• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska

Krzysztof Koprowski
18 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.

Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.



Czy w Trójmieście powinno być więcej autobusów hybrydowych i elektrycznych?

Volvo 7700 Hybrid, bo taką pełną nazwę nosi nowy gdański autobus, wyposażony jest w silnik diesla wspomagany silnikiem elektrycznym.

Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.

Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.

Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus. Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus.

Autobus testowany na terenie całej Polski



Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.

W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.

Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie

Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie GdańskaZakoniczynem zobacz na mapie Gdańska.

Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie



Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.

Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Materiał archiwalny z 2013 r.

Opinie (116) 2 zablokowane

  • Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami

    W każdej normalnej firmie, która nie jest w stanie realizowac zadań wymienia się kadrę zarządzającą i prezesa.

    • 7 1

  • Możecie trochę przybliżyć tekst: (1)

    "Silnik elektryczny włącza się automatycznie przy postoju.."
    Jak się włącza na postoju? Do czego się włącza? Przecież jak autobus stoi to mu się elektryczny silnik nie włącza.
    Chyba raczej chodzi o to że na postoju się silnik spalinowy wyłącza.

    • 3 0

    • w hybrydach

      jak zatrzymujesz auto włącza się silnik elektryczny i pojazd rusza na elektryku. To zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin.

      • 1 0

  • ciekawe jak sobie poradzi na tej trasie, tam jest spora stroma górka przed przystankiem zakoniczyn

    • 0 2

  • Hahahha

    Fajnie ze ludzie na forum wypowiadają się nie znając tematu. Wszyscy są „ZA”! A wiec... to jest awaryjne! Póki się nie psuje to jeździ, a jak się zacznie, to końca nie widać! To samo jest z elektrykami i autobusami na gaz! Komunikacja miejska powinna być bezproblemowa. Teraz diesle potrafi stanąć na skrzyżowaniu a co dopiero to coś!

    • 4 0

  • hybryda to juz przeszłosc teraz są całkowicie lektryczne i z ogniwem paliwowym

    • 1 0

  • Ciekawe, jak się miewają akumulatory.

    7 lat to chyba trochę straciły pojemności. A co zrobi potem z nimi przewoźnik? Stacjonarne magazyny prądu? Na Zachodzie tak właśnie się je zagospodarowuje.

    • 0 0

  • Ci co tak narzekają na GAIT

    Sami jezdza golfami z 94 r w dieslu lub nie mają auta wcałe. Weź kup jeden z drugim porządne auto i je utrzymaj i wtedy się wymadrzaj. BTW ekologia ekologia ale gdzieś ten wielki akumulator trzeba zutylizowac co nie ?

    • 3 3

  • Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd (1)

    Mógłby działać do prędkości 30 km/h - wtedy mielibyśmy miejski elektryczny trolejbus - w korkach czy spowolnionym ruchu idealnie na wolnych obrotach, większy zysk energetyczny paliwa...

    • 1 0

    • Jak jest naładowany to do 50km/h

      • 0 0

  • Biała Podlaska obsługuje Sopot

    na liniach 143, 117 i 122. Będzie może sobie ładował ze słowackiego w dół

    • 0 0

  • Bierzcie przykład z Lublina

    Tam pełno hybryd , nowych autobusów itp , biletomaty prawie w każdym autobusie czy trolu o przystankach nie wspomnę....

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane