- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (646 opinii)
- 2 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (244 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (231 opinii)
- 4 15-latek autem na minuty uciekał policji (99 opinii)
- 5 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (131 opinii)
- 6 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (82 opinie)
Gdynia: zabytkowe dworki czekają na rewitalizację
W Gdyni znajdują się trzy wciąż zachowane zespoły dworsko-pałacowe, czekające na zagospodarowanie. To jednak wymaga sporych nakładów, więc miasto spogląda w stronę prywatnych przedsiębiorców. Ci jednak nie kwapią się do przejmowania i inwestowania w zabytkowe budynki.
- Na pewno ważne jest, by ktoś konkretny gospodarował takim miejscem, nie pozwalając na jego dewastację i niszczenie. Przykłady z całego Pomorza pokazują, że gdy właścicielem jest miasto, zwykle brakuje pomysłu i środków finansowych, więc zabytki niszczeją albo wręcz doprowadzane są do destrukcji. Dzięki temu, że zespołów dworkowych jest w Gdyni tak niewiele, mamy szansę na ich ocalenie, choć nie jest to zadanie łatwe - wyjaśnia Robert Hirsch, Miejski Konserwator Zabytków w Gdyni.
Najbliżej kompleksowej rewitalizacji jest obiekt znajdujący się w prywatnych rękach - czyli pałacyk przy ul. Folwarcznej . Kompleks, którego dzieje sięgają XIV w. pełnił funkcję posiadłości rycerskiej. Przed II wojną światową należał do Towarzystwa Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych w Warszawie. Po wojnie przejęła go Centralna Rada Związków Zawodowych. W latach 80. dworek trafił w ręce Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Budynek będący przez 60 lat siedzibą szkoły ostatecznie trafił w ręce firmy Przedsiębiorstwo Budowlane Górski. W sfinansowaniu szacowanej na 21 mln zł inwestycji pomaga pożyczka z programu Jessica, pokrywająca 75 proc. kosztów projektu (15,7 mln zł). Pozwolenie na budowę zostało wydane w trzecim kwartale zeszłego roku. Inwestycja, dzięki której dworek miał zamienić się w hotel, a park stać się wizytówką okolic, ruszyła. Na placu budowy przy pałacyku zajmowanym jeszcze kilka miesięcy temu przez Gdyńską Szkołę Filmową pracują robotnicy. Zgodnie z deklaracjami, rewitalizacja ma zostać zakończona w tym roku.
Gdynia formalnie wciąż jest właścicielem czterohektarowej działki, na której stoi kolejny dworek z XIX wieku ze stajnią, budynkami browaru i gospodarczym oraz kuźnią w Kolibkach . I chętnie by ten teren wydzierżawiła. Szkopuł w tym, że od dwóch lat trwa spór ze spadkobiercami hrabiego Witolda Kukowskiego, dawnego właściciela terenu, który zgłosił do niego roszczenia. Przedsiębiorców chętnych na zagospodarowanie dworku brak, więc teren przeznaczono na funkcje kulturalne i artystyczne.
Trzecim kompleksem, który czeka na rewitalizację jest zespół dworsko-folwarczny Nowe Obłuże, znajdujący się przy ul. Rybaków na Babich Dołach. Przed wojną cały majątek należał do niemieckiej rodziny Thymian, która sprowadziła się tutaj z Prus Wschodnich w latach trzydziestych XIX wieku. Folwark Nowe Obłuże to pałac z dwiema kondygnacjami, strychem i piwnicą, cztery czworaki, dom zarządcy, stajnia, park i przyległe ziemie.
Co ciekawe, w pierwszych dniach września 1939 roku w okolicy majątku Nowe Obłuże istniał pas startowy. Tutaj były ewakuowane samoloty z lotniska w Rumi. Teren został zajęty przez Niemców 18 września 1939 roku. Po wojnie należał do PGRu, potem do Marynarki Wojennej. Dziś w dworze znajdują się mieszkania. Ochrona konserwatorska, którą objęto teren w 2012 roku zapobiegła pojawiającej się samowoli budowlanej
- Sprawę przesądził uchwalony plan zagospodarowania terenu. Zakłada rewitalizację budynków i zagospodarowanie terenu z przeznaczeniem na funkcje usługowe i publiczne. To historycznie cenne miejsce, o którym niewielu wie. Na pewno mogłoby zostać wykorzystane, ale na konkrety trzeba jeszcze poczekać - zaznacza Robert Hirsch.
Rewitalizacji nie doczekał dworek ani budynki folwarczne z połowy XIX wieku w Chwarznie. Nieobjęty opieką konserwatorską kompleks popadał w ruinę. Do dziś ostały się praktycznie tylko dwa budynki. W najbliższych miesiącach na lepsze ma się zmienić za to przydworkowy park . O jego uporządkowanie radni dzielnicy starali się od kilku lat i wreszcie dopięli swego. Pieniądze na ten cel zostały zabezpieczone w miejskim budżecie.
Miejsca
Opinie (110)
-
2014-03-02 20:14
Wizytówka miasta (1)
Świetnie, że odnawia się - odbudowuje zabytkowe obiekty. Jednak wizytówką miasta była jej modernistyczna zabudowa powstała w okresie międzywojennym. I mam żal do obecnych włodarzy ( chciałoby się napisać: władców) miasta, że nie szanują tej zabudowy. Bo właśnie budynki modernistyczne rosnące razem z miastem to jest historia gdyni i jej fenomenu. Nie dworki w orłowie czy chwarznie - za przeproszeniem i z całym szacunkiem i pieczołowitością...
- 1 0
-
2014-08-22 14:15
Popieram całkowicie; niestety wciąż zbyt wielu jest ludzi, dla których "zabytek" = dworek czy inny pałacyk, a nie piękna modernistyczna kamienica z dwudziestolecia międzywojennego :
- 0 0
-
2014-02-07 07:52
(1)
To w Gdyni są zabytki? jak już to raczej zabytkowe stodoły i chlewiki.
- 1 1
-
2014-08-22 14:11
doucz się :^)
- 0 0
-
2014-02-06 11:38
(1)
Dla mnie Gdynia to, tak czy owak, Dubaj Północy.
- 2 7
-
2014-08-22 14:07
e tam
to Dubaj jest Gdynią Południa :P
- 0 0
-
2014-02-06 08:08
Tunel albo kladka dla aut pucka-chylońska to jest potrzebne dla aut (2)
- 36 10
-
2014-02-07 11:26
popieram -w centrum szklane domy a Hutnicza-dziury i korki !!!
- 0 0
-
2014-02-06 09:55
czyli rewitalizacja przejazdu kolejowego.
- 3 0
-
2014-02-06 10:21
Kocham szczurka!!!!!!!!!!!!!!!! (5)
Któregoś dnia poszłam do miejscowej gdyńskiej księgarni i ujrzałam naklejkę na zderzak z napisem: "zatrąb, jeśli kochasz gdynie i
prez. Szczurka, naprzód, gdynio". Akurat byłam w szczególnym nastroju, ponieważ właśnie wróciłam ze wstrząsającego występu chóru im prez. Szczurka, po którym odbyły się gromkie, wspólne modlitwy o długie życie naszego kochanego prezydenta tysiąclecia- więc kupiłam naklejkę i założyłam na zderzak. Jak dobrze, że to zrobiłam!!! Co za podniosłe doświadczenie nastąpiło później! Zatrzymałam się na czerwonych światłach na zatłoczonym skrzyżowaniu 10 lutego i władysława iv i pogrążyłam się w myślach o prezydencie i o tym, jaki jest dobry... Nie zauważyłam, że światła się zmieniły. Jak to dobrze, że ktoś również kocha prezydenta, bo gdyby nie zatrąbił, nie zauważyłabym... A tak odkryłam, że mnóstwo ludzi go kocha! Więc gdy tam siedziałam, gość za mną zaczął trąbić, jak oszalały, potem otworzył okno i krzyknął: "na miłość boską! Naprzód! Naprzód! Naprzód!" jakimże oddanym chwalcą prezydenta był ten człowiek! Potem każdy zaczął trąbić! Wychyliłam się przez okno i zaczęłam machać i uśmiechać się do tych wszystkich, pełnych miłości ludzi. Sama też kilkakrotnie nacisnęłam klakson, by dzielić z nimi tę miłość! Gdzieś z tyłu musiał być jakiś miłośnik prezydenta z florydy, bo usłyszałam, jak krzyczał coś o "sunny beach". Ujrzałam innego człowieka, który w zabawny sposób wymachiwał dłonią, ze środkowym palcem uniesionym do góry. Gdy zapytałam nastoletniego wnuka, siedzącego z tyłu, co to może znaczyć, odpowiedział, że to chyba jest jakiś starogdyński znak na szczęście, czy coś takiego. No cóż, ucieszyło mnie to, więc wychyliłam się z okna i też pokazałam mu ten gdyński znak na szczęście. Wnuk wybuchnął śmiechem... Nawet jemu podobało się to doświadczenie! Paru ludzi było tak ujętych moją miłością do prezydenta i radością tej chwili, że wysiedli z samochodów i zaczęli iść w moim kierunku. Z pewnością chcieli się wspólnie cieszyć, lub może zapytać jak można prezydentowi szczurkowi okazać cześć i uwielbienie, ale właśnie zobaczyłam, że mam zielone światła. Pomachałam więc do wszystkich sióstr i braci gdynian z miłym uśmiechem, po czym przejechałam przez skrzyżowanie. Zauważyłam, że tylko mój samochód zdążył to zrobić, bo znowu zmieniły się światła - i poczułam smutek, że muszę już opuścić tych ludzi, po okazaniu sobie nawzajem tak pięknej miłości; otworzyłam więc okno i po raz ostatni pokazałam im wszystkim gdyński znak na szczęście, a potem odjechałam. Niech bogu będzie chwała za tych cudownych ludzi z gdyni wielbiących naszego prezydenta!!!- 13 5
-
2014-02-07 09:35
fajny tekścior
- 0 0
-
2014-02-06 20:47
Zofia
ale, o co chodzi?
- 0 0
-
2014-02-06 15:22
nie pisz o kims jak go nie znasz....
niemądra kobieto...
- 0 0
-
2014-02-06 13:25
suuuuper
- 1 1
-
2014-02-06 10:41
fajne!
- 3 1
-
2014-02-06 07:49
(19)
moment, bo czegos nie rozumiem. jak spadkobiercy tam mieszkaja, to niech sobie spadkobiercy to remontuja za swoje pieniadze. co mi z tego, ze osobie prywatnej zostanie wyremontowana chalupa za publiczne pieniadze?
czy bedac na spacerze, bede mogl wejsc i zalatwic swoja potrzebe, albo usiasc i odpoczac? nie bo to nadal bedzie prywatna chalupa.- 104 10
-
2014-02-07 07:58
proszę czytać ze zrozumieniem tekstu
jw
- 0 1
-
2014-02-06 08:36
(2)
Gdyby miasto nie dokładało się do remontów to wszystko niestety wyglądałoby dużo gorzej :/ właścicieli czasem nie stać, a czasem mają to gdzieś... dotyczy to nie tylko dworków, ale i kamienic, np. przy Świętojańskiej,
- 2 3
-
2014-02-06 18:29
na remonty trzeba uzyskać zgody, niestety
- 0 0
-
2014-02-06 09:27
jak mają to gdzieś to dlaczego na siłę im dopłacać?
niech się zawali
- 4 2
-
2014-02-06 18:27
w budynku nie mieszkają spadkobiercy majątku i nikt nie może wykupić tych mieszkań - są to mieszkania należące do gminy w fatalnym stanie technicznym, którego nie można sobie samemu za bardzo poprawić by nie doprowadzić do katastrofy budowlanej. Zarządza nim ABK3 które nie ma pieniędzy na remonty a mieszkańcy nie mają prawa nawet wymienić klamki od drzwi wejściowych dla klatki schodowej.
- 4 1
-
2014-02-06 07:52
Lotnisko w Rumi (4)
dla ciekawych historii, to w rumi bylo lotnisko miedzynarodowe:
pl.wikipedia.org/wiki/Rumia#Epizod_lotniczy- 15 3
-
2014-02-06 08:40
(1)
Gdyby nie wybudowali tam miasta-osiedla to teraz byłoby lotniskiem cywilnym Gdyni - stało się inaczej.
- 6 0
-
2014-02-06 10:59
Niestety cały problem polegał na tym, że lotnisko to było po wojnie okropnie zniszczone
I z różnym względów jego odbudowa miała znikomy priorytet - nigdy to nie nastąpiło. Co do zniszczeń, w sieci można nawet znaleźć amerykańskie zdjęcia lotnicze z bombardowań rumskiego lotniska.
Pozostałości po lotnisku, głównie jego hitlerowskim epizodzie, również już znikają, pozostał bunkierek obserwacyjny na skrzyżowaniu Żwirki i Wigury z Mikołaja Reja. W ostatnich latach zniknęły pozostałości po dworcu lotniczym oraz zrujnowany betonowy zbiornik, sam nawet nie wiem na co. Oczywiście w ich miejscu pojawiła się zabudowa wielorodzinna :)
Inną ciekawą pozostałością po porcie lotniczym jest szeroki niezabudowany pas wzdłuż Żwirki i Wigury - obecnie ciągnie się tam bardzo klimatyczna aleja spacerowa. Tamtędy miał przebiegać (przebiegał?) nasyp kolejowy łączący lotnisko z dworcem :)- 1 0
-
2014-02-06 08:25
a nie międzygalaktyczne? (1)
tylko międzynarodowe? co tak słabo?
- 5 7
-
2014-02-06 09:53
zal d*pe sciska?
- 3 3
-
2014-02-06 07:51
(6)
wy z Gdańska, to dalej macie sowiecką mentalność, z którą przyszliście w 45 ze wschodu. Wszystko wspólne, czyli niczyje.
- 8 28
-
2014-02-06 07:53
(5)
nie rozumiesz tekstu czytanego? ominal cie program cala polska czyta dzieciom?
- 31 2
-
2014-02-06 08:33
(4)
Chyba
- 3 2
-
2014-02-06 09:30
(3)
no zaraz, zaraz
jakoś kościoły zabytkowe remontują za publiczne środki to czemu nie zwykłego Kowalskiego? co on gorszy od czarnej mafii? Jak czarna mafia w tych kościołach urzęduje to niech sobie je remontuje za własne pieniążki ;))- 8 5
-
2014-02-06 09:52
(2)
ale do kosciola moze kazdy wejsc.
- 9 1
-
2014-02-06 10:04
(1)
tyle ze 90% normalnie jest zamknietych... oto katolicki kraj...
- 2 4
-
2014-02-06 10:30
bo sa okradane i niszczone dla zabawy.
- 9 0
-
2014-02-06 08:40
(1)
Minus za te trzy litery w podpisie
- 1 1
-
2014-02-06 10:01
a merytorycznie? czy zawsze oceniamy ksiazke po okladce?
- 0 1
-
2014-02-07 07:54
Podjarac
i biedronke lub kosciol postawic tam !
- 1 1
-
2014-02-06 23:07
w Chyloni
Odnośnie zabytkowych budowli czy posiadłości jest takie zupełnie zapomniane miejsce w Chyloni. To piaskowa część ul. św. Mikołaja ( odcinek pomiędzy Opata Hackiego a torami SKM ) wzdłuż rzeczki Chylonki i końcówka ul. Młyńskiej ( koło torów ). Niestety większość tamtejszych budynków popada w ruinę. A to bardzo ciekawy zakątek. Taka pozostałość chylońskiej wsi, ze starymi chałupami, stodołą, budynkami gospodarczymi. Warto by ten teren ocalić, nawet w formie jakiegoś muzeum czy skansenu. Marzy mi się w tym miejscu teren rekreacyjny , park z odnowionymi przedwojennymi budynkami, z których jeden lub dwa mogłyby pełnić jakieś funkcje publiczne typu świetlica czy kawiarenka.
- 4 0
-
2014-02-06 22:58
Pana Szczurka juz powinni zastapic inni..on sie juz skonczyl...
nic nie robi dla miasta....swoja wille wybudowal...drogi kolo siebie porobil,
to juz go nic wiecej nie interesuje......?
a co z tym brudnym niszczejacym sanatorium w Gdyni Orlowie????
i brudna knajpa MAX..?????wstyd dla Pana taka ladna dzielnica i nic pan nie robi by bylo ladnie !!!!!!
grunt to dbac o swoj ty.łek !- 4 0
-
2014-02-06 07:50
W Gdyni, w przeciwieństwie do Gdańska, nie rewitalizuje się cennych zabytków pożarami. (11)
- 96 10
-
2014-02-06 21:27
bo nie macie zabytkow to i nie ma co rewitalizowac:)
- 2 1
-
2014-02-06 08:04
W Gdyni zamiast budowac drogi i żłobki buduje się lotniska widmo. (8)
O infoboxach nie wspominając.
- 15 19
-
2014-02-06 09:15
zrozum ze lotnisko + infobox (3)
to promil kosztow ECS, tunelu, stadionu na ktory chodzi po 9000 ludzi
- 11 3
-
2014-02-06 09:21
Tylko że tunel w większości jest budowany ze środków UE (2)
a na PGE wkrótce wszystko się zmieni,nowy inwestor i nowe plany za dwa sezony będzie tu liga europejska
- 2 7
-
2014-02-06 09:54
(1)
liga mistrzow, turniej czterech skoczni i opener
- 10 0
-
2014-02-06 10:22
Opener tak.
- 1 1
-
2014-02-06 08:17
(3)
odczepcie sie od infoboxa. akurat to jest bardzo ciekawy projekt. czekam na cieplejsze dni aby tam posiedziec
- 17 17
-
2014-02-06 09:30
(1)
Szkoda tylko, że grunt pod infoboxem ma nieuregulowaną własność i najprawdopodobniej w najbliższych latach trzeba będzie to zburzyć... fajnie nie ?
- 5 4
-
2014-02-06 10:18
Ma uregulowaną, grunt ma swojego właściciela, a infobox stanął w tym miejscu na chyba 5 lat. Zostać w ten sposób zbudowany, że bez większych kosztów będzie mógł zostać przeniesiony w inne miejsce.
- 2 4
-
2014-02-06 08:38
Popieram! Ja bardzo lubię Infobox. Kto pojeździł troszkę po Skandynawii bardziej rozumie o co chodzi. A takich mega głupich komentarzy nie ma co czytać w ogóle :)
- 16 11
-
2014-02-06 08:24
a w Gdyni są cenne zabytki?
bo chyba nie te budy wsiowe szumnie zwane "pałacykiem"
- 8 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.