- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (34 opinie)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (260 opinii)
- 3 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 4 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
- 5 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (743 opinie)
Nocami malują pasy na jezdniach
18 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Trwa montaż ponad tysiąca betonowych pali na budowie bajpasu kartuskiego
Pracują w nocy przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Za pomocą malarek ręcznych i samobieżnych odświeżają znaki na 300 gdańskich ulicach, na powierzchni ok. 70 tys. m kw.
W drugiej kolejności prace będą prowadzone na ulicach Głównego Miasta, we Wrzeszczu, w Oliwie, na Oruni, Chełmie, Ujeścisku oraz Jasieniu. Ponadto odmalowane zostanie oznakowanie w miejscach wskazanych przez Komisję Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego, m.in. przejścia dla pieszych znajdujące się w pobliżu gdańskich szkół.
Pracują od wieczora do rana
Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu, ekipy odpowiedzialne za malowanie pasów na gdańskich ulicach pracują tylko w nocy w godz. od 20 do 6 rano. Postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych - temperatura malowanej powierzchni powinna wynosić powyżej 5 st. C. Nie ma mowy o malowaniu podczas deszczu, a że w maju pogoda jest w kratkę, to i prace niestety nieco się opóźniają.
W Gdańsku do wykonania prac ekipy wykorzystują dwa rodzaje malowarek: samobieżną i ręczną. Malarka samobieżna wykorzystywana jest do malowania linii segregacyjnych oraz krawędziowych. Urządzenie sterowane jest komputerowo, a pistolety natryskowe włączają się i wyłączają w sposób automatyczny.
Z kolei do malowania tzw. elementów drobnych, czyli m.in. przejść dla pieszych, strzałek czy linii zatrzymań, wykorzystuje się malarkę ręczną.
Dwa lata nauki malowania
- Operator obsługuje sterownik-komputer odpowiadający za długość i rodzaj linii, a jednocześnie jest kierowcą urządzenia i ma bezpośredni wpływ na ich proste wykonanie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Umiejętność odpowiedniego aplikowania farby nabywa się wraz z liczbą wymalowanych znaków na jezdni. Przeważnie trwa to około dwóch lat. Przez cały ten okres pracownik uczy się pod okiem doświadczonego operatora nie tylko obsługi malowarki, ale także umiejętności czytania projektów organizacji ruchu czy też trasowania znaków na jezdni. Trasowanie jest to wyznaczenie miejsc, w których będą pomalowane linie wydzielające pasy ruchu i inne elementy oznakowania poziomego.
Do malowania nawierzchni bitumicznej oraz betonowej używa się specjalnej farby wykonanej na bazie żywicy akrylowej z dodatkiem rozpuszczalników organicznych. Farba charakteryzuje się białą barwą oraz dużą trwałością i odpornością na ścieranie. Czas schnięcia farby, gdy temperatura nawierzchni ma 10 st. C. wynosi od 20 do 30 minut.
- Trwałość oznakowania uzależniona jest od natężenia ruchu na danej ulicy. Ta ścieralność jest dużo większa na głównych drogach, którymi porusza się także komunikacja miejska - kończy Magdalena Kiljan.
Miejsca
Opinie (90) 4 zablokowane
-
2019-05-18 18:45
lepsza była by farba poliuretanowa a nie akrylowa
- 11 0
-
2019-05-18 18:39
:)
A kiedy majo malowac w dzien?
- 7 16
-
2019-05-18 18:37
Nocni bohaterzy
- 23 3
-
2019-05-18 18:22
Mokro
Deszcz pada, ale to zaden problem dla naszych znafcow
- 19 20
-
2019-05-18 18:05
Gdynia
Lubi to
- 51 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.