Fakty i opinie

Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości?
Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości? fot.Dariusz Sobiecki

Do 2040 r. ma być gotowa nowa, szybka linia kolejowa z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trasa ma zaczynać się między Tczewem a Malborkiem i pobiec przez Powiśle, Grudziądz, Toruń, Włocławek i Płock.



Jak oceniasz budowę nowej trasy z Trójmiasta do CPK?

pozytywnie, tras kolejowych nigdy dość 34%
mam mieszane uczucia, przecież wydaliśmy ponad 10 mld na remont trasy Gdynia-Warszawa 18%
nie ma się co emocjonować, ta trasa nigdy nie powstanie 48%
zakończona Łącznie głosów: 1703
O wizji rozwoju sieci szybkich połączeń kolejowych w Polsce opowiadał Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas konferencji "W kierunku spójnej Europy", która w piątek odbyła się w ECS-ie.

Na wstępie przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma powstać na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Ma to być największy port lotniczy w Polsce, dobrze skomunikowany koleją z największymi polskimi metropoliami, w tym Trójmiastem.

By CPK rzeczywiście był łatwo dostępny dla wszystkich Polaków, należy rozbudować szlaki kolejowe prowadzące na Mazowsze. W nomenklaturze projektantów określa się je jako "szprychy" i węzły.

Ich budowa została podzielona na trzy etapy:

  • Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) przewiduje zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe - dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
  • Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
  • Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych, nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji.


Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK.
Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK. graf. Trojmiasto.pl

Kolej dużych prędkości do 2040 r.



- Prace nad budową kolei dużych prędkości mają potrwać do 2040 r. - mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej z budową infrastruktury dla systemu przewozów do i z CPK wynosić mają 35-40 mld zł. Zakłada się, że te wydatki zostaną rozłożone na lata 2020-2035.

Z punktu widzenia mieszkańców Trójmiasta, najważniejsze są prace nad szlakiem kolejowym łączącym Gdynię, Sopot i Gdańsk z CPK. Pociągi kolei dużych prędkości dojadą najpierw istniejącą linią do Żuław między Tczewem i Malborkiem. Stamtąd kolej dużych prędkości odbije nową trasą na południe i pociąg pojedzie dalej do Grudziądza.

Pociągi kolei dużych prędkości na Kujawach ominą od wschodu Toruń i pojadą do Włocławka. Stamtąd w kierunku CPK pociąg pojedzie do Płocka, by dotrzeć ostatecznie do CPK.
Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku.
Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku. graf. Centralny Port Komunikacyjny

Opinie (200) ponad 20 zablokowanych

  • Cieszę się, że powstanie centralny port komunikacyjny. (9)

    Przynajmniej będzie bliżej do Afryki, popieram!

    • 124 42

    • Cóż za megalomania (3)

      ledwo ledwo zmodernizowano przez strasznie długi czas i byle jak kolej do Warszawy, a teraz chcą budować zupełnie nową linę prowadzącą de facto też do Warszawy.

      • 11 1

      • czas (1)

        dodam tylko ze mamy na to czekac 21 lat...

        • 4 0

        • żal komentować te brednie

          • 1 2

      • bo Prwadziwe Interesy robi się tylko na słomianych inwestycjach

        bo "te Nagrody nam się po prostu należały" :))))

        • 7 1

    • wreszcie rząd który umie rządzić (1)

      • 7 29

      • I buduje pociągi do nikąd...

        • 21 5

    • Pan Piotr Malepszak roztacza piękne wizje, ja mogę opowiadać równie piękne historie z pół jego kasy ! Nawet piękniejsze :-) Robota świetna , patrzysz na mapę i opowiadasz wszytkom bajki o pociągach, drogach i świetlanej przyszłości.

      • 14 1

    • MN - Maciej Naskręt

      Należy się wykazać dla nowej fuchy w PR i pisać artykuły niczym do broszurki propagandowej ala późny Gierek. Tylko dlaczego się wstydzi normalnie podpisać?

      • 7 1

    • Chłopcze on nigdy nie powstanie tak jak samochody elektryczne zapowiadane przez Mongoła

      • 2 1

  • Czytam o tych pomysłach (41)

    CPL, Przekop mierzei, 500 zł dla bogatych i pracujących rodziców i jestem za obowiązkowymi badaniami psychiatrycznymi dla polityków!!!

    • 269 58

    • (7)

      Tunel pod kanalem Angielskim tez byl kiedys mrzonka politykow, wiesz?

      • 26 35

      • Oooo, pisior wstał

        Przyjmij do wiadomości, że potrzeba ludzi myślących a nie bojących się prezesa i o stołek swój!
        Tunel był potrzebny niestety brakuje kolejnych rozwiązań drogowych.

        • 21 20

      • nie popisuj się (2)

        W Polsce mówimy La Manche

        • 17 7

        • Na mapach morskich nazwa kanału: angielski (1)

          tylko francuzi nazywają La Manche,

          • 5 2

          • Na polskich mapach szkolnych tez

            jest La Manche, wiec nie tylko Francuzi.

            • 5 0

      • Za prywatne pieniądze.. (2)

        Tylko został zbudowany za prywatne, a nie publiczne pieniądze. Subtelna różnica powodująca, że każda wydana złotówka (funt) jest oglądana dwa razy.

        • 17 8

        • Pracowałeś kiedyś w dużej prywatnej firmie? (1)

          Poziom marnotrawstwa jeszcze większy, niż w budżetówce...

          • 5 15

          • Mylisz korporacje z prywatną

            Marnotrawstwo zdarza się w rozrośniętych korporacjach, w prywatnych firmach właściciel raczej na to nie pozwala.

            • 4 1

    • Tak jak przekop jest bzdurą, tak koleje dużych prędkości powinniśmy mieć już dawno. (24)

      Jesteśmy krajem o idealnych rozmiarach i sprzyjającym ukształtowaniu terenu dla budowy szybkiej kolei. Sprawny transport to motor gospodarki.

      • 18 6

      • (19)

        Przekop nie jest bzdurą. Bzdurą to jest CPK.

        • 6 16

        • Przekop jest bzdurą. (18)

          Co według Ciebie ma tam pływać? CPK jest
          już znacznie bardziej racjonalnym pomysłem, szczególnie biorąc pod uwagę ograniczone możliwości rozwojowe Okęcia. Co w tym dziwnego że duży kraj europejski chce mieć duży port lotniczy? W większości państw rozwiniętych to standard, nikt tam nawet nie dyskutuje słuszności istnienia dużych węzłów komunikacyjnych. To przysłowiowe okno na świat.

          • 10 8

          • Odnośnie CPK nie sposób się nie zgodzić (10)

            Jednak twierdzenie, że przekop to bzdura, to z tym twierdzeniem się zupełnie nie zgodzę...
            Po pierwsze, niezależność od Rosji i bezpieczeństwo
            Po drugie lepiej zainwestować w rozwój tego regionu niż stale wypłacać zasiłki bezrobotnym elblążanom - niech sami pracują na swoje utrzymanie, Elbląg i okolice zalewu..
            Po trzecie, w końcu nastąpi stan graniczny przepustowości CMK z portów w trójmieście i w końcu przynajmniej mniejsze jednostki będzie można przekierować do portu w Elblągu co w przyszłości może rozładować natężenie ruchu, które już w chwili obecnej ogranicza ruch wewnątrz aglomeracji o przyszłości nie wspominając...
            Z tych właśnie w/w względów, nie uważam, żeby przekop był bzdurą...
            Jest uzupełnieniem infrastruktury która znajdzie swoje zastosowanie tak samo jak CPK, jest równie ważny jak wybudowanie SKM do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański, równie ważny jak uzupełnienie linii PKM poprzez uruchomienie linii 229 z Pruszcza na Kaszuby, równie ważne uruchomienie SKM w stronę Tczewa, nie mniej ważna rozbudowa SKM na terenie trójmiasta, ot choćby nie mniej ważne wznowienie ruchu pasażerskiego do Nowego Portu, czy też na północy Gdyni, upowszechnienie ruchu pasażerskiego w rejonie zatoki gdańskiej oraz żeglugi śródlądowej - poprzez zwiększenie liczby kursów oraz obniżenie cen w celu spopularyzowania ruchu pasażerskiego, turystycznego oraz przemieszczania ładunków na szeroką skalę wodami śródlądowymi... Nie mniej sensowna jest budowa via-karpatia.
            Należy pamiętać, że każdy drobny element tworzy spójną całość, która powinna łącznie tworzyć zintegrowaną sieć komunikacyjno-transportową... Inwestując teraz, możemy liczyć na to, że w przyszłości zwróci się to w zwielokrotnioną siłą rozwoju gospodarczego, siła nabywczą każdego z nas, co w znacznym stopniu powinniśmy odczuć również w poprawie budżetu domowego...

            • 20 8

            • widzę, ze łykasz propagandę jak młody pelikan (2)

              "przekierować statki do Elbląga..." Ten niby port morski, a raczej szuwarowo-błotny z max. zdolnościami przeładunkowymi na poziomie być może 2-3 mln ton może sobie wozić... węgiel z Kaliningradu i z powrotem.

              • 17 11

              • Przekop niestety zrobi z Mierzei wyspę, która w większości jest w posiadaniu Rosjan. A dla nich to będzie wyśmienity pretekst do zajęcia jej w całości do przekopu właśnie i ... co im zrobimy?

                • 8 5

              • tam to co najwyżej szalupowo-szuwarowy transport i wycieczka do albumu Prezesa+

                nawet do Szczecina wożąc .... to 1/2 towarów musi być wyładowywane już w Świnoujściu ... bo potem za płytko!!! ... to gdzie Ekonomicznie ten Elbląg z tym wąskim przekopem i płycizną mierzei ????

                • 5 3

            • (6)

              Przekop Mierzei Wiślanej jest bzdurą. Nie wpłynie tam żaden duży statek. Przekop będzie miał 4 m. więc teoretycznie jednostki o tonażu ok 1000 GT będą mogły wejść do portu w Elblągu. Ale tylko teoretycznie ponieważ nabrzeża portowe nie są wstanie przyjąć takich statków, max głębokość to 2,5 m. Więc statek który wejdzie do tego portu musi mieć zanurzenie ok 2,2 max. Nie ma tam infrastruktury do przeładowania towarów. Jest tylko jedna suwnica.
              Dajecie sobie mydlić oczy uniezależnieniem się od Rosji. Jeżeli armatorzy chcieli by wpływać do portu w Elblągu to by to robili, a przejście statku przez wody rosyjskie nie stanowiło by dla nich problemu. Ale są powody dla których żaden armator nie chce wpływać do tego portu. Jest nim brak infrastruktury przeładunkowej i małe zanurzenie, ale również brak ludzi do pracy: pilotów, dźwigowych, cumowników.
              Nie dajcie sobie mydlić oczu. Przekop Mierzei to bezsensownie wydane pieniądze. Nigdy port Elbląg nie dorówna Gdańskiemu czy Gdyńskiemu. Dlaczego nikt nie mówi o rozwoju innych portów: Ustki, Władysławowa, Kołobrzegu??
              Każdy kto jest choć trochę związany z gospodarką morską wie, że ten pomysł to bzdura. O negatywnym wpływie tego przekopu na środowisko nie wspomnę.

              • 15 12

              • To że nie ma, nie znaczy, że nie będzie... (1)

                Jeśli stworzy się warunki, to i port przeładunkowy może powstać...
                Nikt nie mówi, że port w Elblągu ma dorównać temu w Gdańsku czy Gdyni? Może stanowić port dla mniejszych jednostek, być alternatywą, tak by odciążyć w przyszłości porty w Gdańsku i Gdyni choćby w części oraz prowadzącą od nich infrastrukturę drogowo-kolejową, która już dziś jest przeładowana - stąd min. nieregularne kursowanie PKM, korki na ulicach miast i na obwodnicy... - czy już rozumiesz?
                Dopuść do świadomości cień wątpliwości, czy to aby ty nie dajesz sobie oczu zamydlić pro-niemieckiej opozycji, która nie rozbudowując infrastruktury w Polsce sprzyja rozwojowi portowi na w Hamburgu i rozwojowi niemieckiej gospodarki? Czy nie działa na szkodę Polski?
                Dodam, że w Elblągu jest dostateczna liczbą rąk do pracy, są to ludzie którzy dziś dojeżdżają do pracy do trójmiasta, tymczasem przy stosownych okolicznościach, z pewnością nasikaliby na te codzienne dojazdy, stanie w korkach czy wynajem lokali w trójmieście... wielu specjalistów dojeżdża tu każdego dnia... mogliby spokojnie dojechać samochodem, autobusem miejskim czy tramwajem do pracy w porcie w Elblągu.

                • 7 5

              • Nie do końca się zgodzę. Przeczytaj o parametrach zalewu. Średnia głębokość 2,7 m. To, że będzie przekop to jedno, ale przez zalew nie ma możliwość przejścia duża jednostką. Zostają jakieś barki itp i to też o nie dużej ładowności. Port w Gdańsku się rozrasta po to żeby stanowić konkurencję dla Hamburga. Ale liczy się jeszcze infrastruktura. Port w Elblągu nie ma połączenia kolejowego. A większość kontenerów lub towarów sypkich jest transportowana koleją.
                Poza tym spójrz na położenie Hamburga. Towary które mają jechać do Austrii, Luksemburga itp. Jest lepsze połączenie drogowe. Elbląg od nie dawna ma jedynie dobre połączenie przez Gdańsk do np. Łodzi lub Poznania. Kto będzie chciał ponosić dodatkowe koszta jeżeli chodzi o transport jak może odebrać towar w Gdyni lub Gdańsku i nie nadkładając kilometrów transportować to w głąb kraju.
                Przekop Mierzei miał by sens jak port w Elblągu mógł by konkurować z innymi portami w Polsce. A niestety przez brak infrastruktury nie będzie to możliwe.
                Poza tym czy nie uważasz tego za dziwne, że to akurat w roku wyborczym zaczęły się prace nad przekopem.
                Jak dla mnie jest to kiełbasa wyborcza i tyle.
                Rozbudowa portu to są miliardy złotych. Zakup holowników, przystosowanie nabrzeży, pozyskanie i wyszkolenie pracowników, wykonanie przekopu i utrzymanie jego przepustowości. Koszty ogromne, zyski bardzo małe. Zarówno finansowe jaki i gospodarczo-społeczne.

                • 6 2

              • Dokładnie

                Warto jeszcze dodać, że wg planów przekop ma umożliwić wpływanie do Elbląga jednostkom o długości 100m. Problem leży jednak w tym, że rzeka Elbląg, przy której leży elbląski port, ma w najszerszym miejscu szerokość około 50-60m. Nie ma tam zatem miejsca na obrotnicę, czyli pogłębiony akwen o kształcie koła, gdzie statek może "zawrócić". Czyli planowane jednostki będą mogły do elbląskiego portu wpłynąć, ale już z niego same nie wypłyną. Trzeba będzie brać asystę co najmniej dwóch holowników (przód - tył) i "jechać na wstecznym" 20km w dół rzeki, aż do Zalewu Wiślanego, gdzie statek będzie się w końcu mógł obrócić. Podwyższy to horrendalnie koszty obsługi statku. I szczerze powiedziawszy sądzę, że asysta holowników będzie potrzebna również przy wchodzieniu do portu - zarówno przy żegludze wzdłóż całego toru podjeściowego przez Zalew - z uwagi na ciągłe zamulanie, jak i przy żegludze w górę rzeki Elbląg - z uwagi na wąski tor wodny. A to są dalsze koszty.

                Ciekaw też jestem w jaki sposób przekop ma nam zapewnić bezpieczeństwo? Czyżby w Elblągu miała powstać jakaś baza MarWoju? I cóż będzie w niej stacjonować? Kajaki bojowe WOTu? W rzeczywistości przekop pogarsza naszą pozycję międzynarodową, gdyż daje Putinowi argument w dyskusjach odnośnie zagrożeń środowiskowych spowodowanych rosyjskimi inwestycjami infrastrukturalnymi.

                Kanał jest i był czystą propagandą na potrzeby wewnętrzne - tak za czasow PiS jak i PO. Różnica jest taka, że PO tylko sobie gadało i używało idei przekopu do krótkotermjnowych celów wyborczych, a PiS chce ten projekt zrealizować, nie zważając na koszty - ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.

                • 8 6

              • głupiś jak but (2)

                Ja pracuję na statkach i dostęp do morza i regularne wpływanie statków zwiększa zatrudnienie. Myślisz, że pilotów, cumowników, pracowników portowych nie można tam zatrudnić? Oczywiście, że można. Port w Elblągu nie ma dorównać portowi w Gdańsku, ma się rozwijać. Taka barka 100 metrowa jest w stanie pomieścić ok.100 kontenerów, a tir ile przewiezie? też 100 kontenerów weźmie na pakę i zawiezie do Elbląga? Dźwig może byś samojezdny, tak np wyposażony jest port w Albanii Durres. Malutki port, który ma dźwigi portowe ale też samojezdne kołowe. Rozumiesz, że w transporcie morskim możesz przewieźć znacznie więcej, a nie dużo wolniej? Chodzi o rozwój bloku wschodniego m.in. Warmińsko Mazurskie. Następna sprawa możliwości turystyczne i wejścia/wyjścia żaglówek, jachtów. Dlaczego w Holandii jednak im się opłaca i mają rozwiniętą sieć wodno rzeczną a barek jest tam tak dużo? Ciekawe nie?

                • 4 7

              • to już lepiej - przywrócić żeglowność ODRY

                bo TAM na samym frachcie do Czech... to Polska zarabiałaby jakieś Miliard Euro rocznie !!! ..... nie mówiąc już o możliwej budowie wzdłuż Odry setek specjalistycznych firm - z towarem exportowym o olbrzymich gabarytach / przęsła mostów, dźwigi, suwnice, wiatraki, spichlerze, gigantyczne młyny kulowe itd... :))))

                • 4 0

              • Skoro pływasz na statkach to wiesz jakie jest zanurzenie takiej barki. Mniej niż 2,5 m?? Długość nabrzeża w Elblągu nie pozwoli na zacumowanie takiej barki.

                • 0 0

          • W wielkich krajach nie buduje się lotniska w polu (4)

            bez zapewnionego finansowania i deklaracji wykorzystania jego potencjału przez przewoźników.
            Do lotów gastarbajterskich i czarterowych wystarczają porty regionalne.

            Linie transkontynentalne latać tu nie będą, a dla lotów krajowych taka lokalizacja jest bez sensu.

            • 5 10

            • Bez sensu to jest twoje biadolenie

              Patrząc na karty historii jestem w stanie dowieść, że plan budowy CPK nie musi być skazany na porażkę:
              Otóż, mam co najmniej trzy przykłady tego, że w Polsce można zrobić coś z niczego, muszą się na to jedynie złożyć okoliczności oraz źródło finansowania.
              Przykład pierwszy - Gdynia, niegdyś osada - wieś rybacka - wyrosła niemałe miasto portowe i stoczniowe... okoliczności sprzyjające - Polska nie miała dostępu do morza - mobilizacją do jego budowy
              Przykład drugi - Łódź - miasteczko bez infrastruktury kolejowej z bardzo oszczędną infrastrukturą drogową - okoliczność - rewolucja przemysłowa + otaczające tereny z których można było pozyskiwać materiał do produkcji tkanin - dziś choć Łódź wyludnia się, to i tak względem wielkości na przemian z Krakowem stanowi raz drugie raz trzecie miejsce w kraju pod względem liczby mieszkańców - mało? Łódź posiada tramwaj którym można przemieszczać się po całej aglomeracji, czego trójmiasto może Łodzi tylko pozazdrościć stojąc porannych i popołudniowych korkach..
              Przykład trzeci: - Katowice - niegdyś jedynie skrzyżowanie dróg - następnie ośrodek wydobywczy na obszarze którego powstało miasto, które wraz z wybuchem rewolucji przemysłowej rozwinęło się w prężnie działający ośrodek, który dziś jest największym miastem w konurbacji górnośląskiej, z siecią połączeń komunikacyjnych tramwajowych pomiędzy miastami, na przestrzeni dziejów wyrastając z skrzyżowania dróg na miasto wojewódzkie, tak jak wyżej opisana Łódź.
              Nawiązując do powyższego, należy odnieść się do tego przypadku ustosunkowując się równolegle nie tylko do obecnej sytuacji gospodarczej w Polsce ale przede wszystkim w Europie.
              Jesteśmy największym państwem w Europie środkowej, abstrahując od słuszności migracji ludzi odmiennych kulturowo, czy jej braku, widać wyraźnie, że zachód nie jest już tak bezpieczny, mamy potencjał twórczy i produkcyjny.
              Brakuje nam infrastruktury która właśnie ma powstać.
              Mówiąc w przenośni, Polska może stać się, wyśnioną Gdynią, Łodzią czy Katowicami tamtych czasów w sferze gospodarki międzynarodowej, to od nas zależy czy to się stanie czy też nie, w jakim to będzie kształcie, jak będzie przebiegała ta rewolucja, i ostatecznie czy damy radę to utrzymać, rozwijać, czy będziemy to zwijali poprzez dokonywanie niewłaściwych wyborów...

              • 9 7

            • Ten port jest właśnie do lotów dalekich. Pomijając kwestie skąd niby mielibyśmy sfinansować taki projekt to pisanie ,że nikt nie buduje w polu to mogę podać przykład Oslo w którym mieszkałem 4 lata i port Gardemoen w mniej wiecej takiej odległości od Oslo.
              W ścisłej okolicy tego portu są takie miasta jak ,Żyrardów , Pruszków , Sochaczew , Grodzisk Mazowiecki czy Błonie każde miasto z ok 50 tys mieszkańców I zaledwie 40km od Warszawy i około 90km od Łodzi. To nie jest żadne pole a jedno z najgęściej zaludnionych miejsc w Polsce.

              • 4 1

            • sam się dziwię że Pinokio nie zapowiedział wybudowania tam stacji kosmicznej (1)

              aż się prosi ..... II Bajkonur czy inny Canaveral Space Center :))))))))))

              • 3 3

              • Cape Cossacovo - ze Szczurkiem na spolke.

                • 0 0

          • (1)

            Elblag to bodaj jedyny ośrodek przemysłu ciężkiego w tej części kraju i chodzi głównie o to żeby mógł drogą wodną wysyłać swoje wyroby do portu w Gdańsku i dalej w świat, bez tego Elbląg ostatecznie zdechnie. Natomiast przeładunków towarów w porcie Elblągu nikt się chyba nie spodziewa.

            • 0 0

            • Tiaaa... z portu w Elblagu do portu w Gdansku....

              To teraz przybliz nam glupim: ile czasu i pieniedzy oszczedzi taka operacja?

              Dla ulatwienia dodam, ze towary przewozone droga morska (nawet wewnatrz unijnie) musza przejsc odprawe celna...

              ... najpierw w glebokowodnym Elblagu, potem w Gdansku.

              • 0 0

      • tylko że budowa kolei dużych (1)

        do CPL jest i**otyzmem. kolej powinna łączyć 5 6 największych aglomeracji. połączenia poniżej 2 godzin między nimi spowoduje integracje ekonomiczną kraju i wysoką mobiloność pracowników jak w Japoni.

        • 0 0

        • No ale bedzie laczyc aglomeracje

          Nam np. znaczaco poprawia sie polaczenia do :
          Torunia, Warszawy, Łodzi, Katowic, Krakowa. Mało?
          To jak zrobiono Warszawa-Gdańsk to przyklad ciasnego myslenia.

          • 1 0

      • to Pendolino bez WiFi ... kupiono na EURO2012 by zaimponowac murzynom (1)

        i teraz to tylko miejscami jeździ to te 200km/h ... bo pomimo remontów i inwestycji ... i to też zdołano w Polsce spartolić ... podobnie jak te Autostrady i te Lotniska

        • 1 0

        • Co ty pie.......

          Prace nad zakupem szybkich skladów zaczeto długo wcześniej. Poszukaj np. kiedy na testy przyjechało pendolino poprzedniego typu. Takie jak kupili wcześniej Czesi

          • 0 0

    • ej ej ! ale przekop mierzei to fantastyczny pomysł Donalda Tuska! donald wracaj i dokończ ten pomysł! czekamy

      • 2 8

    • Czy pisząc to, byłeś wcześniej u lekarza?

      • 1 1

    • Gierek by wymiękł od tego poziomu propagandy

      • 7 2

    • zapomniałeś o nauce masturbacji

      chyba będą z tego zajęcia a doświadczeni politycy będą wykładowcami

      • 3 4

    • Mam z moją "drugą połową" zarobki przekraczające 10 tysi na miesiąc

      do tego lewy dochód z poza pracy, miesięcznie wychodzi ok. 15 tys. Po co takim jak moja rodzina dają 500 plus? Chyba dla jaj!

      • 2 7

    • To nie jest kwestia polityczna, o tym że CPK powinno powstać wiemy już od lat 70.

      To samo przekop mierzei - musimy być niezależni politycznie jeśli chodzi o port w Elblągu. Nie ma wpływu na to partia aktualnie rządząca.

      • 3 5

    • No tak pincet tylko dla nierobow

      Których jedyna robota jest zmajstrowamie gromadki dzieci

      • 2 3

    • Nie, pracującym należy dowalić dodatkowe 500 zł podatku miesięcznie, aby wiedzieli,

      że w Twoim kraju praca to przestępstwo, a życie z zasiłków to obywatelski obowiązek.

      • 2 0

  • czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości?

    jak zlikwidują te kolizyjne przejazdy na Oruni czy w Gdyni to tak

    • 49 3

  • 2040? (3)

    W francji już od dawna jeżdżą 300km/h. A w 2040 pewnie będą jeździć 500km/h.

    • 80 11

    • Będą raczej stawać co 15 minut (1)

      na modlitwy do Allacha.

      • 3 5

      • Pisze się przez samo 'h', analfabeto!

        • 5 0

    • dodaj 100 kmh

      We Francji będą jezdzic z predkością 600 kmh! Francja ma wszystko naj naj naj. Nawet sery lepiej śmierdzą, a alkoholicy są ładnie i czysto ubrani. Nie to co u nas.

      • 9 2

  • my w Gdyni mamy lotnisko i na żaden CPK jeździć nie będę!

    • 99 13

  • Maro (6)

    Czy aby na pewno miną od Zachodu TORUŃ, a może jednak od wschodu??

    • 46 3

    • a jezioro damy tutaj (1)

      • 12 0

      • niech sobie stoi wśród zieleni

        • 5 0

    • oj czepiasz się

      przecież jadąc pociągiem z trójmiasta Toruń będzie po prawej... czyli od wschodu ;-)

      • 3 1

    • hehe

      no właśnie taka wizja jest że w 2040 strony świata się nawet zamieniają

      • 8 0

    • Może to dziwna konstrukcja językowa i może przekombinowałem, ale czy "od zachodu" to nie tak jakby inaczej powiedzieć "ze wschodu"? Albo czy nie chodzi o to, że jadąc koleją Toruń będzie w momencie mijania na zachód od pociągu? ;)

      • 0 2

    • Co za różnica, ważne że ominie Toruń.

      • 0 0

  • Nie będzie cpl (4)

    Dajcie spokój z tą propagandą

    • 86 24

    • Lepiej niech w końcu zbudują S6.

      • 7 1

    • NIe da się (2)

      No tak, przecież Gdańszczanie są wyborcami ludzi, których program składa się z dwóch pkt.:
      1. nie da się,
      2. odsuńmy PiS od władzy.

      • 12 8

      • przynajmniej nie głosujemy na tych, dla których (1)

        1) czarne jest białe
        2) wymarzonym wzorcem zarządzania jest późny PRL
        3) doprowadzenie kraju do ruiny jest realizowanym hasłem wyborczym

        • 13 10

        • Czyli na kogo?

          • 0 0

  • (2)

    Tak ludzie beda sie tlukli PKP z trojmiasta na lotnisko pissbaranow ...haha zamiast wygodnie poleciec z przesiadka we frankfurcie monachium helsinkach kopenhadze czy innym amsterdamie...ciekawe jak dojechac do pissbaranowa na lot o 6 rano .....pissuary sa mundry inaczej

    • 91 41

    • Spokojnie zanim zbudują ten port już od dawna będą istniały teleporty.

      • 8 2

    • Pewnie

      Lepiej Flexibusem 20 godzin do Kopenhagi, po co 2 godzinki Pendolino do CPK

      • 3 1

  • Nie będzie żadnego CPK. (3)

    • 92 26

    • Jak wygra PO (1)

      To na pewno nie będzie. Mamy przecież duże lotnisko w Berlinie ! Po co nowe budować ?

      • 14 11

      • Akurat tego nowego w Berlinie to Niemcy też nie umieją ukończyć. Nie wiem skąd pomysł że naszym dobrozmiennym geniuszom wyjdzie to lepiej.

        • 10 4

    • Kaczyński miał zęby też mieć zrobione i co?

      • 5 0

  • 2040 r ???????????????????????????????? (2)

    kto tym będzie jeździł ? nasze prawnuki ?

    • 73 17

    • Tak na prawdę nie skończona jest jeszcze trasa nr 7 do Warszawy która miała być gotowa w 2012..
      CPK jest możliwy jak amerykanie sypną dolarami pytanietylko za jaką cenę? albo damy chińczykom ten port i oni zbudują.

      • 8 3

    • No na szczęście wy, KODziadki

      będziecie już tylko wzmianką w podręcznikach.

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.