- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (154 opinie)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (248 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (61 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?
W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.
Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka Havla i Łostowickiej (zwłaszcza po południu).
M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.
Potrzebna analiza komunikacyjna
W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.
- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.
Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?
Jedna czy dwie estakady?
Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".
Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.
- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste
Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.
Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.
- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.
Opinie (435) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-04 08:05
Wiadukty. Koniec problemów
- 1 0
-
2020-02-04 08:52
9 mln na wymiane zarowek na stadionoie jest
a już 40 mln na estakady się nie znajdzie?
- 2 0
-
2020-02-04 09:50
estakada w kierunku obwodnicy (1)
Aby uniknąć pompowania ruchu do miasta najsensowniejsze jest wybudowanie estakady w kierunku do obwodnicy, aby wypuścić ruch z miasta, a do miasta regulować sygnalizacją.
- 3 1
-
2020-02-04 17:20
Jezeli mowiac o "miescie" myslisz o Srodmiesciu to krotko - nie. Powinny byc estakady w obie strony.
Nie kazdy jadacy AK jedzie do samego konca. Duzo ludzi zjezdza na Chelm. Po co maja stac w korku i spalac beznyne?
Podobnie mieszkancy Siedlec - jak nie zjechali Lostowicka to zjada w 3 Maja, nie beda sie pchac na Okopowa.
Na dwustronnych estakadach Srodmiescie wedlug mnie w ogole nie ucierpi.- 1 0
-
2020-02-04 13:40
DAN (1)
wprowadzić zakaz dla samochodów osobowych.
- 0 1
-
2020-02-04 17:22
Zakaz? No oczywiscie! Jakie to proste!
Proponuje od razu zakazac tez biedy, bycia nieszczesliwym i umierania.
- 0 0
-
2020-02-04 19:59
Skonfiskowac samochody!!!
- 0 1
-
2020-02-05 05:39
a może by tak dwupasmowe rondo?
Przykładem miasta Bydgoszcz, dwupasmowe ronda znacznie poprawiły płynność komunikacji w mieście. Może by tak nasze skrzyżowanie trasy W-Z z Łostowicką oraz Havla zamienić na dwupasmowe rondo.
- 0 1
-
2020-02-05 09:45
Jak co zrobić ?!
1.Zamknąć forum, które ewidentnie pogorszyło sytuacje.
2. Naprawić sygnalizację świetlna, żeby faktycznie się płynnie jeździło a nie co 40metrow się stawało. (Niby tak miał działać TriStar)
A po za tym
Teraz ciężko coś zrobić bo każdy pcha się do centrum, bo każdy musi się swoim autem pochwalić- 0 0
-
2020-02-06 08:27
PRL jednak budować potrafił.
Zobaczcie jednak za PRL jakie projekty się robiło. Nie mogę zrozumieć, że w dzisiejszych czasach tak funkcjonuje to skrzyżowanie. To jest wstyd, gdyż cała idea trasy W-Z w tym momencie nie funkcjonuje, a tak niewiele brakuje by to zmienić. Nasypy z fundamentami są, miejsce jest. Nic wyburzać nii trzeba. Kompletnie nie rozumiem czemu tego jeszcze nie ma.
- 1 0
-
2020-03-04 12:24
Zostawić tak jak jest!
Mamy spowolniony ruch i o to chodzi. Bo inaczej trzeba byłoby budować spowalniacze. hi
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.