• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak drogowcy są przygotowani do zimy?

Maciej Naskręt
22 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kierowcy podczas zimy czekają na odśnieżone drogi. Trójmiejskie samorządy wydadzą na ten cel niemałe pieniądze. Kierowcy podczas zimy czekają na odśnieżone drogi. Trójmiejskie samorządy wydadzą na ten cel niemałe pieniądze.

Padający za oknem śnieg sprawia, że znów wraca pytanie, jak do zimy przygotowani są drogowcy w Trójmieście. Postanowiliśmy to sprawdzić. Sprzęt czeka w gotowości, a niwelowanie skutków zimy może pochłonąć w tym sezonie nawet 30 mln zł.



Jak oceniasz walkę drogowców ze skutkami zimy w poprzednich latach?

Na wstępie warto zaznaczyć, że podczas ataku zimy drogowcy nie są w stanie usunąć całego śniegu, jaki gromadzi się na ulicach i chodnikach, ich zadaniem jest łagodzenie skutków zimy.

I. Gdynia

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni odpowiada za zimowe utrzymanie dróg, chodników i ścieżek rowerowych w mieście. Do związanych z tym zadań wyłania prywatne firmy, które w okresie od listopada do połowy kwietnia muszą zapewnić pełne zabezpieczenie kadrowe i sprzętowe.

- Miasto Gdynia na ten cel przeznaczyło 14 mln zł. Jeśli okażą się to niewystarczające środki, pula pieniędzy na odśnieżanie zostanie zwiększona - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni.
W ramach akcji zima do utrzymania przejezdności na ulicach w gotowości jest:
  • 35 pługoposypywarek (w tym 28 wyposażonych w urządzenia solankowe);
  • 3 pługi klinowe;
  • 23 ciągniki z osprzętem dostosowanym do pracy na wąskich ulicach;
  • 1 ładowarka samojezdna.

Pojazdy pracujące na drogach wyposażone będą w urządzenia GPS do zdalnego monitorowania pracy sprzętu. Dzięki temu możliwa jest m.in. bieżąca lokalizacja pojazdów uczestniczących w akcji zimowej i rejestracja informacji o wykonywanych zabiegach, ze zobrazowaniem sytuacji na mapach cyfrowych miasta.

Dodatkowo, na potrzeby utrzymania zimowego chodników, dróg rowerowych i strefy płatnego parkowania, wykonawcy zabezpieczyli 27 ciągników z pługami i 9 samochodów ciężarowych.

Drogi położone na terenie Gdyni zostały podzielone na pięć kategorii utrzymania - w zależności od natężenia ruchu i znaczenia w sieci komunikacyjnej miasta. Najwyższy standard utrzymania zimowego obowiązuje na drogach, na których odbywa się komunikacja miejska (kat. Is i I).

Do kategorii II zaliczono drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym, z lokalizacją ważnych obiektów użyteczności publicznej. Pozostałe drogi, o lokalnym znaczeniu, są zaliczone do III i IV kategorii utrzymania. W bieżącym sezonie zimowym stałym utrzymaniem objęte będą drogi o łącznej długości ok. 462 km.

Do usuwania skutków zimy wykonawcy przystępują równocześnie na wszystkich kategoriach dróg objętych stałym utrzymaniem, na których wymagane jest podjęcie działań. Prace na drogach III i IV kategorii prowadzone są z wykorzystaniem innego sprzętu, dostosowanego do charakteru tych ulic (często wąskie, z parkującymi samochodami uniemożliwiającymi przejazd dużych pojazdów i pługopiaskarek).

Podczas opadów śniegu nie ma co liczyć na czarne drogi. Drogowcy mają 2-3 godziny na uprzątniecie śniegu dopiero po ustaniu opadów. Podczas opadów śniegu nie ma co liczyć na czarne drogi. Drogowcy mają 2-3 godziny na uprzątniecie śniegu dopiero po ustaniu opadów.
II. Sopot

Miasto Sopot, jak co roku, będzie odśnieżało własnymi zasobami. W tym celu zostało już zgromadzone 1,2 tys. ton piasku i 600 ton soli. Koszty utrzymania zimowego dróg, tak jak w latach poprzednich, prawdopodobnie wyniosą ok. 1 mln zł.

Sprzęt w gotowości do obsługi akcji zima na terenie dróg publicznych miasta Sopotu to:
  • pługopiaskarka - 6 szt.
  • ciągniki - 5 szt.
  • samochody dostawcze - 2 szt.
  • miniładowarka Bobcat - 1 szt.
  • koparko-ładowarka - 2 szt.
  • odśnieżarka 1 szt.
  • odśnieżarka wirnikowa 2 szt.


Tak wygląda praca pługów na obwodnicy.


III. Gdańsk

W Gdańsku za odśnieżanie dróg publicznych o łącznej długości 941 km odpowiada GZDiZ. Podstawowy układ komunikacyjny (drogi tranzytowe, uczęszczane przez komunikację) liczy aż 584 km.

- W roku budżetowym 2018 na utrzymanie zimowe dróg zaplanowano 15,5 mln zł - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Różnice zasilą bądź uszczuplą budżet technicznego utrzymania dróg. Jeśli wszystkie pieniądze nie zostaną wydane, zasilą budżet technicznego utrzymania dróg lub odwrotnie, budżet technicznego utrzymania dróg zostanie okrojony, jeśli wydatki na zimowe utrzymanie zostaną przekroczone.

Sprzęt do usuwania skutków zimy na gdańskich drogach podstawowego układu komunikacyjnego:
  • pługoposypywarki - 40 szt.
  • w tym auta wyposażone w zraszacze solanką - 8 szt.
  • pługoposypywarki lub samochody uzbrojone w pługi odśnieżne - 16 szt.
  • ładowarki hydrauliczne - 3 szt.
  • samochody interwencyjne (z obsadą dwuosobową każdy) do likwidacji punktowej śliskości - 2 szt.
  • wytwornice solanki (o wydajności umożliwiającej zmagazynowanie solanki o pojemności nie mniejszej niż 10 000 litrów) - 2 szt.


W przypadku bardzo trudnych warunków zimowych przewidziano wprowadzenie do akcji pojazdu z pługiem wirnikowym.

Standard utrzymania zimowego:
  • odpłużenie pokrywy śnieżnej z jezdni oraz posypanie jej środkami chemicznymi lub kruszywem,
  • czas przystąpienia do usuwania skutków zimy: dla jednostek dyżurujących - niezwłocznie.

Pozostałe jednostki w ciągu 2 godzin od wystąpienia zjawisk zimowych.

Czas zakończenia akcji:
  • zima lekka - w ciągu 2 godzin liczonych od upłynięcia czasu przewidzianego na wprowadzenie sprzętu do akcji;
  • zima średnia - w ciągu 2 godzin liczonych od czasu ustania opadów śniegu;
  • zima ciężka - na drogach prowadzących komunikację zbiorową w ciągu 4 godzin od chwili ustania opadów śniegu i w ciągu 8 godzin na całym podstawowym układzie komunikacyjnym;
  • zima o skrajnie ciężkim przebiegu (intensywne, długotrwałe opady śniegu połączone z zawieją i zamiecią śnieżną) - działania skoncentrowane zostaną na ciągłym usuwaniu skutków zimy na drogach tranzytowych oraz prowadzących komunikację zbiorową.

Warto zaznaczyć, że odśnieżanie dróg gminnych i dróg wewnętrznych poza podstawowym układem może trwać od 2 do 8 godzin. Miasto Gdańsk w tym celu podzielono na sześć rejonów, każdy z nich przypadł firmie.

Informator zimowy 2017-2018 dla Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (132)

  • słoiki zatrudnić do odśnieżania ulic (1)

    • 6 3

    • Siedzą w ciepłych biurach w Olivie.

      • 4 0

  • Porównaj 5 letni samochód w Niemczech eksploatowany i 5 letni samochód w Polsce eksploatowany (1)

    • 3 4

    • ten w Polsce na juz 10 lat i 400 tys przebiegu

      ( 5 lat był w Raichu i zrobił tam 350 tys ) wiec musi być w gorszym stanie

      • 4 1

  • (1)

    Czy słoje zmieniły już opony?

    • 8 3

    • Słoje juz dawno ale rodowici mieszkancy nie , bo nie wiedza ze opony zmienia sie juz przy

      temperaturze 8 stopni.

      • 0 4

  • Tu wszystko gnije - Gdzie jest PO i KOD bo znowu sypią pseudo piach i pseudo sól na drogi (1)

    • 5 3

    • a co maja sypać?

      • 2 0

  • Obowiązkiem miast powiatów ( Gdańsk , Gdynia ) jest również wywożenie śniegu zgarnietego przez

    zarządców /właścicieli domów na pryzmy.. o czym całkowicie zapominają. Obowiazek wynikający z ustawy.

    • 7 0

  • STOP dla sypania piasku/marglu i soli/wapnia na drogi bo ponosimy ogromne koszty i straty (2)

    Z powodu sypania na drogi pseudo piachu i pseudo solo Gniją jak poniżej:
    ulice
    barierki
    autobusy
    trolejbusy
    tramwaje
    SKM
    PKM
    drogi
    chodniki
    elewacje
    podłogi w na klatkach schodowych
    podłogi w sklepach
    nasze płuca
    STOP dla tego syfu który niszczy nasze zdrowie

    • 16 5

    • Dobrze że u nas w Starzynie nie sypio, zapraszamy sporo wolnych działek jest do sprzedania i jakie ładne widoki.

      • 1 1

    • niszczą się buty, a zwierzętom okaleczają łapy

      • 8 2

  • zacznijcie liczyć pieniądze oraz straty jakie sami sobie wyrządzamy sypiąc piach i sól na drogi - zobacz jak to ronią Niemcy (1)

    W Polsce każdy samochód po zimie to zgnilizna a w Niemczech to nówka

    • 12 3

    • Mów za siebie. Jak masz złom to i bez soli jest złomem. A nowemu nawet sól nie zaszkodzi. Co nie zmienia faktu, że też wolałbym, aby drogi były oczyszczane czymś innym niż sól.

      • 6 3

  • Jak? Jak zwykle, czyli słabo. Ale mimo tego świetnie sobie radzimy :)

    • 2 4

  • Polaka i Polkę poznać na zachodzie ze jest z Polski bo maja zdeformowane buty przez ta pseudo sól i pseudo piach

    • 6 6

  • W gminie Szemud wójt tak "zorganizowal" przetarg (4)

    Że nie ma komu odśnieżać.

    Wy w Trójmieście nie płaczcie bo u was ktoś jest odpowiedzialny i odśnieżanie funkcjonuje.

    • 18 8

    • co nas obchodzi szemud??? (1)

      • 17 5

      • A co, ty nigdy nie ruszasz się z piwnicy na Oruni?

        Są tacy co i rowerami i autami jeżdżą na Kaszuby. Ale są i tacy co siedzą w piwnicy sfrustrowana codziennie

        • 6 8

    • (1)

      Szemud nie leży w Polsce. Uciekaj na jakieś inne forum.

      • 12 4

      • W Polsce nie leży Tusk

        I jego dziadek

        • 8 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane