• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historyczny Konstal 102Na od soboty na gdańskich torach

Maciej Korolczuk
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

To będzie prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników komunikacji miejskiej. Od soboty 29 czerwca w weekendy i święta wybrane kursy linii nr 8 kursującej między Jelitkowem a Przeróbką będą obsługiwane przez historyczny wagon Konstal 102Na. Pasażerowie posiadający ważny okresowy bilet mogą z niego korzystać tak, jak z każdego innego tramwaju - pozostali muszą kupić i skasować bilet jednorazowy w cenie 3,2 lub 3,8 zł. Pierwszy kurs w sobotę z Jelitkowa o 10:52.



Czy w czasie wakacji zamierzasz przejechać się historycznym tramwajem?

Pierwsze tramwaje typu 102Na pojawiły się w Gdańsku w czerwcu 1970 r. Były pierwszymi przegubowymi tramwajami w mieście, dlatego po przybyciu skierowano je do obsługi najbardziej obciążonej trasy ze Śródmieścia do Oliwy. Pod koniec lat 80 tramwaje tego typu stacjonowały wyłącznie w nieistniejącej już zajezdni "Łąkowa" na Dolnym Mieście i obsługiwały wtedy linie 8 i 13.

W 1988 r. w ramach ujednolicenia taboru w Gdańsku nastąpiła wymiana taborowa z Krakowem. Gdańsk wymienił wszystkie posiadane 102Na na pojazdy serii 105N. Po 21 latach, w styczniu 2009 r., "102-ka" wróciła ponownie do Gdańska, wzbogacając flotę pojazdów historycznych.

  • Konstal 102Na pochodzi z 1970 r. Do Gdańska trafił z Wrocławia, gdzie podobne wagony jeździły jeszcze w 2011 r.
  • Numer boczny 1105 Konstala z 1970 r.
  • Tramwaj kursy będzie rozpoczynać w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Dla wielu osób kurs 102-ką będzie sentymentalnym powrotem do przeszłości.
  • 102Na to pierwszy przegubowy tramwaj na gdańskich torach.
  • Ze względu na pojemność w latach 70. w pierwszej kolejności obsługiwał linie ze Śródmieścia do Oliwy.
  • Gdańsk kupił tramwaj z Wrocławia, by zachować pamięć o tego typu pojazdach w Grodzie Neptuna.

Od tamtej pory tramwaj wyjeżdżał na tory okazjonalnie - przy okazji festynów i imprez miejskich. W ostatnich miesiącach na zajezdni tramwajowej GAiT przeszedł niewielką modernizację, by dostosować go do historycznego wyglądu.

Jego charakterystyczną cechą jest malowanie w kremowo-czerwonych barwach. Tramwaj jest wyposażony w 32 miejsca siedzące na miękkich skórzanych fotelach (i 153 miejsca stojące). Jest długi na niewiele ponad 19 metrów, szeroki na niespełna 2,5 metra, a jego wysokość to nieco ponad 3 metry.

Historyczny tramwaj na 30. rocznicę wyborów 4 czerwca



Wewnątrz zamontowano też kasowniki do biletów jednorazowych. Co ważne, obok na słupkach są też historyczne kasowniki, ale trzeba pamiętać, że bilet na przejazd jest ważny tylko po skasowaniu go w nowym kasowniku. Te historyczne w czasie przejazdów będą zablokowane.

Wśród pracowników GAiT wciąż są osoby pamiętające tramwaj 102Na w codziennej eksploatacji i jak zapewniają, doświadczenie to powinno zaprocentować w bieżącym utrzymaniu składu oraz w razie ewentualnych usterek i awarii. Psuć się w nim na pewno nie będzie monitoring czy klimatyzacja, bo tych po prostu w nim nie ma. Jedynym elementem "nowoczesności" jest w nim system informacji pasażerskiej i elektroniczne kasowniki biletowe.

Zobacz wszystkie historyczne tramwaje w Gdańsku



Tuż przed pierwszym kursem z pasażerami mieliśmy okazję przejechać się zmodernizowanym tramwajem. Pierwsze, co zwraca uwagę pasażerów wewnątrz pojazdu to przestrzeń. Jest jej zdecydowanie więcej niż w tramwajach, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić - głównie przez jeden rząd siedzeń. Kłopot może jedynie sprawiać jego wysokość. Wyższe osoby (ze wzrostem ok. 190 cm i więcej) muszą w czasie jazdy uważać na głowę.

  • Tramwajem będzie można się przejechać w każdą wakacyjną sobotę, niedzielę i święta.
  • Pulpit motorniczego.
  • W czasie przenosi nie tylko wygląd samego tramwaju, ale i "centrum dowodzenia" motorniczego.
  • Warto pamiętać, by bilety kasować w nowych kasownikach.
  • Wewnątrz tramwaju jest sporo miejsca. Znajdują się w nim 32 miejsca siedzące i ponad 150 stojących.
  • Fotele obite są zieloną, skórzaną tapicerką. Są miękkie i wygodne. Ich wadą jest fakt, że latem szybko się nagrzewają.
  • Stare kasowniki pozostały w tramwaju jako ciekawostka dla miłośników komunikacji.
  • Na szybach wciąż widnieją naklejki ostrzegające przed złodziejami... we Wrocławiu.
  • Jak mówią pasjonaci tramwajów sprzed 50 lat, poręcze na przegubie to najpopularniejsze miejsce do siedzenia w czasie jazdy.

Historyczny wagon Konstal 102Na na tory po raz pierwszy wyjedzie w sobotę 29 czerwca i do końca wakacji będzie kursował na linii nr 8 w soboty, niedziele i święta.

Sprawdź rozkład linii 8 z kursami realizowanymi przez historyczną "102-kę"



- Ponieważ historyczny wagon będzie funkcjonował w sieci transportowej, organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, obowiązywać w nim będzie taka sama taryfa jak w pozostałych pojazdach kursujących po Gdańsku - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Pasażerowie posiadający ważny bilet okresowy będą mogli jechać tym tramwajem tak jak każdym innym tramwajem w sieci ZTM, bez konieczności zakupu innego biletu.
Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa. Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa.

Miejsca

Opinie (204) ponad 20 zablokowanych

  • Nie te barwy!

    To są jakieś obce barwy. Nie takie barwy mają tramwaje w Gdańsku. Przemalować go !!!

    • 5 7

  • Zomkowski (3)

    A ja wam mówię że to przedsmak dopiero. W tym roku gait wypuści ten tramwaj na przyszły zostanie ogłoszony przetarg przez ztm i pan Zomkowski wstawi swój bo przecież trzeba zarobić siano na swoim

    • 8 11

    • Pomówienia (1)

      Bardzo nieładnie pomawiać kogoś, za to można trafić do sądu! Tak się składa, że swój tramwaj przekazał nieodpłatnie GAiT. Nie dość że nie zarobił, to jeszcze dołożył.

      • 4 1

      • Oj seba wracaj to picia wódki a nie tłumacz się tu

        • 0 1

    • złomkowski?

      • 0 1

  • Stare dobre czasy (2)

    Fajna fotografia (Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa) a gdzie się podziały smartfonowe zombi ze słuchawkami w otworach usznych

    • 64 13

    • Kiedys to byly czasy szczegolnie jak sie mogles na pochodzie 1 majowym wykazac. Kieeeeeedys to bylo.

      • 4 5

    • kiedys zobie siedzialo w tramwajach z nosami w gazetach a jak wylazilo z tramwaja to wyglodnialymi slepiami szukalo kolejek bo moze cos rzucili i mozna stanac, poczekac jak zombie. to byli czasy teraz nie ma czasow.

      • 15 8

  • Zacna inicjatywa, ale trochę szkoda tak pięknego zabytku, aby został zniszczony przez kibicowskie bydło, którego pełno niestety w komunikacji miejskiej.

    • 6 5

  • bedzie czekal az deszcz przestanie padac. tylko dul zna odpowiedz.

    • 3 8

  • Bilety za 3.20 albo 3.80 ? Czyli wychodzi z artykulu, ze ulg nie ma...

    • 3 3

  • Oby to nie był tylko Niemiecki...

    • 3 11

  • (3)

    Dla motorniczego chyba mało komfortowa praca w upały bez klimy w kabinie, już współczuję osobie, co będzie go prowadzić ;)

    • 14 9

    • nie co, tylko która.

      • 6 1

    • a myslisz, ze jak jezdzili nim do konca lat 80-tych?

      pojedz to sie przekonasz, ze sa wywietrzniki.

      • 5 0

    • bzdura. tam jest klima. obejrzyj sobie dokladnie kabine

      tyle, ze ta klima nie psuje sie jak w tych nowych.

      • 4 2

  • (1)

    Gdzie jest bubek ja się pytam?

    • 1 1

    • u ciebie w lustrze

      • 1 0

  • az takie braki w taborze ? (2)

    • 49 38

    • dzis prawdziwych taborow juz nie ma..

      • 7 0

    • Nie!

      Gdyby były braki to jezdziłby w dni powszednie. A on jezdzi w soboty i niedziele, kiedy tramwajów jest pod dostatkiem.

      • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane