• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska

Krzysztof Koprowski
18 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.

Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.



Czy w Trójmieście powinno być więcej autobusów hybrydowych i elektrycznych?

Volvo 7700 Hybrid, bo taką pełną nazwę nosi nowy gdański autobus, wyposażony jest w silnik diesla wspomagany silnikiem elektrycznym.

Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.

Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.

Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus. Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus.

Autobus testowany na terenie całej Polski



Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.

W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.

Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie

Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie GdańskaZakoniczynem zobacz na mapie Gdańska.

Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie



Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.

Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Materiał archiwalny z 2013 r.

Opinie (116) 2 zablokowane

  • Co z tego jak nie ma komu kierować (1)

    J.w

    • 9 5

    • są autobusy autonomiczne żaden problem, kwestia kilku lat

      • 0 2

  • (1)

    Niemcy kupili z francuskiego Alstomu pierwszy na świecie pociąg na paliwo wodorowe a tu podnieta autobusem hybrydowym z 2011 roku. Dajcie pozór!

    • 14 3

    • I co z tego? Źle, że coś się zmienia, czy dla wielmoznego pana za późno?

      • 1 2

  • Ciekawe (3)

    Ciekawe po co włącza się silnik podczas postoju na przystanku lub światłach, cały czas myślałem że silnik włącza się po to aby jechać a nie stać ?

    • 2 4

    • (2)

      Chociażby po, by pracowała klimatyzacja.

      • 2 1

      • W układach hybrydowych klimatyzacja może mieć kompresor napędzany elektrycznie i do tego dążą producenci.

        • 2 0

      • klimatyzacja w hybrydzie na bank jest elektryczna

        • 4 0

  • Jak to jest (7)

    że prywatnej spółce opłaca się kupować nowe autobusy i je amortyzować mając o 20-30% stawki niższe od GAiT, a dla GAiT-u nowe autobusy kupuje miasto (pieniądze z budżetu miasta)? No i jakoś nie słyszę, żeby BP Tour nie miał obsady wozów. Panie Grzelak coś Pan wie na ten temat?

    • 29 3

    • To klasyczny przykład rządzenia w stylu socjalistów, tam gdzie oni rządzą piasku zabraknie na pustyni.

      • 9 0

    • Słowa klucze: (1)

      - gospodarność
      - wynagrodzenia dla zarządzających
      - szczelność systemu finansowego

      • 5 0

      • i jeszcze jeden

        przerost zatrudnienia w administracji firmy

        • 11 0

    • (1)

      To tak samo jak spółdzielnie w porównaniu do wspólnot. Koszty ogromne, a na remonty i tak nie ma (spółdzielnie).

      • 0 1

      • Wspólnota to najgorszy rak

        • 1 1

    • Prywatne spółki nie kupują nowych autobusów (opisywany w artykule ma 7 lat), tylko je biorą w leasing. GAiT teoretycznie też może, ale leasing jakoś jest mało popularny w spółkach komunalnych.

      • 1 0

    • Przeczytaj że zrozumieniem! Wyprodukowany w 2011 roku więc nowy czy stary?

      • 1 0

  • Oj już nie dlugo poleca stołki Adamowicz , Grzelak , Lisicki i wtedy prokuratura będzie zacierać ręce

    • 10 0

  • (1)

    Adamowicz uwielbia wszystko co niemieckie, Dortmund, mercedesy

    • 6 2

    • Podobnie jak obeni rządzący..

      rozbijają się bawarskimi samochodami.

      • 1 1

  • Oj już niedługo wybory, wyjdą wszystkie waleczki i lisicki z szambiarzem w jednej celi wyladuja

    • 9 0

  • Wszędzie już są autobusy elektryczne

    W Gdańsku stosunkowo nowe autobusy dymią niestety. Na Łostwickiej czy Platynowej autobusy dymią jak parowozy.
    Rozwiązanie to tramwaje w tak dużym mieście a nie spalinowa PKM :-)
    Ale to wymaga zmiany polityków bo skoro dla prezydenta Gdańska z trucicielem Portservice nie da się nic zrobić to co dopiero z autobusami i tramwajami. facet chyba przyklepał kolejną pętlę tramwajową zbędną dla tramwajów dwukierunkowych.
    Dbanie o ludzi i środowisko to kwestia osobnicza więc najlepiej zwracać uwagę na wygląd kandydata na prezydenta. Facet który jest otyły a młodzież kpi z niego z politowaniem nie bedzie w szczególny sposób dbał o zdrowie mieszkańców. podobnie sprawa się ma z facetem uwikłanym w nieformalne zalezności. Należy pamietać że prezesem portservice który sprowadził w płuca gdańszczan trucizny z Ukrainy był Pusz kolega starego Walesy bywalec imienin i innych hucznych uroczystości śmietanki PO.
    niestety nie ma bezpartyjnego kandydata na prezydenta ale jakikolwiek spoza układu bardziej się sprawdzi.
    Autobusy w mieście muszą być elektryczne lub należy zastąpić je tramwajami i kolejkami elektrycznymi.

    • 4 1

  • Rozwiązać gait ogłosić przetarg na usługi i wymagać

    • 5 0

  • Dawać to wozidło do Gdańskiego GAiT.

    Ach taką fure nam z przed nosa buchneli. Nie dość że kierowcy z GAiT uciekają do BPtur to jeszcze nam takie autobusy podkupują. Wstydzcie się w tym BPtur. My tu w GAiT tak ładnie pielęgnujemy układy i układziki i nikt tego nie docenia. Może jak zamęczymy kierowców 10-cio i 11-to godzinnymi zmianami (może sami padną), to odsprzedacie nam ten autobusik. Likwidacja w toku panie prezydencie (budyń), mam nadzieję że (lisek) chytrusek też dostanie kawałek tortu.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane