- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (96 opinii)
- 2 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (129 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (797 opinii)
- 4 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (63 opinie)
- 5 Majówkowe świętowanie, ale bez parady (83 opinie)
- 6 Drogie oferty na remont Zielonej w Gdyni (46 opinii)
Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy
61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.
Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.
Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.
Średnie prędkości na liniach PKP SKM
Linia S1:
- Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
- Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
- Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h
S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h
Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?
- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.
Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:
- Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
- Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
- Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
- Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
- Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h
- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.
SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot
- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.
Miejsca
Opinie (167) 5 zablokowanych
-
2021-05-21 09:16
Im większa masa tym trudniej rozpędzić i wyhamować. (4)
Jak ktoś nie spał ma fizyce, to wie. "Odchudzenie" pociągow zatem podniosłoby prędkosc i obniżyło koszty eksploatacji bo duzo energii marnuje się na rozpędzanie i hamowanie setek ton żelastwa. Ale glówny problem to ilosć drzwi w wagonach a co za tym idzie czas postoju na przystankach. Już w latach 70 kiedy przechodzili z linii 800V na 3000V i "modraczki" z berlińskiego metra zastapiły EN57 mowiło się o tym. Modraki miały 3, te obecne 2 drzwi na wagon. Konstrukcyjnie to nie jest kolej miejska a miedzymiastowa. Wprowadzono pomarańczowo - żółte mocniejsze z większą ilością drzwi ale żaden z nich się nie zachowal. Nie wiem, dlaczego. Ale pamietam, ze był problem z wsiadaniem i wysiadaniem, szczegolnie dla osob starszych. Dopóki nie wymienią taboru - będzie powoli.
- 12 2
-
2021-05-21 10:17
"pomarańczowo - żółte mocniejsze z większą ilością drzwi ale żaden z nich się nie zachowal. Nie wiem, dlaczego" (2)
Bo to były niechlujnie zrobione prototypy.
Koszmarnie awaryjne i zawodne. Z powodu odmienności, kosztowne w utrzymaniu.
Oczywiście, można było je dopracowywać, ale kto miał to zrobić?
To ogólny problem naszej rzeczywistości, gdzie wydaje się, że wszystko można kupić.
I że autobusy można kupować od Mercedesa, Solarisa, Neoplana czy kogo tam jeszcze i to jest "nowoczesność".- 2 0
-
2021-05-21 10:28
Szkoda. (1)
Można było wyciągnąć wnioski z doświadczenia i pójść dalej tą drogą albo opracować lepszy projekt. Przed wojną lokomotywy z Chrzanowa były uważane za bardzo dobre i niezawodne ;-)
- 1 0
-
2021-05-21 10:54
Pafawag poszedł do Bombardziera
a ten zaorał wszelkie tubylcze konstrukcje i produkuje tam swoje spalinowe składy, sprzedawane na ich rynkach zbytu.
Krótka piłka.
Z "wyciąganiem wniosków", to u nas bardzo kiepsko. Kiedyś i obecnie... :\ Króluje "wow" a ewolucja tego dźwięku nie używa.
I pomyśleć, że nazwa "Pafawag" uratował mi skórę, gdy popadłem w kłopoty w dalekiej Azji i trafiłem na posterunek. Tam trafiłem na oficera mówiącego po angielsku, który zapytał mnie, skąd jestem. Na hasło "Polska" rozszerzyły mu się oczy i wyrzucił z siebie: "Wrocław, Pafawag, Grubba!".
I to był koniec problemów... ;)- 2 0
-
2021-05-21 10:34
modraki
miały czwroro drzwi w wagonie . To EW 58 miały trzy ( to te pomarańczowe) . Zostały wycofane z eksploatacji bo się rozpadły
- 1 0
-
2021-05-21 09:18
Na linii nr 250 od Gdańska Gł. do Rumii należącej do SKM jest v max 70 km/h
A jak doda się do tego 50-letnie kible, które za nim ruszą tu już muszą hamować - nie dziwmy się że tak się jedzie, przyspieszenie w tych pociągach jest 0,01 m/s do kw. i takie same opóźnienie w hamowaniu.
W tym okropnym Berlinie stary s-bahn BR 481 ma odpowiednio 1,0 i 1,3...
Więc ten artykuł to tylko bicie piany przez "fahowcuf" od kolei...- 3 2
-
2021-05-21 09:50
(1)
Lepiej zapytajcie o przyspieszenie i porównajcie do innych podobnych systemów kolei miejskiej, a nie średnią prędkość.
- 10 0
-
2021-05-21 13:44
to nie jest srednia predkość
średnia to 35 km/h
- 0 0
-
2021-05-21 09:57
Dlatego kiedy tylko mogę wybieram kolej PolRegio
Prędkość między przez Orunie to max 120 kmh, między Gd Gł a Gdynią max 100 kmh. Czas jazdy Orunia Oliwa do nawet 13 minut.
Pol REgio takze w cenie miesięcznego ZTM GDańsk- 7 1
-
2021-05-21 09:57
w Trójmiescie nawet SKM jest beznadziejnie wolna!!
- 5 3
-
2021-05-21 10:28
To i tak szybciej niż samochodem w korkach
- 1 6
-
2021-05-21 10:29
czy mozemy technicznie liczyć czas przewozu w autobusach i tramwajach?
przy biletach czasowych - trasa się wydłuży dwukrotnie. - z trzeba tylko rozkładu posumować czas przejazdu.
- 4 0
-
2021-05-21 10:40
Gdańsk (i całe Trójmiasto) miastem wolności (1)
SKM rozwija zawrotną prędkość, którą można bez problemu zrobić na rowerze, zjeżdżając z górnego tarasu do centrum w praktycznie dowolnym miejscu... To mówi wiele samo za siebie. No ale dopóki większość składów to 50 letnie trupy to trudno o lepszy wynik. Do tego korki i jeszcze bardziej żałosne tramwaje, czyli jesteśmy 100 lat za wiadomo kim. Najwyższy czas na zmiany
- 10 3
-
2021-05-21 21:12
SKM to PKP - więc podziękowania za skansen na torach SKM kieruj do Warszawy.
- 2 2
-
2021-05-21 10:41
Spóźnione, śmierdzące i powolne
Codziennie spóźnione. 3 przystanek (Śmiechowo), spóźnienie codziennie 4-10 minut albo w ogóle nie przyjeżdza. Wolne jak żółw!!!
- 6 1
-
2021-05-21 10:50
(2)
To jest niemożliwe żeby jechały szybciej bo co 2,3 minuty jest przystanek.
- 5 2
-
2021-05-21 21:13
Jest to możliwe - ale trzeba mieć pociągi dostosowane do ruchu aglomeracyjnego, Być może tego nie wiesz, ale to, co jeździ teraz, to prowizorka wprowadzona w połowie lat 70-tych.
- 1 0
-
2022-12-21 21:54
Przejedź się na zachodzie kolejką to zobaczysz, tam też mają przystanki.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.