• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynianie doczekają się świateł na niebezpiecznym skrzyżowaniu?

Michał Sielski
13 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
Córka Wojciecha Rosińskiego omal nie zginęła na tym przejściu dla pieszych. Nie ona pierwsza. Dlatego gdynianin wraz z innymi mieszkańcami i Radą Dzielnicy Mały Kack walczą o sygnalizację świetlną. Córka Wojciecha Rosińskiego omal nie zginęła na tym przejściu dla pieszych. Nie ona pierwsza. Dlatego gdynianin wraz z innymi mieszkańcami i Radą Dzielnicy Mały Kack walczą o sygnalizację świetlną.

Na ul. Wielkopolskiej od 2004 roku było ponad tysiąc wypadków i kolizji. 17 osób zginęło, a 153 zostały ranne. Ostatnia z poszkodowanych to 21-latka, która właśnie wyszła ze szpitala. Jej ojciec zaproponował urzędnikom, że za darmo wykona projekt sygnalizacji świetlnej, która poprawiłaby bezpieczeństwo na feralnym skrzyżowaniu.



Czy na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej z Łowicką powinna stanąć sygnalizacja świetlna?

W okolicy skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z Łowicką zobacz na mapie Gdyni są trzy szkoły i mnóstwo domów. Jest też przejście dla pieszych przez ruchliwą, dwupasmową w obu kierunkach ulicę. O dziwo, do dziś nie ma na nim sygnalizacji świetlnej.

- Pierwsze pisma z prośbą o instalację sygnalizacji mieszkańcy wysyłali do urzędników ponad 10 lat temu. Ile można słuchać, że w budżecie nie ma pieniędzy, że może za rok? Dlatego zadeklarowałem, że przygotuję kompletną dokumentację, projekt sygnalizacji świetlnej. Robię to zawodowo, więc nie będzie to jakiś rysunek, ale dokument, który za darmo przekażę miastu - mówi gdynianin, Wojciech Rosiński.

Skąd w nim taka determinacja? Właśnie odebrał ze szpitala swoją 21-letnią córkę, która przez osiem dni walczyła o życie. 31 stycznia przechodziła przez wspomniane przejście dla pieszych. Dwa samochody na prawym pasie zatrzymały się, by ją przepuścić, lewym jechał 20-latek w renault, który nie wyhamował. Efekt? stłuczenie pnia mózgu, obrzęk mózgu, popękany obojczyk, kłopoty z nerwami twarzy i mnóstwo mniejszych urazów.

Od 2004 roku w ciągu całej ul. Wielkopolskiej było 901 kolizji, 125 wypadków, w których zginęło 17 osób, a 153 zostały ranne. W tym czasie wprowadzono nowe oznakowanie, pojawił się fotoradar oraz patrole drogówki.

- Według policyjnych statystyk od postawienia fotoradaru nie doszło na tym odcinku do tragicznych wypadków, więc poprawa była spora. Aż do tego roku, kiedy zanotowaliśmy już dwa zdarzenia. Docelowo planujemy przebudowę skrzyżowania wraz z wyznaczeniem dodatkowych pasów do skrętów oraz zamontowaniem sygnalizacji - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Tylko, że to kolejne plany na przyszłość, o których mieszkańcy Małego Kacka słyszeli od lat. Dlatego teraz nie zamierzają odpuścić i domagają się konkretnych deklaracji. W czwartek spotykają się z wiceprezydentem Gdyni Bogusławem Stasiakiem, któremu chcą naświetlić problem. Bo wszystko jak zwykle rozbija się o to samo - pieniądze na inwestycję.

W tym roku w ciągu ul. Wielkopolskiej ruszyć ma także system sterowania ruchem Tristar, który jednak skrzyżowania z ul. Łowicką nie obejmie. Z prostej przyczyny - nie ma tam wciąż sygnalizacji świetlnej.

- Mimo tego system wpłynie na bezpieczeństwo także na tym odcinku. Inne światła będą tak ustawione, że spowolnią jazdę kierowców na całej długości jezdni. Będzie ona płynna, bo nie będzie opłacało się gnać, by nie "wypaść" z zielonej fali - przekonuje Maciej Karmoliński.

To jednak tylko pośrednie rozwiązanie problemu, bezpośrednim byłyby oczywiście światła na przejściu dla pieszych. Całkiem możliwe, że i one się pojawią, choć najwcześniej w drugiej połowie roku. Prace rozpoczną się dopiero po zakończeniu remontu ul. Morskiej oraz Chwarznieńskiej.

- Na ul. Morskiej dochodziło do większej ilości zdarzeń, więc ma ona priorytet. Nie możemy też zablokować kilku największych dróg w mieście jednocześnie. Obecnie trwają prace, w których udział bierze też policja, mające na celu określenie czy sygnalizacja bardziej potrzebna jest na skrzyżowaniu z ul. Łowicką czy Racławicką zobacz na mapie Gdyni. Za miesiąc powinniśmy znać efekty, a na jednym z nich na pewno zamontowana zostanie w tym roku - kończy Maciej Karmoliński.

Opinie (278) 1 zablokowana

  • A może jednak nie zatrzymywać ruchu w kolejnym miejscu...

    ..na tak ważnej gdyńskiej arterii jaką jest ulica Wielkopolska? Koszt przebudowy skrzyżowania to duży pieniądz, lepiej trochę dołożyć i wybudować kładkę, konstrukcja żelbetowa nie jest jakoś horrendalnie droga zrobić przetarg na dwie windy (byle obiektywnie rozstrzygnięty) i po kłopocie na dłuuugie lata, a przy tym przejezdność góra-dół zostałaby zachowana :]

    • 4 2

  • Dokładnie to samo

    Jest kawałek wyzej Wielkopolska i Racławicka w okolicach Lukoil.To przejscie to masakra ludziska jada tam nawet 100km/h i wcale nie zamierzaja ustepowac pieszym,istny Meksyk.

    • 6 0

  • I zlikwidujcie te cholerne światła na Morskiej.Od Swarzewskiej do Kartuskiej.Wiem że tam szkoła i musi światła,ale nie musi zielone dla(rąbac) pieszego.

    • 0 1

  • Fotoradar na Wielkopolskiej jest ok... (1)

    ale postawmy go bliżej tego feralnego skrzyżowania

    • 5 0

    • przecież on od 2 lat nie działa

      • 1 0

  • Sygnalizacji nie bedzie, za to postawi sie infobox. Z gory bedzie mozna sie rozejrzec, czy nic nie jedzie.

    A tego tłuka z 'reno' powinno sie w takich okolicznosciach oskarzyc o probe zabojstwa. Pieprzony kretyn.

    • 2 1

  • codziennie na Wielkopolskiej widzę baranów

    wyprzedzających przed i na przejściach dla pieszych oraz omijających samochody przed przejściami...

    • 7 0

  • popieram!!!!!!!

    moje rejony z dziecinstwa i dobrze wiem jak tam jest!
    Swoja droga przy szkole tez nie chcieli swiatel zrobic ale zginelo pare dzieci i sie na swiatla znalazlo!patologia!

    • 3 0

  • ''..system sterowania ruchem Tristar''

    i tak zawsze sie znajdzie cwaniak/glab ktory przycisnie od swaiatel do swiatel!wiec nie wciaskajcie ludziom glupot ze to cos da!

    • 1 1

  • Wyprzedzanie na przejściu to oczywiście kryminał (6)

    Ale jak nazwać wtargnięcia na przejście bez obejżenia się . Kiedyś w szkołach podstawowych uczono:"Popatrz w lewo. potem w prawo, jeszcze w lewo i ruszaj żwawo."
    W tej chwili standartem jest kaptur na głowie , słuchawki w uszach, brak kontaktu z rzeczywistością i otoczeniem. A przede wszystkim brak wyobrażni. Samochód nie ma szans , nawet przy małej prędkości nie zatrzyma się w miejscu.
    Tylko kładki i przejścia podziemne na tak ruchliwych ulicach!!!!!Cóż zrobić jak u władzy są jacy są ,plus księgowi.

    • 12 1

    • Wtargniecie? (5)

      Jak widzisz gamoniu ze ktos chce przejsc to juz powinienes sie zatrzymac a nie czekac az zdesperowany gosc wejdzie na pasy bo czekal az tacy jak ty gamonie mu ustąpią i sie doczekac nie mógł

      • 1 10

      • nie powinien, a może (2)

        • 6 2

        • W Cywilizowanych krajach (1)

          Takich jak Niemcy,UK,Francja i wiele innych powinien i bez problemu ustepuje a w polandzie to niestety jest buractwo,czego najlepszym przykladem jest twoja wypowiedz"nie musze to sie nie zatrzymam"

          • 1 11

          • myśl człowieku!

            gdzie w mojej wypowiedzi jest buractwo? przepisy wyraźnie precyzyją jak kierowca ma się zachować. skąd twoje wnioski ns temat mojej jazdy. naucz się logicznego myślenia, doedukuj się, a nie ośmieszasz się publicznie.
            ja osobiście angażuję się społecznie w poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.
            zanim wyciągniesz jakieś wnioski to pomyśl
            i kto tu reprezentuje buractwo?

            • 6 1

      • Jak nie masz gamoniu (1)

        wyobrażni i nie znasz realiów ruchu drogowego {przepisów również) to nie wychodż z domu bo rozbijesz się sam , na pierwszej lepszej latarni.I nie piszę tu o zdesperowanym przechodniu który czeka przy przejściu . Bo nie tylko zachowania , ale i czytania w podstawówce cię nie nauczono. A przynajmniej tego ze zrozumieniem.

        • 0 1

        • W takim razie

          Trzeba zmienić przepisy bo niestety 90% tych mogących ustąpić nigdy nie ustępuje ale to jest już kwestia wychowania i kultury przeciętnego Polaka.Co dzieje się na drogach każdy widzi i nie wymaga to komentarza.

          • 0 1

  • plus światła WIELKOPOLSKA / POLNA!!! TAM BYWA BARDZO NIEBEZPIECZNIE!!!

    lub FOTORADAR TAM BY SIĘ PRZYDAŁ!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane