- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (45 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (258 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (135 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (82 opinie)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (336 opinii)
Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie
Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.
Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.
Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.
- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.
- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?
Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.
Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.
Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.
Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.
Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.
Miejsca
Opinie (375) ponad 10 zablokowanych
-
2020-04-09 08:03
100 milionów wydane z budżetu miasta żeby przyjmować awionetki. (1)
Tu potrzebny jest lekarz.
- 43 10
-
2020-04-09 12:30
Psychiatrów w Polsce brakuje i na taki cel to byłaby rozrzutność. Przypadek nieuleczalny!
- 0 0
-
2020-04-09 12:26
Dobre sobie! Awionetką z Warszawy do Gdyni a potem w korkach do Gdańska!
I szlag trafi oszczędność czasu...
- 3 2
-
2020-04-09 12:26
Gdynia- Białystok!
Czekam na to połączenie lotnicze.
- 6 1
-
2020-04-09 12:17
Hucpa
Jedynym zastosowaniem tego lotniska będzie już zawsze doroczny zjazd dzianej młodzieży. Tam nawet nie ma dojazdu porządnego, nie przez przypadek wszystkie inne poważne lotniska w Polsce (Warszawa Chopina, Wrocław, Poznań, Kraków i Katowice) leżą tuż przy autostradach/drogach ekspresowych. Za pieniądze przeznaczone na lotnisko można by było - zbudować chodnik wzdłuż Czernickiego, naprawić osuniętą jezdnię pod estakadą, naprawić osuniętą Nałkowskiej, poszerzyć Kwiatkowskiego i wiadukt Dąbka nad torami, zbudować obwodnicę Witomina i wiele wiele innych.
- 3 3
-
2020-04-09 12:05
Ręce opadają .Co za nieudacznicy !
- 4 1
-
2020-04-09 10:26
(1)
ktory urzednik z imienia i nazwiska i wlasnego majatku pokryl strate zwizana z niedoplenieniem swoich obowiazkow lamiac przepisy ktore nalozyla unia godzac sie na doplate do imprezy? Przez 6 lat te pieniadze mogly byc obrocone w wiele super waznych inwestycji w miescie a tak leza i kwicza na nieuzywanym terenie. Kolejny raz "jakis" urzednik "anonimowy" nie poniosl konsekwencji za zle wykonana prace. Za takie bledy to powinni siedziec w kryminale do konca zycia. W prywatnej firmie jakby ktos tyle kasy utopil przez swoj blad to by to splacal on jego dzieci, ich dzieci, i jeszcze 200 pokolen dalej, tymczasem u nas w pieknym miescie na wszystko brak kasy, naprawy z farby ale mamy super lotnisko potrzebne kosmitom zeby wiedzieli chyba ktore miejsce omijac... Dramat, dramat , dramat.... Szczurek to pownien Horale buty calowac za to ze horala jest jego przeciwnikiem w Gdyni bo gdyby byl ktos inny normalny to juz dawno szczur by polecial a niestety horala jest jeszcze gorszy i tylko dlatego szczur sie cieszy... Moje miasto takie piekne....
- 7 2
-
2020-04-09 12:03
przecież byli inni...
poza tym, Horała powien dziękować Gdyni, że go nie wybrała.
Ma dzięki temu wyższy stołek i możliwości a na pewno mniej roboty i odpowiedzialności.
A my?
Po rza kolejny straciliśmy szansę na zmianę, która zawsze jest ryzykiem ale również zawsze jest szansą.- 0 1
-
2020-04-09 11:54
w europie hahaha (1)
Byk że hej. Piszę się w Europie a nie "w europie".
- 1 1
-
2020-04-09 12:00
pisze sie w jewropie albo eurosojuzie
- 0 1
-
2020-04-09 11:53
eee a juz myslalem ze polece na lasta do szarm albo jakies alanji
- 1 1
-
2020-04-09 07:51
dodatkowe miejsca pracy (4)
wierze w Gdynie!
mam nadzieje ze uda sie otworzyć bo to kolejne miejsca pracy, tym bardziej ze teren w tych okolicach jest malowniczy a bliskość półwyspu helskiego podwyższa turystycznie
wiec aby sie tak stalo powinny sie wlaczyc władze Kosakowa i Pucka , dla nich jest to tez szansa na jeszcze większy rozwój- 32 37
-
2020-04-09 11:49
loty cargo
dla warszawskich bryk w drodze na Hel.
To by sie mogło udać...
;)- 1 0
-
2020-04-09 10:56
brawo Gdynia -do przodu
Popieram gdyby gminy wspólpracowały z miastem Gdynia byłaby duża szansa na mocna pozycje nie tylko w regionie ale takze w Polsce
- 0 3
-
2020-04-09 09:36
Teren malowniczy dla lotniska? To pojechałeś teraz. Ludzie gdzie wy macie rozum?
- 4 1
-
2020-04-09 09:15
Tak tak dodatkowe miejsca pracy czyli dalej UM jest największym pracodawcą w Gdyni
- 3 1
-
2020-04-09 11:48
Pamietajcie lemingi jak was wypuszcza z domu to tylko pod kloszem bo zwykłe świeże powietrze was zabije :)
Spotkania z komarem nie przeżyjecie :)
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.