• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynianie boją się ankieterów ZKM

Mariusz Kurzyk
23 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdynia ma problem z przeprowadzeniem badań na temat preferencji komunikacyjnych mieszkańców, bo ci nie chcą otwierać drzwi ankieterom.



- Mamy z tym kłopot - przyznaje Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, który chce poznać opinie gdynian na temat transportu publicznego w mieście. - Równolegle do naszych badań pojawił się apel policji, odczytywany przez księży w kościołach, aby nie wpuszczać do domu nikogo obcego. Jednak w takiej sytuacji można przecież wyjść do ankietera na klatkę schodową. Oczywiście lepiej byłoby rozmawiać siedząc przy stole, ale nie jest to wywiad, którego celem jest opis mieszkania.

Wszyscy ankieterzy posiadają legitymację ZKM ze zdjęciem. Zadają ok. 40 rozbudowanych pytań. Całe badanie trwa nie więcej niż 30 minut.

- Ankieterzy pytają o zachowania komunikacyjne, czyli np. o  podróże odbyte dnia poprzedniego i stosunek do komunikacji zbiorowej - opisuje Gromadzki. - Nie interesuje nas liczba pokoi, czy stan zgromadzonych oszczędności.

Jaki cel ma zbieranie takich informacji? ZKM tłumaczy, że dzięki podobnym badaniom, prowadzonym co dwa lata od 1994 r., może poprawiać jakość usług i dostosowywać je do oczekiwań mieszkańców.

- Jeśli po podsumowaniu wyników wszystkich ankiet okaże się, że mieszkańcy oczekują bezpośredniego połączenia, którego jeszcze nie ma, to je uruchamiamy - zapewnia rzecznik prasowy ZKM w Gdyni. - Dzięki takim badaniom w 1997 r. powstała linia 197, a dwa lata później linia "K". W kolejnych latach zmieniliśmy m.in. trasę linii 121 i poprowadziliśmy komunikację miejską w głąb dzielnic. Robimy dokładnie to, czego mieszkańcy Gdyni sobie życzą.

Przeprowadzane właśnie badania obejmą losową grupę 1.944 mieszkańców Gdyni.

Opinie (112) 5 zablokowanych

  • Jakość usług

    Na temat ZKM miałam do tej pory nie najgorszą opinię. Jednak od jakiegoś czasu zauważyłam, iż kierowcy stali się aroganccy i złośliwi (chociażby wczoraj kierowca specjalnie nie otworzył mi drzwi, gdy chciałam wysiąść. Zwróciłam mu uwagę, a on po prostu mnie olał i musiałam przejść cały autobus, żeby wysiać. Jak już udało mi się to zrobić ostentacyjnie otworzył drzwi, przy których pierwotnie stałam), nie przestrzegają przepisów ( nieustannie przejeżdżają na czerwonym świetle, a mimo to wciąż się spóźniają - przyczyną tego może być jeden z przykrych faktów - nie raz byłam świadkiem, jak mimo spóźnienia czekali na przystanku na znajomych nawet po 2 minuty ). Kontrolerzy do tej pory w mojej obecności dobrze wywiązywali się ze swoich obowiązków, jednak od nowego roku coraz częściej jestem świadkiem sytuacji wręcz odwrotnych. Niedawno wlepili mandat mojemu narzeczonemu, który miał bilet i wymagany dokument uprawniający do zniżki pokrętnie się tłumacząc. Potem człowiek musi marnować swój prywatny czas na odwołania, z którymi też różnie bywa. Na ulicy Kilińskiego w Gdyni pracuje wyjątkowo niekompetentna kobieta, która wykazuje kompletny brak szacunku do klienta. Nie wyobrażam sobie, żeby na jakimkolwiek stanowisku celowo okłamywać klienta i śmiać mu się w twarz. Niedopuszczalne! Mimo, iż jest to punkt do którego mam najbliżej w życiu z niego już nie skorzystam. Moi znajomi również. Niedługo najprawdopodobniej w ogóle zrezygnuję z usług tego przewoźnika, ponieważ z dnia na dzień jestem coraz bardziej zaskakiwana ... niestety w negatywny sposób. Sama ankieta super pomysł, ale niestety obawiam się, że nic nie da.

    • 0 0

  • Gdynski ZKM-jeden z najlepszych w polsce!!!!!

    Dziwne filozofie kontrolerow biletow biora sie z tad ze maja placone od mandatu..a przynajmniej tak w jeszcze niedawno w Gdansku bylo...teraz kiedy placa im podejrzewam ze za godz to mniej im zalezy na tym by komus życie uprzykrzyc(chodzi mi o przypadki kiedy pasazerowi wmawialo sie niekasowanie biletu tuz po jego wejsciu do pojazdu)..Uwazam iż w Gdansku tez przydalyby sie takie badania!!!Uwazam iz Gdanska komunikacja moglaby sie jeszcze wieeeele nauczyc od Gdynskiego ZKMu!!! A co do artykułu to wiem ile taki ankieter musi sie nachodzic(czy to deszcz czy mroz ) i nameczyc by dotrzec do danej osoby...i naprawde wstyd mi za tych ludzi ktorzy z tak ogromnym dystansem, niechecia a i nawet wulgaryzmem ich traktują. Po prostu żal!

    • 0 1

  • ankieter

    Witam. Jestem ankieterem zkmu i niestety muszę zgodzić się z artykułem. Ludzie niechętnie wpuszczają nas do mieszkań. Niestety wielu z nich boi się włamań, inni nie mają czasu, albo po prostu im się nie chce. Wiarę w ludzi jednak przywraca mi fakt, że na szczęście w większości ludzie młodzi i niektóre osoby w średnim wieku rozumieją, że tego typu działania poprawią nie tylko kieszeń ankietera (jak ktoś to już wcześniej napisał), ale również usprawnią naszą komunikację.

    • 0 0

  • Gość w dom...

    A wpuścilibyście do domu renomiarza? Nie. A ankieterzy ZKM przeprowadzali "kontrole biletów" w autobusach kilka dni temu. Oczywiście, że chodziło o zbadanie preferencji biletowych pasażerów, tylko że ludzie kontrolerów nie lubią, ponieważ kontrolerzy wyznają jakąś dziwną filozofię, która każe im nie lubić ludzi. W ogóle kto by tam lubił ludzi... W tym kraju to nie wypada :)

    • 0 0

  • łamanie przepisów

    niech kierowcy zkm zapoznają się z przepisami ruchu drogowego, gdyż żadko się zdaża jak nie ma korków aby oni nie łamali przepisow dotyczących prędkości. Wspomnieć również trzeba o tym, że nie żadko przejeżdzają na czerwonym świetle. Dotyczy to głównie kierowców lini R. Tą linia jeżdze codziennie do pracy i widze co się dzieje.

    • 1 0

  • Moj dom-moja twierdza ! (3)

    w autobusach niech se ankiety robia,a nie po prywatnych posesjach laza! Jak do mnie zapukaja to na kopach pogonie !

    • 0 0

    • (1)

      se robia, posesjach laza...???
      Jaki to język ciołku...czeski czy węgierski ?

      • 0 0

      • To po prostu szczyle na portalu

        Po napisaniu tego tekstu pewnie stanął przed lustrem naprężył rachityczne mięśnie i pszedł do piwnicy w tajemnicy przed mamą wypalić peta. Jest przecież dorosły i przywalił tym z ZKM-y że hej.

        • 0 0

    • ale prostak, te ankiety sa dla Ciebie,a nie dla ZKM

      • 0 0

  • Wstyd wysiadać

    Dworzec PKP w Gdyni kiedy tam sie cos zmieni?kiedy zostanie zaorany i zbudowany nowy, funkcjonalny i co najwazniejsze niesmierdzacy?wstyd wysiadac, perony jak po bombardowaniu niemieckim, zadnych schodow ruchomych, syf, wstyd kogos do gdyni zaprosic i pozniej odbierac z dworca. Wyglada to dosyc zalosnie na tle pieknych bilbordow "Usmiechnij sie jestes w Gdyni" itp. raczej zacheca do omijania tego maista a na pewno dworca i jego okolic czasami lepiej wysiasc w sopocie choc tam tez przydaje sie klamerka na nos

    • 0 0

  • (15)

    Nawet nie wiem, jak wygląda legitymacja ZKM... Ale w Gdańsku nie mamy tego problemu. Nikt nie spyta, co myslimy i co mozna by usprawnić, bo wszyscy wiemy, ze nasza komunikacja dała z siebie wszystko:)

    • 2 1

    • "dała z siebie wszystko" (3)

      łącznie z dwutlenkiem węgla emitowanym przez stare, wysokopodłogowe autobusy nie spiełniające już żadnych norm

      • 0 0

      • (1)

        jak cie stac to zasposoruj zkm w nowe autobusy. krytykowac jest bardzo łatwo

        • 0 0

        • akurat zkm faktycznie bardzo łatwo:))) bez wysiłku i od reki :P

          • 0 0

      • mysle, ze niewiele

        pozostało miast w Polsce gdzie jeżdza takie zabytkowe , wysokopodłogowe, zanieczyszczające powietrze pojazdy. smutne

        • 0 0

    • BEZPOŚREDNIĄ LINIĘ Z DRUGIEJ STRON MORSKIEJ NA OKSYWIE DOLNE PROSZĘ!!! (5)

      to byłoby zbawienie. chociaż kilka autobusów jadących z Morskiej od strony Gdyni Głównej na Oksywie Dolne. Ułatwiłoby to podróż nie tylko stoczniowcom, ale także uczniom zawodówek i studentom AMW.

      jeśli przyjdzie do mnie ankieter to załatwię mu, że żaden mieszkaniec z mojej klatki schodowej nie odmówi mu wywiadu;]

      • 0 0

      • no nie mów

        ze nie ma takiego połączenia....

        • 0 0

      • tak tak !! (3)

        • 0 0

        • (2)

          baaaardzop byloby milo gdyby bylo takie polaczenie..

          • 0 0

          • (1)

            popieram ! może przy okazji zahaczyć o oksywie górne ! :)

            • 0 0

            • o wymyśłem już trasę dla tego autobusu:
              przystanek początkowy: oksywie godebskiego - ten sam co ma 150 - później tak samo jak 150 aż do obłuża centrum i później tak jak 109 - do węzła franciszki cegielskiej :)

              ZANOTOWAĆ I WYKONAĆ !! :)

              • 0 0

    • ankieta

      Niech ankieterzy zkm zaprosza do ankiety z autobusu do kawiarni

      • 0 0

    • dała jeszcze

      mnóstwo decybeli w nasze uszka... jak oni dbają żeby nam niczego nie zabrakło :)

      • 0 0

    • do e. (2)

      a dlaczego masz gdyńskie IP ???

      • 0 0

      • (1)

        gdzie ty widzisz jego ip? masz wizje?

        • 0 0

        • znaczy wizjoner :)))))))

          • 0 0

  • A ja ankieterkę przyjąłem...

    A ja ankieterkę przyjąłem...Była to bardzo miła i sympatyczna dziewczyna (bardzo wysoka blondynka). Ankietę przeprowadziła szybko i sprawnie. Jestem zadowolony, że ZKM robi coś dla nas mieszkańców.Zachęcam innych, aby poświęcali jednak 10-15 min. aby cokolwiek zmieniło się w naszym mieście ;)

    • 0 0

  • Szanowni internauci (2)

    Obawiam się, że wokół badań marketingowych ZKM w Gdyni narosło trochę nieporozumień, więc postaram się je w skrócie wyjaśnić odpowiadając na postulaty i uwagi.

    1. Kształtowanie oferty usług przez ZKM w Gdyni wymaga prowadzenia badań reprezentacyjnych i w związku z tym zgodnego z zasadami statystyki doboru próby badawczej. Podstawową wadą proponowanej przez internautów ankiety internetowej jest to, że na pytania odpowiada ten kto chce, a nie kto powinien. W rezultacie poznamy preferencje komunikacyjne i oczekiwania panów Kowalskiego i Nowaka, a nie reprezentacji mieszkańców np. Witomina czy Redłowa. Mówiąc fachowo, rozkłady populacji (wszyscy mieszkańcy Gdyni) i próby badawczej (mieszkańcy poddani badaniu) muszą być zgodne. Tego ankieta internetowa nie zapewnia. Reprezentacyjność badań jest wymogiem podstawowym np. przy podejmowaniu decyzji o uruchamianiu nowej linii komunikacyjnej.

    2. ZKM w Gdyni prowadzi także badania wykorzystując inne metody i techniki badań oraz dostosowując miejsce prowadzenia badań do specyfiki gromadzonych danych. Wywiady prowadzone są także z pasażerami w pojazdach, np. przed podjęciem decyzji o zmianie godziny odjazdów autobusów (trolejbusów) z przystanku. Trafiające do ZKM w Gdyni drogą internetową lub pocztową postulaty pasażerów w tej kwestii, są weryfikowane przez pracowników naszej firmy z najbardziej zainteresowanymi, czyli pasażerami korzystającymi z danego kursu.

    3. Wywiady z pasażerami w siedzibie ZKM w Gdyni (postulat jednego z forumowiczów) były i są przez nas realizowane. Należy jednak wyraźnie stwierdzić, że badania takie (tzw. wywiad pogłębiony) nie dają także podstaw do wnioskowania o charakterze ilościowym. Badania takie dostarczają danych jakościowych i są uzupełnieniem badań ilościowych (o których mowa w artykule).

    4. Osoby, które nie korzystają z komunikacji miejskiej także proszone są o udzielenie odpowiedzi na pytania. Zakres badań dotyczy także spraw, które nurtują kierowców samochodów osobowych. Odsyłam do raportu z 2006 r., który prezentuje najważniejsze ogólne wyniki badań. Raport jest dostępny na stronie ZKM w Gdyni: http://www.zkmgdynia.pl/badania_gdynia_2006.pdf

    Z poważaniem
    Krzysztof Grzelec
    Kierownik Sekcji Marketingu
    ZKM w Gdyni

    • 0 0

    • i tego Gdyni zazdroszczę (1)

      UWAGA! NIE CHCĘ wszczynać na forum kolejnej pyskówki Gdańsk - Gdynia. Chcę tylko powiedzieć, że zazdroszczę wam urzędników miejskich. Nie pamiętam, kiedy nasz gdański urzędnik odpowiedział tu na forum, na dodatek w tak rzeczowy sposób.

      • 0 0

      • widac sporadycznie zagladasz na trojmiasto.pl

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane