• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy

Szymon Zięba
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.



Jak oceniasz prędkość pociągów SKM?

Na wstępie warto wyjaśnić, że pod pojęciem tzw. prędkości technicznej, kryje się średnia prędkość jazdy pociągów pomiędzy poszczególnymi przystankami (nie uwzględnia też czasu postoju pociągów na przystankach).

Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.

Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.

Średnie prędkości na liniach PKP SKM



Linia S1:
  • Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h

S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h

Średnia prędkość techniczna składów SKM. Średnia prędkość techniczna składów SKM.

Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?



- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.

Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:


  1. Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
  2. Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
  3. Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
  4. Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
  5. Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h

- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.

SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot



- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.

Miejsca

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • Wy zbadajcie Gdynie polnoc

    I puscie cokolwiek, jakkolwiek w polnocne dzielnice Gdyni

    • 5 1

  • Wystarczy wybrać rower, wtedy wszystkie problemy znikają. (1)

    Wystarczy że wybierze się rower, wtedy wszystkie problemy znikają. Serio. Zachęcam do wypróbowania, chociażby na tydzień dwa.

    • 6 13

    • Szczególnie z Wejherowa do Pruszcza Gdańskiego.

      A potem tylko rehabilitacja na biodra i kolana. Albo wymiana na endoprotezy.

      • 6 2

  • I tak lepiej niż rekord świata.

    Usain Bolt na na stu metrach ma średnią 37 km/h, a szczytową 44 km/h.
    I z Gdańska do Wejherowa by nie dobiegł.
    :)

    • 8 0

  • A kiedy przedłużenie torów SKM do Wejherowa?

    Miało być już to zrobione, według planów oczywiście :) To fenomen, że tak zwana komuna zbudowała tory wpierw do Sopotu, potem do Gdyni, potem do Rumi, a w "wolnej" III RP nie potrafi się domknąć trasy na stosunkowo krótkim odcinku i przez to krzyżują się i blokują pociągi z Helu, Słupska, Lęborka i Wejherowa. To ile nowych osiedli powstało w ostatnich latach w Rumi, Redzie i Wejherowie nie trzeba pisać. Już pomijam, że przewijał się temat przedłużenia SKM do Pruszcza czy aż do Tczewa, temat umarł śmiercią naturalną. Nawet częstotliwość się zmniejszyła, kiedyś pociągi kursowały co 6 minut, dziś szczytem możliwości technicznych jest co 7-8 minut...

    • 15 2

  • jak kupią 10 nowych pociągów, to i tak będą jeżdziły między 35 starymi, które nie mają takich parametrów (1)

    Przy okazji pokazuje to bezmyślność SKM, która od lat nie wie kim chce być? profesjonalną koleją aglomeracyjną czy do wszystkiego, czyli do niczego. Pociągi jeżdzą 60 - 70 km/h, taka też jest prędkosć maksymalna na linii 250,, ale oni kupują w przetargu pociągi z Vmax 140 czy 160 km/h. Gdzie tu logika? Prezes SKM nie ma pomysłu na firmę - byle trwać, byle się nie rozwijać.

    • 8 5

    • Prezes SKM jest z Tczewa więc z SKM nie korzysta

      Tczew i ludzie stamtąd pracujący na kolei - to stan umysłu

      • 0 0

  • Średnią prędkość podajcie bo to do ilu się rozpędza nie ma żadnego znaczenia (2)

    Jeżeli odległość 19 km (Gdańsk Gł - Gd Wzgórze) SKM pokonuje 31 min tzn że jedzie ze średnią prędkością 36,77 km/h. Nie powala.....

    • 11 0

    • (1)

      Szybciej niż autem

      • 0 4

      • poza godzinami szczytu nie

        • 1 0

  • Znowu Gdynia i stan umysłu "zarządzających"...

    Szczur i Kucyk to niech zajmą się łataniem dziur w drogach i odpracowaniem pieniędzy za lotnisko, które oddali za pietruszkę...ponadto kiedy skończy się wydawanie naszych pieniędzy na projekty i koncepcje do szuflady????

    • 5 1

  • (9)

    20 lat temu powinny być kupione nowe składy. A nie lepienie starych en57 ulepionych i udawajacych nowoczesnosc. A prawda jest taka ze to podpudrowany stary zgnity trup bez osiagow z duzymi kosztami eksploatacji. Likwidować drogi samochodowe, parkingi.A co w zamian? Rower cargo ? Skm ze składami 60 letnimi? czy jak?

    • 79 13

    • te staruśkie EN57 będą jeździć jeszcze długo po tym jak te nowoczesne pesy i newagi pójdą na złom (1)

      do tego te nowoczesne psuja się na potęgę... a jak wspaniale się palą ... jak istne pochodnie!

      • 5 10

      • Jak wymienili w nich wszystko łącznie z poszyciem, to czy to w ogóle jest jeszcze "stary" en57?

        • 7 0

    • Stuprocentowa bzdura... (4)

      EN57 po przebudowie to pociągi "z osiągami", mają inne silniki, z dużą prędkością startową, są funkcjonalne (bardziej niż Pesa) i niebrzydkie (zwłaszcza wewnątrz), a przebudowa jest dużo tańsza od nowych składów. Dla SKM powinna liczyć się duża liczba sprawnych, punktualnie jeżdżących składów, a nie "gadżety z klimatyzacją".

      • 11 8

      • można ten proces prześledzić na przykładzie kolei czeskich

        Które modernizują pracowite "motoraczki" na nowoczesne cacka.
        Podobnie można wzorować się na berlińskiej kolei miejskiej, której składy jeździły w Gdańsku. U nas poszły na złom, w Berlinie są ewolucyjnie rozwijane do dnia dzisiejszego.

        Nowsze i inne nie znaczy lepsze... O czym świadczą również doświadczenia z następcami EN57, gdzie "rewolucyjne" zmiany powodowały wysyp usterek i uciążliwą eksploatację.

        • 3 2

      • (2)

        "Duza predkosc startowa" - najlepszy dowcip jaki ostatnio slyszalem. Wiekszego kopa czujesz jak te zamki od drzwi trzaskaja jak karabin niz od przyspieszenia tego zlomu.

        Zapraszam na przyklad do Danii przetestowac S-tog zeby zobaczyc jak moze funkcjonowac szybka kolej miejska i poczuc "duza predkosc startowa" :) Po co posiadac samochod jak koleja jestes w stanie dojechac na miejsce 20-25% szybciej?

        • 1 3

        • Uwielbiam te "eksperckie" uwagi... (1)

          Byłem kiedyś w Danii/Anglii/Niemczech, przejechałem się pociągiem podmiejskim, to wiem najlepiej... Kto ma kupić te nowoczesne pociągi, skąd pieniądze, kto ma to finansować? Rozmawiamy o polskich realiach, a nie o tym "jakby to mogło być...".

          • 4 2

          • właśnie , nie ma kasy , a tabor kapitaliziuje sie różnie 35 lat i więcej , a te en57 były to co było i

            wiadomao jakie czas , jaka technologia , .

            • 0 0

    • (1)

      Brawo. Na prezesa SKM i od razu będzie ład i porządek. XXII w. i to w rok. Ty myślisz, że koszt jednego pociągu to kilka tyś. jak samochód? To jest spora kasa a jak widać Urząd Marszałkowski nie chce nawet dać dłuższej umowy by mogli wziąć kredyt. Może marszałek zamiast podbijać stawkę powinien w końcu sprawdzić. Dać umowę na 10 lat i zobaczyć czy to prawda, że SKM wtedy zakupi 10 nowych pociągów. Zamiast tego mamy to co zawsze. UM mówi nie damy umowy, a SKM mówi, że bez umowy nie dadzą rady wziąć kredytu. Chociaż jak widać SKM sprawdza marszałka i próbuje jakieś zakupić. Zobaczymy co teraz druga strona zrobi.

      • 2 1

      • TO chyba jakis pilot pisał

        Predkosc startowa wi łan rotejt..

        A na serio to w Hamburgu tez fajnie przyspieszaja s bany. Czuc fajnego kopa ze trzeba sie trzymac poreczy ;) ale tez bez przesady, to nie ferrari i tak ma byc. Optymalnie lecz dynamicznie.

        • 1 1

  • Żółw

    SKM= ślimak

    • 6 2

  • Kwadratura koła. SKM nie zainwestuje bo nie ma długiej umowy, długiej umowy nie będzie bo... właściwie dlaczego skoro to blokuje inwestycje? W ostatecznym rozrachunku jest jak jest a mieszkańcy to widzą. Nie ma nawet śladu pomysłu w publicznej dyskusji, żadnego podsumowania co i jak należałoby zrobić i ile by to kosztowało, jedyne co się przebija to gdzie wstawić dodatkowe niepotrzebne przystanki.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane