• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia testuje autobus wodorowy

Piotr Weltrowski
4 września 2023, godz. 16:00 
Opinie (206)

W poniedziałek na ulice Gdyni wyjechał nowoczesny autobus wodorowy firmy Caetano. To pierwsze testy tego modelu w Polsce. Warto tu jednak zaznaczyć, że autobusy napędzane wodorem już niedługo pojawią się w stałej eksploatacji nie w Gdyni, a w Gdańsku.



Zwracasz uwagę na napęd autobusu, którym jedziesz?

Wodór jest jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym.

Nie ma się więc co dziwić, że na świecie coraz większą uwagę przyciągają autobusy wodorowe - zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń, gwarantując przy tym wyjątkowo cichą pracę silnika.

Choć to wciąż melodia przyszłości, to niektóre europejskie miasta - jak choćby Kolonia - już wymieniają swoją flotę na pojazdy wodorowe, inne - jak Frankfurt nad Menem - zapowiadają całkowite przejście na tę technologię w ciągu kilku najbliższych lat.

500 km na jednym tankowaniu



Na razie koszty eksploatacji takich pojazdów są wciąż dość duże, podobnie jak ceny samych autobusów (aktualnie to wciąż ponad 500 tys. euro za jeden pojazd), ale szacuje się, że cena wodoru będzie spadać, co w przyszłości zapewni tego typu transportowi dużą konkurencyjność.

Model, który pojawił się w poniedziałek na testach w Gdyni, może zatankować jednorazowo 37,5 kg wodoru. Wystarcza to na przejechanie nawet 500 km. Kilogram wodoru to koszt ok 40 zł, przy czym przy większych zamówieniach - a na takie liczyć mogą całe floty pojazdów - ceny te dryfują dość mocno w dół.



Jak słyszymy jednak w kuluarach, na razie autobusy wodorowe w Gdyni to melodia przyszłości. Na pewno nie pojawią się w większej liczbie na drogach ani w tym, ani w przyszłym roku, bo miasto wciąż czeka zarówno na spadki cen, jak i rozbudowę stosownej infrastruktury.

Gdańsk pierwszy wynajmie 10 autobusów na wodór



Być może też na pierwsze doświadczenia Gdańska, który kilka tygodni temu rozstrzygnął przetarg na 10-letnią dzierżawę 10 tego typu pojazdów, choć wyprodukowanych w Polsce.

- Autobusy zasilane wodorem mają szansę stać się przyszłością transportu zbiorowego w polskich miastach. A my zawsze chętnie sięgamy po nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, a do takich z pewnością zaliczają się właśnie autobusy wodorowe. Przy każdych nowych technologiach warto poznać wnioski płynące z już zdobytych doświadczeń krajowych czy międzynarodowych - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka Gdyni.


W poniedziałek i wtorek autobus wodorowy firmy Caetano będzie jeździł po mieście, co pozwoli sprawdzić, jak sprawdza się w gdyńskich warunkach, a także oszacować faktyczne koszty jego eksploatacji.

W środę zaś prezentowany ma być w kilku gdyńskich szkołach, gdzie dzieci będą mogły poznać technologię napędu wodorowego na jego przykładzie i dowiedzieć się więcej o ekologicznym transporcie.
13:43 5 WRZEśNIA 23

Wodorowy autobus i debaty (26 opinii)

Wodorowy autobus i debaty o elektromobilnosci w komunikacji miejskiej
Wodorowy autobus i debaty o elektromobilnosci w komunikacji miejskiej

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Kto bogatemu zabroni

    "Jak słyszymy jednak w kuluarach, na razie autobusy wodorowe w Gdyni to melodia przyszłości. Na pewno nie pojawią się w większej liczbie na drogach ani w tym, ani w przyszłym roku, bo miasto wciąż czeka zarówno na spadki cen, jak i rozbudowę stosownej infrastruktury." - ale zaraz, przecież Gdynia przekroczyła milard zł długu, czyli że jak?

    • 15 1

  • Gdynian stać na każdy kaprys władzy (1)

    • 22 1

    • Władzę stać na gest.

      • 0 0

  • Pani Spychale (2)

    I zarządzającym miastem to radzę szukać pieniędzy dla kierowców i zatrzymac tych którzy zostali przede wszystkim. bo niedługo jak takim tokiem wszystko będzie iść to sami będą musieli zrobić prawo jazdy i rozwozić ludzi

    • 96 2

    • Autobusy za miliony

      A kierowca zarabia jak na kasie

      • 19 0

    • Daj spokój.

      Liczy się PR. Ty masz jeździć za miskę ryżu. Dla niej kasa na nagrody zawsze jest.

      • 10 0

  • Tyle, ze Gdansk kupuje wozy z nieistniejacej fabryki, których nikt nie uzywa i nie wiadomo co to jest

    • 6 1

  • Oby były bezpieczne dla pasażerów i nie stały się jeżdżącymi bombami wodorowymi.

    • 3 9

  • W Hamburgu 20 lat temu testowali wodorowe autobusy (1)

    Buhahahaha

    • 4 4

    • i doszli do wniosku, że to bzdura

      teraz Gdynia powtarza ten sam schemat. A nam w podstawówce stary nauczyciel mówił "Uczcie się na cudzych błędach, bo sami wszystkich popełnić nie zdołacie."

      • 1 0

  • (1)

    Na co komu to potrzebne, aby Gretta mogła spać w nocy? Niech świat weźmie się za Rosje Chiny i Indie i wtedy można podyskutować o ekologii.

    • 12 4

    • Rangersi z Gretami sobie poradzili w Nevadzie,krótko i na temat.

      • 3 0

  • Autobus dopiero testują a na Kaczych Bukach

    już budują stacje do tankowania tych autobusów.Takze czy przejdą testy czy nie to i tak je kupią.

    • 10 0

  • najbardziej ekologiczny transport w mieście (12)

    to ruch pieszy i rowerowy. Transport publiczny nigdy nie zapewni serwisu drzwi-drzwi, dlatego m.in. badania wykazują, że więcej osób przesiada się z samochodu na rower (w tym także np. rower wspomagany elektrycznie) niż na transport publiczny. Jeśli autobusy nie zapewniają połączeń z częstotliwością większą niż 6 razy na godzinę, trudno uznać autobus za atrakcyjny substytut przejazdu samochodem prywatnym.

    • 20 53

    • (5)

      Zwłaszcza w naszym klimacie. Na przykład jak zacina marznący deszcz, autobus zdaje się być nad wyraz nieatrakcyjnym środkiem transportu w porównaniu do takiego roweru.

      • 17 6

      • (3)

        Jakoś zawsze o tym zacinającym deszczu piszą osoby które nigdy nie pojechały rowerem do pracy. Gdyby pojechały, wiedziałyby ile razy w roku zdarza się taki zacinający deszcz akurat w czasie podróży do pracy.
        Z moich doświadczeń 1 lub 2 razy w roku, jeżdżąc codziennie.

        • 5 7

        • Proszę, nie rozśmieszaj mnie bo mam zajady... (2)

          • 6 4

          • A jakieś argumenty może? (1)

            • 1 1

            • Pogoda za oknem? Ostatnio mieliśmy prawie dwa tygodnie deszczowe a jesień przed nami. Czyli według tego jeździ do pracy jakieś 240 razy w roku i tylko dwa razy go złapał deszcz. Nasz obszar ma dosyć niski poziom opadów (poniżej średniej krajowej) ale dni deszczowych jest około 50-60 w roku. Czyli średnio pada co siódmy dzień. Statystycznie jest szansa, że ktoś dojeżdżając codziennie do pracy rowerem zmoknie tylko 1-2 razy w roku ale jest to mało prawdopodobne. Mogą to tłumaczyć np. elastyczny czas pracy (ktoś wybiera przerwę w opadach i wtedy jedzie) i stosunkowo krótki dystans.

              • 1 0

      • Ej ale narzekałbyś ze swojego auta, gdyby przynajmniej przez "ciepłe" trzy pory roku z ulic i parkingów zniknął ci co dziesiąty samochód? Bo jego kierowca przesiadłby się na rower, zachęcony spójną infrastrukturą rowerową?
        A co piąty przesiadłby się do często kursującej i punktualnej komunikacji zbiorowej? A kolejny może co dziesiąty zrezygnowałby z podróży samochodem bo wszystkie rzeczy których na co dzień potrzebuje ma w zasięgu 15-minutowego spaceru?
        Serio tak by ci to przeszkadzało?

        • 4 2

    • Won z tymi planami Klausa Schwaba do Niemiec.

      • 7 7

    • riksze

      • 0 3

    • to popylaj z buta... (2)

      a innym daj wolność wyboru

      • 4 3

      • no właśnie: daj wolność wyboru (1)

        a nie blokuj chodnika parkując pod samym murem lub też na trawniku. Autoholizm się leczy, warto sobie niekiedy z niego zdać sprawę.

        • 5 5

        • Nie wybijaj szyb pompka rowerowa!

          • 1 0

    • Autobusy

      Ha,ha,6 x na godzinę?Ty nie mieszkasz w Gdyni,wszystkie trasy zostały okrojone,dobrze jak o jeden kurs (nieliczne),zobacz na rozkład jazdy takiej porąbanej linii jak 119,byłoby śmiechu warte gdyby nie było tak wkurzające,zobacz co zrobiono z linią 23,protesty na nic.A zamiast testować coś nowego,to może miasto pozbyło się tych rupieci bez klimatyzacji wziętych z Lublina.Wodorem nas mamią gdy zniszczyli dobrą komunikację w mieście.

      • 1 0

  • Tutaj mówią o konieczności zadłużania się a tutaj robią testy wodorowych autobusów (1)

    Chyba zazdroszczą miastu Gdansk megalomani w stylu zastaw się a postaw się. Oby kiedy w tym dołku jak i całym trójmieście doszedł do władzy ktos to zrobi prawdziwy audyt wydatków i wyciągnął konsekwencje

    • 9 1

    • Autobusy na wodór od Solorza były już testowane, więc jak o czymś nie masz pojęcia, to nie pisz

      Testy są zwykle darmowe - to interes producenta, by promować swoja nową technologię czy swoje autobusy (nawet na benzynę, ropę czy elektryczne)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane