• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • W OBC ma pracować 50 tysięcy ludzi? (1)

    Miasto ściąga wszystkich do Gdańska, ludzie biorą na kredyt mieszkania i potem pracują jako korposzczurki żeby spłacić kredyt za mieszkanie w którym praktycznie tylko śpią. Niech koncerny przeniosą swoje biura np do Bułgarii i Rumuni to te tysiące ludzi tracą pracę i zostają z kredytami.
    Wcześniej koncerny miały swoje biura w Niemczech, we Francji itd.

    • 18 1

    • Tak to wogole nie ma co wstawać z lozka

      Przecież możesz złamać nogę zwychodzsc z domu. Nikt nie da ci 100% gwarancji na życie

      • 0 0

  • No nowej Sudeckiej (2)

    powinni parking zrobić 4 poziomowy zamiast drogi łaczacej Grunwaldzka z Wita Stwosza.

    • 9 11

    • dokładnie!

      • 0 4

    • ale co to zmieni? jedynie to, że zaprosi się więcej samochodów na ten parking. Więcej miejsc parkingowych oznacza więcej samochodów na ulicach.

      • 7 0

  • Celowa manipulacja

    1. Inwestycja w 80% bedzie finanasowana przez OCB.
    Owszem, jeśli chodzi o koszt budowy, ale czego? wjazdu i wyjazdu do kompleksu OBC, na działce miejskiej, ze skrzyzowaniem z Wita Stwosza do przebudowy przez Miasto i to Miasto bedzie utrzymywać ten wjazd // wyjazd (sprzątać, odśnieżać, itd.) bo przecież te 400 aut / h to są prognozy wyjeżdzajacych z komplesu (trzeba mieć wjazdówkę).
    2. Wmawia się mieszkańcom, że w MPZP była planowana droga, ale nie mówi się że ten Miejscowy Plan sporządzony było o inne warunki urbanistyczne, czyli nie kompleks biurowy, jak teraz mamy, tylko zabudowę o intensywności jak UG, do 15m. Kolejne zmiany wycinanych fragmentów z planu miały za zadanie TYLKO powiększyć parametry planistyczne Inwestorowi. Mało tego plan nie obejmował ul. Wita Stwosza, więc nie pozwoliłby na taka realizację. I dlatego idzie to ZRiDem, czyli właściwie zaczynamy planowanie, tzn. interesy wszystkich stron (Inwestor // mieszkańcy) powinny zostać uwzględnione, a nie tylko sponsora własnego wjazdu.
    3. Miasto planuje dyskusję na temat projektu, który posiada tylko jedna strona, a sposób prezentacji, nie daje możliwości zagłebienia się w temat. Tak się nie rozmawia, jeśli chce się wspólnie projektować. Tak się załatwia, tzw. konsultacje społeczne = bydło przyszło, zrobiliśmy im zdjęcia, spisaliśmy protokół, a wnioski i zadane pytania jakoś bardzo złagodnieją w treści i nie oddadzą sedna sprawy.

    Tam powinien być tunel połaczony z wjazdem i wyjazdem z parkingu z os. Górskiego, pozwalajacy na swobodny ruch pieszy i rowerowy oraz zieleń nad nim. ale to drogie i niestety mieszkańcy os. Górskiego staliby się stroną w postępowaniu :( czytaj problem

    • 29 2

  • Olivia centrum...

    Czy jak to się nazywa niech jeździ sobie tramwajami i koleją. Tak jak to robią w wielu większych aglomeracjach na zachodzie.

    • 37 2

  • Potrzebny jest tunel pod "Pachołkiem" (4)

    a nie jakaś nowa lokalna uliczka.

    • 21 12

    • Żeby dokorkowac Oliwę i Przymorze? (1)

      Jedyne czego potrzebuje Osowa i Spacerowa to buspas

      • 14 1

      • no i kladka dla pieszych i rowerow

        • 6 1

    • Nie koniecznie

      Wystarczy inaczej zorganizować ruch na skrzyżowaniach w Oliwie i zrobić inteligentne światła przy Auchanie w Osowie.

      • 1 0

    • zrób go sam, za swoje
      a nie kosztem całego (100%) budżetu miasta Gdańska

      • 0 0

  • Absolutnie nie powinno sie robic zadnych przelotowek, to generuje tylko zwiekszony ruch, obniza bezpieczenstwo pieszych.
    Mieszkancy maja racje.
    400samochodow na godzine to wcale nie jest malo, a zapewne jest to jak zwykle niedoszacowane i samochodow bedzie 3 razy wiecej.
    Urzednicy robia "dobrze" biurowcom, kosztem bezpieczenstwa pieszych.

    • 35 2

  • A gdzie bezpieczne dojscie dzieci do hali Olivia (1)

    Codziennie ze szkoły podstawowej 35 kilkaset dzieci przechodzi między biurowcami w tą i z powrotem na lodowisko i sale gimnastyczne, zapewnienie bezpieczeństwa powinno być priorytetem przy szkole. A jak widać komuś już brakuje wyobraźni. Ma dojść tam do tragedii??????????

    • 27 2

    • jęczysz

      nie cierpię gdy ludzie nie mając argumentów sięgają po "dzieci"

      • 0 0

  • To ukłon w stronę właścicieli Oliva Gate

    Ten łącznik niczego nie poprawi po za wizerunkiem Oliva Gate. Pytanie tylko dlaczego znowu za publiczne pieniądze. Nikt z mieszkańców tego nie chce. Tam jest szkoła. Tak jak teraz jest bezpiecznie , tak po zbudowaniu tej drogi zrobi się niebezpiecznie. Czasem zastanawiam się czy ktoś z władz miasta postanowił działać na niekorzyść mieszkańców-wyborców ? Czy faktycznie w Gdańsku rządzi lobby developerów !

    • 33 3

  • Ta droga, w tej formie, to zdecydowanie zły pomysł

    Jej powstanie będzie kolejną zachętą to dojazdu do OBC samochodem. Zakorkowany zostanie oliwski odcinek Wita Stwosza, Polanki i Obrońców Westerplatte. Znowu obstawione będą autami wszystkie chodniki. Dwupasmówka ma powstać pod samą szkołą podstawową. A przystanku autobusu i sensownej linii przy biurowcach, gdzie pracuje 15k ludzi jak nie było tak nie ma. A chodniki w Oliwie wciąż pamiętają Gierka.

    • 26 3

  • Zwolnić 30 procent urzędników, to pozostali zaczną myśleć kreatywnie.

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane