• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?

Maciej Korolczuk
3 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla. Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla.

W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.



Który wariant zmniejszyłby korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką?

Nasypy pod estakadę nad ul. Łostowicką powstały przy budowie odcinka Armii Krajowej między węzłem Groddecka a Łostowicką. Wiadukt miał powstać w II etapie budowy Armii Krajowej w latach 90., ale ze względu na znikomą wówczas gęstość zabudowy i zaludnienia południa Gdańska decyzję o jego budowie wstrzymano.

Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka HavlaŁostowickiej (zwłaszcza po południu).

M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.

  • Kierowcy chcieliby, by miasto wykorzystało rezerwę terenową pod przedłużenie lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla.
  • Popołudniowy korek na trasie W-Z między Sikorskiego a Łostowicką w kierunku obwodnicy.
  • Obecnie przed nasypami następuje zwężenie z trzech do dwóch pasów. Lewoskręt zaczyna się kilkadziesiąt metrów dalej, ale jest zbyt krótki.

Potrzebna analiza komunikacyjna



W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.

- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.

Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?

Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej. Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej.

Jedna czy dwie estakady?



Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".

Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.

- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać. W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać.

Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste



Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.

Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.

- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.

Masz pomysł na usprawnienie ruchu w dzielnicy, w której mieszkasz? A może borykasz się z problemami komunikacyjnymi i przyda ci się nasza pomoc? Napisz do nas! m.korolczuk@trojmiasto.pl

Opinie (435) ponad 10 zablokowanych

  • Buspas na Łostowickiej? (3)

    Ten kto myśli o zrobieniu buspasa na Łostowiciej.... nie myśli. Tam w piątek po południu samochody (np. ci, którzy wyjeżdżają na weekend na Kaszuby) stoją godzinę w korku, bo prawoskręt w Armii Krajowej jest tyci. Buspas sparaliżuje ruch na amen.

    • 23 3

    • Mylisz sie

      Buspas ułatwi ruch wszystkim oprocz januszom w pasatach i sebom w oktawiach.

      • 0 0

    • (1)

      Tam chyba nie ma miejsca na dłuższy prawoskręt ;C. Trzeba byłoby usunac chodnik. Chociaż może to nie takie złe, gdyż duży chodnik jest po drugiej stronie. Nie wiem tez czy to nie wjezdza w rejon cmentarza

      • 1 1

      • Może pas jezdni sobie usuń

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Szybki tramwaj pasem zieleni (19)

    Tylkk i wylacznie, szybką komunikacją mozna to naprawic. Wezel przesiadkowy za miastem i tramwaj ktorym w 10 minut dojedziesz do centrum. Nie tak jak dzis 30

    • 231 7

    • Dajcie już spokój z tymi tramwajami. (2)

      Autobusy, szczególnie na gaz lub elektryczne i buspasy to jest rozwiązanie. Awaria jednego nie blokuje połowy miasta na pół dnia, można łatwo zmienić trasę w razie potrzeby, jest większa elastyczność. A do tego buspasem może pojechać karetka pogotowia, inne służby, taksówki.
      Wszyscy się podniecali tym, że tramwaj doprowadzili do Świętokrzyskiej i co? Skorzystałem testowo i dziękuję, 50 min trwa przejazd z pętli do Oliwy, a jeszcze na pętlę trzeba się jakoś dostać. Na razie zostaję przy samochodzie.
      Podobną historię słyszałem o Kokoszkach - od kiedy podróżnych zmuszono do przesiadania się na tramwaj na Kartuskiej skracając trasę autobusów, wielu podziękowało i przesiadło się do samochodów.
      Czas skończyć z tą utopią.

      • 19 26

      • Ile minusów ale nikt tego nie skrytykował (1)

        Tramwajom mówimy nie

        • 2 6

        • odpowiada za to planista miasta, włodarze itp. kórzy pozwalaja na zabudowe bez rozbudowy szlaków komunikacyjnych- jezeli linie tramwajowe byłyby budowane wprost proporcjonalnie co osiedla to byłby zupełnie inny komfort transportu zbiorowego.
          wybudowali osiedla a teraz mysla o skm na poludnie - porazka - przykłady można mnozyc w nieskoncznosc

          • 1 0

    • Tylko i wyłacznie rozbudowa komunikacji miejskiej spowoduje zmniejszenie korków! (3)

      Wystarczy brać przykład z miast zachodnich i innych nowoczesnych z całego świata!!

      • 8 1

      • żadne miasto stawiające na rozbudowę komunikacji miejskiej nie osiągnęło zmniejszenia korków (2)

        tylko kompleksowe, systemowe rozwiązania nie wykluczające opłat za wjazd do centrum lub stosowanie innych ograniczeń dla ruchu i parkowania samochodów, połączone z promocją korzystania z ruchu pieszego i rowerowego: zadbanie o jakość - wygodę i bezpieczeństwo dostępu do przystanków komunikacji zbiorowej, zwłaszcza - w naszych warunkach - stacji SKM i PKM wraz z zapewnieniem częstotliwości połączeń co 5 minut w naszych warunkach może przyczynić się do zmiany zachowań komunikacyjnych. Bez linii szybkiego tramwaju lub SKM do dzielnic Gdańsk Południe nic się nie zmieni.

        • 1 6

        • ale wiesz ze sam sobie zaprzeczasz :) (1)

          • 1 1

          • nie, nie zaprzeczam sobie

            podważam wiarę w możliwość zmian zachowań komunikacyjnych mieszkańców i przyjezdnych korkujących ul. Armii Krajowej w wyniku stawiania wyłącznie na rozwój (poprawę jakości funkcjonowania) komunikacji zbiorowej.

            • 0 2

    • Tramwaju nie będzie bo nasypy. Przecież nie można ich zlikwidować bo może za 10-15 lat się przydadzą i co wtedy???

      • 4 2

    • Rozwiązanie jest znacznie prostsze. (5)

      przestać budować ościenne osiedla wokół miasta :)

      • 14 7

      • (2)

        Dokladnie, a w miastach wprowadzic zakaz ruchu pojazdow. A parkowanie 100zł za minute. O to zlikwiduje korki. Za to codziennie bedzie widac tysiace Gdanszczan chodzace pieszo 10km do pracy... piekna perspektywa. Tak samo widok bezdomnych spiacych na stacji bo nie stac ich na kupno mieszkania (bo pewnie masz wrazenie ze osiedla powstaja na brzegach miast bo taka moda?), to bedzie piekny widok... az szkoda ze nie jestes glownym architektem i urbanista Gdanska... to by dopiero byl widok.

        • 24 7

        • Lepiej wprowadzić zakaz opuszczania miejsca zamieszkania (1)

          Godzinę policyjną i uliczne łapanki i będzie spokój

          • 13 3

          • godzina policyjna + częste wyłączenia prądu

            to jest najlepszy środek na powiększenie dzietności

            • 3 1

      • Wysłać słoiki tam skąd przyjechali i będzie ok.

        • 1 3

      • Jest jeszcze prościej

        Jak nie da się zrobić estakady, ani wydłużyć lewoskrętu to może dorobić drugi, krótki pas do skrętu w lewo. Na ostatnim zdjęciu (nr 6) doskonale to widać, że aż się prosi ;)

        • 8 2

    • I tak i nie (1)

      Ludzie są wygodni, bardzo chętnie korzystają ze swoich automobili jednak.

      • 1 4

      • jak mają płacić za wjazd do centrum miasta i za parkowanie

        to zaczynają rozpatrywać inne opcje, w tym zwłaszcza rower + SKM

        • 5 3

    • Wincy węzłów przesiadkowych!

      To na pewno zachęci wszystkich do podróży komunikacją miejską.

      • 4 3

    • Dokładnie tak. Za każdym razem jak tamtędy jadę to mysle o tramwaju - szkoda bo linie tramwajowe są w Gdańsku beznadziejne - ruszają się tylko jednym głównym szlakiem - powinny być odnogi. Miasto się rozbudowuje na południe a linie cały czas te same - autobusy stoją w korku. Prosze zobaczyć jak jest rozbudowana sieć komunikacji w Warszawie trwaj jest wsEdzie dodatkowo metro i autobusy. Tam nawet nie opłaca się wsiadać do samochodu.

      • 15 2

    • Z buta

      • 3 1

  • Czy kierofczyki już dostrzegły (1)

    że jedynym efektem powstania Al Adamowicza jest korek na Bulońskiej?

    • 12 5

    • byłeś może na osiedlach na końcu tej alei świętego?

      To teraz jest druga droga wyjazdowa z ogromnego osiedla. Jeżeli miasto się rozwija a niby tak, to wyobraź sobie ze drogi i komunikację trzeba planować i rozwijać. Nie można poprzestać na polnych drogach które kiedyś tam były od 100 lat.

      • 0 0

  • Bzdura (1)

    Nie trzeba być inżynierem żeby wiedzieć ze słupy betonowe ukryte od 20 lat w ziemi i tak w razie budowy estakady będą wymagały ponownej rekonstrukcji wiec można zrobić lewoskręt bez problemu

    • 5 0

    • Szczególnie, że te podpory były osadzone w latach 90, więc mają prawie 30 lat. Dodatkowo temat wiaduktu nie ruszy w przeciągu kolejnych 10 lat, zatem one będą miały prawie 40 lat. Do gruntownego remontu. Dawać lewoskręt.

      • 0 0

  • 9 mln na wymiane zarowek na stadionoie jest

    a już 40 mln na estakady się nie znajdzie?

    • 2 0

  • Wiadukty. Koniec problemów

    • 1 0

  • wiadukt nasypy juz sa albo lewoskret

    wystarczy rozdac lopaty mandaciarni miejskiej niech zrobia cos pozytecznego dla mieszkancow!

    • 2 0

  • Droższe bilety na komunikacje zróbcie

    A pózniej sie dziwicie ze korki

    • 0 0

  • Czas zbudować to, co już dawno zostało zaplanowane czyli 2 wiadukty nad Łostowicką, zamiast dyskutować, który wybrać wariant.
    Poza tym pomyśleć nad rozwojem dróg w Gdańsku, by można było szybko się przedostać z jednego miejsca w drugie np. z Potokowej w kierunku Auchan czy z Zaborni do Świętokrzyskiej oraz iine szybkie wyloty z Gdańska np. Nowa Świętokrzyska.
    Planować tak drogi by były co najmniej po 2 pasy w dwie strony rezerwując teren, by deweloperzy nie mogli ich zabudować

    • 2 1

  • Oba wiadukty muszą powstać. Chełm ma tramwaj i powinni tak jeździć do centrum

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane