• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

mn
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości? Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości?

Do 2040 r. ma być gotowa nowa, szybka linia kolejowa z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trasa ma zaczynać się między Tczewem a Malborkiem i pobiec przez Powiśle, Grudziądz, Toruń, Włocławek i Płock.



Jak oceniasz budowę nowej trasy z Trójmiasta do CPK?

O wizji rozwoju sieci szybkich połączeń kolejowych w Polsce opowiadał Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas konferencji "W kierunku spójnej Europy", która w piątek odbyła się w ECS-ie.

Na wstępie przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma powstać na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Ma to być największy port lotniczy w Polsce, dobrze skomunikowany koleją z największymi polskimi metropoliami, w tym Trójmiastem.

By CPK rzeczywiście był łatwo dostępny dla wszystkich Polaków, należy rozbudować szlaki kolejowe prowadzące na Mazowsze. W nomenklaturze projektantów określa się je jako "szprychy" i węzły.

Ich budowa została podzielona na trzy etapy:

  • Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) przewiduje zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe - dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
  • Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
  • Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych, nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji.


Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK. Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK.

Kolej dużych prędkości do 2040 r.



- Prace nad budową kolei dużych prędkości mają potrwać do 2040 r. - mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej z budową infrastruktury dla systemu przewozów do i z CPK wynosić mają 35-40 mld zł. Zakłada się, że te wydatki zostaną rozłożone na lata 2020-2035.

Z punktu widzenia mieszkańców Trójmiasta, najważniejsze są prace nad szlakiem kolejowym łączącym Gdynię, Sopot i Gdańsk z CPK. Pociągi kolei dużych prędkości dojadą najpierw istniejącą linią do Żuław między Tczewem i Malborkiem. Stamtąd kolej dużych prędkości odbije nową trasą na południe i pociąg pojedzie dalej do Grudziądza.

Pociągi kolei dużych prędkości na Kujawach ominą od wschodu Toruń i pojadą do Włocławka. Stamtąd w kierunku CPK pociąg pojedzie do Płocka, by dotrzeć ostatecznie do CPK.
Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku. Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku.
mn

Opinie (200) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Tak ludzie beda sie tlukli PKP z trojmiasta na lotnisko pissbaranow ...haha zamiast wygodnie poleciec z przesiadka we frankfurcie monachium helsinkach kopenhadze czy innym amsterdamie...ciekawe jak dojechac do pissbaranowa na lot o 6 rano .....pissuary sa mundry inaczej

    • 91 41

    • Pewnie

      Lepiej Flexibusem 20 godzin do Kopenhagi, po co 2 godzinki Pendolino do CPK

      • 3 1

    • Spokojnie zanim zbudują ten port już od dawna będą istniały teleporty.

      • 8 2

  • Do 2040 Roku.... (4)

    Raptem 21 lat.....

    Nie wiem czy zdążą, mało czasu krucza bomba...

    Przy okazji - ile lat Francuzi budowali linię TGV Paryż -Marsylia?

    • 9 1

    • Tory TGV są ogrodzone jak autostrada płotem. (1)

      U nas ludzie chodzą przez tory na skróty. Widzisz to ?

      • 1 0

      • Niech pomysle..... to przez ten plot budowa TGV zajela mniej czasu niz planowana trasa do CPK?

        Jesli to miales na mysli to podsuwam rozwiazanie - ogrodzic tory do CPK.

        Genialne w swojej prostocie.

        • 2 0

    • (1)

      Według mojej wiedzy 5 lat trwała budowa lini z Paryża do Lyon. Pierwsze komercyjne pociągi TGV jeździły już w 1981 roku, czyli prawie 40 lat temu. 300 km/h. U nas 40 lat później i nawet 200 km/h nie osiągają. Rząd robi "plany", że za może za 20 lat będę jeździć "ponad" 200 km/h?
      Nie wiadomo, czy się śmiać, czy płakać.

      • 3 0

      • Plakac, niestety plakac.

        • 0 1

  • Po pierwsze

    CPK nie powstanie, a gdyby nawet powstał to zbankrutuje po paru miesiącach. Kto niby ma latać z CPK? Może Aeroflot albo Lufthansa porzucą swoje huby i przeniosą się do CPK? Duży port przesiadkowy musi mieć linie lotnicze które z niego latają do wszystkich ważniejszych portów lotniczych w promieniu 12 000 km (obecnie), a w przyszłości prawdopodobnie 15 000 km. LOT który realizuje tygodniowo kilka lotów międzykontynentalnych nie zajmie nawet 5% planowanej przepustowości, więc kto? Radom niczego nie nauczył?

    • 1 2

  • Fajna trasa... Tczew, Malbork, Grudziądz, Toruń, Płock.. Tylko gdzie to miasto Powiśle... Nastręt powrócił?

    • 2 2

  • Będzie miało sens, o ile nie trzeba będzie stawiać się w terminalu na 2h przed odlotem. (2)

    Nie po to człowiek będzie wsiadać w torpedę lecącą ponad 200 km/h, aby potem stać dwie godziny w kolejkach do kontroli bezpieczeństwa i bramki do rękawa. Powinno na to wszystko wystarczyć 20-30 minut przed odlotem.

    • 2 0

    • Torpedę? Takie pociągi są normalne w całej zachodniej Europie. Takie co osiągają 200 km/h są tak powszednie jak nasza SKM. We Francji od lat 80- tych śmiga TGV z prędkością 300 km/h. Tutaj niektórzy się podniecają, że... za dwadzieścia lat... może będzie 200 km/h (?!!)

      • 2 0

    • nigdzie nie będziesz stać bo nic nie powstanie

      • 1 2

  • (1)

    Pomysl spozniony jakies 20 lat. A o tej kolei to slysze chyba od lat 90tych. Niech juz sobie dadza spokoj z ta koleja duzych predkosci, a pieniadze przeznacza na drogi ekspresowe i szlaki dla pociagow towarowych. Osobiscie wole samochod nawet jesli podroz jest dluzsza i drozsza, a jazda pociagiem to ostatecznosc.

    • 4 5

    • O 20 lat? Spóźniony o 40 lat i to w założeniu, że powstał by dzisiaj. Na początku lat 80-tych we Francji jeździło TGV z prędkością 300 km/k. To gdzie my jesteśmy?!

      • 1 0

  • po co rozkładać na dekady? (1)

    wystarczy przez dwa lata nie wypłacać obywatelom środków w ramach programu 500+ i już mamy finansowanie tego projektu, wystarczy przeksięgować kasę i jeszcze bardziej silikonem uszczelnić VAT.

    • 15 4

    • Dwa lata? Chyba pół roku, policz ostatnie obietnice na dodatkowe 40 mld zł.

      • 0 0

  • Jaki jest sens budowy super lotniska skoro wokół jest ich kilka?

    Warszawa, Modlin, Radom, Łódź czy te lotniska mają upaść aby mógł istnieć CPK?

    • 5 1

  • Ogromny projekt inwestycyjny szacowany na 35- 40 mld, czyli budowa dróg i kolei z całej Polski do centralnego punktu, rozłożona na następnych 20 lat. Tyle samo ile w jeden rok (!) chce wydać PIS za kupowanie wyborców, różnymi plusami.
    Mówić na skróty, moglibyśmy mieć to wszystko do końca roku i zbudowaliśmy coś co służyło by całemu społeczeństwu przez następne kilkadziesiąt lat. A tak to ludzie dostaną i wydadzą. Za rok kolejne 40 mld i tak co roku...

    • 1 0

  • A nie będzie połączenia CPK z Przekopem na Mierzei???

    Co na to Prezes?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane