• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historyczny Konstal 102Na od soboty na gdańskich torach

Maciej Korolczuk
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

To będzie prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników komunikacji miejskiej. Od soboty 29 czerwca w weekendy i święta wybrane kursy linii nr 8 kursującej między Jelitkowem a Przeróbką będą obsługiwane przez historyczny wagon Konstal 102Na. Pasażerowie posiadający ważny okresowy bilet mogą z niego korzystać tak, jak z każdego innego tramwaju - pozostali muszą kupić i skasować bilet jednorazowy w cenie 3,2 lub 3,8 zł. Pierwszy kurs w sobotę z Jelitkowa o 10:52.



Czy w czasie wakacji zamierzasz przejechać się historycznym tramwajem?

Pierwsze tramwaje typu 102Na pojawiły się w Gdańsku w czerwcu 1970 r. Były pierwszymi przegubowymi tramwajami w mieście, dlatego po przybyciu skierowano je do obsługi najbardziej obciążonej trasy ze Śródmieścia do Oliwy. Pod koniec lat 80 tramwaje tego typu stacjonowały wyłącznie w nieistniejącej już zajezdni "Łąkowa" na Dolnym Mieście i obsługiwały wtedy linie 8 i 13.

W 1988 r. w ramach ujednolicenia taboru w Gdańsku nastąpiła wymiana taborowa z Krakowem. Gdańsk wymienił wszystkie posiadane 102Na na pojazdy serii 105N. Po 21 latach, w styczniu 2009 r., "102-ka" wróciła ponownie do Gdańska, wzbogacając flotę pojazdów historycznych.

  • Konstal 102Na pochodzi z 1970 r. Do Gdańska trafił z Wrocławia, gdzie podobne wagony jeździły jeszcze w 2011 r.
  • Numer boczny 1105 Konstala z 1970 r.
  • Tramwaj kursy będzie rozpoczynać w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Dla wielu osób kurs 102-ką będzie sentymentalnym powrotem do przeszłości.
  • 102Na to pierwszy przegubowy tramwaj na gdańskich torach.
  • Ze względu na pojemność w latach 70. w pierwszej kolejności obsługiwał linie ze Śródmieścia do Oliwy.
  • Gdańsk kupił tramwaj z Wrocławia, by zachować pamięć o tego typu pojazdach w Grodzie Neptuna.

Od tamtej pory tramwaj wyjeżdżał na tory okazjonalnie - przy okazji festynów i imprez miejskich. W ostatnich miesiącach na zajezdni tramwajowej GAiT przeszedł niewielką modernizację, by dostosować go do historycznego wyglądu.

Jego charakterystyczną cechą jest malowanie w kremowo-czerwonych barwach. Tramwaj jest wyposażony w 32 miejsca siedzące na miękkich skórzanych fotelach (i 153 miejsca stojące). Jest długi na niewiele ponad 19 metrów, szeroki na niespełna 2,5 metra, a jego wysokość to nieco ponad 3 metry.

Historyczny tramwaj na 30. rocznicę wyborów 4 czerwca



Wewnątrz zamontowano też kasowniki do biletów jednorazowych. Co ważne, obok na słupkach są też historyczne kasowniki, ale trzeba pamiętać, że bilet na przejazd jest ważny tylko po skasowaniu go w nowym kasowniku. Te historyczne w czasie przejazdów będą zablokowane.

Wśród pracowników GAiT wciąż są osoby pamiętające tramwaj 102Na w codziennej eksploatacji i jak zapewniają, doświadczenie to powinno zaprocentować w bieżącym utrzymaniu składu oraz w razie ewentualnych usterek i awarii. Psuć się w nim na pewno nie będzie monitoring czy klimatyzacja, bo tych po prostu w nim nie ma. Jedynym elementem "nowoczesności" jest w nim system informacji pasażerskiej i elektroniczne kasowniki biletowe.

Zobacz wszystkie historyczne tramwaje w Gdańsku



Tuż przed pierwszym kursem z pasażerami mieliśmy okazję przejechać się zmodernizowanym tramwajem. Pierwsze, co zwraca uwagę pasażerów wewnątrz pojazdu to przestrzeń. Jest jej zdecydowanie więcej niż w tramwajach, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić - głównie przez jeden rząd siedzeń. Kłopot może jedynie sprawiać jego wysokość. Wyższe osoby (ze wzrostem ok. 190 cm i więcej) muszą w czasie jazdy uważać na głowę.

  • Tramwajem będzie można się przejechać w każdą wakacyjną sobotę, niedzielę i święta.
  • Pulpit motorniczego.
  • W czasie przenosi nie tylko wygląd samego tramwaju, ale i "centrum dowodzenia" motorniczego.
  • Warto pamiętać, by bilety kasować w nowych kasownikach.
  • Wewnątrz tramwaju jest sporo miejsca. Znajdują się w nim 32 miejsca siedzące i ponad 150 stojących.
  • Fotele obite są zieloną, skórzaną tapicerką. Są miękkie i wygodne. Ich wadą jest fakt, że latem szybko się nagrzewają.
  • Stare kasowniki pozostały w tramwaju jako ciekawostka dla miłośników komunikacji.
  • Na szybach wciąż widnieją naklejki ostrzegające przed złodziejami... we Wrocławiu.
  • Jak mówią pasjonaci tramwajów sprzed 50 lat, poręcze na przegubie to najpopularniejsze miejsce do siedzenia w czasie jazdy.

Historyczny wagon Konstal 102Na na tory po raz pierwszy wyjedzie w sobotę 29 czerwca i do końca wakacji będzie kursował na linii nr 8 w soboty, niedziele i święta.

Sprawdź rozkład linii 8 z kursami realizowanymi przez historyczną "102-kę"



- Ponieważ historyczny wagon będzie funkcjonował w sieci transportowej, organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, obowiązywać w nim będzie taka sama taryfa jak w pozostałych pojazdach kursujących po Gdańsku - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Pasażerowie posiadający ważny bilet okresowy będą mogli jechać tym tramwajem tak jak każdym innym tramwajem w sieci ZTM, bez konieczności zakupu innego biletu.
Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa. Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa.

Miejsca

Opinie (204) ponad 20 zablokowanych

  • To nie akcja promocyjna ani atrakcja turystyczna (8)

    Nieliczni wiedzą, że brakuje taboru więc na tory wyjeżdżają stare tramwaje

    • 15 12

    • Brawa za przenikliwość (5)

      Tylko w takim wypadku dlaczego ten tramwaj wyjeżdża TYLKO w weekend, kiedy w ruchu jest wykorzystywanych mniej wagonów niż w dni powszednie? Uważam, że to świetna inicjatywa i poza nielicznymi marudami, którym wszystko przeszkadza, większość pasażerów 102-ki będzie zadowolonych.

      • 8 3

      • Przykrywka

        Za niedługo zacznie jeździć codziennie pod pretekstem, że pasażerowie (turyści) docenili świetny pomysł na pokazanie jak bardzo Gdańsk jest historycznym miastem, histerycznie zastępując braki w taborze starym sprzętem

        • 6 7

      • (2)

        deklowi nie wytłumaczysz

        • 6 3

        • Z autopsji wiesz, że rodzice Cię nic nie nauczyli

          Każdy ma prawo do swojego zdania, skoro nie umiesz tego uszanować to jedynym deklem lub raczej lemingiem jesteś Ty...

          • 4 2

        • Typowy leming, zero merytoryki 100% obrażania innych, którzy mają inne poglądy

          • 1 0

      • Tramwaje nie są od zadowalania pasazerow

        Tramwaje są od transportowaniu ludzi z Pkt A do pkt B.. są też marudy, które zawsze marudzą, że inni maja racje, ale nie potrafią się do tego przyznać, bo ulegają manipulacji i wydaje im się, że nawet najgorsze rozwiązania są najlepsze, bo ktoś tak powiedział lub to zareklamował

        • 2 0

    • Wlasnie jechalam tym gruchotem.Beznadziejny rupiec: malo miejsca, duszno. Niestety nie bylo wyboru-inny nie jechal na przerobke.

      • 5 8

    • to prawda. i dodatkowo te sie mniej psuja.

      • 2 1

  • Brakuje w ankiecie odpowiedzi: tak jade tym tramwajem, poniewaz innego nie bylo.

    • 7 8

  • Czy te ankiety pisze osoba z Telewizji Publicznej?

    • 6 8

  • Ten tramwaj pochodzi raptem z lat '70. (2)

    Nazywanie go historycznym lub zabytkowym to gruba przesada.

    • 13 10

    • twój 20-letni TDi to prawdziwy skansen (1)

      jeździsz na oleju po frytkach czy na rzepaku?

      • 4 5

      • na ceresie

        • 1 3

  • Oby się nie zepsuł :)

    • 3 3

  • Mozna sobie kupic stary tramwaj?

    • 3 0

  • tak niezwykle masz cialo bo takie szare .. gdy nad ranem do swego urzedu wstajesz..

    autobusy i tramwaje..

    • 3 0

  • Oby to nie był tylko Niemiecki...

    • 3 11

  • Bilety za 3.20 albo 3.80 ? Czyli wychodzi z artykulu, ze ulg nie ma...

    • 3 3

  • propozycja (1)

    a moze tak rydwanem?

    • 9 7

    • Ja bardzo chetnie

      W taką pogodę extra:)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane