• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gotowe przejścia pomiędzy nitkami tunelu pod Martwą Wisłą

Michał Stąporek
3 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Gruba warstwa lodu pokryła instalacje, którymi płynie solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z solanką zmroziły grunt pomiędzy nitkami tunelu, co pozwoliło wykonać w nim przejście.
  • Gotowe przejście między tunelami, na razie z tymczasową konstrukcją.
  • Na całej długości tunelu znajdzie się siedem przejść łączących obie nitki podziemnej przeprawy.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.

Dwie nitki tunelu pod Martwą Wisłą są już połączone w pięciu miejscach. Trwają prace przy dwóch ostatnich połączeniach.



W długim na ponad 1 km tunelu znajdzie się docelowo siedem bram - przejść pomiędzy obiema nitkami przeprawy. Zbudowano je ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom tunelu, oraz ułatwienia codziennego serwisowania tunelowych instalacji pracownikom obsługi.

O ile obie nitki tunelu zostały wywiercone maszyną do drążenia tuneli, o tyle przejścia powstały w inny, choć równie spektakularny sposób.

Zaczęto od zmrożenia ziemi w tych miejscach południowego tunelu, gdzie miały powstać połączenia. W grunt wprowadzono rury, którymi popłynęła solanka o temperaturze sięgającej -35 stopni Celsjusza. Wystające na zewnątrz instalacje pokryły się grubą warstwą lodu. Efekt: wyglądały niczym wykorzystana w nadmiarze pianka montażowa. Lodowe twory podziwiali goście dnia otwartego tunelu, którzy przeszli pod Martwą Wisłą na początku września.

Gdy grunt został już dostatecznie zmrożony, "otwarto" obudowę tunelu, czyli zdjęto część betonowych tubingów, które wcześniej ułożyła maszyna drążąca. Z tak powstałej bramy w betonowej obudowie, metodami górniczymi wydobyto grunt. Jednocześnie wykonywano tymczasową obudowę przejścia.

Gdy dokopano się do już do biegnącej równolegle nitki tunelu północnego, otwarto jego "obudowę". Gdy połączenie było już gotowe, przystąpiono do wykonania obudowy tymczasowej. Docelowo zostanie ona zastąpiona konstrukcją złożoną z dwóch kołnierzy i części wykonanej w technologii monolitycznej.

Co ciekawe, dopiero po wykonaniu tej docelowej konstrukcji, wyłączona zostanie instalacja mrożąca grunt między obiema nitkami tunelu.

Otwarcie tunelu w czerwcu

Według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK, nadzorującej budowę przeprawy.

  • Przekrój tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Przekrój poprzeczny dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu


Tłumy gdańszczan zwiedziły tunel pod Martwą Wisłą

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • 25 zł za litr paliwa i nie potrzeba tunelu. (4)

    Za dużo samochodów a nie za mało dróg.

    • 23 65

    • do obywatela

      Jak chcesz cofnięcia się w cywilizacyjnym rozwoju
      To polecam bilet w jedną stronę i do Kongo albo Burkina Faso czy gdzieś tam!
      Albo niech ciebie wymienią włosi na jakiegoś emigranta z Lampedusy.

      • 0 0

    • 95% towarów...

      ... w Polsce jest transportowanych drogami. Przy takiej cenie za litr paliwa miałbyś cenę choćby chleba o konkretną wartość większą. Cena biletu ZTM'u po 6zł minimum. Zastanów się co mówisz.
      Rowerem ci piekarz bułek o 4 rano dowozić nie będzie.

      • 9 0

    • Obywatelu...

      Nie pier.ol bez sensu!

      • 8 0

    • oj gimbaza gimbaza...

      • 12 1

  • jak otworzą w czerwcu........

    Tak się nie mogę doczekać tego tunelu .Pracuje na Stogach, mieszkam na Przymorzu i na prawdę mam już dość tej jazdy przez centrum,ale jak widzę to na czerwiec nie mam co liczyć.Ludzie Pracy liczę na wasze 100 procent normy.Widzimy się w czerwcu na otwarciu.

    • 0 0

  • Brawo Gdańsk (21)

    Miło patrzeć jak wiele inwestycji powstało w ostatnich kilku latach

    • 253 24

    • Najlepsze jest to, że dalej budują (7)

      Gdynia pod tym względem wygląda naprawdę biednie

      • 75 6

      • czemu biednie??? (5)

        to że nic nie robią tylko np zabierają pasy dla rowerów z zatłoczonych ulic nie oznacza że są biedakami !! lepiej wcisnąć rowerzystę miedzy silniki i po sprawie

        • 14 5

        • Najważniejsze to wybrać Malanowskiego. Obiecujcie wszystko. (1)

          Byle znowu był prezydentem.

          • 0 0

          • Urzędasy piszą to musi być pięknie.

            Może raz w życiu tamtędy przejadę. Mi nie po drodze. Stoję w korku na Hawla.

            • 0 0

        • Nie, no przeciez buduja lotnisko. Maja juz prawie na wykonczeniu. (2)

          • 36 0

          • budują jeszcze winde do policealnej szkoły filmowej i nikomu niepotrzebne muzeum emigracji :) (1)

            • 22 1

            • pozazdroscili ECSu ;)

              • 16 1

      • Haha

        Nie zapominajmy o wieżowcach.....

        • 4 0

    • to wszystko dzięki naszemu Prezydentowi Adamowiczowi! (3)

      • 25 10

      • Tylko on buduje wszystkie tunele w Ełropie.

        Nikt inny nie PO trafi..

        • 0 0

      • Dokładnie sam widziałem jak kopał łopatą ten tunel w weekendy (1)

        • 23 6

        • pewnie szukał

          bursztynu

          • 14 5

    • Wykroi się kasę z ludzi na utrzymanie tego bąka...

      Będzie git ?

      • 0 0

    • Na wała taki tunel. Trza było zrobić most.

      I tak wkrótce stocznie zamkną.

      • 0 0

    • jeszcze się grzebią z tym Budyńtunelem?

      • 0 2

    • (2)

      zgadza się
      jedyne minusy to cena i czas tej inwestycji

      • 6 32

      • Ty ze szwagrem byś pewnie w poł roku zrobił za 1/3 ceny plus flaszka dziennie ;) (1)

        • 41 1

        • Nie doceniasz potęgi szwagra.

          • 17 1

    • Leming śmierdzisz na kilometr tą propagandą Budyniową!!

      Przykro patrzec ile set milionów zdefraudowały urzedasy i Politycy tego miasta na nieprzemyślane inwestycje !!Niegospodarność naszymi podatkami jedna największych w Kraju Tylko warszawka nas wyprzedza!

      • 8 26

    • Wciąż brakuje spalarni na Szadółkach i Aquaparku w Brzeźnie

      Czekamy !!!

      • 24 5

    • Niemiło wygląda już zadłużenie miasta i rosnące koszty utrzymania tych pomników władzy.

      • 11 45

  • Brawo. Tak trzymać! (27)

    To wszystko dzięki p. Adamowiczowi i radzie miasta w której króluje PO.
    Niech nam żyją!

    • 120 145

    • Socjaliści z zachodnich krajów jeszcze lepiej umieją budować.

      No i rozwijać swoje kraje namawiając budyniowych do sprzedaży złotych kur. Czas na Jelitkowo SPA.

      • 0 0

    • Daliście się wpuścić w maliny:):) Przecież wiadomo, ze oni kiedyś odpowiedzą przed niezależnym sądem:):):)

      • 0 2

    • (18)

      Podwyżki lokalnych podatków i opłat, najdroższe bilety komunikacji miejskiej w Polsce, brak infrastruktury przyjaznej mieszkańcom (basen, zadbane parki, rower miejski, itp.), nieskuteczne działania Straży Miejskiej i ZDiZ, planowanie urbanistyczne przez które ludzie zmuszeni są mieszkać poza centralnymi dzielnicami z kiepskim dojazdem, przekręty w UM, dziwne przetargi i masa nietrafionych inwestycji. A wisienką na torcie zasług tej ekipy jest spełniania wszystkich zachcianek deweloperów z jednoczesnym olewaniem potrzeb mieszkańców.

      • 45 39

      • (11)

        Od kilku lat nie było podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej w gdańsku. Rower miejski nie jest najważniejszy, ważne że są budowane drogi rowerowe.

        • 22 10

        • Chciałbyś podwyższki najdroższych biletów w Polsce? (10)

          • 12 19

          • czy możesz skończyć hejtować o najdroższych biletach w Polsce (9)

            Kraków 1h = 3, 8 zł; 24 h = 15 zł
            Gdańsk 1 h= 3 zł; 24 h = 12 zł
            Warszawa 1 h= 4, 40 zl; 24 h= 15 zł
            Poznań do 30 min. = 3, 6 zł, 24 h= 12, 80 zł
            Wrocław 1 h= 3 zł; 24 h= 11 zł
            Katowice 1 h= 3,20 zł; 24 h= 18 zł

            • 32 9

            • porównaj cieciu ceny miesięcznych bo to jest istotne dla mieszkańców Gdańsk jest najdroższy (6)

              • 2 13

              • i znów kłamiesz trollu (5)

                Ceny biletów miesięcznych imiennych :
                Kraków 94 zł
                Gdańsk 88 zł
                Warszawa 100 zł
                Poznań 107 zł
                Wrocław 90 zł
                Katowice 126 zł

                • 17 3

              • (3)

                Pisz o odpowiednikach czyli biletach miesięcznych na wszystko, a w Gdańsku taki kosztuje 220 zł

                Cena biletu normalnego: 24-godz. - 20 zł, 72-godz. - 40 zł, a miesięcznego - 220 zł.

                W Warszawie za 100 zł to masz autobusy, tramwaje, metro i SKM

                • 4 11

              • W Gdańsku nie ma metra (1)

                • 6 0

              • na razie ... ale nie wszystko stracone - maszyna do drążenia tuneli już jest !

                • 1 3

              • Jak pisać to pisać

                Jedynie Warszawa w bilecie za 100zł posiada też metro (bo jest budowane przez miasto), ale za to kolei regionalnych nie posiada w tym bilecie, bo to PKP.
                Kraków - w bilecie nie posiada ani metra(bo go nie ma), ani żadnego odpowiednika SKM (bo także go nie ma)
                Poznań - w bilecie nie posiada ani metra(bo go nie ma), ani żadnego odpowiednika SKM (bo także go nie ma)
                Wrocław - w bilecie nie posiada ani metra(bo go nie ma), ani żadnego odpowiednika SKM (bo także go nie ma)
                Katowice w bilecie nie posiada ani metra(bo go nie ma), a koleje śląskie także nie są na bilecie miesięcznym.

                Podsumowując jedynym miastem które posiada to o czym mówisz jest Warszawa. Ale to tylko jedno miasto, więc bilet nie mamy najtańszy, ale jesteśmy na 2 miejscu.

                Bilet za 220zł obejmuje w tym wypadku już kilka miast i nie ma swoich odpowiedników po za samą Warszawą, którą też można uznać jako zbiór kilku miast.

                • 4 0

              • To daj jeszcze cenę wody i ścieków, prądu , cwu i ogrzewania z GPEC..

                • 2 7

            • Leming trolu jak zawsze kłamiesz

              • 4 7

            • W Gdańsku godzinny 3,6 a jednorazowy 3

              • 14 9

      • A to ciekawe.

        Spośród dużych miast polskich, Gdańsk ma jedne z najtańszych biletów komunikacji miejskiej. Dziwne bo takie same ceny są w Gdyni. A tam się cieszą ze wszystkiego. Pozdrowienia dla gdańskich malkontentów.

        • 7 0

      • już bez przesady ciociu!

        • 0 0

      • (3)

        a te informacje czerpiesz z TvTrwam czy Gazety Polskiej ??

        • 34 28

        • może on czerpie wiedzę z od Rzeczy ? (1)

          • 12 3

          • może też być wielbicielem szczujni.pl

            tam zajmują się głównie brzozą a nie budową tuneli.

            • 8 2

        • od Wielkiego Jarosława Polskęzbawa ;p

          • 28 20

    • Jak widzę takie hasła to przypomina mi się od razu jedno z czasów kiedy byłem smarkiem ...

      "Niech co, Krwawy Hegemon?!? NIECH ŻYJE!!!

      • 1 1

    • adaś już wystarczy tej euforii

      • 3 3

    • (...) (1)

      Co ma adamowicz co unijnej kasy !!!

      • 4 9

      • Coś widocznie ma skoro udało mu się uzyskać na inwestycje zdecydowanie

        najwięcej ze wszystkich dużych miast w Polsce (w przeliczeniu na 1 mieszkańca)

        • 13 2

    • durny mieszkaniec utrzymujący stadion

      • 5 17

    • Tak Adamowicz własnoręcznie razem z bandą POpapranych darmozjadów , własnoręcznie i za własne pieniądze wykopał ten tunel.

      • 13 19

  • Pan Rysio jak zwykle optymista pełną gębą (1)

    W czerwcu to będą wakacje i to jest pewne, a nie termin wykonania tunelu. Pan Rysiu tak samo jak w przypadku stadionu "zapewnia" że zdążymy. A i jeszcze jedno zapewnienie... pewne jest to, że będzie premia!

    • 12 8

    • pseudooptymizm

      najpierw przedłuzymy termin pod byle pretekstem, zrezygnujemy z należnych kar, a potem powiemy, że wszystko było w terminie. Hurrra ! Szampan i medale !

      • 0 0

  • niektórym ekspertom od budownictwa pro memoria (2)

    Niektórzy z uwielbieniem tak martwią się o terminy oddania do użytku tunelu pod Martwą Wisłą. Dlatego dla nich krótkie przypomnienie. Nowe lotnisko dla Berlina Brandenburg zaczęto budować w 2006 roku. Miało być uruchomione kilka lat temu. Co rok są nowe terminy. Teraz mówi się, że Brandenburg ma ruszyć w 2017 roku. Czy ruszy nie wiem, ale ostatnio gdzieś przeczytałam że na razie wykryto 60 tysięcy usterek. A podobno niemiecka gospodarka, myśl techniczna, nadzór, robota...

    • 1 3

    • (1)

      Rozumiem... głos niezależny i ekspercki.
      W całej powojennej historii Niemiec, wyjeżdżasz z jakimś wyjątkiem potwierdzającym regułę...choć ich nie lubię i pomijam historię pewnych firm to prawda jest taka:
      to oni mają VAG, BMW, Mercedesa i inne firmy motoryzacyjne, to oni maja prawdzie firmy przemysłowe Siemens, Bosch itd, to oni maja koncerny farmaceutyczne Bayern.. to oni są liderami w nowoczesnych technologiach budowlanych i długo by wymieniać, klasa ludzi tam rządzących to też inna klasa...
      A co my mamy?
      Wielkie g!
      Jesteśmy tylko kolonią, w której jest kasta rządząca i plebs i mało po środku..
      Szkoda pisać, żeś podał przykład teraz weź Gdańsk i zestaw go pod każdym względem z miastem tej wielkości w Niemczech, takie wiem u nas była wojna i komuna i chyba każda świnia od koryta będzie to powtarzaćdo 2235 roku.

      • 2 2

      • Dzięki za urzędnicze minusy.

        • 2 0

  • OHL (6)

    W pełni otwartych przejść są 3 czyli wycięty beton i zrobiony przekop w którym trwają jeszcze prace, do wycięcia są jeszcze 4 ściany w jednym z tuneli. Prace związane z cięciem ścian ruszą dopiero po ściągnięciu konstrukcji zabezpieczającej a to będzie zrobione dopiero po zakończeniu prac w przejściach czyli około za 3 miesiące

    • 12 3

    • (5)

      GIK znany jest z pijaru.. to spółka miejska, cesarza więc wiadomo.
      Poza tym zawsze sobie przypisują sukcesy, a nie ludziom z pierwszej linii.
      Im należą się gratulacje.

      • 7 5

      • Gdańszczanin (4)

        GIK znany jest przede wszystkim z dobrej pracy. A że dobrze tę pracę sprzedają to też dobrze. Ich sukces to dobra praca wszystkich, którzy ten tunel budują. I tych z pierwszej linii również.

        • 7 5

        • (2)

          Pokaż mi inwestycję prowadzoną przez GIK, która byłaby prowadzona zgodnie z harmonogramem...

          • 2 6

          • (1)

            Pokaż mi jakąkolwiek dużą inwestycję, która byłaby prowadzona zgodnie z harmonogramem. Im bardziej skomplikowana inwestycja, tym większe szanse, że pierwotnego harmonogramu się nie dotrzyma. Wszystkiego nie przewidzisz. A jak chcesz później "gonić" to albo odbije się to na jakości robót albo znacząco podniesie koszty realizacji. I to, czy inwestycje nadzoruje GIK, inna spółka, czy prywatny inwestor nie ma tu żadnego znaczenia.

            Przykładem z naszego podwórka niech będzie realizacja Galerii Bałtyckiej - problemy z przełożeniem kanału Strzyży, a później prowadzenie robót wykończeniowych nocami, już po "otwarciu" obiektu.

            • 2 0

            • Gdańszczanin

              Witku, bardzo wiele zależy od tego na jakiego trafisz, w wyniku przetargu, generalnego. Przykładowo Budimex czy Skanska, to przykłady dobrego i solidnego wykonawstwa. Tunel robią Hiszpanie z OHL. Budimex też jest własnościowo hiszpański, a jaka różnica, oczywiście in plus. Budimexem zarządza Polak, prezes Blocher. Tylko brać przykład!!!
              Ale i OHL też skończy budowę tunelu, czego jako przyszły użytkownik tunelu życzę Hiszpanom z całego serca!

              • 2 0

        • Problem w tym, że na pierwszym miejscu stawiają siebie jako "budowniczych".
          Oni nie budują tego, a jedynie "patrzą" na tych co budują...
          Zresztą widać nie wiesz o czym piszesz.
          Pogadaj np. z Wykonawcami, o ile będą chcieli z tobą gadać.
          A co VAT to mam rozumieć, że gdyby nie GIK to miasto by nie zaoszczędziło pieniędzy? byłoby drożej?

          • 0 2

  • Tunel Bolesława I ...

    • 1 3

  • Brawo. (5)

    Swietna inwestycja.

    • 16 1

    • Śmiechu warte (3)

      Tunel łączący Anglię z Francją ma 50 km i nie ma podniety z tego powodu w śród Francuzów czy Anglików. My budujemy 1 km tunelu trzy lata nie za swoje i sapiemy z podziwu. ŻENADA.

      • 1 5

      • A to ciekawe (2)

        Bo jak anglicy z fancuzami go budowali, to była podnieta była nie tylko tam, ale w całej Europie. A informacje o stanie budowy były w każdych wiadomościach.

        Ale co tam pewnie jesteś na tyle młody, że nawet nie pamiętasz ;P

        • 1 2

        • Masz rację (1)

          Masz rację, ale to jest jedynie 1.1 km a nie 50 km super tunelu. Musisz mi wierzyć byłem tam. A Ty.

          • 0 0

          • Tak

            Noi dlatego u nas podnieca się miasto, a jak tamto budowali to podniecała się cała Europa.Jak to się mówi kwestia skali budowy i podniety.

            powiedzmy sobie szczerze tego typu inwestycji jeszcze u nas nie było stąd i podnieta. Jak będą budowali kolejny taki tunel to będzie to już normą.

            • 1 0

    • Gdańszczanin

      Masz rację, niech szybko kończą i oddają do eksploatacji.

      • 8 0

  • Rower (7)

    Co to za tunel ze, rowerem nie przejedziesz? Co za cymbał robił projkt.

    • 5 33

    • maruda

      idąc Twoim tokiem myślenia obwodową też zj...li bo ścieżki nie ma ? By nie narażać roweżystów na ryzyko wybudowano ścieżkę w lesie wzdłóż Spacerowej i co - cykliści jeżdżą ulicą. Tunel jest alternatywą dla odciążenia centrum Gdańska dla pojazdów samochodowych może właśnie dla tego nie planowano ścieżki rowerowej i chodnika ;)

      • 3 0

    • (4)

      No właśnie zamiast promu dają nam stary śmierdzący ropą autobus. Prom nie tylko był środkiem transportu ale i atrakcją turystyczną. A tak co będzie wielkie g będzie

      • 1 18

      • a ten cały prom to jakiś "cud techniki"??? (1)

        to jest taki szrot, że ludzie na nim pracujący bali się pływać, tyle było awarii, uchybień itd...
        Wielka mi atrakcja turystyczna, smrodzący, przerdzewiały grat nadaje się jedynie na złom....

        • 2 0

        • Jednym z argumentów jest chociażby doprowadzona do niego droga rowerowa która jest przedłużeniem trasy nadmorskiej z Sopotu a tak to ona zarośnie trawą

          • 0 2

      • (1)

        i czego minusy stawiacie jak ja prawdę napisałem. Co prawda w oczy kole!!!!!!!!!!!!!!

        • 0 18

        • Ten tunel już jest bardzo drogi. Gdyby miało być jeszcze miejsce na rower czy tory tramwajowe

          cena wzrosła by wielokrotnie. Niewielka zmiana szerokości powoduje bardzo duży wzrost kosztów. Rower przewieziesz za darmo autobusem

          • 10 0

    • jak pedałujesz tak jedziesz

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane