- 1 Marsz Równości. Będą utrudnienia w ruchu (306 opinii)
- 2 Tak powinien wyglądać remont każdej ulicy (66 opinii)
- 3 Kierowca prysnął gazem w radnego (299 opinii)
- 4 Spór o władzę w zarządzie województwa (64 opinie)
- 5 Będą zmiany na remontowanej ul. Unruga (65 opinii)
- 6 Kolejna kradzież z automatu paczkowego (194 opinie)
Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?
W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.
Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata
Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.
Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego w kierunku ul. Unruga , skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.
Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie
Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.
Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.
Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.
Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej , ul. Chwarznieńskiej i ul. Jagienki . Tam linia kończyłaby się.
Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską i Rdestową i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.
Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.
Opinie (243) 6 zablokowanych
-
2014-06-04 17:15
Prosta matematyka (3)
Obłuże 20000 ludności
Pogórze 14000
Oksywie 15000
Kosakowo 9000
ale oczywiście dla pana redaktora ważniejsza jest inwestycja do Chwarzna.
Dla informacji Chwarzno-8000 !!! mieszkańców.
58000 kontra 8000 !!!!!!!!!!!!!!!
Pan redaktor z Gdańska(bardzo się tym chwali) zdawał chyba maturę ,gdy matematyka obowiązkowa nie była.- 20 7
-
2014-06-04 21:25
a ja się z Tobą nie zgadzam
Nie z Twoją matematyką, bo do tych obliczeń zastrzeżeń nie mam, ale do braku zdroworozsądkowego myślenia. Oba kierunki są b. ważne !
Na północy miasta już mieszka 58000 mieszkańców i trzeba dla nich stworzyć lepsze rozwiązania komunikacyjne niż obecne, natomiast w zachodniej części miasta wkrótce będzie mieszkać sporo więcej niż te 58000 i dla nich już należy planować i wdrażać nowe rozwiązania. Obecne są słabiutkie.
Wąskie Chwarznieńska i Wiczlińska nie zachęcają póki co do większego rozwoju, ale jak to już nastąpi, nastąpi również katastrofa komunikacyjna- 5 2
-
2014-06-04 18:16
(1)
Za to ty masz problem z rozumieniem tekstu pisanego. Skoro juz tak matematycznie wyliczasz to badz obiektywny i policz ile ludnosci zjezdza Chwarznienska do pracy do Gdyni z obwodnicy ale pewnie o tym nie pomyslales :D poza tym w Twoim regionie juz byla kolej...gdzie jest teraz ? czemu nie jezdzi ? :D
- 4 6
-
2014-06-04 20:49
Bo była tak jak Pan Naskręt napisał w latach 90 kiedy było o połowę mniej samochodów, jak nie 3/4 ! Pomyśl też ile ludnośći jeźdźi estakadą z tych dzielnic i co się działo kiedy wyłączony był jeden pas ruchu na estakadzie ...!
- 5 1
-
2014-06-04 21:22
mamy XXI wiek
"już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją."
dziś wygrają, ponieważ przejechać samochodem po estakadzie w godzinach szczytu to dramat- 8 0
-
2014-06-04 20:59
ja proponuję do pierwoszyna na komunalny, linie sponsoruje zus
- 4 0
-
2014-06-04 20:57
Sprostowanie
Pierwsze pieniądze będą, daj Boże. w przyszlym roku. Jeszcze nie zostaly podpisane umowy z UE.
- 3 0
-
2014-06-04 20:34
A może po prostu
tramwaj. Tory te same, a jednak sieć elektryczna tańsza, zabezpieczenia tańsze, tabor tańszy.
- 2 2
-
2014-06-04 12:56
to tylko bicie piany (4)
w tym miescie generalne poza propaganda sukcesu panuje minimalizm, wiec jakies większe projekty nie wchodzą w gre, gdyż UM Gdynia oczywiście nie ma kasy i liczylby jedynie na kase drapana z UE. Jeśli UM Gdynia nie potrafi w rozsądnym czasie zmodernizować drogi przez Witomino do obwodnicy to gdzie pomysły o bardziej skomplikowanych inwestycjach np. kolejowych. Tak wiec obecnym władzom zostaje wyłącznie budowa kolejnego Infoboxu, lotniska lub muzeum.
- 15 9
-
2014-06-04 14:45
(3)
100% prawdy. Oczywiście Gdynianie dostają furii w zderzeniu z rzeczywistością stąd minusy...
- 6 3
-
2014-06-04 18:26
Gdynianie zachowuja sie tak jakby mieli klopot ze wzrokiem i z jasnym mysleniem (2)
uwazajac ze obecne wladze sa jedyne i nie zastapione,, a W.S. to zbawca miasta. Z pewnoscia te wladze sa jedyne ktore pociagaja to miasto na dno od wielu lat.
- 6 2
-
2014-06-04 20:22
jestem Za (1)
mam nadzieje że mieszkańcy pokażą na wyborach iż władza absolutna panów z UM się skończyła.
- 3 0
-
2014-06-04 20:31
jestem za ... ale watpie czy wyborcy beda chcieli pozegnac sie z W.S, i jego ekipa
przyspawana do stolkow, gdyz ewidentnie brak jest osobowosci na miejsce W.S. a propaganda UM Gdynia wyprala mozgi mieszkancow i wciska ciemnote sugerujac i wskazujac W.S, na jedynego slusznego prezia w tym miescie.
- 3 0
-
2014-06-04 13:57
gdynianka (1)
powinna powstac linia do kosakowa poniewaz ten odcinek Gdyni ma fatalne połaczenie z reszta miasta.Po godzinie 20 powrot z okolic centrum handlowego SZPERK jest bardzo utrudniony,zjazd po godz 21 na ulice Morska przez Estakade Kwiatkowskiego nie istnieje(chyba ze z paroma przesiadkami).Dojazd do Rewy i okolic tez jest nie mała wyprawa.
- 14 3
-
2014-06-04 20:29
hm ....
nie powinnaś się nazywać Gdynianką tylko Kosakowianką ha ha :) myślę że to nie problem Gdyni tylko Wójta Kosakowa żeby dołożył troszkę pieniędzy dla komunikacji miejskiej i połączenia (może częstszego) Kosakowa z Gdynią
- 5 1
-
2014-06-04 20:09
czy ja nie napisałem do końca ? (2)
trzeba iść zrobić porządek z ludźmi którzy siedzą na tych stołkach od 15tu lat ...
- 5 2
-
2014-06-04 20:22
(1)
Pacan :)
- 1 3
-
2014-06-04 20:24
ładnie się przedstawiłeś
.... brak słów ....
- 0 2
-
2014-06-04 15:58
Władze Gdyni (1)
P. Stępa jest już zmęczony tym ciągłym projektowaniem w pojedynkę - niech zacznie współpracować z projektantami kolejowymi
- 6 3
-
2014-06-04 20:17
Władze Gdyni
może cała władza w Gdyni jest już zmęczona marnowaniem pieniędzy podatników - czas na zmiany i nowej krwi w UM
- 4 0
-
2014-06-04 12:05
) (4)
Kto tym będzie jeździł, większość ma auta...a młodzi powyjeżdżali za chlebem za granicę...
- 52 123
-
2014-06-04 15:45
No wlasnie. Wiekszosc ma auta (1)
I stad korki. Część przesiadzie sie z auta na kolej. Ci beda jezdzic.
- 19 6
-
2014-06-04 20:12
w tym smrodzie z chorymi, zakatarzonymi ludźmi? NIGDY! wolę swój 15 letni gruchot:)
- 5 10
-
2014-06-04 19:01
Prawda !!! !!! !!!
Prawda !!! I tak zostanie !!! Bo ci co twierdza, ze tak nie jest niech sie nie udzielaja zakichane szczyle - zyjacy na dorobku rodzicow !!! Patola nie wiedzaca co to jest prawdziwe zycie a nie wspomniec o tym, ze nie wie jak trzymac ciezki przedmiot roboczy lub do czego sluzy karabin - rurki *************** :)
- 0 10
-
2014-06-04 14:33
nie prawda
- 17 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.