• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynianie doczekają się świateł na niebezpiecznym skrzyżowaniu?

Michał Sielski
13 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
Córka Wojciecha Rosińskiego omal nie zginęła na tym przejściu dla pieszych. Nie ona pierwsza. Dlatego gdynianin wraz z innymi mieszkańcami i Radą Dzielnicy Mały Kack walczą o sygnalizację świetlną. Córka Wojciecha Rosińskiego omal nie zginęła na tym przejściu dla pieszych. Nie ona pierwsza. Dlatego gdynianin wraz z innymi mieszkańcami i Radą Dzielnicy Mały Kack walczą o sygnalizację świetlną.

Na ul. Wielkopolskiej od 2004 roku było ponad tysiąc wypadków i kolizji. 17 osób zginęło, a 153 zostały ranne. Ostatnia z poszkodowanych to 21-latka, która właśnie wyszła ze szpitala. Jej ojciec zaproponował urzędnikom, że za darmo wykona projekt sygnalizacji świetlnej, która poprawiłaby bezpieczeństwo na feralnym skrzyżowaniu.



Czy na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej z Łowicką powinna stanąć sygnalizacja świetlna?

W okolicy skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z Łowicką zobacz na mapie Gdyni są trzy szkoły i mnóstwo domów. Jest też przejście dla pieszych przez ruchliwą, dwupasmową w obu kierunkach ulicę. O dziwo, do dziś nie ma na nim sygnalizacji świetlnej.

- Pierwsze pisma z prośbą o instalację sygnalizacji mieszkańcy wysyłali do urzędników ponad 10 lat temu. Ile można słuchać, że w budżecie nie ma pieniędzy, że może za rok? Dlatego zadeklarowałem, że przygotuję kompletną dokumentację, projekt sygnalizacji świetlnej. Robię to zawodowo, więc nie będzie to jakiś rysunek, ale dokument, który za darmo przekażę miastu - mówi gdynianin, Wojciech Rosiński.

Skąd w nim taka determinacja? Właśnie odebrał ze szpitala swoją 21-letnią córkę, która przez osiem dni walczyła o życie. 31 stycznia przechodziła przez wspomniane przejście dla pieszych. Dwa samochody na prawym pasie zatrzymały się, by ją przepuścić, lewym jechał 20-latek w renault, który nie wyhamował. Efekt? stłuczenie pnia mózgu, obrzęk mózgu, popękany obojczyk, kłopoty z nerwami twarzy i mnóstwo mniejszych urazów.

Od 2004 roku w ciągu całej ul. Wielkopolskiej było 901 kolizji, 125 wypadków, w których zginęło 17 osób, a 153 zostały ranne. W tym czasie wprowadzono nowe oznakowanie, pojawił się fotoradar oraz patrole drogówki.

- Według policyjnych statystyk od postawienia fotoradaru nie doszło na tym odcinku do tragicznych wypadków, więc poprawa była spora. Aż do tego roku, kiedy zanotowaliśmy już dwa zdarzenia. Docelowo planujemy przebudowę skrzyżowania wraz z wyznaczeniem dodatkowych pasów do skrętów oraz zamontowaniem sygnalizacji - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Tylko, że to kolejne plany na przyszłość, o których mieszkańcy Małego Kacka słyszeli od lat. Dlatego teraz nie zamierzają odpuścić i domagają się konkretnych deklaracji. W czwartek spotykają się z wiceprezydentem Gdyni Bogusławem Stasiakiem, któremu chcą naświetlić problem. Bo wszystko jak zwykle rozbija się o to samo - pieniądze na inwestycję.

W tym roku w ciągu ul. Wielkopolskiej ruszyć ma także system sterowania ruchem Tristar, który jednak skrzyżowania z ul. Łowicką nie obejmie. Z prostej przyczyny - nie ma tam wciąż sygnalizacji świetlnej.

- Mimo tego system wpłynie na bezpieczeństwo także na tym odcinku. Inne światła będą tak ustawione, że spowolnią jazdę kierowców na całej długości jezdni. Będzie ona płynna, bo nie będzie opłacało się gnać, by nie "wypaść" z zielonej fali - przekonuje Maciej Karmoliński.

To jednak tylko pośrednie rozwiązanie problemu, bezpośrednim byłyby oczywiście światła na przejściu dla pieszych. Całkiem możliwe, że i one się pojawią, choć najwcześniej w drugiej połowie roku. Prace rozpoczną się dopiero po zakończeniu remontu ul. Morskiej oraz Chwarznieńskiej.

- Na ul. Morskiej dochodziło do większej ilości zdarzeń, więc ma ona priorytet. Nie możemy też zablokować kilku największych dróg w mieście jednocześnie. Obecnie trwają prace, w których udział bierze też policja, mające na celu określenie czy sygnalizacja bardziej potrzebna jest na skrzyżowaniu z ul. Łowicką czy Racławicką zobacz na mapie Gdyni. Za miesiąc powinniśmy znać efekty, a na jednym z nich na pewno zamontowana zostanie w tym roku - kończy Maciej Karmoliński.

Opinie (278) 1 zablokowana

  • światła (2)

    potrzebne przy hali w Gdyni, na ul. Jana z Kolna; tam jest tragicznie z przechodzeniem na dwa, bardzo ruchliwe, przystanki autobusowe w kierunku Oksywia, Pogórza, Obłuża...

    • 0 0

    • aha

      to chyba by musieli zrobic pasy na calej dlugosci hali bo ludzie tam przelaza wszedzie..a nie wierze ze jak zrobia przy 3 maja to luzie beda szli od hali rybnej do 3maja zeby wrocic na prztstanek:):):):0

      • 0 0

    • no i co baranku liczysz że karnie wszyscy będą przechodzić na przejściu i wciskać guziczek patrząc jak spierd.. la im autobus?Chyba w bajki wierzysz

      • 0 0

  • Fotoradar nie pomogl?

    Przeciez postawili fotoradar> Tak skutecznie "w zamysle" maja one zapobiegac wypadkom i co???? Po co poszly pieniadze na ten zlom??? Tylko po to zeby kasa z mandatow plynela!!!!!!?????

    • 1 1

  • Sterowanie ruchem uniemożliwi przejście

    Jeśli system będzie działał jak planowano - czyli upłynni ruch, nie będzie już wyraźnych dziur w potokach i przejście przez skrzyżowania bez sygnalizacji na głównych dwujezdniowych ulicach stanie się praktycznie nierealne. Ja już teraz próbując przechodzić przy Bernadowskiej wyciągam często telefon i robię sobie filmik pokazujący zachowania kierowców. Jeśli te zachowania się zdecydowanie nie poprawią, to filmiki będę przesyłał dalej, nadając sprawom bieg bardziej formalny.

    • 1 1

  • sygnalizacja z łowicką

    jestem za sygnalizacja przy łowickiej - sama byłam świadkiem potrącenia 2 młodych dziewczyn, ja się zatrzymałam przed pasami by skręcić w lewo, bo przede mną stał samochód do skrętu, a kierowca na pasie obok nie wyhamował i doszło do potrącenia.

    • 2 0

  • Codziennie przechodzę przez to przejście i wiem skąd te wypadki. (1)

    Uważam, że to przejście jest najbardziej niebezpieczne w całej Gdyni.
    Przejście jest dwuetapowe (z wysepką) z jednej strony są 2 pasy a z drugiej aż 4! (widać to nawet na mapach googla) i to ta druga część jest NIEBEZPIECZNA.
    Jest "lewoskręt" (do ul. Łowickiej), "prawoskręt" do ul. Kowieńskiej i dwa pasy na wprost. Jeśli na tych pasach do skrętu kierowca przepuszcza pieszego
    (a bardzo dużo aut skręca na Łowicką i zatrzymują się przed pasami bo i tam muszą czekać) to ci co jadą na wprost w kierunku centrum mają to w d*pie i nieszczęście gotowe. CODZIENNIE słychać jak przed pasami hamują z piskeim opon i zatrzymują się metr przed pieszym, który jest na środku przejścia!
    A w tym przypadku jest to środek CZTEROPASMÓWKI.

    Druga sprawa - ten nieszczęsny fotoradar.
    Pomiędzy nim a przejściem dla pieszych jest długa prosta i mocno z górki, nawet malucha
    można do setki na tym odcinku rozpędzić! I oczywiście kierowcy się rozpędzają. Osobiście widziałem tam kilka stłuczek, raz wypadek. Kolizje tam są średnio co 2-3 dni.

    Policja pojawia się tam rzadko - stoją wtedy z "suszarką" przy parkingu sklepu BAUMIT, najczęściej wtedy gdy dzień wcześniej doszło do wypadku. Wiem co mówię bo widzę z okna to skrzyżowanie i ten sklep. A szkoda, że są tam tak rzadko, bo panowie policjanci mogliby więcej zarobić łapiąc tych co na przejściu wyprzedzają lub omijają auta przepuszczające pieszych (chyba 10 pkt. karnych za to jest... i słony mandacik)
    a taką sytuację widzę codziennie (rano wystarczy poczekać 5 minut, żeby to zobaczyć).

    • 6 1

    • widac

      nie masz co robic w domu spoleczniaro

      • 0 2

  • Zmienić sposób szkolenia kierowców, (4)

    jadąc przez Swiętojańska czesto mam ochotę dogonić "naukę jazdy" i powiedzieć pare cierpkich słów instruktorowi. Mają w d pieszych i nie uczą kursantów, że jeżeli przy przejściu jest pieszy to ma zas obowiązek się zatrzymać i go przepuścić. Można miasto szpikować światłami, ale zawsze będą miejsca bez sygnalizacji. Edukacja i testy psychologiczne nie każdy się nadaje na kierowcę!!!

    • 3 6

    • "jeżeli przy przejściu jest pieszy to ma zas obowiązek się zatrzymać i go przepuścić" (3)

      Proszę o podanie podstawy prawnej.

      • 6 0

      • ustawa prawo o ruchu drogowym plus dobre wychowanie (1)

        Artt. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
        2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
        3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
        1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
        2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
        3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
        4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
        5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.
        6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
        7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.

        • 0 0

        • przejściem dla pieszych baranku nazywamy powierzchnię na jezdni a nie chodnik doń przylegający

          • 1 0

      • Jeśli tak piesi myślą to dlatego dochodzi do potąceń

        Ktoś zachodnie ustawodawstwo już przeniósł do Polski, bez procedury legislacyjnej...

        Kierowca może przepuścić pieszego oczekującego przy przejściu, o ile nie zagraża to BRD na przykład nie zmusza do gwałtownego hamowania. Podkreślam z całą stanowczością MOŻE ale nie musi.

        Co innego, gdy pieszy jest NA pzejściu. Szkoda, że wielu nie dostrzega tej różnicy.

        • 0 0

  • co pięć metrów ustawcie sygnalizacje to wielkopolska w ogóle stanie

    • 3 0

  • sa FERIE ZIMOWE a na portalu tematy o psach

    Może jakieś informacje co dla dzieci miasto zorganizowało?

    • 1 0

  • trudne przejście przez pasy (1)

    W tym miejscu naprawdę jest potrzebna sygnalizacja świetlna. Często przechodzę przez przejście z dzieckiem w tym miejscu i tylko brakuje, aby kierowcy wycieraczki włączyli. Pokonać pasy graniczy z cudem. Na jednym pasie samochód się zatrzymuje natomiast na kolejnym dodaje gazu i kontynuuje jazdę. Ile jeszcze kolizji i wypadków musi mieć miejsce na tym skrzyżowaniu, abyśmy doczekali się świateł??

    • 1 1

    • A to tak trudno popatrzeć, czy wszyscy sie zatrzymują?

      Jak jeden się zatrzymuje, to szczególna ostrożność nie obowiązuje? Można iść na ślepo?
      Trzeba zamiast świateł włączyć wyobraźnię, o ile chce się przeżyć na naszych polskich autostradach oraz zapomnieć o zachowaniu na przejściach zachodnich kierowców.

      Czy Europejczyk zginie na pierwszym lepszym przejściu, gdy pojedzie na Wschód?

      • 0 0

  • Gdynia nikogo.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane