• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • Prosta matematyka (3)

    Obłuże 20000 ludności
    Pogórze 14000
    Oksywie 15000
    Kosakowo 9000
    ale oczywiście dla pana redaktora ważniejsza jest inwestycja do Chwarzna.
    Dla informacji Chwarzno-8000 !!! mieszkańców.
    58000 kontra 8000 !!!!!!!!!!!!!!!
    Pan redaktor z Gdańska(bardzo się tym chwali) zdawał chyba maturę ,gdy matematyka obowiązkowa nie była.

    • 20 7

    • a ja się z Tobą nie zgadzam

      Nie z Twoją matematyką, bo do tych obliczeń zastrzeżeń nie mam, ale do braku zdroworozsądkowego myślenia. Oba kierunki są b. ważne !
      Na północy miasta już mieszka 58000 mieszkańców i trzeba dla nich stworzyć lepsze rozwiązania komunikacyjne niż obecne, natomiast w zachodniej części miasta wkrótce będzie mieszkać sporo więcej niż te 58000 i dla nich już należy planować i wdrażać nowe rozwiązania. Obecne są słabiutkie.
      Wąskie Chwarznieńska i Wiczlińska nie zachęcają póki co do większego rozwoju, ale jak to już nastąpi, nastąpi również katastrofa komunikacyjna

      • 5 2

    • (1)

      Za to ty masz problem z rozumieniem tekstu pisanego. Skoro juz tak matematycznie wyliczasz to badz obiektywny i policz ile ludnosci zjezdza Chwarznienska do pracy do Gdyni z obwodnicy ale pewnie o tym nie pomyslales :D poza tym w Twoim regionie juz byla kolej...gdzie jest teraz ? czemu nie jezdzi ? :D

      • 4 6

      • Bo była tak jak Pan Naskręt napisał w latach 90 kiedy było o połowę mniej samochodów, jak nie 3/4 ! Pomyśl też ile ludnośći jeźdźi estakadą z tych dzielnic i co się działo kiedy wyłączony był jeden pas ruchu na estakadzie ...!

        • 5 1

  • mamy XXI wiek

    "już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją."
    dziś wygrają, ponieważ przejechać samochodem po estakadzie w godzinach szczytu to dramat

    • 8 0

  • ja proponuję do pierwoszyna na komunalny, linie sponsoruje zus

    • 4 0

  • Sprostowanie

    Pierwsze pieniądze będą, daj Boże. w przyszlym roku. Jeszcze nie zostaly podpisane umowy z UE.

    • 3 0

  • A może po prostu

    tramwaj. Tory te same, a jednak sieć elektryczna tańsza, zabezpieczenia tańsze, tabor tańszy.

    • 2 2

  • to tylko bicie piany (4)

    w tym miescie generalne poza propaganda sukcesu panuje minimalizm, wiec jakies większe projekty nie wchodzą w gre, gdyż UM Gdynia oczywiście nie ma kasy i liczylby jedynie na kase drapana z UE. Jeśli UM Gdynia nie potrafi w rozsądnym czasie zmodernizować drogi przez Witomino do obwodnicy to gdzie pomysły o bardziej skomplikowanych inwestycjach np. kolejowych. Tak wiec obecnym władzom zostaje wyłącznie budowa kolejnego Infoboxu, lotniska lub muzeum.

    • 15 9

    • (3)

      100% prawdy. Oczywiście Gdynianie dostają furii w zderzeniu z rzeczywistością stąd minusy...

      • 6 3

      • Gdynianie zachowuja sie tak jakby mieli klopot ze wzrokiem i z jasnym mysleniem (2)

        uwazajac ze obecne wladze sa jedyne i nie zastapione,, a W.S. to zbawca miasta. Z pewnoscia te wladze sa jedyne ktore pociagaja to miasto na dno od wielu lat.

        • 6 2

        • jestem Za (1)

          mam nadzieje że mieszkańcy pokażą na wyborach iż władza absolutna panów z UM się skończyła.

          • 3 0

          • jestem za ... ale watpie czy wyborcy beda chcieli pozegnac sie z W.S, i jego ekipa

            przyspawana do stolkow, gdyz ewidentnie brak jest osobowosci na miejsce W.S. a propaganda UM Gdynia wyprala mozgi mieszkancow i wciska ciemnote sugerujac i wskazujac W.S, na jedynego slusznego prezia w tym miescie.

            • 3 0

  • gdynianka (1)

    powinna powstac linia do kosakowa poniewaz ten odcinek Gdyni ma fatalne połaczenie z reszta miasta.Po godzinie 20 powrot z okolic centrum handlowego SZPERK jest bardzo utrudniony,zjazd po godz 21 na ulice Morska przez Estakade Kwiatkowskiego nie istnieje(chyba ze z paroma przesiadkami).Dojazd do Rewy i okolic tez jest nie mała wyprawa.

    • 14 3

    • hm ....

      nie powinnaś się nazywać Gdynianką tylko Kosakowianką ha ha :) myślę że to nie problem Gdyni tylko Wójta Kosakowa żeby dołożył troszkę pieniędzy dla komunikacji miejskiej i połączenia (może częstszego) Kosakowa z Gdynią

      • 5 1

  • czy ja nie napisałem do końca ? (2)

    trzeba iść zrobić porządek z ludźmi którzy siedzą na tych stołkach od 15tu lat ...

    • 5 2

    • (1)

      Pacan :)

      • 1 3

      • ładnie się przedstawiłeś

        .... brak słów ....

        • 0 2

  • Władze Gdyni (1)

    P. Stępa jest już zmęczony tym ciągłym projektowaniem w pojedynkę - niech zacznie współpracować z projektantami kolejowymi

    • 6 3

    • Władze Gdyni

      może cała władza w Gdyni jest już zmęczona marnowaniem pieniędzy podatników - czas na zmiany i nowej krwi w UM

      • 4 0

  • ) (4)

    Kto tym będzie jeździł, większość ma auta...a młodzi powyjeżdżali za chlebem za granicę...

    • 52 123

    • No wlasnie. Wiekszosc ma auta (1)

      I stad korki. Część przesiadzie sie z auta na kolej. Ci beda jezdzic.

      • 19 6

      • w tym smrodzie z chorymi, zakatarzonymi ludźmi? NIGDY! wolę swój 15 letni gruchot:)

        • 5 10

    • Prawda !!! !!! !!!

      Prawda !!! I tak zostanie !!! Bo ci co twierdza, ze tak nie jest niech sie nie udzielaja zakichane szczyle - zyjacy na dorobku rodzicow !!! Patola nie wiedzaca co to jest prawdziwe zycie a nie wspomniec o tym, ze nie wie jak trzymac ciezki przedmiot roboczy lub do czego sluzy karabin - rurki *************** :)

      • 0 10

    • nie prawda

      • 17 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane