• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska

Krzysztof Koprowski
18 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.

Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.



Czy w Trójmieście powinno być więcej autobusów hybrydowych i elektrycznych?

Volvo 7700 Hybrid, bo taką pełną nazwę nosi nowy gdański autobus, wyposażony jest w silnik diesla wspomagany silnikiem elektrycznym.

Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.

Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.

Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus. Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus.

Autobus testowany na terenie całej Polski



Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.

W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.

Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie

Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie GdańskaZakoniczynem zobacz na mapie Gdańska.

Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie



Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.

Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Materiał archiwalny z 2013 r.

Opinie (116) 2 zablokowane

  • A kierowca z ukrainy na tym 295 (3)

    co nic nie kuma po polsku

    • 7 2

    • (1)

      No ba

      • 1 0

      • Ciesz się ze jedzie! Kierowca to nie kolega do pogadanek. Ma jechać!

        • 2 1

    • Kierowca jest od prowadzenia pojazdu a nie rozmów z pasażerami

      Wystarczy że zna trasę

      • 0 1

  • Przetestowane (1)

    Prosiłbym o opinię kierowcy. Jako pasażer nie byłem zachwycony...

    • 4 0

    • Kibel!

      • 1 1

  • A opny no-name

    łatane w 2 miejscach i łyse. Kto dopuścił go do ruchu. Zmiana trasy 255 od nowego roku porażka - mieszkańcy południa odwdzięczą się w najbliższym głosowaniu.

    • 2 1

  • wow. jeden.

    • 1 0

  • Eh

    Na wodę nie zrobią. Nasze morze jest takie czyste

    • 0 0

  • Co z tego, że hybryda?

    Stoi w korku jak każdy inny, wymiana akumulatorów kosztuje tyle co pół nowego autobusu. Tyle, że tak nie kopci. Szybsze są tramwaje ( najlepiej częściowo pod ziemią jak w Brukseli) lub kolejka nad ziemią jak w Wuppertalu. Jedyny problem to stan techniczny taboru bo jak jeden pojazd stanie to nie można go ominąć.

    • 0 0

  • Hmmm wygląd może ok ,ale brud i syf jak w Gdańskich trawajach wszędzie kurz na potęgę . A te lampy środku chyba nie byly oczyszczone od wyjazdu z hali montażowej.

    • 0 0

  • W innych miastach Polski i to duzo mniejszych niz Gdańsk autobusy z napędem czysto elektrycznym

    nie sa zadną nowością o hybrydach nie wspominając .

    • 0 0

  • utrudnienie dla mam z wozkami

    ten autobus to porazka problem ze zmieszczeniem się dwóch wozkow dziecięcych z powodu rury na srodku która powoduje ze nie sa tam w stanie stanac dwa wózki. autobus puszczony na trasie 295 gdzie mamy woża dzicie do odzialu szkolnego na dulina i nie można dojechać

    • 0 0

  • volvo

    volvo jest super, oby tak dalej :) a wlasnie gdzie w 3miescie napraiwe auto volvo? synowi sie popsulo czy jest nadal en serwis w gdyni na al.zwiciestwa?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane