• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy

Szymon Zięba
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.



Jak oceniasz prędkość pociągów SKM?

Na wstępie warto wyjaśnić, że pod pojęciem tzw. prędkości technicznej, kryje się średnia prędkość jazdy pociągów pomiędzy poszczególnymi przystankami (nie uwzględnia też czasu postoju pociągów na przystankach).

Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.

Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.

Średnie prędkości na liniach PKP SKM



Linia S1:
  • Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h

S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h

Średnia prędkość techniczna składów SKM. Średnia prędkość techniczna składów SKM.

Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?



- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.

Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:


  1. Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
  2. Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
  3. Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
  4. Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
  5. Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h

- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.

SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot



- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.

Miejsca

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • (1)

    En 57 to tak solidne składy, że doczekają się jeszcze modernizacji pod rozwiązania kolei magnetycznej hehe. Poza okresem letnim gdzie składy są rozgrzane do 30 stopni w środku, to nawet da się je lubic. I ten charakterystyczny dźwięk jak ruszają lub hamują, wpisało się to w folklor Trójmiasta na stałe.

    • 16 3

    • To jedź tym złomem godzinę z Wej do Gda. W połowie trasy chce się wysiąść by odpocząć na ławce - tak trzęsie i jest głośno.

      • 1 0

  • Zmarnowane dotacje

    Hulajnogi jeżdżą szybciej

    • 2 1

  • Dobrze, że

    Istnieją fabryki farb, inaczej SKMki, robiły by za druszlaki..

    • 3 0

  • (3)

    Do TGV jeszcze lata świetlne ale nie narzekajmy...niechay myślą co zrobić aby ludzie przesiedli się do pociągu zamiast siedzieć 3 godziny w korkach w swych bolidach.

    • 11 28

    • Widziałeś by TGV jeździło po mieście? (1)

      • 9 1

      • Tak

        W Szanghaju

        • 0 4

    • Myślą... kupują jeden skład, a jak kupią 10

      ...to zlikwidują 20...

      Ot rozwój panie.

      • 2 4

  • I tak najgorzej jest chyba na odcinku PKM

    Mniej więcej od Brętowa do Lotniska.
    No już tak bardzo zwalniają te pociągi tam... Masakra
    Często jest tak, że pociąg jadący od Lotniska jest już spóźniony 2 minuty, a jeszcze bardziej zwalnia w okolicy Kiełpinka i Jasienia. Do Brętowa dojeżdża niemal zawsze spóźniony i idealnie mijamy się wtedy z tramwajem :)

    • 2 0

  • Proste

    SKM potrzebuje innego taboru - większe przyspieszenia, większa ilość drzwi... coś jak składy z Berlina, które niegdyś kursowały.

    • 4 0

  • Pociągi jeżdżą szybko tylko dlaczego mają problemy z czasem .

    Jak robi się wała z pozyskującym informację ?!

    • 2 0

  • A ile mają jeżdzić, skoro przystanki są co 1,5 kilmetra (2)

    SKM jeżdzą ponad 2 razy szybciej od tramwaju

    • 38 7

    • 2 razy szybciej od Gdańskiego tramwaju, bo te są żałośnie wolne (1)

      Warto jednak wspomnieć że są w Polsce linie tramwajowe z prędkościami zbliżonymi do SKM, np. szybki tramwaj w Poznaniu czy Szczecinie - oba mają prędkość handlową około 30km/h, SKM ma między Gdynią a Gdańskiem 36 km/h czyli niewiele lepiej. Przy okazji przypominam że dla pasażera nie prędkość techniczna tylko handlowa się liczy, Vt to parametr ważny dla układacza rozkładu, szkoda że skm znów manipuluje mediami że są tacy fajni ale każdy umie podzielić 21 km przez 35 minut i wyliczyć że to nie 43 ale 36 km/h.

      • 4 3

      • Tramwaj zwtrzymuje się co minute .

        • 0 0

  • Im większa masa tym trudniej rozpędzić i wyhamować. (4)

    Jak ktoś nie spał ma fizyce, to wie. "Odchudzenie" pociągow zatem podniosłoby prędkosc i obniżyło koszty eksploatacji bo duzo energii marnuje się na rozpędzanie i hamowanie setek ton żelastwa. Ale glówny problem to ilosć drzwi w wagonach a co za tym idzie czas postoju na przystankach. Już w latach 70 kiedy przechodzili z linii 800V na 3000V i "modraczki" z berlińskiego metra zastapiły EN57 mowiło się o tym. Modraki miały 3, te obecne 2 drzwi na wagon. Konstrukcyjnie to nie jest kolej miejska a miedzymiastowa. Wprowadzono pomarańczowo - żółte mocniejsze z większą ilością drzwi ale żaden z nich się nie zachowal. Nie wiem, dlaczego. Ale pamietam, ze był problem z wsiadaniem i wysiadaniem, szczegolnie dla osob starszych. Dopóki nie wymienią taboru - będzie powoli.

    • 12 2

    • "pomarańczowo - żółte mocniejsze z większą ilością drzwi ale żaden z nich się nie zachowal. Nie wiem, dlaczego" (2)

      Bo to były niechlujnie zrobione prototypy.
      Koszmarnie awaryjne i zawodne. Z powodu odmienności, kosztowne w utrzymaniu.
      Oczywiście, można było je dopracowywać, ale kto miał to zrobić?
      To ogólny problem naszej rzeczywistości, gdzie wydaje się, że wszystko można kupić.
      I że autobusy można kupować od Mercedesa, Solarisa, Neoplana czy kogo tam jeszcze i to jest "nowoczesność".

      • 2 0

      • Szkoda. (1)

        Można było wyciągnąć wnioski z doświadczenia i pójść dalej tą drogą albo opracować lepszy projekt. Przed wojną lokomotywy z Chrzanowa były uważane za bardzo dobre i niezawodne ;-)

        • 1 0

        • Pafawag poszedł do Bombardziera

          a ten zaorał wszelkie tubylcze konstrukcje i produkuje tam swoje spalinowe składy, sprzedawane na ich rynkach zbytu.
          Krótka piłka.

          Z "wyciąganiem wniosków", to u nas bardzo kiepsko. Kiedyś i obecnie... :\ Króluje "wow" a ewolucja tego dźwięku nie używa.

          I pomyśleć, że nazwa "Pafawag" uratował mi skórę, gdy popadłem w kłopoty w dalekiej Azji i trafiłem na posterunek. Tam trafiłem na oficera mówiącego po angielsku, który zapytał mnie, skąd jestem. Na hasło "Polska" rozszerzyły mu się oczy i wyrzucił z siebie: "Wrocław, Pafawag, Grubba!".
          I to był koniec problemów... ;)

          • 2 0

    • modraki

      miały czwroro drzwi w wagonie . To EW 58 miały trzy ( to te pomarańczowe) . Zostały wycofane z eksploatacji bo się rozpadły

      • 1 0

  • Spóźnione, śmierdzące i powolne

    Codziennie spóźnione. 3 przystanek (Śmiechowo), spóźnienie codziennie 4-10 minut albo w ogóle nie przyjeżdza. Wolne jak żółw!!!

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane