• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy

Szymon Zięba
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.



Jak oceniasz prędkość pociągów SKM?

Na wstępie warto wyjaśnić, że pod pojęciem tzw. prędkości technicznej, kryje się średnia prędkość jazdy pociągów pomiędzy poszczególnymi przystankami (nie uwzględnia też czasu postoju pociągów na przystankach).

Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.

Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.

Średnie prędkości na liniach PKP SKM



Linia S1:
  • Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h

S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h

Średnia prędkość techniczna składów SKM. Średnia prędkość techniczna składów SKM.

Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?



- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.

Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:


  1. Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
  2. Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
  3. Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
  4. Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
  5. Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h

- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.

SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot



- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.

Miejsca

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • (8)

    W takich statystykach powinno się również uwzględniać opóźnienia, postoje i liczne awarie, dopiero wtedy można podać "średnią" prędkość.
    A może mi ktoś wytłumaczyć po co kolejny przystanek pomiędzy Orłowem a Redłowem? Bardziej przydatny przystanek przydał by się pomiędzy Rumią a Redą.

    • 80 15

    • Dokładnie (1)

      To tak jakby podać średnią prędkość przejazdu samochodem przez trójmiasto bez zatrzymywania się na światłach. :D

      • 16 3

      • Przecież zwolennicy wożenia d*py autkiem po fajki zawsze tak robią :)

        • 7 13

    • Pomiędzy Rumia a Redą (1)

      ... to już nie jest linia SKM. Tam zresztą też pkp plk planuje przystanek.

      • 9 3

      • tory nie są linia jest ;)

        • 8 0

    • (3)

      Niezupełnie. Taka średnia o jakiej piszesz jest interesująca tylko i wyłącznie z matematycznego punktu widzenia (a i to właściwie tylko dla tych po prostu czepialskich), ale w żaden sposób nie wnosi nic dla planistów, szarego śmiertelnika i statystyka. Osoba korzystająca z SKM powinna być dużo bardziej zainteresowana medianą, a na tą nie wpływają znacząco kolejne wartości ekstremalne. Z opóźnieniami mógłbym się zgodzić jeśli występują one przy znaczącym procencie przejazdów (np. coś w stylu 40%). Te 3-4 minuty miałyby drobny efekt na medianę i kwartyle. Co do awarii, to miałoby ewentualnie sens podanie procentowego udziału przejazdów z awariami. Ale to pewnie jest mniej niż 1% (wartość rzucona z rękawa), co dla osoby dojeżdżającej codziennie do pracy oznacza problem mniej więcej 4x w roku.

      • 1 3

      • Bezedura (2)

        Tutaj akurat mediana nie jest potrzebna. Mediana przydaje sie w analizie zarobkow, lepiej mowi o tym na co moze liczyc sredni Polak.

        Natomiast przy czasie dojazdu jak najbardziej srednia jest ta wartoscia, ne ktora musisz patrzec. Przynajmniej z perspektywy kogos, kto dojezdza codziennie do pracy, poniewaz w jego przypadku ten czas bedzie wlasnie usredniony. W przypadku kogos, kto nie korzysta regularnie, a o dczasu do czasu, w losowych momentach to mediana jak najbardziej jest wartosciowa, bo to wartosc oznaczajaca 50% szans na to, ze podroz potrwa tyle lub mniej. Ale to rzadki scenariusz, generalnie ludzie uzywaja skm do regularnych dojazdow.

        • 1 1

        • 9x dojechałeś w 10 minut, a raz była awaria i stałeś godzinę (1)

          Co Ci da średnia w planowaniu przyszłych podróży?

          • 0 2

          • 9 x rzuciles moneta i za kazdym razem wypadl orzel

            to kolejna bedzie teraz reszka?
            Oczywiscie, szanse na wystapienie duzego opoznienia sa takie, ze w planowaniu konkretnej podrozy, dojazdu do pracy, patrze na mediane albo po prostu na rozklad, ale to nie jest tak, ze srednia moge wywalic do smieci. Zarzadzam ryzykiem opoznienia po prostu po jego wystapieniu a nie na etapie planowanie, nie dlatego, ze nie biore go pod uwage, ani tym bardziej nie dlatego, ze tego ryzyka nie ma, tylko dlatego, ze jest to prostsze i tansze. Natomiast z perspektywy roku to srednia mowi mi ile czasu strace w SKM, wiec jest to lepszy miernik i tak, srednia mnie interesuje, bo cenie sobie swoj czas.

            Nie wspominajac np. o sytuacji gdy pociag sie opoznil o ponad 30 minut i zamiast siedziec u lekarza w poczekalni te 30 minut to sie na wizyte spoznilem. Mediana mediana, ale koszt opoznienia zaleznie od sytuacji moze byc rozny.

            • 1 0

  • (1)

    En 57 to tak solidne składy, że doczekają się jeszcze modernizacji pod rozwiązania kolei magnetycznej hehe. Poza okresem letnim gdzie składy są rozgrzane do 30 stopni w środku, to nawet da się je lubic. I ten charakterystyczny dźwięk jak ruszają lub hamują, wpisało się to w folklor Trójmiasta na stałe.

    • 16 3

    • To jedź tym złomem godzinę z Wej do Gda. W połowie trasy chce się wysiąść by odpocząć na ławce - tak trzęsie i jest głośno.

      • 1 0

  • 36 km/h (4)

    12km (Gdańsk-Sopot) w 20 minut

    • 11 2

    • (3)

      Z postojami. Artykuł podaje prędkość techniczną, czyli bez postojów.

      • 2 0

      • a kogo to interesuje bez przystanków. (2)

        mój samochód bez problemu 150 km/h pojedzie technicznie. Ale w Gdańsku średnia wychodzi mi 23km/h i to jest podstawa obliczeń a nie 150 bo mogę. Typowy niemanipulujący informacją artykuł.

        • 5 3

        • może być że nawet mniej niż 36 km/h bo z Gdańska do Sopotu to się pamiętam jechało 21 minut.

          To moje wyliczenia z czasów jak jeździłem na studia 25 lat temu, ale może coś się zmieniło od tego czasu?

          • 1 0

        • Autem jedziesz z punktu A do B. SKM-ką nie. Masz masę pośrednich stacji. Im więcej przystanków tym dłuższy przejazd. Nie ma sensu liczenie czasu twoim sposobem. Tu ważnym parametrem jest właśnie prędkość techniczna.

          • 0 0

  • to bardzo ciekawa definicja sredniej predkosci. (6)

    pociąg do Wejherowa z gdańska jedzie 73 minuty - z rozkładu. Odległość to 42 km po trasie SKM. Średnia mi wychodzi 35 km/h.

    • 16 1

    • Gdańsk Gdynia 37 km/h

      • 1 0

    • Trzeba umieć odróżniać prędkość techniczną (1)

      od prędkości handlowej. Ta druga uwzględnia czas postojów i na linii SKM jest o ok. 10 km niższa od technicznej.

      • 1 4

      • a dojeżdzajacy do pracy jadą z czasem technicznym ?

        • 10 0

    • No bo podali średnią prędkość bez postojów. Tak jak się podaje "średnie wynagrodzenie" z wyłączeniem miejsc gdzie zarabia się mniej. Czego nie rozumiesz?

      • 5 0

    • (1)

      Wg ciebie jak stoi na dworcu to jedzie 0km/h ?

      • 0 0

      • no to pojedz technicznie do pracy

        spóźnisz się 10 minut. Taka to manipulacja liczbami.

        • 6 0

  • Alternatywa

    Dla chcących szybko przemieścić się z Gdańska do Gdyni są pociągi Polregio kursujące po linii 202. Powinny kursować w takcie półgodzinnym pomiędzy Lęborkiem a Tczewem.

    • 12 2

  • Taka odpowiedz na artykuł konkurencji na artykuł o tramwajach? No i cóż, SKMka jest jaja jest, ale wciąż lepiej nią niż jednymi z wolniejszych tramwajów w Polsce. I wolę nie myśleć co by było bez niej.

    • 17 5

  • Nie sama predkosc jest kluczem (5)

    Prędkość samego pociągu i parametry linii to jedno i jak widac z porównania parametrów linii Rumii Gdańsk (prędkość max 70km/h)do innych specjalnie nie ma różnicy do tych odcinków gdzie możliwość jazdy 120km/h. W ruchu aglomeracyjnym klucz to przyspieszenie samego pociągu (z racji odległości między peronami i tam prędkości max na odcinku Wejheriwo - Gdańsk nie ma szans osiągnąć) i czas postoju na danym przystanku... tu aby był on max krotki tabor musi być inny niż podejście SKM... liczba drzwi i ich szerokość to klucz... plus oczywiście układ wnętrza aby pasażerowie szybko mogli wyjść i wejść... a SKM nas raczy teoriami o uniwersalności taboru bo może jakiś pojedzie na inne linii... w systemach aglomeracyjnych musi się per linia i max do niej przygotowuje się calisc w tym tabor... uniwersalizm w taborze nie jest możliwy przy różnych liniach.

    • 21 0

    • "Uniwersalny" znaczy zasadniczo nieprzygotowany do wykonywania obecnych zadań :-)

      • 3 0

    • Kluczem jest częstotliwość kursowania

      Nie pomoże duża prędkość jak trzeba długo czekać na następny kurs.

      • 2 1

    • nowe składy (1)

      maja być używane na odcinkach dalekobieżnych, więc z założenia nie nadają się do skracania czasu przejazdu. Zresztą w odstępach czasowych dla godzin szczytu, które powinny wrócić przynajmniej do taktu 6 min., powinien jeździć tylko taki tabor, żeby to miało sens. Ilość drzwi na poszczególny człon pojazdu powinna być naprawdę duża, a nie tylko większa. No i przyspieszenie. Czas postoju? - świetnie to widać było w czasie pandemii, i teraz tez jeszcze, kiedy obecne składy, mające długi czas wymiany pasażerów (przegrody, mała ilość drzwi) stoją rozkładowo na przystankach do czasu odjazdu.

      • 1 0

      • radzę sprawdzić jak postulowana ilość drzwi wpływa na komfort jazdy

        Nie pamiętacie pomarańczowych składów, gdzie przeciągi urywały głowę, a zimą sople rosły wewnątrz.
        To nie jest metro w tunelu.
        Na dodatek, to jest Wybrzeże, czyli duża wilgotność i silne wiatry.

        • 0 0

    • to tak

      jak z oponami uniwersalnymi nei nadają się one do niczego

      • 0 0

  • SKM sprinter (2)

    Kto jeszcze je pamięta? Śmigały dwa razy szybciej niż zwykle skmki.

    • 22 0

    • i nadal śmigają (1)

      Ale pod barwami Regio.
      Szczególnie że marszałek przekazał Regio nowe składy i mamy "regiolino".
      Na szczęście, ktoś pomyślał i przywrócono jednolitą taryfę na odcinku obsługiwanym przez SKM.

      • 2 1

      • Ale np. w Wejherowo Nanice, Regio się nie zatrzymuje, a pospieszna SKM to robiła.

        • 1 0

  • Haha (1)

    21 wiek nowoczesność , pomysły rozbudowy , 36 km/h to ja hulajnoga szybciej jade

    • 14 3

    • to jedź od gdańska do gdyni

      i zobaczymy jak ci będzie wygodnie, jak średnia spadnie podczas postoju na światłach i ile zapłacisz za wynajem :))

      • 2 0

  • (1)

    To nie prędkość jest problemem,a przyspieszenie i czas postoju na stacjach. Jak pociąg rozpędza się pół minuty do tych 60km/h, zamiast w 5 sekund, to efekt jest jaki jest. Do tego dochodzi mała ilość drzwi przekładająca się na nieefektywną wymianę pasażerów na stacjach oraz niewygodne wsiadanie (słynna ziejąca dziura między peronem a schodkami w en57).
    Zastosowanie odpowiednich pociągów miejskich (SKM obecnie nie ma ani jednego takiego składu, nawet nowe Newagi to pociągi typowo regionalne), pozwoliłoby zbić czas przejazdu Gdynia Główna-Gdańsk Śródmieście poniżej 30min.

    • 17 1

    • w punkt

      SKM powinna zaamówić pociągi będące odwzorowaniem starych, berlińskich EW 90, 91 i 92 . Nie miały one dziury przy wsiadaniu, Były jednostkami dwuczłonowymi , formowane po cztery jednostki to osiem wagonów miało cztery wagony silnikowe. Poza tym brak jakichkolwiek przegród i czworo drzwi w każdym wagonie. Wystarczy pojechać do Berlina i zobaczyć ich jednostki S-Bahn i takie same zamówić No ale u nas są zawsze mądrzejsi

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane