• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gęściej na drogach. Ruch to już 70 proc. z czasów "sprzed pandemii"

rb
8 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kierowcy w Gdańsku już od dawna nie stali w korkach na Grunwaldzkiej. W czasie pandemii ruch na głównej arterii radykalnie zmalał. Kierowcy w Gdańsku już od dawna nie stali w korkach na Grunwaldzkiej. W czasie pandemii ruch na głównej arterii radykalnie zmalał.

"Odmrażanie Polski" widać nie tylko w otwieranych galeriach handlowych, targowiskach czy większym tłoku w pojazdach komunikacji miejskiej, ale też na drogach Trójmiasta. Z analizy przeprowadzonej przez drogowców wynika, że ruch wrócił do poziomu 70 proc. sprzed wprowadzenia ograniczeń.



Czy odczułe(a)ś mniejszy ruch na drogach w ostatnich tygodniach?

- Wybuch pandemii spowodował gwałtowną zmianę w mobilności mieszkańców - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Dotknęła ona zarówno komunikację publiczną, ruch rowerowy, a także ruch samochodowy. Szczególnie zauważalne było to z chwilą ogłoszenia przez rząd zamknięcia szkół, przedszkoli i uczelni. Rejestrowane przez system TRISTAR spadki ruchu sięgały nawet 50 proc. ruchu sprzed pandemii. Oczywiście w przedziale dobowym proporcje te były różne. W godzinach szczytu przekraczały 30 proc., ale w godzinach międzyszczytowych, wieczorowych, a także w weekendy osiągały poziom 70 proc.


Podobne spadki odnotowano w Gdyni, na Obwodnicy Trójmiasta i autostradzie A1. W Gdyni drogowcy pod lupę wzięli 12 newralgicznych skrzyżowań i zaobserwowali tam kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Podobnie jak w Gdańsku, rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Na ekspresówce ruch spadł o 1/3, a na autostradzie 60 proc. w przypadku pojazdów lekkich i 20 proc. - ciężarowych.

Wykres, na którym widać, jak zmalał ruch na Grunwaldzkiej w czasie pandemii. Wykres, na którym widać, jak zmalał ruch na Grunwaldzkiej w czasie pandemii.
Gdańscy drogowcy na naszą prośbę przeanalizowali natężenie w ruchu na trzech największych skrzyżowaniach na głównej arterii Gdańska: z ul. Kołobrzeską, przy ManhattanieBramie Wyżynnej.

Na 10 dni przed największymi ograniczeniami, które wprowadzono 16 marca, ul. Kołobrzeską przejeżdżało średnio 56 tys. aut. 10 dni po zamknięciu szkół, galerii handlowych i przejściu na zdalną pracę w wielu zakładach pracy w tym samym miejscu zliczono już tylko 26 tys. pojazdów.

Podobnie było w rejonie Jaśkowej Doliny i w centrum Gdańska. 6 marca odnotowano tam odpowiednio 64 tys.74 tys. pojazdów. Trzy tygodnie później - już podczas kwarantanny - tylko 28 tys.38 tys. aut.

  • Natężenie ruchu na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Kołobrzeską.
  • Natężenie ruchu na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej przy Manhattanie.
  • Natężenie ruchu na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej przy Bramie Wyżynnej.

Od kilkunastu dni ruch w tych i pozostałych miejscach systematycznie rośnie.

- Od połowy kwietnia zauważalny jest stopniowy wzrost ruchu samochodowego, co niewątpliwie związane jest z kolejnymi etapami powrotu do normalności. Na dzisiaj ruch drogowy w dni powszednie osiągnął poziom ok. 70 proc. ruchu sprzed pandemii. W weekendy kształtuje się na poziomie ok. 50 proc. Należy się spodziewać, że stopniowo będzie on wzrastał. Jak szybko? Niewątpliwie zależeć to będzie od rozwoju sytuacji epidemicznej w kraju - dodaje Wawrzonek.
rb

Miejsca

Opinie (110) ponad 20 zablokowanych

  • No wirusa juz nie ma teraz mozna wracac do kukrnikow !

    • 6 10

  • Z powodu zamkniętych szkół na razie nie wróci 100%

    • 30 3

  • Korki muszą dla bezpieczeństwa wszystkich.. wrócić.

    • 16 7

  • No i gites

    • 9 10

  • a pasy wahadłowe ...

    nadal nie funkcjonują na wiadukcie koło Biskupiej Górki.

    • 6 13

  • Czas wracać do normalności.

    Wirus nie taki straszny a i tak trzeba będzie z nim żyć tak jak z tysiącem innych chorób i przypadłości.

    • 93 24

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane