• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?

Maciej Korolczuk
3 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla. Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla.

W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.



Który wariant zmniejszyłby korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką?

Nasypy pod estakadę nad ul. Łostowicką powstały przy budowie odcinka Armii Krajowej między węzłem Groddecka a Łostowicką. Wiadukt miał powstać w II etapie budowy Armii Krajowej w latach 90., ale ze względu na znikomą wówczas gęstość zabudowy i zaludnienia południa Gdańska decyzję o jego budowie wstrzymano.

Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka HavlaŁostowickiej (zwłaszcza po południu).

M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.

  • Kierowcy chcieliby, by miasto wykorzystało rezerwę terenową pod przedłużenie lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla.
  • Popołudniowy korek na trasie W-Z między Sikorskiego a Łostowicką w kierunku obwodnicy.
  • Obecnie przed nasypami następuje zwężenie z trzech do dwóch pasów. Lewoskręt zaczyna się kilkadziesiąt metrów dalej, ale jest zbyt krótki.

Potrzebna analiza komunikacyjna



W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.

- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.

Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?

Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej. Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej.

Jedna czy dwie estakady?



Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".

Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.

- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać. W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać.

Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste



Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.

Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.

- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.

Masz pomysł na usprawnienie ruchu w dzielnicy, w której mieszkasz? A może borykasz się z problemami komunikacyjnymi i przyda ci się nasza pomoc? Napisz do nas! m.korolczuk@trojmiasto.pl

Opinie (435) ponad 10 zablokowanych

  • Urzędnik (2)

    Wypowiedzi Pan Dyrektora ZDiZ przytoczone w tym artykule powodują przemyślenia co tacy ludzie robią w takim miejscu.
    Pani Prezydent czy naprawdę nie ma możliwości zatrudnienia na takie stanowisko kompetentnego menadżera? Takiego, który byłby zaangażowany, miał plan i proponował rozwiązania. Stanowisko iż nic nie można i nic się nie da było mile widziane ale za czasów poprzedniej epoki.

    • 3 0

    • W punkt .

      Idealnie podsumowane .

      • 0 0

    • Wypowiedz pana dyrka

      Teraz nie bydujemy estakady, bo za drogo. Lewoskrętu nie wydłużamy, bo co jeśli jednak za 10 lat będziemy chcieli estakade. To za 10 lat będzie taniej? Czy za 10 lat te podpory, które będą miały już 40 będą jeszcze w ogóle do użytku?

      • 0 0

  • Bzdura (1)

    Nie trzeba być inżynierem żeby wiedzieć ze słupy betonowe ukryte od 20 lat w ziemi i tak w razie budowy estakady będą wymagały ponownej rekonstrukcji wiec można zrobić lewoskręt bez problemu

    • 5 0

    • Szczególnie, że te podpory były osadzone w latach 90, więc mają prawie 30 lat. Dodatkowo temat wiaduktu nie ruszy w przeciągu kolejnych 10 lat, zatem one będą miały prawie 40 lat. Do gruntownego remontu. Dawać lewoskręt.

      • 0 0

  • Proponuję zrobić kilka wysepek do tego dołożyć dwa mini ronda , dwa bus pasy i torowiska dla tramwaju--- koniecznie ścieżki rowe

    • 0 0

  • Zwykła kładka zwodzona lub obrotowa nad AK uzdrowi sytuację na długie lata

    Operator kładki będzie całodobowo monitorować natężenie ruchu i natychmiast będzie przełączać ruch pojazdów w optymalny sposób

    • 0 0

  • Rozumiem, że coś by wybudowali z chęcią, ale hajsu nie ma... (1)

    No to podpowiadam: wstrzymać dofinansowywanie stadionu - dobrych kilka baniek rocznie do przodu. Nie zakładać nowego oświetlenia na stadionie - 10 baniek. Przenieść ECS do budynków stoczniowych, rdzę opylić na galerię handlową, zracjonalizować wydatki - myślę, że 5mln rocznie spokojnie i 50 baniek że sprzedaży. Likwidacja kilku spółek miejskich typu instytut kultury ( nie chce mi się szukać, ale kiedyś mieli 3 mln rocznie na organizację spacerów itp.) - szacuję 10mln oszczędności na wydmuszkach dla kolesi. Sądzę, że bez problemu uda się osiągnąć 30mln rocznych oszczędności plus jednorazowa kasa że sprzedaży. I już mamy na wiadukty, nasypy, lewo i prawoskręty i co tam kto chce jeszcze.

    • 5 0

    • Ale na urzednikow nie bedzie. Kto wowczas zaglosuje na Dulska?

      Przeciez urzednicy to najtwardszy elektorat.

      • 0 0

  • Zakaz ruchu B-1

    I po problemie.

    • 0 0

  • Oba wiadukty muszą powstać. Chełm ma tramwaj i powinni tak jeździć do centrum

    • 2 0

  • Czas zbudować to, co już dawno zostało zaplanowane czyli 2 wiadukty nad Łostowicką, zamiast dyskutować, który wybrać wariant.
    Poza tym pomyśleć nad rozwojem dróg w Gdańsku, by można było szybko się przedostać z jednego miejsca w drugie np. z Potokowej w kierunku Auchan czy z Zaborni do Świętokrzyskiej oraz iine szybkie wyloty z Gdańska np. Nowa Świętokrzyska.
    Planować tak drogi by były co najmniej po 2 pasy w dwie strony rezerwując teren, by deweloperzy nie mogli ich zabudować

    • 2 1

  • Droższe bilety na komunikacje zróbcie

    A pózniej sie dziwicie ze korki

    • 0 0

  • wiadukt nasypy juz sa albo lewoskret

    wystarczy rozdac lopaty mandaciarni miejskiej niech zrobia cos pozytecznego dla mieszkancow!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane