• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy

Szymon Zięba
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.



Jak oceniasz prędkość pociągów SKM?

Na wstępie warto wyjaśnić, że pod pojęciem tzw. prędkości technicznej, kryje się średnia prędkość jazdy pociągów pomiędzy poszczególnymi przystankami (nie uwzględnia też czasu postoju pociągów na przystankach).

Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.

Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.

Średnie prędkości na liniach PKP SKM



Linia S1:
  • Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h

S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h

Średnia prędkość techniczna składów SKM. Średnia prędkość techniczna składów SKM.

Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?



- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.

Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:


  1. Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
  2. Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
  3. Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
  4. Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
  5. Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h

- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.

SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot



- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.

Miejsca

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • SKM

    Chciałbym, żeby rozwinięto skrót SKM... Szczególnie pierwsze słowo. To interesuje mnie najbardziej...

    • 1 0

  • Skandal, czy w tle złodziejstwo?

    Kiedy zamieniono 'berlinki' (pociągi zarekwirowane po wojnie w berlińskim metro) chodzące miedzy Gdańskiem i Wejherowem, przejazd z Rumi do Gdańska wydłużył się o 20 minut. Te same pociągi, niedostosowane do jazdy z dużymi przyspieszeniami i szybkim hamowaniem krążą na trasie do dziś, a władze trójmiasta kryją proceder ukrywania pod nowym 'futerkiem' starych trupów żrących morze prądu, ciągle się psujące i niewygodne. SKM nie tylko jeździ wolno, ale na nią nigdy nie można liczyć. Szefostwo SKM to sitwa z Trójmiasta, ludzi, którzy nic nie robią i pobierają wysokie pensje, a w SKM od 30 lat topi się pieniądze mieszkańców i nie widać żadnej poprawy. SKM powinna była zastąpić samochody - dla ekologii, likwidacji korków, - ale sitwie na tym ie zależy: 30 km z Rumi do Gdańska jedzie się godzinę: to prędkość prawie roweru. XXI wiek po trójmiejsku.

    • 1 0

  • Gęste przystanki nie mają sensu - od tego są tramwaje, autobusy. Oś kolejki to ułamek miasta - dojazdy lokalne są konieczne.

    Jesli nie chcemy tu aut z innych miejscowości, to dojazd z Kartuz, Kościerzyny, Słupska, Tczewa musi być szybki.

    • 0 1

  • żenada

    60 km/h to żenada. Na zachodzie odpowiednik skm rozpędza sie do 100 km/h pomiędzy stacjami. Kto był ten wie. Szybciej autem się dojedzie. To ma być przyszłość Trójmiasta?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane