• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gęściej na drogach. Ruch to już 70 proc. z czasów "sprzed pandemii"

rb
8 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kierowcy w Gdańsku już od dawna nie stali w korkach na Grunwaldzkiej. W czasie pandemii ruch na głównej arterii radykalnie zmalał. Kierowcy w Gdańsku już od dawna nie stali w korkach na Grunwaldzkiej. W czasie pandemii ruch na głównej arterii radykalnie zmalał.

"Odmrażanie Polski" widać nie tylko w otwieranych galeriach handlowych, targowiskach czy większym tłoku w pojazdach komunikacji miejskiej, ale też na drogach Trójmiasta. Z analizy przeprowadzonej przez drogowców wynika, że ruch wrócił do poziomu 70 proc. sprzed wprowadzenia ograniczeń.



Czy odczułe(a)ś mniejszy ruch na drogach w ostatnich tygodniach?

- Wybuch pandemii spowodował gwałtowną zmianę w mobilności mieszkańców - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Dotknęła ona zarówno komunikację publiczną, ruch rowerowy, a także ruch samochodowy. Szczególnie zauważalne było to z chwilą ogłoszenia przez rząd zamknięcia szkół, przedszkoli i uczelni. Rejestrowane przez system TRISTAR spadki ruchu sięgały nawet 50 proc. ruchu sprzed pandemii. Oczywiście w przedziale dobowym proporcje te były różne. W godzinach szczytu przekraczały 30 proc., ale w godzinach międzyszczytowych, wieczorowych, a także w weekendy osiągały poziom 70 proc.


Podobne spadki odnotowano w Gdyni, na Obwodnicy Trójmiasta i autostradzie A1. W Gdyni drogowcy pod lupę wzięli 12 newralgicznych skrzyżowań i zaobserwowali tam kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Podobnie jak w Gdańsku, rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Na ekspresówce ruch spadł o 1/3, a na autostradzie 60 proc. w przypadku pojazdów lekkich i 20 proc. - ciężarowych.

Wykres, na którym widać, jak zmalał ruch na Grunwaldzkiej w czasie pandemii. Wykres, na którym widać, jak zmalał ruch na Grunwaldzkiej w czasie pandemii.
Gdańscy drogowcy na naszą prośbę przeanalizowali natężenie w ruchu na trzech największych skrzyżowaniach na głównej arterii Gdańska: z ul. Kołobrzeską, przy ManhattanieBramie Wyżynnej.

Na 10 dni przed największymi ograniczeniami, które wprowadzono 16 marca, ul. Kołobrzeską przejeżdżało średnio 56 tys. aut. 10 dni po zamknięciu szkół, galerii handlowych i przejściu na zdalną pracę w wielu zakładach pracy w tym samym miejscu zliczono już tylko 26 tys. pojazdów.

Podobnie było w rejonie Jaśkowej Doliny i w centrum Gdańska. 6 marca odnotowano tam odpowiednio 64 tys.74 tys. pojazdów. Trzy tygodnie później - już podczas kwarantanny - tylko 28 tys.38 tys. aut.

  • Natężenie ruchu na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Kołobrzeską.
  • Natężenie ruchu na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej przy Manhattanie.
  • Natężenie ruchu na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej przy Bramie Wyżynnej.

Od kilkunastu dni ruch w tych i pozostałych miejscach systematycznie rośnie.

- Od połowy kwietnia zauważalny jest stopniowy wzrost ruchu samochodowego, co niewątpliwie związane jest z kolejnymi etapami powrotu do normalności. Na dzisiaj ruch drogowy w dni powszednie osiągnął poziom ok. 70 proc. ruchu sprzed pandemii. W weekendy kształtuje się na poziomie ok. 50 proc. Należy się spodziewać, że stopniowo będzie on wzrastał. Jak szybko? Niewątpliwie zależeć to będzie od rozwoju sytuacji epidemicznej w kraju - dodaje Wawrzonek.
rb

Miejsca

Opinie (110) ponad 20 zablokowanych

  • Ruch jak w ulu ale zeby wrzucic kopertę do urny to juz wielkie ryzyko. (2)

    Co za hipokryzja PO. Dziekujemy Rzadowi za skuteczna kwarantanne i wracamy do tradycyjnego stylu zycia. Bylam wczoraj w IKEI po szafke, stalam 3 godziny w kolejce ale bylo warto.

    Wanda z Zaspy

    • 25 40

    • Masz ochotę brać udział w wyborach, które nie są tajne, nie są powszechne i nie są bezpośrednie? Ja nie zamierzam brać udziału w tym cyrku

      • 1 0

    • Wanda czy Wania?

      Bo z Zaspy na pewno nie.

      • 9 8

  • We wrześniu wrócę i to z potężną siłą ,a do żarcia zostaną wam tylko maski KORO

    • 1 1

  • a na wiadukcie Biskupia Górka dalej zwężenie do 1 pasa w obie strony... (1)

    Miało być chwilowe, a teraz potęguje korki.. Brawo

    • 17 6

    • Tam jest 30 km/h

      Strach było jechać jak d**ile zasuwały 80 środkowym pasem.

      • 1 0

  • odwieczna tajemnica wyjaśniona (12)

    korków nie powodują światła, piesi, rowerzyści i ciśnienie atmosferyczne, tylko nadmierna liczba aut

    • 138 25

    • A może zbyt mała ilość dróg w porównaniu z potrzebami mieszkańców? (5)

      No i dodaj do tego, że dużo ludności napływowej wyemigrowało do siebie na czas epidemii.

      • 18 31

      • (2)

        Zobacz sobie na przykładzie Chicago jak bardzo się mylisz. Więcej dróg to niestety więcej korków mimo iż niektórzy myślą, że powinno być odwrotnie.

        • 25 10

        • Nowy Jork ma Manhattan

          Wielkości Gdańska. Tam codziennie rano komunikacja przywozi 2 miliony ludzi do pracy. A w Gdańsku? Może 100 tysięcy i ledwo zipie

          • 6 0

        • albo Moskwa.

          mają nawet 18 pasmową obwodnice.

          • 8 2

      • A gdzie chcesz te dodatkowe drogi budować? (1)

        Na dachach? Pod ziemią?
        Miasto nie jest z gumy, zostaje promować alternatywne środki transportu.

        Tyle tylko, że mentalność sporej części kierowców niszczy wszystkim możliwość szybkiego dojazdu do pracy...

        • 23 7

        • teraz to już nigdze się nie da.

          gdańsk to samowola deweloperska

          • 3 1

    • (2)

      gestosc samochodow jest proporcjonalna do gestosci zaludnienia. Zmniejszyc to drugie a bedzie zylo sie milej i bezpieczniej

      • 3 3

      • Gęstość zaludnienia ma zmniejszyć wirus (1)

        Zobaczymy jak druga i trzecia fala będzie wyglądała

        • 3 1

        • Jak? Nijak!

          Skoro nawet pierwsza z zaskoczenia okazała się przerostem formy nad treścią.

          • 2 3

    • ale kolejki w sklepach czy w pociągu to już piesi. zatem najlepszą receptą jest zmniejszenie liczby zagęszczęnia ludności gdyż to rozwiązuje wszystkie problemy a nie tylko wybiórcze

      • 9 1

    • a rozwiazaniem jak pokazalo doswiadczenie jest telepraca

      • 22 3

    • a serialowy Corky tu akurat by się z tym nie zgodził.

      • 5 6

  • za dużo ludzi (1)

    ohhh tak mi pasowało to zamrażenie gospodarki. taki spokój miałem. Piękny to był Gdańsk. Niestety wracamy do szarej rzeczywistości. Ludzie namawiam wyprowadzajcie się z Gdańska niech tu jest luźniej.

    • 17 1

    • Wyobraź sobie że tak spokojnie było w Trojmiescie

      Codziennie w latach 80 i częściowo 90 tych

      • 1 0

  • Widac tez powrót pseudorowerzystów (2)

    Ile ja dzisiaj widziałem przejazdów na czerwonym świetle w wykonaniu obcisłogaciowych

    • 25 11

    • I stało się coś pieniaczu ? Były wypadki z ich

      udziałem ?

      Powiedz, czemu 1/3 materiału prezentowanego na Youtube w kompilacjach z kamer samochodowych jak "Stop cham", "Polscy kierowcy", "Ku przestrodze" czy inne to niebezpieczne wyprzedzania na polskich drogach jednojezdniowych i narażanie głównie innych kierowców na śmierć ? Nie jeden kamerzysta czy inni musieli hamować swoimi autami niemal do 0 km/h, aby nie zderzyć się z drogowymi bandytami za kierownicami samochodów ?

      A ty p...asz się do rowerzystów ?

      • 2 2

    • Czerwone jest obowiązkowe dla 2 tonowych pojazdów które zabijają, a nie dla pieszych czy rowerzystów.

      • 5 11

  • Bezsensu

    Nic się nie zmieniło,dużo ludzi się nadal zaraża i umiera,a rząd odmraża gospodarkę......kasa im się kończy,zdrowiem ludzi oni się nie martwią wigóle!

    • 3 5

  • Ehhh... i znowu powrót do szarej rzeczywistości

    • 3 0

  • w polsce idioci zabronili korzystania z roweru miejskiego ale z hulajnogi juz nie !!

    Dzięki temu było mnóstwo hulajnóg wypożyczanych ,i po prostu zrobili im super biznes.!!

    • 4 2

  • Drogi

    Ciekawy jestem czy zostały w tym czasie poprawione/naprawione co niektóre?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane