• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak (nie)działają podwójne przystanki tramwajowe

Jakub Knera
10 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W kilku miejscach widnieją informacje o podwójnym przystanku, jednak nie zawsze mogą się tam zatrzymać  dwa tramwaje naraz. W kilku miejscach widnieją informacje o podwójnym przystanku, jednak nie zawsze mogą się tam zatrzymać  dwa tramwaje naraz.

Chociaż w Gdańsku jest zaledwie kilka przystanków, na których mogą zatrzymywać się dwa tramwaje naraz, motorniczy niechętnie korzystają z tej możliwości.



- Stoję na przystanku przed dworcem, na który podjeżdża tramwaj. Za nim nadjeżdża kolejny, ale zamiast podjechać na przystanek, staje tuż przed nim. Tam czeka, aż pierwszy odjedzie - napisał pan Wojtek w mailu do redakcji.

Pani Anna: - Chciałam się przesiąść przed dworcem, ale mój tramwaj zatrzymał się przed przystankiem, choć było na nim miejsce na drugi skład. Zwróciłam uwagę motorniczemu, żeby podjechał na przystanek, ale powiedział mi, że doskonale wie, kiedy może a kiedy nie może podjechać na przystanek

Nasi czytelnicy już parokrotnie pisali do nas w tej sprawie. Postanowiliśmy więc sprawdzić, na jakich zasadach funkcjonują podwójne przystanki tramwajowe.

Podwójne przystanki są:

- Podwójne przystanki mają zapewnić szybszą wymianę pasażerów i umożliwić im przesiadkę między dwoma tramwajami - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

W Gdańsku jest pięć przystanków, z których mogą równocześnie korzystać dwa tramwaje. Podwójne przystanki w obu kierunkach znajdują się przed Dworcem Głównym, na al. Armii Krajowej (między Okopową i ul. 3 Maja) i przy pl. Zebrań Ludowych (przystanek "Brama Oliwska"). Przedłużone są także przystanki Nowe Ogrody w kierunku al. Armii Krajowej, oraz Opera Bałtycka w kierunku al. Hallera i ul. Klinicznej. W tym ostatnim przypadku na przystankach mogą zatrzymywać się wszystkie tramwaje z wyjątkiem dwóch Pes 12NaG naraz.

Jednak bardzo często zatrzymanie się za innym tramwajem zależy od decyzji motorniczego.

- Przystanki podwójne nie są dla nas obowiązkowe. To, czy dwa tramwaje mogą bezpiecznie zatrzymać się w tym samym czasie, zależy od wielu czynników - tłumaczy Marek Kapiński, motorniczy który obsługuje m.in. linie 6 i 11. - Musimy zachować odpowiednią odległość, a czasem wpływ na to ma pogoda. Ale pojawiają się też względy praktyczne. Oto przykład. Stoję jako drugi tramwaj na przystanku przy Dworcu PKP, w kierunku Wrzeszcza. Gdy odjeżdża pierwszy tramwaj ja także mógłbym ruszyć. Pasażerowie cały czas jednak dobiegają, więc na nich czekam. Wolę stać na przystanku jako pierwszy tramwaj, by ludzie nie musieli biegać - tłumaczy pan Marek.

Zobacz także: Wszystkie Pesy jeżdżą już po Gdańsku

Zobacz paradę Pes w Gdańsku, która odbyła się po przyjeździe ostatniego, 35. tramwaju z Bydgoszczy.

Miejsca

Opinie (121) ponad 10 zablokowanych

  • podwójne

    Moim zdaniem przystanki na dwa składy są niezbędne w miejscach gdzie zbiegają się różne tory. Faktem jest, że to wymaga biegania, ale gdy ktoś ma oczy na miejscu i myśleć potrafi - jakoś korzysta z tego układu. Biegających o których wspomina Pan Motorniczy nigdy nie zabraknie :)

    • 7 0

  • a w Gdyni od paru miesięcy autobusy i trolejbusy, nawet jeśli pojedyncze

    dojeżdżają maksymalnie do końca przystanku. Np. przy Pl. Kaszubskim wjeżdża po zakręcie w lewo w ul. Jana z Kolna i sunie do końca, aż od nowego hotelu Blick. Za nim nic nie jedzie a on staje daleko za znakiem przystanku. Ludziska przez kiepsko sygnalizowane pasy (zebrę) pędzą za nim do hotelu.

    • 0 2

  • Motorniczy Kapiński

    Woli stać na przystanku jako pierwszy tramwaj, by ludzie nie musieli biegać Ale tym ludziom uniemożliwia przesiadkę, gdyby stanął jako drugi. Zbawca ludzkości...

    • 5 5

  • to kolejny polski wynalazek

    kiedy to urzędnik coś mądrego wymyśli, zaś wykonawca (tu motorniczy) ma swoje zdanie w temacie... W Niemczech nie do pomyślenia.

    • 7 1

  • podwójne przystanki

    a w warszawce to standard zawsze drugi tramwaj otwiera dzrzwi celem wypuszczenia i wpuszczenia pasażerów jednolite przepisy dla wszystkich motorniczych

    • 7 1

  • podwójne przystanki - skomunikowanie

    podwójne przystanki umożliwiają przesiadkę, można by do rozkładu wpisać skomunikowanie - i wówczas ma to być obowiązkowe dla motorniczych. No chyba że tramwaj ma niesprawne hamulce aby zatrzymać się tak blisko drugiego tramwaju - wówczas wycofać z obiegu!!!

    • 7 1

  • Za krótkie przystanki !

    Dlaczego GIK modernizując linie tramwajowe robi krótsze przystanki ( patrz Jaśkowa Dolina) oraz przy zmodernizowanej trasie wciąż stoją stare i obskurne wiaty.
    Urzędnicy nie zaplanowali w projekcie i teraz będzie się mściło przez najbliższe lata.

    • 10 4

  • Bezsensowne są podwójne przystanki. I tak pierwsza sygnalizacj świetlna je weryfikuje. Niestety tak jest gdy zasady ustalaja ci co wogóle tramwajami nie jeżdzą.

    • 14 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane