet 500 km. Kilogram wodoru to koszt ok 40 zł, przy czym przy większych zamówieniach - a na takie liczyć mogą całe floty pojazdów - ceny te dryfują dość mocno w dół.



Jak słyszymy jednak w kuluarach, na razie autobusy wodorowe w Gdyni to melodia przyszłości. Na pewno nie pojawią się w większej liczbie na drogach ani w tym, ani w przyszłym roku, bo miasto wciąż czeka zarówno na spadki cen, jak i rozbudowę stosownej infrastruktury.

Gdańsk pierwszy wynajmie 10 autobusów na wodór



Być może też na pierwsze doświadczenia Gdańska, który kilka tygodni temu rozstrzygnął przetarg na 10-letnią dzierżawę 10 tego typu pojazdów, choć wyprodukowanych w Polsce.

- Autobusy zasilane wodorem mają szansę stać się przyszłością transportu zbiorowego w polskich miastach. A my zawsze chętnie sięgamy po nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, a do takich z pewnością zaliczają się właśnie autobusy wodorowe. Przy każdych nowych technologiach warto poznać wnioski płynące z już zdobytych doświadczeń krajowych czy międzynarodowych - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka Gdyni.


W poniedziałek i wtorek autobus wodorowy firmy Caetano będzie jeździł po mieście, co pozwoli sprawdzić, jak sprawdza się w gdyńskich warunkach, a także oszacować faktyczne koszty jego eksploatacji.

W środę zaś prezentowany ma być w kilku gdyńskich szkołach, gdzie dzieci będą mogły poznać technologię napędu wodorowego na jego przykładzie i dowiedzieć się więcej o ekologicznym transporcie.
13:43 5 WRZEśNIA 23

Wodorowy autobus i debaty (26 opinii)

Wodorowy autobus i debaty o elektromobilnosci w komunikacji miejskiej
Wodorowy autobus i debaty o elektromobilnosci w komunikacji miejskiej

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejne lobby... (5)

    Szkoda pieniędzy

    • 22 16

    • (2)

      a później zdziwienie, że zadłużenie miasta przekroczy w tym roku 1.000.000.000 pln i jest, wedle informacji z tutejszego portalu, 2 razy wyższe na mieszkańca niż w Gdańsku czy Sopocie. Do tego trwający od dekady spadek ludności... W Gdyni żyje się po prostu dobrze... ale bez perspektyw.

      • 6 4

      • Jak wyliczyłeś to 2 razy większe zadłużenie na mieszkańca w Gdyni?
        Gdynia: 1 mld zadłużenia, 245 tyś. mieszkańców, czyli ok. 4081 zł zadłużenia na mieszkańca.
        Gdańsk: 2 mld zadłużenia, 470 tyś. mieszkańców, czyli ok. 4255 zł zadłużenia na mieszkańca.
        Sopot: Nie mogę znaleźć danych o zadłużeniu...

        • 4 0

      • A gdzie jest 2.13mld zł za sprzedane w marcu limity CO2 przez polski rząd?

        I dlaczego poszły na płatne trolle Ciemnogrodzkiej, zamiast na transformację energetyczną?

        • 8 4

    • Zasięg 500 km - koszt 1500 zł za paliwo (1)

      Nie licząc kosmicznej ceny autobusu. Toż to się nie kalkuluje.

      • 1 1

      • Jak to nie kalkuluje. Właśnie się bardzo kalkuluje bo my z Tadziem od wszystkiego mamy 15%... to co, polać?

        • 0 0

  • (4)

    To jest właśnie Gdynia. PR i mydlenie oczu. Tu puścimy wodorowy autobus, tutaj kolejkę na Kamienną Górę, a od 20 lat nic się w tym mieście kompletnie nie dzieje.

    • 61 13

    • (1)

      Nie się nie dzieje? Kiedy ostatnio byłeś w Gdyni, gdański trollu?

      • 3 17

      • to nie jest troll gdański, to jest troll nowogrodzki

        • 1 7

    • Technologie nowoczesne i wielki show. (1)

      A od piątku w Tczewie darmowa komunikacja miejska dla wszystkich. Bez żadnych elektryków czy wodorowych, zwykłe stare diesle ale za 0zł. Wyślijcie Szczurka na wycieczkę, niech się dopyta jak to możliwe. A no i przypominam, że w każdym cywilizowanym mieście które znam przystanki autobusów są zaraz pod dworcem a nie dwie ulice dalej jak w przypadku przystanku Hala na Jana z Kolna w Gdyni.

      • 12 0

      • Fakt świetna sprawa. To jest coś co realnie przyciągnie ludzi do komunikacji. I wcale nie o oszczędność tych kilku złotych chodzi a o to że ne musisz nigdzie iść kuoic biletu ani myśleć czy masz portfel. Jedzie to wsiadasz i już... nawet jak tylko dwa przystanki ci po drodze. Ja popieram w 100%. Komunikacja i tak zawsze jest dotowana, tu jest dotowana w 100%ale pożytek będzie moim zdaniem duzy

        • 1 0

  • Autobus bez ubezpieczenia (1)

    Nie ma NW pasażerów - uważajcie na siebie w tym busie

    • 18 5

    • Nie wiadomo czy bedzie jeździł liniowo

      Może to testy homologacyjne.

      • 6 1

  • Wiceprezydentka

    Czyli poprawność polityczna w skrócie.

    • 26 8

  • Niem obecnie lepszej komunikacji niz takim autobusem maja same zalety lepsze niz elektryczne w przeciwieństwie do szkodliwego (5)

    Ti najlesze rozwiozania do miasta faktem ze obeznie w europie zachodniej najwiecej kupuje sie autobusów elektrycznych i troche tylko mniej wodorowych ale nikt juz poza polska nie kupuje tramwajowego złomu bo są nieoplacalne i ,kosztowne i niebepieczne niemaja zadnych zalet bo nikt nie prowadzi technologi ich unowoczesniania choc by mogli gdyby chcieli to wlasnie autobusy sa juz sprodukowane jako autonomiczne.
    No ale w Gdańsku najgorszej komunikacji w Polsce przewodnicza jej dyletanci co zostali kierownikami po znajomosci politycznej!!
    Dlatego Gdańsk jako jedyny likiwduje linie autobsowe i zastepuje je szkodnikami tramwajowym złomem z niemiec.
    Dzien bez awari tramwaju to dzien stracony czy dzien pieszego pasazera tylko w Gdańsku mozna by wycieczki sprowadzac z zagranicy by zobaczyli jak wyjatkowo nieudolna jest komunikacja miejska w Gdańsku

    • 9 27

    • Ty chyba sobie żartujesz koleżko. W Europie zachodniej to teraz trwa ostra ekspansja tramwajów.

      • 6 2

    • Naucz się poprawnie pisać. Jak się nauczyszz (2)

      spróbuj za parę tygodni coś wpisać.

      • 5 1

      • Lepiej nie

        • 2 1

      • Po 'nauczysz' postaw przecinek, kociołku

        przyganiający.

        • 0 0

    • ekspansja tramwajów tak ale w Gdańsku i nigdzie idziej a be4zrozumne klaiery władz gdańska jak zawsze nie potrafią nic z sensem

      nie potrafią napisać nic z sensem jedyne co im pzostaj3ew chwalić sie głupotą,Ale najbardziej boli ich ujawnianie prawdy

      • 0 2

  • A jak wygląda kwestia wybuchowości tego? W przypadku np. zderzenia z ciężarówką? (6)

    • 25 20

    • (1)

      zwłaszcza że ciężarówka też na wodór

      • 4 2

      • Wygląda wybuchowo.

        • 6 0

    • Hindenburg miał 18 ton wodoru w momencie wybuchu (1)

      O 37,5 kg bym się nie martwił bardziej niż o butle LPG

      • 5 1

      • 37,5 kg ale za to pod dużym ciśnieniem. Uwzględniając proporcje rozmiarów sterowca i autobusu, skutek chyba będzie analogiczny.

        • 2 5

    • Wodor ulotni sie tak szybko, ze nic sie nie stanie

      • 6 2

    • Będzie Hindenburg v. 2.0

      • 1 5

  • elektryki czyli pseudoekologia (1)

    może z wodorowymi będzie lepiej

    • 19 7

    • taaa, szczególnie, że wodór otrzymujemy głównie z węglowodorów i energii z naszych elektrowni węglowych.

      technologia jego powztskiwania jest niezwykle energochłonna.

      • 12 2

  • Zdecydujcie się w końcu, elektryczne czy wodorowe? (5)

    Macie własne zdanie w tej sprawie, czy czekacie co powie Bruksela?

    • 17 12

    • czekam co powie Moskwa czyli Mentzen (1)

      • 11 3

      • Kuce się na motoryzacji nie znają.

        • 3 2

    • tylko diesel wolnossący.

      • 3 0

    • Przynajmniej niektórzy producenci zrezygnowali z wodoru, mimo wyprodukowaniu np. 100 sztuk autobusów. Więc tym bardziej to co odwala Gdańsk to na 100% taki sam przewał jak przy tym ekologicznym koszeniu trawy.

      • 0 0

    • wodorowe to też elektryczne!!!

      • 1 0

  • Moge jezdzic starym smierdzacym autobusem (3)

    Produkujacym kleby spalin, ale niech jedzi co 10 minut
    A nie autobus S zatloczony, autobus K co godzine, polowa autobusow przestaje jezdzic miedzy 17 a 19

    • 63 7

    • W S-ce dziś niemal dochodziło do rękoczynów o wolne miejsca, bereciarze rzucali się do zwalnianych siedzeń jak rącze sarny - sama o mało nie zostałam przewrócona przez takiego żywotnego dziadka.

      • 12 0

    • Przywrócić Trolejbus 21!!!! (1)

      • 5 1

      • Miliard długu, kolejny kredyt za prawie 200 milionów,

        paraogrody Tivoli za 100 milionów, a Ty prosisz o przywrócenie linii 21?

        Mierz fantazję prezydenta na możliwości!

        • 1 0

  • szkoda gadac (2)

    puscic ten autobus na kacze buki trasa 700m ipusto jezdzi ten 137 moze 2 lub 3 osoby bo ten ledwo idzie i kupa dymu za nim czas go zmienic panie prezesie

    • 22 8

    • Za długi. (1)

      Nie wykręcisz dĺugim na Kacze.

      • 4 0

      • solówką wykręcisz

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane