• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

mn
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości? Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości?

Do 2040 r. ma być gotowa nowa, szybka linia kolejowa z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trasa ma zaczynać się między Tczewem a Malborkiem i pobiec przez Powiśle, Grudziądz, Toruń, Włocławek i Płock.



Jak oceniasz budowę nowej trasy z Trójmiasta do CPK?

O wizji rozwoju sieci szybkich połączeń kolejowych w Polsce opowiadał Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas konferencji "W kierunku spójnej Europy", która w piątek odbyła się w ECS-ie.

Na wstępie przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma powstać na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Ma to być największy port lotniczy w Polsce, dobrze skomunikowany koleją z największymi polskimi metropoliami, w tym Trójmiastem.

By CPK rzeczywiście był łatwo dostępny dla wszystkich Polaków, należy rozbudować szlaki kolejowe prowadzące na Mazowsze. W nomenklaturze projektantów określa się je jako "szprychy" i węzły.

Ich budowa została podzielona na trzy etapy:

  • Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) przewiduje zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe - dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
  • Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
  • Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych, nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji.


Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK. Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK.

Kolej dużych prędkości do 2040 r.



- Prace nad budową kolei dużych prędkości mają potrwać do 2040 r. - mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej z budową infrastruktury dla systemu przewozów do i z CPK wynosić mają 35-40 mld zł. Zakłada się, że te wydatki zostaną rozłożone na lata 2020-2035.

Z punktu widzenia mieszkańców Trójmiasta, najważniejsze są prace nad szlakiem kolejowym łączącym Gdynię, Sopot i Gdańsk z CPK. Pociągi kolei dużych prędkości dojadą najpierw istniejącą linią do Żuław między Tczewem i Malborkiem. Stamtąd kolej dużych prędkości odbije nową trasą na południe i pociąg pojedzie dalej do Grudziądza.

Pociągi kolei dużych prędkości na Kujawach ominą od wschodu Toruń i pojadą do Włocławka. Stamtąd w kierunku CPK pociąg pojedzie do Płocka, by dotrzeć ostatecznie do CPK.
Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku. Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku.
mn

Opinie (200) ponad 20 zablokowanych

  • kolejne kawałki dla ciemnego luda (6)

    PKP nie wyrabia się z remontem tego, co posiada obecnie: ani nie ma kasy na sfinansowanie obecnych stawek, ani nie ma firm, które byłyby w stanie wziąć kolejne, tak wielkie zamówienia.

    Nie mówiąc już o tym, że na kasę z UE nie ma co liczyć, a nas na takie coś nie stać.

    • 27 5

    • (4)

      przypomnij sobie anegdotę "po co jest ten miś", opowiedzianą przez Ochódzkiego. Otóż samo przygotowanie do tak wielkiego projektu, oraz próby jego rozpoczęcia pochłoną tak olbrzymie koszty, że "wyżywi" się przy tym niejeden. Na końcu nic de facto nie musi powstać, ale przemiał $ będzie spory...

      • 9 2

      • Tak jak elektrownia atomowa (3)

        za PO. Ale pewien Pan 100 tys. zł miesięcznie za prezesowanie spółce brał....

        • 1 0

        • dobra zmiana pokazała, że kraść też można lepiej (1)

          • 1 1

          • on po prostu mowi, ze poprzednicy nie byli lepsi

            • 1 0

        • a inny pan za PiS dalej bierze... Bo trzeba decyzję podjąć a to już zbyt kłopotliwa sprawa

          • 0 0

    • To samo mówiono, gdy port w gdańsku planował inwestycję podobna do DCT w 1995

      Teraz muszą nadrabiać, bo zobaczyli że to ma sens i można na tym zarobić. Podobnie CPK - ta inwestycja ma sens, ale trzeba patrzyć rządzącym na ręce i odcinać je złodziejom.

      • 1 0

  • Może być problem (1)

    Zmieni się rząd i " pieniędzy nie będzie "

    • 20 5

    • Może być problem bo pieniędzy już nie ma.

      Ale póki co mamy jeszcze dostępny kredyt, z czego obecny rząd bardzo intensywnie korzysta.

      • 9 3

  • Do 2040 Roku.... (4)

    Raptem 21 lat.....

    Nie wiem czy zdążą, mało czasu krucza bomba...

    Przy okazji - ile lat Francuzi budowali linię TGV Paryż -Marsylia?

    • 9 1

    • Tory TGV są ogrodzone jak autostrada płotem. (1)

      U nas ludzie chodzą przez tory na skróty. Widzisz to ?

      • 1 0

      • Niech pomysle..... to przez ten plot budowa TGV zajela mniej czasu niz planowana trasa do CPK?

        Jesli to miales na mysli to podsuwam rozwiazanie - ogrodzic tory do CPK.

        Genialne w swojej prostocie.

        • 2 0

    • (1)

      Według mojej wiedzy 5 lat trwała budowa lini z Paryża do Lyon. Pierwsze komercyjne pociągi TGV jeździły już w 1981 roku, czyli prawie 40 lat temu. 300 km/h. U nas 40 lat później i nawet 200 km/h nie osiągają. Rząd robi "plany", że za może za 20 lat będę jeździć "ponad" 200 km/h?
      Nie wiadomo, czy się śmiać, czy płakać.

      • 3 0

      • Plakac, niestety plakac.

        • 0 1

  • Wschod czy zachod

    Toruń to wg mapki ominą od wschodu, a poza tym kolejna obietnica, kolejny temat zastepczy, a wyborcy wierzą. Demokracja to władztwo intrygantow wybieranych przez głupców. I kto to powiedzial?

    • 7 2

  • Kolej koleją

    Dobrze by bylo, gdyby zrobili tani wielki parking

    • 2 3

  • CPK musi powstać jak najszybciej (13)

    Jeżeli chcemy być konkurencyjnym państwem w Europie Środkowej to CPK musi szybko powstać. Wtedy Japończycy, Chińczycy, Amerykanie będą mieli dogodne połączenie z tą częścią Europy. Biznes zacznie lepiej się kręcić w Polsce. Jeżeli Polska prześpi, to inne kraje zbudują i zostaniemy poza głównym szlakiem komunikacyjnym świata. Podobnie było z terminalem kontenerowym w Gdańsku. Dzięki jego budowie przez Australijczyków największe kontenerowce zaczęły do nas przypływać i omijają Roterdam oraz Arhus.

    • 19 28

    • musi szybko powstać (6)

      a co, korytka państwowego trzeba?
      Normalnym pracującym CPK do niczego potrzebne nie jest, tylko propagandowe pijawki na nim się żywią.

      • 6 8

      • Kim są „normalnie pracujący”? (5)

        Co chwila można o nich przeczytać w komentarzach... Ktoś mógłby wyjaśnić?

        • 3 1

        • Każdy kto nie pracuje w państwowej spółce z nadania partyjnego. (2)

          Misiewicze i inne łajzy i darmozjady a do tego głąby kapuściane.
          Patrz np. stadniny koni doprowadzone już do ruiny

          • 7 3

          • (1)

            I tym wszystkim „normalnie pracującym” CPK nie jest potrzebny? Ok, ok...

            • 3 0

            • No nie jest właśnie.

              • 1 0

        • (1)

          Tego nikt nie wie, podobnie jak; "uczciwie pracujący"?
          Wielokrotnie zadawałem to pytanie ,ale ciągle pozostaje bez odpowiedzi.

          • 3 0

          • nie wiesz trolu, kto uczciwie pracuje?

            ten, który nie tuczy się na machlojach i znajomościach z polityczną sitwą.

            • 2 0

    • (2)

      A po co mamy konkurować? Ambicją aby nasze było największe, czy jakieś konkretne powody.

      • 4 2

      • (1)

        No własnie. Po co nam terminal kontenerowy ? Lepiej żeby była tam plaża.

        • 4 0

        • Klasyczny przykład ściągania na dno i pokonywania doświadczeniem

          • 0 1

    • jakim kołkiem trzeba być, by porównywac DTC - gdzie statki przybijaja z kontenerami

      do lotniska...?

      jak ktos chce 'przylecieć' z towarem, to może równie dobrze na te istniejące

      • 4 5

    • Zamknięcie handlu w niedzielę, też miało rozkręcić biznes. Rozkręciło, ale nie ten co zapowiadali (1)

      • 3 0

      • Miało być dobrze, wyszło jak zwykle.

        • 0 0

  • po co rozkładać na dekady? (1)

    wystarczy przez dwa lata nie wypłacać obywatelom środków w ramach programu 500+ i już mamy finansowanie tego projektu, wystarczy przeksięgować kasę i jeszcze bardziej silikonem uszczelnić VAT.

    • 15 4

    • Dwa lata? Chyba pół roku, policz ostatnie obietnice na dodatkowe 40 mld zł.

      • 0 0

  • Za 20 lat? W Chinach to to by powstało w 2 lata. No ale tam się pracuje i rozwija a u nas sie przerzuca papiery i makiety.

    • 10 3

  • centralizacja (1)

    Centralizacja kojarzy się ze sposobem myślenia z poprzedniej epoki. U somsiadóf zachodnich nie ma czegoś takiego, uklad połączeń drogowych i kolejowych jest równomiernie rozlożony po całym kraju, nie gwiaździście tylko kafelkowo (obrazowo pisząc)

    • 19 5

    • Przewodniczący lubi rządzić tradycyjnie - struktura

      płaska. Taki układ jest dobry w wojsku. W sprawnie działających, złożonych organizacjach lepiej sprawdzają się struktury macieżowe. To są podstawy przedmiotu o nazwie organizacja i zarządzanie.

      • 5 1

  • "Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?" (2)

    Z opóźnieniem.

    • 19 3

    • optymista

      ja stawiam: nigdy

      • 1 2

    • Nieprędko.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane