• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinien wyglądać Węzeł Wzgórze?

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską. Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską.

Choć przebudowa Węzła Wzgórze zakończyła się raptem dwa lata temu, to jego estetyka i funkcjonalność wciąż budzą kontrowersje. Problemom tego węzła i barierze komunikacyjnej w tym rejonie miasta, poświęcone były pierwsze z cyklu warsztatów planistycznych.



Grające schody w Sztokholmie to przykład na uatrakcyjnienie nieciekawego przejścia podziemnego.

W poniedziałek ponad 40 osób uczestniczyło w warsztatach planistycznych dotyczących Węzła Wzgórze w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pierwsze spotkanie, które odbyło się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu, było dopiero wprowadzeniem do tematu.

Uczestnicy spotkania definiowali problematykę przestrzeni oraz to, w jaki sposób węzeł stanowi barierę między przemieszczaniem się ze Śródmieścia na drugą stronę torów kolejowych, gdzie wciąż królują niezagospodarowane parcele.

- Jedynym połączeniem zachodniego i wschodniego rejonu węzła są przejścia podziemne, które w opinii mieszkańców nie stanowią atrakcyjnej przestrzeni miejskiej. Chcemy spróbować przeobrazić to miejsce, tak by uczynić je bardziej przyjazne pieszym i rowerzystom - opisuje koncepcje warsztatów ich pomysłodawca, Maciej Zielonka.

Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów. Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów.
Wspomniane tunele, zdaniem obecnych na spotkaniu osób, to jedna z największych wad węzła. Nie chodzi tylko o ich antymiejski charakter i niewygodę dla osób starszych czy też matek z wózkami, ale także malowanie na wściekle żółty kolor. Uczestnikom spotkania brakowało w tym miejscu również elementów ożywiających przestrzeń - np. zlikwidowanej księgarni.

- Jeżeli jesteśmy już zmuszeni do wykonania przejścia podziemnego, to należy wykonać je w możliwie najbardziej atrakcyjnej formie. Przykładem może być Sztokholm, gdzie na schodach zainstalowano instalację, która pozwala na "grę" na fortepianie - zwraca uwagę Roman Sebastyański,architekt i urbanista.

Największa wada Węzła Wzgórze to...

O atrakcyjnej formie przestrzeni miejskiej zapewniali natomiast obecni na spotkaniu przedstawiciele inwestora rozbudowy centrum handlowego Wzgórze - firmy Mayland. Zgodnie z ich wizją, potężny gmach zachwycać ma nie tylko zieloną elewacją, ale też bulwarem wzdłuż Drogi Gdyńskiej.

- Chcemy utworzyć atrakcyjny pasaż spacerowy dla pieszych, który będzie się ciągnął od wejścia do tunelu w rejonie Węzła Wzgórza wzdłuż całej długości centrum handlowego - mówi Zofia Pichelska, architekt współpracująca przy projekcie CH Wzgórze.

Niestety z tej przyjaznej pieszemu alei spacerowej, do centrum handlowego będą prowadzić zaledwie dwa wejścia. Nie przewidziano żadnych lokali gastronomicznych dostępnych z zewnątrz (być może powstanie takowy przy głównym wejściu od strony węzła), ani nawet witryn sklepowych. Zdaniem inwestora, takie rozwiązania są po prostu najlepsze dla centrum handlowego.

Uczestnicy zwracali też uwagę na zaskakujące ulokowanie parkingu przesiadkowego typu Park&Ride właśnie przy Węźle Wzgórze. - W Warszawie są tworzone takie parkingi przy stacjach metra, ale z dala od centrum. Tu jest odwrotnie, bo tuż obok gmachu urzędu miejskiego - nie krył zdziwienia gdyńskimi wizjami przedstawiciel... inwestora CH Wzgórze.

Organizatorzy zapewniają, że docelowo chcą wypracować optymalny model Węzła Wzgórze. - Znaczenie tego obszaru wkrótce wzrośnie nie tylko za sprawą centrum handlowego, ale również planowanego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Należy więc dążyć do większej integracji przestrzeni, szczególnie w kierunku ścisłego centrum miasta. Wszystkie wypracowane postulaty i propozycje działań przedstawimy władzom miasta oraz ekspertom z zakresu urbanistyki i architektury - zapewnia Zielonka.

Kolejne spotkanie, połączone z krótkim spacerem po samym Węźle Wzgórze, odbędzie się już 25 kwietnia. Dokładne szczegóły spotkań oraz zapisy na warsztaty, możliwe są poprzez adres e-mail kontakt@przestrzengdyni.pl. Zakończenie cyklu spotkań planuje się na maj br.

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

  • Przedstawiciel inwestora, co to pewnie z Warszawki

    wpadł tylko na kilka dni do Trójmiasta, nie wie, że Trójmiasto to jeden organizm i Park&Ride przy SKM Wzgórze służy do komunikacji z Gdańskiem! Gdy popatrzymy na to w ten sposób, rzeczywiście zostawiamy samochód z dala od centrum (ale Gdańska!).

    Poza tym w wielu miastach europejskich (szczególnie tych bardzo starych), gdzie śródmieście jest zwarte, buduje się parkingi na obrzeżach, a potem drogę do centrum pokonuje piechotą.

    • 2 0

  • piotruś ! rusz d...e i pojedż w Europe !- zobacz chłopie jak się buduje i jak wyglądają nowoczesne {Bezkolizyjne!!!} węzły

    • 3 0

  • Dziś Węzły i skrzyżowania buduje się po to aby

    przyspieszać i upłynniać ruch !, a nie po to aby go spowalniać i czopować i aby stające i ruszające co rusz karawany pojazdów ruszające spod świateł tak jak to się ma na węźle wzgórze truły tumanami spalin mieszkańców !!!.Czy ci którzy go projektowali i budowali o tym nie wiedzieli ?...

    • 4 0

  • Tak się budowało w latach 70-tych.

    Byłem w wielu miastach europejskich. Tak się już nie buduje. Teraz to pociągi (wiadomo) i samochody (np. Bruksela) jeżdżą i parkują (co z parkingiem pod Skwerem?) pod ziemią. Dba się o tkankę miejską dla ludzi, powiększa śródmieścia, a nie dzieli wielopasmówkami. Wysokie budynki w dużych miastach są OK, ale Droga Gdyńska powinna lecieć pod ziemią aż do Sopotu. Wiem że to drogo, ale warto.

    • 4 2

  • Dlaczego ?... (1)

    Nikt nie ma odwagi powiedzieć i napisać ,że Węzeł Wzgórze został totalnie sknocony i powstał -jak to już wielu Gdynian nazywa wielki Bubel ! . Dlaczego przed przystąpieniem do przebudowy nie został ogłoszony konkurs na nowy projekt architektoniczny gdzie byłaby możliwość wyboru najlepszej propozycji ? Większość mieszkańców uważa ,że teraz jeździ się zdecydowanie gorzej niż przed przebudową ! czy ktoś policzył ile świateł jest teraz i przez ile trzeba teraz przejechać na wężle jadąc np. ze Śląskiej,Warszawskiej pod Urząd Miasta !!! .Mieszkańcy mają również świadomość ,że w niedługim czasie wszystko to trzeba będzie przeprojektować przebudować od nowa , porostu wielkie pieniądze zostały wyrzucone w błoto !

    • 16 3

    • Ja mam taką odwagę...

      ... i pisywałem o tym wielokrotnie w czasie budowy , podczas odbiorów i jakiś czas po oddaniu go do użytku. Wskazywałem błędy projektowe, marną funkcjonalność i estetykę.
      Było to jak rzucanie grochem o ścianę. Stępa w telewizji podsumowując dyskusję powiedział, że Węzeł mu się podoba i wszystko przemyślał przed podpisaniem decyzji.

      • 7 0

  • Tunelożerca ! (3)

    Autor Krzysztof K. jast tak zaciekłym wrogiem tuneli dla pieszych, że nawet gdyby ktoś zamiast fortepianu (jak w Sztokholmie), wymyślił w tunelu kozetkę do przewożenia pieszych z jednego końca tunelu na drugi, to i tak woli aby piesi byli zabijani na płaskich przejściach, a samochody zatrzymywały się co kilkaset metrów emitując dodatkowe metry sześcienne spalin.
    Można sie tylko zastanowić czy mając klaustrofobię tunelową pracować jako reporter od urbanistyki lub komunikacji miejskiej.

    • 32 28

    • ruch kołowy - pod ziemię

      I tyle w temacie. Na powierzchni - skwer, aleja W-Z dla pieszych, chodniki E-W. Pod ziemią - rondo z wylotami na wszystkie jezdnie i przystanki. Koszt - porównywalny.

      • 10 0

    • Bardzo trafne spostrzeżenia (1)

      Pan Koprowski wraz z red. Naskrętem tworzą osobliwy duet w redakcji tego portalu. Jeden chce zamykać tunele, drugi burzyć estakady. Obaj chcą większych korków na drogach trzech miast.

      • 16 15

      • przeciwnie,

        obaj ogarniają więcej niż tylko czubek własnego nosa, jak niektórzy.

        • 12 13

  • (7)

    Kiedy zniknie parking z gratami i wątpliwej jakości budki, pijalnie z okolic kas SKM?

    • 98 2

    • no, złomowisko w centrum miasta to kuriozum. (2)

      ale kurioza tego typu to specjalność Europy wschodniej.

      • 17 0

      • (1)

        nie wiem jak jest w tym przypadku ale jak jest to czyiś prywatna działka to ma prawo do gospodarowania terenem wedle własnego widzi misie ;)

        • 1 4

        • No chyba nie za bardzo.

          Istnieje coś takiego jak plan zagospodarowania przestrzennego, który reguluje te kwestie. Zresztą stawia to inne pytanie: jakim cudem ten przybytek uchował się do dzisiejszych czasów? Nie wiem od którego roku ów parking działa w takiej formie, ale kojarzę go odkąd sięgam pamięcią, a więc od blisko czterdziestu lat.
          Aż dziw, że nie ma tam już budy z fliperami czy stacji benzynowej. Wot, idzie nowe;-)

          • 6 0

    • Komu przeszkadzała księgarnia w tunelu? (1)

      w ten sposób część ludzi mogła chociaż spojrzeć na książkę raz dziennie - stąd już mały krok do przyzwyczajenia i czytania :)

      • 25 0

      • ale żeś wymyślił ;)

        • 2 9

    • (1)

      Kiedy wyczyszczą szklane wiaty,
      syf kiła i mogiła ..

      • 6 1

      • To zgłoś to do SKM na ich stronie. Niech się wykażą.

        • 2 0

  • a po co ?

    ten tunel ,są wielkie bramownice ze światłami domalowac tylko pasy dla pieszych i tunel bezużyteczny

    • 0 1

  • dłuższy spacer do Reala

    Lepiej zrobiliby przejście dla pieszych z przystanku Wzg. Św. Maksymiliana-Figurka na drugą stronę, do Reala. W obecnej chwili trzeba zaginać naokoło...

    • 6 0

  • Gratulacje dla pomysłodawcy warsztatów -, Macieja Zielonki

    Bo o tym jak będziemy mieszkać tu i teraz powinniśmy decydować sami jakimi środkami transportowymi się poruszać itd.

    Fatem jest, że Węzeł wybudowano w iści ekspresowym tempie za cenę 30 mln. taniej i w połowie dofinansowanej z UE. Na pewno nie jest to rarytas, ale i tak został nagrodzony jako najciekawsza inwestycja ogólnopolska.

    A teraz inne fakty, które należy tam poprawić o czym pisałem już niejednokrotnie;
    - Połączyć kładką zadaszoną CH"Wzgórze" z drugiej str. ul Świętojańskiej poprzez zejścia na perony SKM i PKM, ew. przystanek komunikacji miejskiej na wysokości końcówki peronu.
    - Uporządkować (lub wywalić budy wraz z kasami biletowymi - takich nawet obecnie na wsiach nie ma) i stworzyć tam wraz z posesją po złomowisku ciekawy obiekt.
    - Ogłosić przetarg lub podpisać służebność na obecne miejsce Park&Ride co najmniej trzy poziomowy nie zmieniając jego funkcji.
    - Zorganizować spotkanie z CH"W", Miasta, Operatorów GSM o wspólne przedsięwzięcie inwestycyjne tj. W miejsce istniejącej a zdewastowanej wieży postawienie z prawdziwego zdarzenia wyższej z pkt. widokowym i kolejką linową która oprócz tej na wierzchołku miałaby bazę w miejscu gdzieś parkingu na dachu. Byłaby to atrakcja, która przyciągałaby do CH"W" ludzi nie tylko z Gdyni i w interesie powinno zależeć, aby ona jak najszybciej powstała.
    - Wykorzystać podziemia do prezentacji ciekawych wystaw i takiej mini galerii oraz informatorów, które by uzupełniały Infobox.

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane