• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić przystanek tramwajowy przed dworcem głównym w Gdańsku?

Janina
23 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Niewielka szerokość peronów to jedna z kilku wad przystanku tramwajowego przed dworcem głównym. Niewielka szerokość peronów to jedna z kilku wad przystanku tramwajowego przed dworcem głównym.

Jeden z najważniejszych i jednocześnie jeden z najmniej wygodnych dla pasażerów - mowa o przystanku tramwajowym przed dworcem głównym zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem naszej czytelniczki, pani Janiny, należy poszerzyć jego perony i wyznaczyć przejście naziemne przez Podwale Grodzkie. Poniżej publikujemy treść jej listu.



Czy przystanek tramwajowy przed dworcem głównym wymaga poprawek?

Organizacja ruchu pieszego na przystanku tramwajowym przed dworcem jest jednym z głównych powodów zniechęcających mnie do korzystania z komunikacji publicznej.

Jest to jeden z ważniejszych węzłów przesiadkowych w mieście, ze znaczną ilością linii tramwajowych, uczęszczany przez tłumy ludzi. Do tego tramwaje zatrzymują się tutaj często po dwa jednocześnie, aby umożliwić przesiadkę.

Przystanki są jednak bardzo wąskie, z jedną tylko możliwością wyjścia - do tunelu, do którego prowadzą równie wąskie schody.

W efekcie na przystanku codziennie zaobserwować można bieganie między tramwajami i popychanie się w niesamowitym ścisku. Jako osoba niemłoda, czuję się zagrożona - popchnięciem, potrąceniem przez dosłownie ocierający się o stojących na przystanku tramwaj lub okradzeniem.

Dlatego proponuję dwa rozwiązania:

Pierwszym jest poszerzenie platform kosztem pasów dla samochodów. Podwale Grodzkie na wysokości dworca ma łącznie z pasami dla autobusów cztery pasy ruchu w jedną stronę i pięć w drugą.

Zwężenie każdego o 20-30 cm pozwoli na poszerzenie platform o 1-1,5 m. Dodatkowo, likwidacja po jednym pasie ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, pozwoliłaby pokazać miastu, że realnie myśli o promocji ruchu pieszego.

Drugim - i jeszcze ważniejszym - jest wytyczenie przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie na wysokości południowego krańca przystanków tramwajowych zobacz na mapie Gdańska - na odcinku dworzec - "Krewetka".

Wydaje się, że to rozwiązanie ma same zalety: pozwala na rozładowanie ruchu pieszego (nie wszyscy będą zmuszeni do tłoczenia się przy schodach do podziemi) i wreszcie przystanki staną się realnie dostępne dla osób niepełnosprawnych lub osób z wózkami dziecięcymi.

Skróci to także czas dojścia z dworca do centrum, a miastu da okazję do chwalenia się zrównoważonym transportem, podczas gdy obecnie, wbrew słowom włodarzy, w najlepsze trwa promocja ruchu samochodowego.
Janina

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (263) 4 zablokowane

  • ludzi uczyć od małego że najpierw się wysiada z tramwaju a potem wsiada

    Uczyć tego jak kto czeka na następny tramwaj to nie zastawia sobą drogi tym kórzy wysiadają ani tym, którzy wsiadają. No i więcej ławeczek dla oczekujacych

    • 11 1

  • PAT (1)

    Wystarczy stworzyć pasy autobusowo-tramwajowe PAT i wspólne przystanki w okolicach dworca PKP w Gdańsku i znakomicie usprawni to komunikację. Zyskuje się jeden pas ruchu po byłych zatoczkach autobusowych. Będzie można wreszcie zatrzynać samochód przy dworcu lub wsiąść do taksówki. Ułatwi się przesiadanie z autobusu na tramwaj. Stworzy się tak zwane pasy życia dla karetek i straży pożarnej ( jazda po torowisku). Chowając tory zmniejszy się haĺas, odsuwając ruch autobusów na środek jezdni zmniejszy się ilość spalin na chodnikach zewnętrznych przy dworcu i Krewetce.

    • 2 3

    • niewykonalne

      Nie wiem, czy korzystałeś kiedyś z przystanku tramwajowego przy dworcu - tam jest taki ruch tramwajów, że często w szczycie komunikacyjnym na wjazd przy perony czekają trzy tramwaje. Nie ma jak dołożyć tam jeszcze autobusów - nie zmieszczą się.
      Co innego na Podwalu Przedmiejskim zamiast buspasa...

      • 1 0

  • Tramwaje powinny w tym rejonie jeździć pod ziemią tzn od zieleniaka tunel i pod powierzchnia ziemi zrobić peron a ujście koło bastionu Elżbiety

    • 1 6

  • Za malo tramwajow

    Moim zdaniem tramwaje kursuja za rzadko. W tak duzym miescie co 2-3 minuty cos powinno podjezdzac i to przez caly dzien, a tu nierzadko trzeba stac 15 minut na kurs do Wrzeszcza - stad takie tloki... Z pomyslami Pani sie nie zgadzam - niby jak szerokie mialyby byc te perony??

    • 7 0

  • (1)

    Naziemne przejście ? Kobieto lecz się !

    • 8 7

    • podziemny tunel dla pieszych ?

      Gdańszczaninie lecz się !

      • 1 1

  • 4 i 5 pasów ruchu ????

    Kobieto - te dodatkowe pasy ruchu to przystanki autobusowe. Wiesz, taki pojazd jak autobus, który nie jeździ po szynach, zjeżdża na rzeczony przystanek aby nie blokować ruchu i umożliwić swobodne opuszczenie pojazdu i przyjęcie nowych pasażerów

    • 6 2

  • Najlepszym rozwiazaniem bylo by przeniesienie torow tramwajowych pod sam chodnik, a ulice przesunac w miejsce (1)

    gdzie sa obecnie tory tramwajowe

    • 4 3

    • A autobusy? Zlikwidować?

      Tam w jednej linii nie zmieści się wszystko.

      • 0 0

  • Chore pomysły p.Janiny (2)

    Jeśli miasto chce pokazać jak skutecznie zakorkować miasto i wprowadzić kompletny chaos w centrum to pomysły p.Janiny są super.
    Samochody będą stały w gigantycznych korkach. Piesi wysiadajacy z tramwaju będą stali w tłumie oczekujących na zielone światło a później będą przepychać się na przejściu żeby zdarzyć na swój tramwaj albo pociąg. Nie cierpliwi przejdą na czerwonym a starsi wpadną pod koła samochodu - super bezpieczne i komfortowe rozwiązanie :-)

    Jedyna opcja sensownej poprawy ruchu to wprowadzenie ruchu samochodowego do tunelu. Samochody zniknęłyby z tego miejsca i ponownie pojawiały by się na ziemi za ścisłym centrum miasta - pomysł niestety nierealny ze względu na koszty takiej inwestycji

    • 9 3

    • Tunel

      Tunel ok, ale co z autobusami?

      • 0 1

    • samochody już stoją w gigantycznych korkach

      wprowadzenie uspokojenia ruchu przed dworcem może je zmniejszyć, poprawiając bezpieczeństwo ruchu wszystkim.

      • 0 2

  • Dwóch rzeczy nie bierze autorka pod uwagę. Stłoczenia ludzi oczekujących przejścia na zielonym świetle oraz zakorkowania tramwajów i autobusów oczekujących na zielone światło przed przystankami.

    I oczywiście trzeba pamiętać o niecierpliwych ludziach przebiegających po czerwonym, bo tramwaj czy autobus odjeżdża.

    • 7 1

  • A może...

    Da się zwęzić każdy pas o połowę? I samochody też wszystkie o połowę zmniejszyć. W końcu i tak tylko 1 osoba w nich siedzi zazwyczaj. Będzie miejsca tyle, że nikt nie będzie marudzil.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane