- 1 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (57 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (226 opinii)
- 3 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (241 opinii)
- 4 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (20 opinii)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (149 opinii)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (107 opinii)
Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
Czy okolice Bramy Żuławskiej długo jeszcze będą skazane na podziemne przejścia dla pieszych? Remont trasy tramwajowej na Przeróbkę to najlepszy moment na zmianę tego miejsca, tym bardziej, że już teraz można zrobić to bez straty dla kierowców.
Choć węzeł Brama Żuławska ma zaledwie 20 lat, to już dzisiaj należy do miejsc, które odpychają. Przy jego projektowaniu skupiono się niemal wyłącznie na potrzebach kierowców, zaś pieszym zaproponowano podziemny tunel do przystanku tramwajowego. Co ciekawe, po obu stronach wykonano rampy, ale na perony prowadzą strome schody.
Życie zweryfikowało projektowanie zza biurka, bo w śniegu lub trawie bez problemu dostrzec można ścieżki, z których korzystają piesi. Wydeptane są praktycznie wszystkie możliwe relacje wokół skrzyżowania, a po stronie stadionu żużlowego wyrwana jest nawet barierka, która miała uniemożliwić przechodzenie w inny sposób niż tunelem.
Okazuje się nawet, że istniejąca sygnalizacja świetlna pozwala na udostępnienie poziomu jezdni pieszym bez większej szkody dla kierowców.
Z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody można bez problemu przejść przy istniejącym ustawieniu sygnalizacji świetlnej.
Od ul. Długie Ogrody przystanek tramwajowy oddzielają zaledwie dwa pasy ruchu. Są to pasy ruchu wykonana głównie z myślą o kierowcach z Przeróbki oraz tych, którzy jadą ul. Długie Ogrody w stronę Śródmieścia. Ci pierwsi muszą i tak oczekiwać na swoje światło, gdy "uwalniany" jest ruch z ul. Długie Ogrody. Jednocześnie jednak kierowców z tego rejonu miasta jest na tyle mało, że na pozostałych wylotach w stronę Podwala Przedmiejskiego (np. przez ul. Łąkową ) nie ma żadnych świateł. Główny ruch w relacji do Śródmieścia jest niesiony bezkolizyjnie przez estakadę.
Gdy dodamy do tego jeszcze fazy świateł od strony ul. Elbląskiej, okazuje się, że można swobodnie przejść z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody. W przypadku naszych obserwacji czas, gdy nie jedzie tędy żaden samochód, wynosi ok. 40 sekund. W tym momencie istnieje wprawdzie możliwość wyjazdu samochodu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala Przedmiejskiego, ale jak już wspomniano, takich kierowców jest niewielu.
Dodatkowo dla większego bezpieczeństwa, można potencjalne przejście przesunąć bliżej skrzyżowania i dać pieszym azyl między pasami na wprost a pasem do skrętu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala .
Ruch w stronę Przeróbki jest wstrzymany przez sygnalizatory. Jedynie w stronę ul. Elbląskiej należałoby ustawić dodatkowy sygnalizator.
W kierunku przeciwnym, tj. z przystanku tramwajowego w stronę stadionu żużlowego oraz nowego marketu spożywczego, który jest znacznym generatorem ruchu pieszego w tym rejonie, nie ma problemu, by już dzisiaj zezwolić pieszym na przejście z przystanku na skrawek zieleni dzielący pasy do jazdy w stronę Mostu Siennickiego i ul. Długie Ogrody od tych w stronę ul. Elbląskiej , bowiem tu kierowców światło czerwone wstrzymuje na ok. 40 sekund.
Problematyczny pozostaje jedynie skręt w stronę ul. Elbląskiej, po pokonaniu którego kierowcy i tak często wstrzymywani są przez następne światła - na skrzyżowaniu ul. Elbląskiej z Głęboką oraz Zawodników . Ponadto w tym miejscu można zamontować sygnalizację wzbudzaną na guzik (przynajmniej w pierwszym etapie). Warto też dodać, że kierowcom ufundowano kosztem ponad 1 miliarda złotych nową drogę wyjazdową w kierunku Elbląskiej i Warszawy - Południową Obwodnicę Gdańską.
Z punktu widzenia powiązania przystanku tramwajowego z nowymi przejściami problemem pozostaje poprowadzenie chodnika z peronu wschodniego (po stronie stadionu żużlowego). Istniejący odstęp między torem a tunelem wydaje się zbyt wąski dla osoby niepełnosprawnej lub rodzica z wózkiem dziecięcym .
Mimo to, sądząc po wydeptanej ścieżce i śladach w śniegu, piesi chętnie z niego korzystają. Dlatego warto je udostępnić, ale jednocześnie należy dać alternatywę w postaci przejścia przez tory na drugą stronę przystanku, gdzie miejsca pod estakadą jest w nadmiarze. W tym kierunku, z racji umiejscowienia budynków mieszkalnych, i tak zmierza przeważająca część pasażerów.
A jaki plan dla przystanku mają włodarze miasta? W ramach modernizacji torowiska na Przeróbkę planuje się dalsze podtrzymanie istnienia tunelu, który zyska m.in. nową izolację, zadaszenie schodów, nowe poręcze i odnowione balustrady na schodach. Na przystanku pojawią się też nowe wiaty oraz ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej.
Czytaj też: Miasto wytnie kasztanowce, by budować tramwaj na Przeróbkę
- Projekt nie obejmuje montażu wind. Zmianie nie ulegną też podstawowe parametry tunelu - monitoring i oświetlenie zadaszenia zostanie zamontowane na nowej konstrukcji - dodaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za projekt remontu trasy tramwajowej.
Jak informuje Zarząd Dróg i Zieleni, w tym miejscu na razie nie planuje się wytyczenia przejść naziemnych. By je wdrożyć niezbędne jest przeprowadzenie analiz ruchu, a te gotowe będą już po rozpoczęciu prac budowlanych przez GIK.
- Jeśli z analiz tych wyniknie, ze można zastosować takie rozwiązania [tj. wykonanie przejść naziemnych - dop. red.] zostaną one wprowadzone w życie. W tym roku planujemy dokonać obserwacji ruchu oraz być może także ich analiz. Ewentualne działania podejmiemy najwcześniej w 2015 r. - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.
W podobnym tonie wypowiada się również Biuro Rozwoju Gdańska, które do czasu przedstawienia analizy ZDiZ nie chce w tej sprawie zajmować stanowiska.
- Wyniki tej analizy określą warunki i skutki ewentualnych zmian. Natomiast z punktu widzenia obowiązującego planu zagospodarowania dla tego miejsca, nie ustalono sposobu przekraczania ulicy przez pieszych. Tym samym możliwe do realizacji są zarówno przejścia naziemne, jak i w dwóch poziomach - mówi Marek Piskorski, dyrektor BRG.
Przejścia naziemne w tym miejscu powinny być wytyczone już teraz - wraz z remontem torów tramwajowych. Czekanie ponad rok na analizy ZDiZ , czyli gdy prace budowlane GIK-u będą już mocno zaawansowane, obnaża brak komunikacji i wzajemnej współpracy pomiędzy tymi jednostkami miasta.
Dotychczasowe analizy wskazują, że otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska odciążyło Podwale Przedmiejskie, ale tylko na krótko. Kierowcy widząc, że korki się zmniejszyły, znowu zaczęli jeździć przez centrum miasta.
Utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Żuławskiej oraz przy pozostałych tunelach powinno nastąpić możliwie najszybciej, abyśmy nie zaprzepaścili ogromnej szansy dla Śródmieścia, jaką dają nam wielomiliardowe inwestycje w układ drogowy.
Ucywilizowanie tego miejsca i oddanie go pieszym nie powinno stanowić problemu. Ruch drogowy nie jest bowiem intensywny na poziomowe "zerowym" węzła, zaś główny wjazd do miast odbywa się i tak bezkolizyjnie estakadą.
Problematyczny może być jedynie prawoskręt w stronę ul. Elbląskiej, gdzie kierowcy będą musieli zachować szczególną ostrożność po długim bezkolizyjnym odcinku, na którym często rozpędzają się dużo więcej ponad przepisową prędkość.
Remont torowiska tramwajowego na Przeróbkę to dobry moment, by wprowadzić wreszcie nową jakość przy Bramie Żuławskiej - niekoniecznie rozumianą jako estetyzacja tunelu, ale całkowitą metamorfozę tego miejsca.
Opinie (169) 6 zablokowanych
-
2014-02-10 10:04
Szczerze, ruch pieszy jest tam znikomy (17)
Tunel trzeba jedynie wyremontować, i tak zostawić, bo pieszych tam nie ma, do Lidla, salonu Citroena nie ma sensu robić przejścia w poziomie jezdni.
- 146 118
-
2015-03-30 14:39
Skąd oni biorą tych nawiedzonych
Czy my mamy pecha do wariatów.
- 0 0
-
2014-02-10 10:10
włącz myślenie- skoro ruch pieszych jest rzekomo znikomy, to po co wywalać miliony na remont tunelu (10)
skoro wytyczenie przejścia to kilkadziesiąt tysięcy. I skoro ruch pieszych jest znikomy, to w zupełności wystarczy przejscie. A tunel zamknąć kratami i niech sobie poczeka na inne czasy
- 54 30
-
2014-02-10 11:46
Tak, zamknąć tunel i niech sobie zgnije...? (3)
Że niby najlepsze rozwiązanie? To jest dopiero totalna degrengolada umysłowa.
- 15 10
-
2014-02-10 17:28
(2)
Jasne, lepiej utrzymywać coś co jest zbędne. Tunel nie funkcjonuje za darmo, jego utrzymanie też kosztuje.
- 3 6
-
2014-02-11 08:20
(1)
jaki zbedny?ludzie powariowali...a do urzedu marszalkowskiego to ktoredy?naprawde nikt z dworca glownego w gdansku nie ma potrzeby tamtedy zmierzac po paszport...jasne tunel zasypac i puscic ludzi przez ulice,bo starzy ludzie i matki z dwojka lub wiecej dzieci nie potrzebuja wcale chodzic do urzedu, a te 40 sekund z pewnoscia wystarcza na pokonanie okolo 100 metrow.nalezy wlasnie wywalic kase na remont tego tunelu ktory jest jak najbardziej na miejscu.
- 5 1
-
2014-02-11 09:21
pomyliłeś węzły
koleś
- 1 1
-
2014-02-10 11:13
. (4)
Panie Dwojacki,
w tunelu nikt nie zginie, a na takim węźle śmiertelne wypadki będą nagminne...- 29 29
-
2014-02-10 11:40
(3)
a jestes pewien, ze w tym tunelu nikt nie zginie? sam o mało sie tam nie połamałem swego czasu - pozdrawiam ekipy odsniezajaco-odladzajace. A dostac tam w ciry tez raczej latwiej niz trudniej...
- 24 11
-
2014-02-10 12:31
nikt ci nie każe tam chodzić (2)
- 7 24
-
2014-02-10 18:15
nie, k-wa, ma fruwać nad jezdnią
wiem, debili nie sieją, sami się rodzą...
- 13 0
-
2014-02-10 16:31
Logika cepa..
- 17 2
-
2014-02-10 10:13
Bo jest duży ruch samochodów
też włącz myślenie
- 37 46
-
2014-02-10 10:12
(1)
nie ma pieszych bo nikomu tam sie nie chce łazić, architektoniczno-mentalna bariera mówiąca - to juz koniec, wracamy!
- 33 9
-
2014-02-10 14:34
A co tam jest dalej takiego ciekawego w dni kiedy nie ma rynku?
- 5 3
-
2014-02-10 13:36
miasto jest dla ludzi
Miasto jest dla ludzi, a pieszych jest więcej niż kierowców. Niestety człowiek choćby był nie wiadomo jak uprzywilejowany pasami znakami czy światłami to nie ma szans z rozpędzonym samochodem. U Nas czerwone światło dla pieszych oznacza: idę może zdążę szczególnie w nocy po imprezach, albo u starszych osób które się zawsze spieszą z ryneczku do tramwaju. Mimo że tunel czy kładka to problem do pokonania dla nóg pieszego, to daje 100% pewność że samochód nas w nich nie potrąci.
- 10 7
-
2014-02-10 11:10
Chcialbym zauwazyc ze tunel byl po remoncie
Wygladal przyzwoicie, chlopaki z GKSu zadbali o graffiti. Idac na zuzel czulo sie klimat stadionu. Jak to teraz wyglada wszyscy wiemy. O ile sie nie myle sa tam tez kamery. Wiec jesli my nie potrafimy uszanowac, jesli straz nie potrafi upilnowac no to z czym do ludzi.
- 29 0
-
2014-02-10 11:00
bzdura
Jak tam nie ma ruchu ? Postój w tunelu godzinę i zobaczysz. Nie ma tam tylko Lidla i salonu Citroena, są jeszcze 2 szkoły i budynki mieszkalne. No i przede wszystkich dla starszych osób rynek.
- 25 5
-
2014-02-10 10:12
"skazane na podziemne przejścia dla pieszych?" (13)
Skazane? Przecież to wygoda i bezpieczeństwo przede wszystkim. To nie skazanie tylko dobrodziejstwo.
- 119 56
-
2014-02-10 10:57
(4)
tak, pchanie wózka po rampach to istne dobrodziejstwo, a już zwłaszcza po opadach śniegu. Tylko paść na kolana i dziękować losowi!
- 18 5
-
2015-02-26 11:21
Dodam ze pasc na kolana w zasikanych i cuchnacych podjazdach...
- 0 0
-
2014-02-11 08:36
mam wozek trojkolowy,z ramp nie korzystam,wnosze lub wjezdzam po schodkach i tez chodze i zyje!nie lepiej stac na swiatlach i czekac ...napisali ile czasu na przejscie,lecz zapomnieli wspomniec ile czasu trzeba stac...tak pasc ze szczescia na kolana gdy zawierucha,snieg,deszcz ze mozna postac pare minut na swiezym powietrzu czekajac na swiatla.zawsze znajdziecie powody by narzekac...prawda jest taka ze juz raz byl artykul na ten temat i podobne komentarze...poc o drugi raz roztrzasac?mialoby to nas przekonac czy o co chodzi?
- 0 0
-
2014-02-10 11:00
są zadaszone te rampy (1)
- 4 4
-
2014-02-10 11:59
tutaj na zdjęciach widać oblodzony podjazd
- 5 1
-
2014-02-10 10:38
jak czesto chodzisz przejsciami podziemnymi? (7)
czy mowisz jedynie jako kierowca?
- 26 11
-
2014-02-10 10:59
Ja chodzę często (codziennie do pracy) i uważam że to wygodne rozwiązanie (5)
nie to co kwitnięcie na bzdurnych światłach. Korzystam też z AUTOBUSU i nie lubię gdy ma więcej okazji do stania (światła) niż przystanki.
Ludzie zacznijcie myśleć- 23 14
-
2014-02-10 12:18
z tego tunelu korzystasz? (4)
I jeszcze jedno pytanie, do której grupy się zaliczasz:
a) osoba na wózku inwalidzkim
b) osoba z wózkiem dziecięcym
c) osoba mająca problem z poruszaniem się po schodach (wiek, stan zdrowia), zwłaszcza w zimie
d) osoba która ma głęboko w poważaniu problemy innych - motto życiowe "zawsze młody, zdrowy i bezdzietny"- 10 9
-
2014-02-10 12:39
eee byłeś tam? (3)
Ten tunel posiada kładki dla wózków inwalidzkich... Kiedyś jeździliśmy tam rikszami więc wiem..
A zaliczam się do osób które wolą bezpiecznie przejść przez ulicę zamiast narażać się na wypadek samochodowy.- 14 6
-
2014-02-11 09:27
a ja wolę bezpiecznie przejść przez ulicę zamiast narażać się na obicie mordy w tunelu
- 0 0
-
2014-02-11 09:26
potwierdzam - kładki są - ostatnio służyły do jazdy na sankach
- 0 0
-
2014-02-10 23:20
niedlugo na Wojska Polskiego [jesl dobrze pamietam], albo Polanki bedzie rownolegle przejscie dla pieszych i tunel
zobaczymy ile ludzi zginie, ile osob bedzie chodzic "gora".
Ja za dnia z checia wybralbym tunel. Wieczorem, idac samemu albo odprowadzajac dziewczyne zejscie do tunelu jest jak proszenie sie o problemy.- 2 0
-
2014-02-10 21:23
Codziennie między Targiem Siennym a Węglowym, praca zmianowa, więc i conocnie się zdarzy. Nie widzę w nim nic strasznego.
- 2 0
-
2015-02-26 09:17
NO I JAK POSTĘPY W TEMACIE?
Trojmiasto.pl odświeży i pociągnie temat?
- 0 0
-
2014-03-19 21:00
GRATULACJE
Jak w tytule , gratulacje ale za kolejny idiotyczny pomysł , te tunele były wykonane zapewne w celu usunięcia przejść dla pieszych z ulic co zwłaszcza w takim miejscu pozwoliło usprawnić ruch aut . W takich momentach zastanawia mnie czy myślenie logiczne jest rzeczywiście tak skomplikowaną czynnością . Idąc pomysłem autora naróbmy sobie przejść naziemnych przecinających ulice miasta , pozamykać wszystkie przejścia podziemne , pieszy będą "bezpieczni" a kierowcy "szczęśliwi" . Jeżdżąc do pracy co dziennie autem widuje jak co drugi pieszy lezie na czerwonym . Proponował bym zacząć od wyleczenia daltonizmu .
- 0 0
-
2014-02-11 10:37
Jestem wstrzasniety
Jednak Gdansk to jest syf nieziemski. Autentycznie nie sadzilem, ze zobacze takie zdjecia w AD 2014 roku w Polsce.
- 1 1
-
2014-02-11 10:04
zbyt wiele osób otrzymuje emeryturę! czym by to ukrócić?
zwiększyć wypadkowość. Więcej trupów, mniej emerytów, więcej zostaje w budzecie na premie dla swoich
- 1 1
-
2014-02-11 09:50
a tramwaj wlókł bedzie zwłoki 100m za przejście naziemne....
to nie wyrocznia. prędzej czy później.
- 3 2
-
2014-02-11 09:23
wszędzie ci "malarze", rzygać się chce!
- 1 0
-
2014-02-11 08:31
Powrót do przeszłości
Budowanie teorii na podstawie śladów na śniegu do nikąd nie prowadzi. Dziurą w ogrodzeniu nie przechodzą dziadkowie z pobliskiego rynku, tylko młodzi ludzie, którzy widząc nadjeżdżający autobus w stronę centrum przebiegają na drugi przystanek. Takich kamikadze widuję nawet przed dworcem głównym w Gdańsku jak przeskakują przez barierki. Tunel w tym miejscu doskonale spełnia swoją rolę.
Tyle że jest niesamowicie zapyziały i brudny. Tylko żużlowe graffiti wygląda jako tako. Ktoś chce uszczęśliwiać nas przejściami i światłami na siłę.A jak ten tłum wyjdzie po meczu i złoży się na przejściu z kolumną wyjeżdżających samochodów to korek będzie do Okopowej.- 2 2
-
2014-02-11 08:23
Męczący jest ten natarczywy lobbing przeciw
bezpiecznym tunelom. Panowie redaktorzy opamietajcie się! Sami zapewne nie jeździcie tam 50 km/h, a co najmniej dwa razy szybciej jak wszyscy. Kto będzie winny jak na drogach zaczną ginąć dzieci ??? Przypomnimy wtedy wasze nazwiska. Nie bądzcie bydlakami.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.