• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będą projektowane ulice w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
15 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej. Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej.

Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.



Czy warto uczestniczyć w dyskusjach publicznych z urzędnikami?

O pracach nad Standardem Ulicy Miejskiej ostatni raz pisaliśmy na początku ubiegłego roku. Prace nad dokumentem wprawdzie nieco zwolniły, ale nie zrezygnowano z jego przygotowania.

W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.

Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
  1. Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
  2. Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
  3. Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.

Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
  1. Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  2. Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
  3. Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.

Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy. Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
  1. Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
  2. Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
  3. Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.

Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta. Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta.

Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska



Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
  • rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
  • włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
  • projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
  • wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
  • podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
  • podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
  • rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
  • przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
  • potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
  • niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.

Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami? Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami?

Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku



- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Tzw. opaska wzdłuż jezdni ul. Nowej Bulońskiej (przebudowanej Jabłoniowej) jest niewiele węższa od chodnika po prawej, obok znacznie szerszej drogi rowerowej.
  • Fragment nowej ulicy dojazdowej do nowego kompleksu edukacyjnego przy ul. Jabłoniowej. Wiaty na wąskim chodniku będą zmuszały do wchodzenia na drogę dla rowerów.
  • Na ul. Łukasiewicza z dopuszczeniem parkowania na nowych chodnikach.
  • Nowy chodnik dla pieszych i kierowców na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym.

Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?



Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.

Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.

Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).

Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych


Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej. Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej.
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • żałosne (3)

    wszystkie szanse na normalne miasto zostały w gdańsku zmarnowane. te pajace niech lepiej się już nie ośmieszają i podadzą się grupowo do dymisji.

    • 85 19

    • Zostały zmarnowane w XIII wieku za mściwoja II

      • 3 1

    • pajac to jesteś ty!

      • 1 6

    • Coś muszą robić. Przecież nie będą osiem godzin wertować artykułów na Trojmieście. Czasem trzeba poudawać, że się myśli.

      • 8 2

  • Biuro Rozwoju Miasta Gdańska już tyle popsuło, że może by się zastanowić nad celowością jego istnienia w takiej formule?

    • 9 2

  • (18)

    "Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji."

    ...hmmm bez komentarza moi drodzy i kochani.Szkoda słów.Głosujcie dalej na te same twarze.

    • 103 21

    • Innych nie widać

      • 0 1

    • Svenie, a na kogo mieliśmy głosować? (8)

      Na tego katopsychopatę (szanuję normalnych ludzi związanych religijnie) czy tego śmiesznego łysego co miał program "tak jak kolega powiedział" ?

      • 4 6

      • W latach 2007-2015 rządził PeO psychopata w Polsce, jak nieudolnie rządził wszyscy widzieliśmy

        W Gdańsku psychopaci z tej partii rządzą już ponad 20 lat. Jak nieudolnie rządzą widzimy to wszyscy

        • 2 1

      • Już wolę dać (6)

        Spróbować Katopsychopacie, niż żeby dalej ta sama grupa siedziała przy korycie. Jeszcze wybraliście żonkę Św. Pawła patrona deweloperów na europosła. Pięknie pięknie ...

        • 9 7

        • A ja nie. (5)

          Katopsychopatów nie można dopuścić do żadnej władzy.
          Już raz mieliśmy faszystów w Gdańsku, niecałe 100 lat temu.
          Źle to się skończyło

          • 5 8

          • Gdańskiem rządzi peonazibolszewia

            Ta fatalna władza zniszczyła w mieście demokrację

            • 3 4

          • Co bierzesz? (1)

            Katolik=faszysta?

            • 4 4

            • Opinia została zablokowana przez moderatora

          • Jedna taka wyzywa angielskiego goscia od "egzotycznych".

            • 4 4

          • A to ciekawe. A rzad MAzowieckiego kogo dopuscil? A Lech Walesa w armii kogo?

            Co zas do faszystów to kto wpuscil skinow od tejkowskiego do obozu w Oswiecimiu? Kto wital sie z Bolkiem na rynku w Krakowie?
            I kogo wybrano znowu?

            A kto uprawial faszystowska polityke dewloperow w Gdańsku?
            No to nie oszukujcie sie. Bo przez lata dopusliscie, a teraz zwalacie na jakies male partyjki.. smiech na sali.

            • 3 4

    • Uczą się od najlepszych. (4)

      Ci z Wiejskiej też nie wiadomo, czy się dostosują do wyroków sądów, czy treści konstytucji...

      • 9 10

      • Szczególnie widać to po obecnej opozycji na Wiejskiej

        • 2 2

      • Ktokolwiek u koryta i tak najpierw myśli o sobie, a jedynie prze wyborami o społeczeństwie. Jeszcze się taki nie narodził, co chciałby zbawiać świat za darmo.

        • 2 2

      • (1)

        Dokładnie,A szczególnie dwójka czołowych.dzialaczy peło których chca pod trybunal postawic za stracone 200 mld z vat....

        • 10 5

        • dopisz jeszce kto ma takie marzenia

          żeby ich postawić pod trybunałem:)

          • 4 4

    • Znowu się naćpałeś i pitolisz od rzeczy?

      • 1 5

    • a merytorycznie to jakie ? (1)

      • 3 3

      • merytorycznie żadne, to troll

        • 4 5

  • stek bzdur na które szkoda czasu (1)

    zajmijcie się w końcu dziurami w istniejących drogach

    • 9 2

    • Sałatka je w czynie społecznym

      • 1 1

  • Kacper zaprojektuje !!! (4)

    on się teraz na wszystkim zna !to omnibus , co prawda niedoceniony ale cóż.

    • 9 14

    • (2)

      Nie smieciu z urzędu pociesza Cię niedługo komisarz w miescie

      • 2 5

      • A po co PiS miałoby się pchać w ten syf?

        • 2 2

      • komisarz

        chyba Zawada :D

        • 3 2

    • Wiadukt na Wilanowska/ Łostowicka

      to bardzo sensowny pomysł pana Kacpra

      • 2 3

  • Sadurski, Piątek i Dulkiewicz będą dyskutować o "demokracji". Szykuje się kolejna "apolityczna" impreza w gdańskim ECS? (1)

    • 8 3

    • O drogach też tam wspomną?

      • 3 0

  • Kuweta (4)

    W Gdańsku wszyscy powinni dostać rydwany ( 150 tysięcy sztuka )

    • 11 4

    • Proponuję rolki, przypadkowo mam firmę je produkującą żeby się że mną skontaktować proszę wejść do lasu i głośno krzyknąć

      • 1 1

    • Oraz okragly stół za 122 chyba tys. Krówka kupila? (2)

      • 5 3

      • Widzę

        Że coś tam Pamietasz

        • 0 0

      • Krówka to się nazywa tęczowa frau Titi

        • 2 2

  • jakie " projektiwane"? chyba przez deweloperów (1)

    jakiś kawałek ziemi podoba się deweloperowi, urzędnicy coś robią w tych okolicach by deweloper nie wykosztował się za mocno, by miał dobrze, by ułatwić mu życie...
    nic więcej nie wpływa na decyzje urzedników gdańskich!

    • 9 2

    • A deweloperzy nie projektują!??

      • 0 0

  • Pamiętam Gdańsk od dzieciństwo z którego byłem dumny i w Polsce go chwaliłem. (2)

    Stara Oliwa,park oliwski,Jelitkowo,kino Leningrad,Żak,centrum Gdańska i komu to przeszkadzało,żeby zniszczyć i końca nie ma dalszej degradacji naszego miasta zalewanego betonem.Dzisiaj w Polsce jak widzą moją rejestracje gdańską wytykają mnie palcami.

    • 24 8

    • Rejestrację?

      Przecież nie jesteś sloikiem

      • 1 1

    • Kiedyś to było

      • 2 0

  • gdanskich i**otyzmów ciag dalszy (3)

    Śródmieście, Wrzeszcz Oliwa typ A?1
    Czy FRAG, Biuro Rozwoju Gdańska i władze miasta stworzyły już sprawną i szybką komunikacje miejską? Czy stworzyły alternatywny do głównego ciągu komunikacyjnego ciąg komunikacyjny ? Kiedy nastąpi rozbudowa obwodnicy Trójmiasta i rozbudowa dróg do niej prowadzących? Kiedy rozbudowana zostanie SKM na obszar Gdańsk Południe ( aż do obwodnicy?
    Jeżeli te podstawowe warunki zostaną spełnione, to dopiero wówczas szanowni " Fachowcy" z Biura Rozwoju Gdańska niech opracują standardy ulic.
    Dopóki nie ma sprawnej komunikacji miejskiej i alternatywy dla głównego ciągu komunikacyjnego biegnącego od Oruni przez Śródmieście, Wrzeszcz i Oliwę, to proszę trzymać się z daleka od i**otycznych planów.

    • 12 6

    • Czy słowo i**ota to wulgaryzm ?

      • 1 0

    • rozbudowa dróg lub nawet ich sieci nie rozładowuje korków

      tylko powoduje zjawisko "ruchu indukowanego". Alternatywą dla glównego ciągu komunikacyjnego od Oruni przez Śródmieście, Wrzeszcz i Oliwę do Sopotu już jest linia SKM, która powinna zapewniać pociąg co 5 minut lub częściej.

      • 0 1

    • Nie rozumiesz czym jest miasto

      Gdyby czekać na te wszystkie inwestycje to Gdańsk zamieniłby się w samochodowy koszmar. Życie bez samochodów też istnieje - choć niektórzy nigdy mentalnie nie wychodzą z tych metalowych puszek.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane